Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dijk en Waard

Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDijk en Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024
CiteertitelSubsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Sport 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieregeling Evenementen Dijk en Waard 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-2023nieuwe regeling

05-12-2023

gmb-2023-536607

745884

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024

Het college besluit:

  • 1.

    de subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024 vast te stellen;

  • 2.

    de subsidieregeling Sport 2020, zoals vermeld in bijlage 2, in te trekken. De intrekking wordt van kracht de dag na de officiële bekendmaking van dit besluit;

  • 3.

    Voor alle aanvragen tot subsidievaststelling van activiteiten die in het jaar 2023 plaatsvinden, zullen de bepalingen van de subsidieregeling Sport 2020 van toepassing blijven, ondanks de intrekking ervan;

  • 4.

    voor 2024 het subsidieplafond voor de subsidieregeling Sportverenigingen vast te stellen op € 225.000.

 

1. Inleiding

 

In de twee voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk bestonden er verschillen in de wijze waarop de gemeente Dijk en Waard sportclubs subsidieert en voetbalclubs faciliteert. Anders dan vanuit historische ontwikkelingen waren deze verschillen niet goed uit te leggen. In antwoord op wat hierover in onder andere het coalitieakkoord “Thuis in Dijk en Waard” is aangekondigd, is een beleidsplan vastgesteld voor hoe met deze verschillen wordt omgegaan en welke keuzes daarbij te maken zijn.

 

Dit “Beleidsplan harmonisatie buitensportaccommodaties en subsidies sportclubs” is door de gemeenteraad vastgesteld op 10 oktober 2023.

 

Onderdeel van dit besluit is om de Activiteitensubsidie Langedijk en de Subsidieregeling Sport, art 2 Heerhugowaard voor sportclubs per 1 januari 2024 te vereenvoudigen naar één subsidieregeling sport en deze te baseren op de Subsidieregeling Sport, art 2 Heerhugowaard met een subsidieplafond van € 225.000 per jaar. Ten opzichte van 2023 betekent dit een verhoging die voor de gemeentebegroting een nadelig gevolg heeft van € 38.000 per jaar. Deze verhoging wordt voorgesteld omdat de nieuwe regeling voor alle sportclubs toegankelijker en eenduidiger beoogt te zijn. Verwacht wordt dan ook dat er meer aanspraak op wordt gemaakt dan op de oude regelingen. Daarnaast wordt met de verhoging tegemoet gekomen aan de specifieke kostenstijgingen die sportclubs na de coronacrisis hebben ervaren.

 

Voor het bijbehorende beleidskader is een addendum sport vastgesteld dat door het raadsbesluit van 10 oktober 2023 is toegevoegd aan het Subsidiebeleid sociaal domein; zie bijlage. Voor de bijbehorende subsidieregeling is in hoofdstuk 2 een voorstel opgenomen.

2. Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard;

 

Overwegende:

 

de visie sociaal domein, het integraal beleidskader en het subsidiebeleid Dijk en Waard 2023,

 

dat in de gemeente Dijk en Waard iedereen de mogelijkheid heeft om te sporten en te bewegen, ongeacht leeftijd, geslacht, achtergrond of fysieke beperkingen;

 

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteit: een met gebruikmaking van de subsidie te leveren sportief product, prestatie of dienst, waarbij de activiteit uitdrukkelijk niet tot doel heeft het binnen halen van geld voor een goed doel;

  • b.

    Algemene subsidieverordening (ASV): de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022;

  • c.

    NOC*NSF: Nederlands Olympisch Comité en de Nederlandse Sport Federatie;

  • d.

    sport: sport- en bewegingsactiviteiten;

  • e.

    sportvereniging: vereniging die is aangesloten bij een sportbond, die op haar beurt weer lid is van de koepel NOC*NSF.

  • f.

    binnensport: sport- en bewegingsactiviteiten die geheel of grotendeels (meer dan 50%) binnen worden uitgevoerd.

  • g.

    buitensport: sport- en bewegingsactiviteiten die geheel of grotendeels (meer dan 50%) in de open lucht worden uitgevoerd.

  • h.

    aangepast sport: sport- en bewegingsactiviteiten voor leden met een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking.

  • i.

    jeugd: de leeftijd 0 tot 19 jaar betreffende.

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie kan worden verstrekt voor kernactiviteit(en) door sportverenigingen ten behoeve van het faciliteren van hun Dijk en Waardse leden.

