Organisatie | Senzer |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement Klachtencommissie Ongewenst gedrag Senzer, Ergon, Baanbrekers, Kempenplus & WSD |
Citeertitel | Reglement Klachtencommissie Ongewenst gedrag |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2023 | nieuwe regeling | 12-12-2022 |
-Gemeenschappelijke regeling Senzer;
-Gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Participatiebedrijf KempenPlus;
-Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven / Ergon;
-Gemeenschappelijke regeling uitvoeringsorganisatie Baanbrekers;
-Gemeenschappelijke regeling WSD;
gezamenlijk ook te noemen ‘’organisaties”,
hebben onderstaand Reglement Klachtencommissie Ongewenst gedrag vastgesteld:
Binnen onze organisaties wordt agressie, (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten en ander ongewenst gedrag, op welk niveau dan ook niet geaccepteerd. Er wordt op de daarvoor geëigende wijze(n) en met de daartoe geëigende middelen actief beleid gevoerd op het gebied van preventie en bestrijding van agressie, geweld, discriminatie en (seksuele) intimidatie op het werk. Interne en externe vertrouwenspersonen maken onderdeel uit van dit beleid.
Deze klachtenregeling is het sluitstuk van dit beleid en voorziet in een klachtenprocedure (klachtenreglement en klachtencommissie) ongewenst gedrag waarin een onafhankelijke en deskundige afdoening van klachten centraal staat.
Senzer, Ergon, Baanbrekers, Kempenplus en WSD en de aan deze organisaties verbonden partijen hebben ervoor gekozen om de krachten te bundelen en hiervoor een gezamenlijke klachtencommissie in te stellen.
Uitgangspunt bij de regelgeving over ongewenst gedrag is de verantwoordelijkheid van de werkgever voor een veilige werkomgeving en de plicht werknemers te beschermen tegen discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, geweld en pesten. Dit is neergelegd in de Arbeidsomstandighedenwet.
In artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet is neergelegd dat de werkgever zorgt voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers en een beleid voert gericht op het voorkomen, en indien dat niet mogelijk is, beperken van psychosociale arbeidsbelasting.
Het wettelijk kader met betrekking tot (seksuele) intimidatie wordt daarnaast gevormd door de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen. In het kader van de gelijke behandelingswetgeving wordt (seksuele) intimidatie beschouwd als het maken van onderscheid, hetgeen verboden is.
Artikel 1 . Begripsbepaling en toepasselijkheid
Klachtencommissie Ongewenst gedrag: de gezamenlijke Klachtencommissie die de klacht van de klager onderzoekt.
Artikel 2. De Klachtencommissie ongewenst gedrag
Artikel 3. Indienen en in behandeling nemen klacht
Een klacht over agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie of ander ongewenst gedrag wordt door de klager schriftelijk ingediend bij de Klachtencommissie. Klager vermeldt in de klacht diens naam en zo mogelijk de datum, tijd, plaats van het ongewenst gedrag, de omstandigheden, de naam van de aangeklaagde en eventuele getuigen. Klager vermeldt tevens de stappen die hij reeds heeft ondernomen en of de klacht reeds is besproken met de vertrouwenspersoon.
Aan klager wordt door de Klachtencommissie een ontvangstbevestiging gestuurd waarbij klager op de hoogte wordt gesteld van de termijnen en wijze van afdoening van de klacht. De directie van de betreffende organisatie wordt eveneens op de hoogte gesteld van het in behandeling nemen van de klacht door de Klachtencommissie.
De Klachtencommissie is niet verplicht de klacht in behandeling te nemen:
Indien de klacht betrekking heeft op een gedraging die langer dan twee jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden.
Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt klager/partijen zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk op de hoogte gesteld.
Artikel 4. Onderzoek naar de klacht
Ten behoeve van het onderzoek is de Klachtencommissie bevoegd bij de werkgever alle inlichtingen in te winnen die zij voor de vorming van haar advies nodig acht. De werkgever verschaft de commissie de gevraagde inlichtingen en stelt de commissie desgevraagd in de gelegenheid de werkomgeving te aanschouwen.
De Klachtencommissie hoort de klager, de aangeklaagde en de getuigen in beginsel buiten elkaars aanwezigheid. De commissie stelt klager en aangeklaagde in de gelegenheid van elkaars zienswijzen, alsmede van de inhoud van de hoorgesprekken met de informant en/of de getuigen, kennis te nemen en daarop te reageren.
Artikel 6. Tijdelijke voorzieningen
Zowel bij aanvang van de procedure als gedurende de looptijd van het onderzoek kan de Klachtencommissie de werkgever verzoeken om tijdelijke voorzieningen te treffen. De werkgever zal daaraan gevolg geven indien dit voor het welzijn van de klager en/of enige ander medewerker of betrokkene – waaronder tevens begrepen degene(n) over wie is geklaagd – noodzakelijk is.
Het advies bevat in ieder geval:
o de naam van degene over wie is geklaagd;
o wie door het ongewenste gedrag is/zijn getroffen;
o een beschrijving van de klacht;
o de beoordeling van de Klachtencommissie over de gegrondheid / aannemelijkheid van de klacht;
o een advies aan de werkgever inzake te nemen maatregelen (waaronder eventuele sancties) in het concrete geval;
o een advies aan de werkgever inzake te nemen maatregelen in het algemeen.
Artikel 8. Afdoening van de klacht / besluit directie
Een afschrift van de beslissing wordt aan de direct betrokkenen gestuurd.
Alle betrokkenen dienen de gegevens die hen ter kennis worden gesteld strikt vertrouwelijk te behandelen. Deze geheimhouding geldt in beginsel niet voor het advies van de Klachtencommissie en de uiteindelijke beslissing van de werkgever, zulks is evenwel ter beoordeling van de directie.
Artikel 11. Omgang met persoonsgegevens
De Klachtencommissie werkt met (persoons)gegevens, waartoe ook bijzondere persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Persoonsgegevens mogen door de Klachtencommissie slechts verzameld en verwerkt worden met het doel een advies uit te brengen over de klacht.
De Klachtencommissie verwerkt de gegevens op een veilige wijze. In de praktijk betekent dit dat de secretaris van de Klachtencommissie de gegevens op zodanige wijze opslaat en communiceert dat er geen risico is op onbevoegde kennisname.
De wettelijke termijn wordt gehanteerd voor het verwijderen en vernietigen van de dossiers met betrekking tot een klachtenprocedure uit het archief van het secretariaat van de Klachtencommissie verwijderd en vernietigd. De bepalingen uit de AVG worden hierbij in acht genomen.