Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Scheldestromen

Verordening rekenkamer waterschap Scheldestromen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaterschap Scheldestromen
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer waterschap Scheldestromen
CiteertitelVerordening rekenkamer waterschap Scheldestromen
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpVerordening rekenkamer waterschap Scheldestromen
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet versterking decentrale rekenkamers
  2. Waterschapswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

23-11-2023

wsb-2023-15708

2023018871

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer waterschap Scheldestromen

 

De algemene vergadering van waterschap Scheldestromen;

gezien het voorstel van het dagelijks bestuur van dinsdag 24 oktober 2023, nr 2023018985;

gelet op hoofdstuk V10A, X12A en 78, eerste lid van de Waterschapswet;

besluit:

vast te stellen de Verordening rekenkamer waterschap Scheldestromen

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. algemene vergadering: de algemene vergadering van het waterschap Scheldestromen;

b. commissie Bestuurlijke en Economische zaken: de commissie als genoemd in het Reglement van orde voor de vaste commissies waterschap Scheldestromen;

c. dagelijks bestuur; het dagelijks bestuur van waterschap Scheldestromen;

d. rekenkamer: de rekenkamer van waterschap Scheldestromen;

e. voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer van waterschap Scheldestromen of diens vervanger;

f. lid: een lid van de rekenkamer van waterschap Scheldestromen;

g. secretaris: de secretaris van de rekenkamer van waterschap Scheldestromen of diens vervanger;

 

Artikel 2. Rekenkamer, benoeming en vervanging

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer kiezen uit hun midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer kunnen maximaal één keer voor een periode van 6 jaar worden herbenoemd.

  • 5.

    Indien het lidmaatschap van een lid eindigt voor het einde van de benoemingstermijn, wordt de werving van een nieuw lid direct gestart om de continuïteit van de bezetting van de rekenkamer te waarborgen.

     

Artikel 3. Werving en selectie

  • 1.

    De leden van de rekenkamer, met inbegrip van de voorzitter, worden op voorstel van een werving- en selectiecommissie benoemd.

  • 2.

    De werving- en selectiecommissie voor de leden van de rekenkamer bestaat uit de dijkgraaf en drie leden uit de algemene vergadering die geen lid zijn van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    De dijkgraaf is voorzitter van de werving- en selectiecommissie.

  • 4.

    De werving- en selectiecommissie wordt ondersteund vanuit de ambtelijke organisatie.

  • 5.

    Bij het voorstel tot benoeming aan de algemene vergadering, worden gevoegd:

    a. het curriculum vitae

    b. een actueel overzicht van hoofd- en nevenfuncties van de kandidaat;

    c. een ondertekende verklaring dat de kandidaat bereid is de functie te aanvaarden;

    d. een Verklaring Omtrent het Gedrag als bedoeld in de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.

 

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer wordt bij de werkzaamheden ondersteund door een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris wordt op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer benoemd of ingehuurd door het dagelijks bestuur.

     

Artikel 5. Integriteit en eedaflegging

  • 1.

    Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen leggen de voorzitter en de leden van de rekenkamer in de vergadering van de algemene vergadering, in handen van de dijkgraaf, de eed of de belofte af.

  • 2.

    Alvorens zijn/haar functie te kunnen uitoefenen legt de secretaris, in handen van de dijkgraaf, de eed of de belofte af.

  • 3.

    De door de algemene vergadering vastgestelde gedragscode politieke ambtsdragers is van toepassing op de voorzitter en de leden.

     

Artikel 6. Communicatie tussen rekenkamer, bestuur en organisatie

  • 1.

    De commissie Bestuurlijke en Economische zaken is eerste aanspreekpunt voor de rekenkamer namens de algemene vergadering. De commissie:

    a. bespreekt jaarlijks het onderzoeksplan van de rekenkamer;

    b. dient als klankbord voor het functioneren van de rekenkamer;

    c. kan door de rekenkamer om advies worden gevraagd;

    d. bespreekt de door de rekenkamer uitgebrachte rapporten en het jaarverslag met inbegrip van de verantwoording over de besteding van het budget, voorafgaand aan de behandeling in de algemene vergadering.

  • 2.

    De dijkgraaf is het eerste aanspreekpunt voor de rekenkamer namens het dagelijks bestuur.

  • 3.

    De secretaris-directeur is het eerste ambtelijke aanspreekpunt voor de rekenkamer bij het verrichten van onderzoekwerkzaamheden.

     

Artikel 7. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer stelt één keer per jaar een lijst op van mogelijke onderzoeksonderwerpen.

  • 2.

    Voorafgaand aan de in het derde lid genoemde consultatie informeert de rekenkamer bij de secretaris-directeur naar onderzoeken die zijn of worden uitgevoerd in opdracht van het dagelijks bestuur.

  • 3.