Artikel 3 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de Algemene subsidieverordening kan de subsidie (geheel of gedeeltelijk) worden geweigerd indien:

  • 1.

    niet aannemelijk is gemaakt dat er behoefte is aan de geplande activiteit;

  • 2.

    niet aannemelijk is gemaakt dat de activiteit een meerwaarde oplevert bovenop het reeds bestaande aanbod in Dijk en Waard;

  • 3.

    de activiteit is gericht op het promoten van een religieuze, levensbeschouwelijk of politieke overtuiging, hetgeen onder andere kan blijken uit de doelstelling, inhoud, doelgroep of toegankelijkheid;

  • 4.

    de activiteit in strijd is met gemeentelijk beleid;

  • 5.

    als de activiteit via een andere subsidieregeling van de gemeente Dijk en Waard moet worden aangevraagd of als via een andere voorliggende voorziening in de activiteit of haar doel wordt voorzien.

  • 6.

    De aanvrager beroepskrachten inschakelt die niet beschikken over een op de functie gerichte opleiding en Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG);

  • 7.

    De aanvrager vrijwilligers inschakelt die niet beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG);

  • 8.

    De aanvrager gebruik maakt van een accommodatie die voor de uitvoering van de activiteit onvoldoende geschikt of toegerust is;

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan sportverenigingen met volledige rechtsbevoegdheid die aangesloten zijn bij een overkoepelende landelijke sportbond, die lid is van het NOC*NSF.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1.

    Op grond van artikel 7 lid 4 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 dient een aanvraag voor subsidie bij voorkeur van 1 mei tot 1 juli van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de activiteiten gaan plaats vinden, te worden ingediend.

  • 2.

    Aanvragen die zijn ingediend vóór de indieningstermijn worden gedateerd op 1 mei.

  • 3.

    Aanvragen kunnen jaarlijks voor maximaal 1 kalenderjaar worden ingediend.

  • 4.

    Op grond van artikel 8 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 beslissen burgemeester en wethouders binnen 13 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 5.

    Voor aanvragen voor subsidie voor 2024:

    • A.

      Op grond van artikel 7 lid 4 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 dient in afwijking van lid 1, een aanvraag voor subsidie voor 2024 bij voorkeur van 15 december 2023 tot en met 15 februari 2024, te worden ingediend.

    • B.

      Aanvragen die zijn ingediend vóór de indieningstermijn worden gedateerd op 15 december 2023.

    • C.

      Op grond van artikel 8 lid 3 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 beslissen burgemeester en wethouders binnen 13 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

Artikel 6 Berekening van de subsidie

  • 1.

    De subsidie wordt berekend aan de hand van normen die als bijlage aan de verordening is toegevoegd.

  • 2.

    In die gevallen waarin deze bijlage niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De investeringskosten met betrekking tot de aanleg van nieuwe sportaccommodaties zijn niet-subsidiabel.

  • 4.

    Alleen goedgekeurde huisvestingslasten zijn subsidiabele kosten (zie normberekening). De huurprijs van de gemeentelijke sportaccommodaties is hiervoor de norm.

  • 5.

    Dijk en Waardse verenigingen met leden van buiten de gemeente, kunnen aanspraak maken op de volledige bekostigingsbijdrage indien het aantal Dijk en Waardse leden minimaal 50% is. Er vindt een korting op de bijdrage plaats gelijk aan 3x het percentage van de niet-Dijk en Waardse leden boven de 50%. De korting mag maximaal 100% zijn.

Artikel 7 Reserveringen en voorzieningen

  • 1.

    Bestemmingsreserveringen en voorzieningen zijn alleen toegestaan indien zij onderdeel uitmaken van de subsidieaanvraag en in de beschikking tot toekenning zijn vermeld.

  • 2.

    De volgende reserves en voorzieningen worden onderscheiden:

    • -

      Egalisatiereserve: voor het opvangen van schommelingen in de exploitatie

    • -

      Bestemmingsreserve: zijn specifieke reserves, waar aan vooraf een bestemming is gegeven. Voorbeelden van bestemmingsreserves zijn:

      • o

        Reserve ten behoeve van kleine inventaris (vervanging);

      • o

        Reserve ten behoeve van bepaalde omschreven, niet reguliere, activiteiten en/of ten behoeve van een specifiek doel (bijvoorbeeld jubilea).

