Organisatie | Dijk en Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Sport 2020.
Subsidieregeling Evenementen Dijk en Waard 2022
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2023 | nieuwe regeling | 05-12-2023 | 745884 |
In de twee voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk bestonden er verschillen in de wijze waarop de gemeente Dijk en Waard sportclubs subsidieert en voetbalclubs faciliteert. Anders dan vanuit historische ontwikkelingen waren deze verschillen niet goed uit te leggen. In antwoord op wat hierover in onder andere het coalitieakkoord “Thuis in Dijk en Waard” is aangekondigd, is een beleidsplan vastgesteld voor hoe met deze verschillen wordt omgegaan en welke keuzes daarbij te maken zijn.
Dit “Beleidsplan harmonisatie buitensportaccommodaties en subsidies sportclubs” is door de gemeenteraad vastgesteld op 10 oktober 2023.
Onderdeel van dit besluit is om de Activiteitensubsidie Langedijk en de Subsidieregeling Sport, art 2 Heerhugowaard voor sportclubs per 1 januari 2024 te vereenvoudigen naar één subsidieregeling sport en deze te baseren op de Subsidieregeling Sport, art 2 Heerhugowaard met een subsidieplafond van € 225.000 per jaar. Ten opzichte van 2023 betekent dit een verhoging die voor de gemeentebegroting een nadelig gevolg heeft van € 38.000 per jaar. Deze verhoging wordt voorgesteld omdat de nieuwe regeling voor alle sportclubs toegankelijker en eenduidiger beoogt te zijn. Verwacht wordt dan ook dat er meer aanspraak op wordt gemaakt dan op de oude regelingen. Daarnaast wordt met de verhoging tegemoet gekomen aan de specifieke kostenstijgingen die sportclubs na de coronacrisis hebben ervaren.
Voor het bijbehorende beleidskader is een addendum sport vastgesteld dat door het raadsbesluit van 10 oktober 2023 is toegevoegd aan het Subsidiebeleid sociaal domein; zie bijlage. Voor de bijbehorende subsidieregeling is in hoofdstuk 2 een voorstel opgenomen.
2. Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard;
de visie sociaal domein, het integraal beleidskader en het subsidiebeleid Dijk en Waard 2023,
dat in de gemeente Dijk en Waard iedereen de mogelijkheid heeft om te sporten en te bewegen, ongeacht leeftijd, geslacht, achtergrond of fysieke beperkingen;
gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022
vast te stellen de Subsidieregeling sportverenigingen Dijk en Waard 2024
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan worden verstrekt voor kernactiviteit(en) door sportverenigingen ten behoeve van het faciliteren van hun Dijk en Waardse leden.
Onverminderd het bepaalde in de Algemene subsidieverordening kan de subsidie (geheel of gedeeltelijk) worden geweigerd indien:
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan sportverenigingen met volledige rechtsbevoegdheid die aangesloten zijn bij een overkoepelende landelijke sportbond, die lid is van het NOC*NSF.
Artikel 6 Berekening van de subsidie
Dijk en Waardse verenigingen met leden van buiten de gemeente, kunnen aanspraak maken op de volledige bekostigingsbijdrage indien het aantal Dijk en Waardse leden minimaal 50% is. Er vindt een korting op de bijdrage plaats gelijk aan 3x het percentage van de niet-Dijk en Waardse leden boven de 50%. De korting mag maximaal 100% zijn.
Artikel 8 Verdeling van het subsidieplafond
Indien het subsidiebedrag, voor de in beginsel voor honorering in aanmerking komende volledige aanvragen, het subsidieplafond overtreft, gelden achtereenvolgens de onderstaande verdeelregels:
Indien bij toepassing van lid 4 blijkt dat het resterende budget dient te worden verdeeld tussen twee of meer instellingen van wie de aanvraag op dezelfde datum is ontvangen, waarbij het budget ontoereikend is om deze aanvragen volledig te honoreren, dan wordt het budget naar rato van de in beginsel te verlenen subsidie verdeeld over de betreffende volledige subsidieaanvragen.