    Na consultatie van de commissie Bestuurlijke en Economische zaken en een oriënterend onderzoek naar belang, uitvoerbaarheid en actuele feiten stelt de rekenkamer het onderzoeksprogramma voor het betrokken dienstjaar vast.

  • 4.

    De rekenkamer stuurt uiterlijk 1 mei het onderzoeksprogramma voor het betrokken boekjaar ter kennisname aan de algemene vergadering. Het onderzoeksprogramma gaat daarbij vergezeld van een onderzoeksplan en onderzoeksvragen.

  • 5.

    Bij de uitbesteding van het onderzoek volgt de rekenkamer het inkoop- en aanbestedingsbeleid van het waterschap en verklaart bij het verstrekken van een opdracht de inkoopvoorwaarden van het waterschap van toepassing.

     

Artikel 8. Procedure onderzoeksrapport

  • 1.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in geval van een interview in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun reactie aan de rekenkamer te geven op de juistheid en de volledigheid van het interviewverslag.

  • 2.

    Op basis van het uitgevoerde onderzoek stelt de rekenkamer een concept-onderzoeksrapport op.

  • 3.

    Het concept-onderzoeksrapport wordt aan de secretaris-directeur in de gelegenheid gesteld om binnen een termijn van 4 weken een reactie te geven met als doel de in het concept-onderzoeksrapport opgenomen feiten en omstandigheden te verifiëren en waar nodig aan te vullen.

  • 4.

    Het eventueel bijgestelde concept-onderzoeksrapport wordt vervolgens voorgelegd aan het dagelijks bestuur voor een bestuurlijke reactie met het verzoek binnen een periode van 2 maanden reageren.

  • 5.

    Na ontvangst van de reactie van het dagelijks bestuur stelt de rekenkamer het onderzoeksrapport definitief vast.

  • 6.

    Het definitieve onderzoeksrapport wordt, na behandeling in de commissie Bestuurlijke en Economische Zaken, ter besluitvorming voorgelegd aan de algemene vergadering.

 

Artikel 9. Budget en verantwoording

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen het bij de begroting door de algemene vergadering beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    De teamleider Financiën is technisch budgethouder voor het budget van de rekenkamer en verzorgt uit dien hoofde opdrachtverlening aan derden.

  • 3.

    Het bij de begroting opgenomen bedrag voor onderzoek wordt jaarlijks wordt geïndexeerd op basis van de bij de beleidsbegroting vastgestelde stijging van de externe kosten.

  • 4.

    Naast de kosten van onderzoek behoren tot het budget van rekenkamer:

    a. de vergoedingen van de leden;

    b. de kosten van de secretaris;

    c. de kosten van de door de rekenkamer ingeschakelde deskundigen;

    d. de voor de werkzaamheden van de rekenkamer gemaakte reiskosten en onkosten;

    e. overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

  • 5.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de algemene vergadering, middels tussenkomst van de technisch budgethouder.

  • 6.

    De rekenkamer brengt elk jaar voor 1 mei verslag uit aan de algemene vergadering over haar werkzaamheden in het voorgaande jaar en legt daarbij verantwoording af over de besteding van het budget.

 

Artikel 10. Vergoedingen en faciliteiten

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 350,- en voor de overige leden € 250,-.

  • 3.

    De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor leden van de algemene vergadering.

  • 4.

    Indien de leden van de rekenkamer zelf onderzoek verrichten, ontvangen zij hiertoe een vergoeding op basis van het aantal bestede uren, indien de ureninzet redelijkerwijs niet past binnen de in het eerste lid genoemde vergoeding. De hoogte van de vergoeding per uur is ten hoogste marktconform.

  • 5.

    De vergoeding als bedoeld in het vierde lid vindt uitsluitend plaats:

    a. binnen voorafgaand aan het onderzoek vastgelegde kaders en;

    b. als de algemene vergadering instemt met de voorgestelde ureninzet en de hoogte van de vergoeding.

  • 6.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor hun reis-, verblijf - en overige kosten overeenkomstig de regels zoals die van toepassing zijn op de leden van de algemene vergadering.

  • 7.

    De rekenkamer maakt binnen de reguliere openstellingsuren kosteloos gebruik van de vergaderfaciliteiten van het waterschap.

  • 8.

    De leden van de rekenkamer ontvangen dezelfde digitale faciliteiten als de leden van de algemene vergadering.

 

Artikel 11. Monitoring aanbevelingen

De secretaris- directeur verstrekt de algemene vergadering jaarlijks voor 1 mei een overzicht van de aan de algemene vergadering gedane voorstellen welke door de algemene vergadering zijn overgenomen en door de algemene vergadering zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

 

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening rekenkamer waterschap Scheldestromen.

     

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van de algemene vergadering van donderdag 23 november 2023 van waterschap Scheldestromen.

 

drs. J.Daane, secretaris-directeur

mr. drs. A.J.G. Poppelaars, dijkgraaf