    • -

      Voorzieningen: Het vormen van voorzieningen is een normaal aspect van de bedrijfsvoering en dient daarom onderdeel uit te maken van de begroting en rekening van de instelling. Voorbeelden van voorzieningen zijn:

      • o

        Niet reguliere personele verplichtingen die sterk fluctueren (ziektevervanging, wachtgeldverplichting, reorganisatiekosten e.d.);

      • o

        Groot onderhoud en renovaties.

  • 3.

    De hoogte van de toegestane reserves en voorzieningen is afhankelijk van de aard van de organisatie en haar activiteiten. Het college van burgemeester en wethouders kunnen hiervoor normen vaststellen.

  • 4.

    Het is instellingen toegestaan het positieve verschil tussen het bedrag van de subsidieverlening en de (lagere) subsidievaststelling toe te voegen aan de egalisatiereserve.

  • 5.

    De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de instelling over de afgelopen 4 jaar.

Artikel 8 Verdeling van het subsidieplafond

Indien het subsidiebedrag, voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen, het subsidieplafond overtreft, gelden achtereenvolgens de onderstaande verdeelregels:

  • 1.

    Instellingen die in de periode van 1 mei tot 1 juli voorafgaande aan het betreffende subsidiejaar, hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep A) gaan voor instellingen die vanaf 1 juli voorafgaand aan het betreffende subsidiejaar hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep B).

  • 2.

    In afwijking van lid 1, geldt voor aanvragen voor 2024 dat instellingen die in de periode van 15 december 2023 tot en met 15 februari 2024 hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep A) voor instellingen gaan die na 15 februari 2024 hun volledige aanvraag hebben ingediend (groep B).

  • 3.

    Indien het subsidiebedrag voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende aanvragen van groep A het subsidieplafond overtreft, wordt het subsidiebudget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de volledige subsidieaanvragen van groep A.

  • 4.

    Subsidieaanvragen uit groep B worden afgehandeld in volgorde van ontvangst van de volledige subsidieaanvragen.

  • 5.

    Indien bij toepassing van lid 4 blijkt dat het resterende budget dient te worden verdeeld tussen twee of meer instellingen van wie de aanvraag op dezelfde datum is ontvangen, waarbij het budget ontoereikend is om deze aanvragen volledig te honoreren, dan wordt het budget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de betreffende volledige subsidieaanvragen.

  • 6.

    Wanneer de aanvrager krachtens art 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de onvolledige aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Artikel 9 Verplichtingen

Burgemeester en wethouders kunnen aan de verlening van subsidie verplichtingen opleggen die niet in deze regeling zijn vermeld, voor zover dit naar verwachting de kwaliteit verbetert of de resultaten beter zichtbaar en verantwoord kunnen worden.

Artikel 10: Eindverantwoording subsidies tussen € 5.000 en € 50.000

Op basis van artikel 15 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 dient de aanvraag tot vaststelling ook een overzicht van de aan de gesubsidieerde activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening) te bevatten.

Artikel 11: Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan van artikel 7 van deze subsidieregeling afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of – ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

  • 2.

    Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit en hiervan wordt periodiek verslag gedaan aan de raad.

Artikel 12: Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking;

  • 2.

    De regeling heeft betrekking op activiteiten met ingang van 2024.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024.

Bijlage normen voor berekenen subsidie conform artikel 6 lid 1.

 

  • 1.

    Criteria

    • ▪︎

      De contributienorm en het percentage van de neveninkomsten zijn als volgt opgebouwd.

       

      Sporttype

      minimum aantal leden

      contributienorm

      jeugd

      contributienorm

      volwassenen

      percentage neveninkomsten

      Buitensport

      50

      100

      140

      50

      Binnensport

      30

      150

      200

      15

      Aangepast sport

      15

      65

      100

      15

  • 2.

    Subsidienorm

    • ▪︎

      Organisatiekosten: € 20 per lid

    • ▪︎

      Huisvestingskosten: 100% van de goedgekeurde kosten:

      • o

        huur/hypotheek (De huurprijs van de gemeentelijke sportaccommodaties is hiervoor de norm, artikel 6, lid 4).

      • o

        gas, water en licht

      • o

        onderhoud

      • o

        zakelijke belastingen, heffingen en verzekeringen

      • o

        rente en afschrijving

    • ▪︎

      Afdracht sportbond/NOC*NSF: maximaal € 50 per lid

    • ▪︎

      Kostennorm trainer senioren: € 3.200 tot/per 100 leden

    • ▪︎

      Kostennorm trainer junioren: € 3.200 tot/per 100 leden

    • ▪︎

      Indien de restnorm voor jeugd- en seniorleden meer dan 100 is, volgt nog een bijdrage van € 3.200

Alle hiervoor gehanteerde normbedragen/bedragen per lid e.d. zijn maximumbedragen per jaar. Indien de werkelijke kosten lager zijn, wordt van de werkelijke kosten uitgegaan.