Burgemeester en wethouders kunnen aan de verlening van subsidie verplichtingen opleggen die niet in deze regeling zijn vermeld, voor zover dit naar verwachting de kwaliteit verbetert of de resultaten beter zichtbaar en verantwoord kunnen worden.
Artikel 10: Eindverantwoording subsidies tussen € 5.000 en € 50.000
Op basis van artikel 15 lid 2 van de Algemene subsidieverordening Dijk en Waard 2022 dient de aanvraag tot vaststelling ook een overzicht van de aan de gesubsidieerde activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening) te bevatten.
Bijlage normen voor berekenen subsidie conform artikel 6 lid 1.
Alle hiervoor gehanteerde normbedragen/bedragen per lid e.d. zijn maximumbedragen per jaar. Indien de werkelijke kosten lager zijn, wordt van de werkelijke kosten uitgegaan.
Bijlage Subsidiebeleid sociaal domein - addendum sport
Sport is, net als kunst en cultuur, van groot belang voor onze inwoners. Het draagt bij aan het welzijn van inwoners, het ontwikkelen van vaardigheden en talenten en is onderdeel van de identiteit van de gemeente. Ook brengt het mensen samen, versterkt het de sociale cohesie en geeft het zingeving van jong tot oud, ongeacht hun achtergrond of verschillen. De gemeente Dijk en Waard faciliteert een sociale infrastructuur met een vitaal verenigingsleven, zodat inwoners een sociaal netwerk opbouwen. Door het aanbieden van sport- en culturele programma’s voor bepaalde doelgroepen, zoals kinderen, jongeren of ouderen, stimuleren we dat mensen die anders eenzaam zijn of zich buitengesloten voelen, betrokken raken bij de gemeenschap en nieuwe sociale contacten opdoen. Daarmee is het een verbindende kracht. Sport, kunst en cultuur dragen bij aan de gezondheid, welbevinden, sociale contacten, zelfvertrouwen en creatief denken van inwoners. Daarnaast werkt het preventief ten opzichte van de vraag om formele hulp en ondersteuning.
“De hoofddoelstelling van route 1 van het Integraal Beleidskader sociaal domein is het opbouwen van een sterke sociale basis, wat vraagt om het versterken van de eigen kracht van inwoners, hun sociale netwerken en de samenkracht van organisaties en gemeenschappen. Binnen dit kader worden doelen gesteld om sport, gezondheid, vitaliteit en verenigingen te bevorderen.
Opdat iedereen in onze gemeente de mogelijkheid heeft om te sporten en te bewegen, ongeacht leeftijd, geslacht, achtergrond of fysieke beperkingen erkennen wij het grote belang van sportclubs en de maatschappelijke meerwaarde ervan ten opzichte van beroepsorganisaties. Sportclubs faciliteren bij uitstek de laagdrempelig toegang tot zowel sportbeoefening en talentontwikkeling als participatie en gemeenschapsbetrokkenheid. Sportclubs zijn van grote meerwaarde voor de leefbaarheid in onze gemeente en kernen. Sportclubs dragen sterk bij aan ons vestigingsklimaat en aan de gezondheid en vitaliteit van onze inwoners. Wij willen de rol van sportclubs erkennen, bestendigen en verder versterken.
De Subsidieregeling Sport 2024 beoogt de Dijk en Waardse sportclubs tegemoet te komen in de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van hun kernactiviteit(-en) ten behoeve van het faciliteren van hun Dijk en Waardse leden, ongeacht of deze sportclubs gebruik maken van een maatschappelijke of een private accommodatie. Op basis hiervan willen wij een goede infrastructuur waarborgen van basisvoorzieningen die voor de sportbeoefening binnen clubverband benodigd zijn.
Voor Dijk en Waardse voetbalclubs die op een private accommodatie zijn gevestigd, willen wij daarnaast een gelijkwaardiger speelveld creëren ten opzichte van de voetbalclubs die op een maatschappelijke accommodatie zijn gevestigd. Dit willen we doen door hen via begrotingspostsubsidies een financiële compensatie te bieden voor het gegeven dat zij meer kosten dragen voor de instandhouding van hun velden, veldinrichting en sportparkinrichting en voor het eigenaarsdeel van heffingen.