Bijlage Subsidiebeleid sociaal domein - addendum sport

 

Sport is, net als kunst en cultuur, van groot belang voor onze inwoners. Het draagt bij aan het welzijn van inwoners, het ontwikkelen van vaardigheden en talenten en is onderdeel van de identiteit van de gemeente. Ook brengt het mensen samen, versterkt het de sociale cohesie en geeft het zingeving van jong tot oud, ongeacht hun achtergrond of verschillen. De gemeente Dijk en Waard faciliteert een sociale infrastructuur met een vitaal verenigingsleven, zodat inwoners een sociaal netwerk opbouwen. Door het aanbieden van sport- en culturele programma’s voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen, jongeren of ouderen, stimuleren we dat mensen die anders eenzaam zijn of zich buitengesloten voelen, betrokken raken bij de gemeenschap en nieuwe sociale contacten opdoen. Daarmee is het een verbindende kracht. Sport, kunst en cultuur dragen bij aan de gezondheid, welbevinden, sociale contacten, zelfvertrouwen en creatief denken van inwoners. Daarnaast werkt het preventief ten opzichte van de vraag om formele hulp en ondersteuning.

 

“De hoofddoelstelling van route 1 van het Integraal Beleidskader sociaal domein is het opbouwen van een sterke sociale basis, wat vraagt om het versterken van de eigen kracht van inwoners, hun sociale netwerken en de samenkracht van organisaties en gemeenschappen. Binnen dit kader worden doelen gesteld om sport, gezondheid, vitaliteit en verenigingen te bevorderen.

  • ▪︎

    Specifieke programma's worden aangeboden voor diverse doelgroepen om eenzaamheid te verminderen en gemeenschapsbetrokkenheid te vergroten.

  • ▪︎

    Sport draagt bij aan welzijn, vaardigheden en identiteit.

  • ▪︎

    Sport bevordert gezondheid, zelfvertrouwen en creatief denken, en draagt bij aan het verminderen van de vraag naar formele hulp en ondersteuning.

  • ▪︎

    In het streven naar een sterke sociale basis wordt de focus gelegd op het empoweren van inwoners, het stimuleren van gezonde leefstijl, het faciliteren van deelname en ontwikkeling, en het versterken van de gemeenschap via een rijk verenigingsleven.”

  • ▪︎

    De gemeente faciliteert een sociaal netwerk via subsidie voor een vitaal verenigingsleven.

Opdat iedereen in onze gemeente de mogelijkheid heeft om te sporten en te bewegen, ongeacht leeftijd, geslacht, achtergrond of fysieke beperkingen erkennen wij het grote belang van sportclubs en de maatschappelijke meerwaarde ervan ten opzichte van beroepsorganisaties. Sportclubs faciliteren bij uitstek de laagdrempelig toegang tot zowel sportbeoefening en talentontwikkeling als participatie en gemeenschapsbetrokkenheid. Sportclubs zijn van grote meerwaarde voor de leefbaarheid in onze gemeente en kernen. Sportclubs dragen sterk bij aan ons vestigingsklimaat en aan de gezondheid en vitaliteit van onze inwoners. Wij willen de rol van sportclubs erkennen, bestendigen en verder versterken.

 

De Subsidieregeling Sport 2024 beoogt de Dijk en Waardse sportclubs tegemoet te komen in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van hun kernactiviteit(-en) ten behoeve van het faciliteren van hun Dijk en Waardse leden, ongeacht of deze sportclubs gebruik maken van een maatschappelijke of een private accommodatie. Op basis hiervan willen wij een goede infrastructuur waarborgen van basisvoorzieningen die voor de sportbeoefening binnen clubverband benodigd zijn.

 

Voor Dijk en Waardse voetbalclubs die op een private accommodatie zijn gevestigd, willen wij daarnaast een gelijkwaardiger speelveld creëren ten opzichte van de voetbalclubs die op een maatschappelijke accommodatie zijn gevestigd. Dit willen we doen door hen via begrotingspostsubsidies een financiële compensatie te bieden voor het gegeven dat zij meer kosten dragen voor de instandhouding van hun velden, veldinrichting en sportparkinrichting en voor het eigenaarsdeel van heffingen.