Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de gemeentelijke rekenkamer (Verordening rekenkamer gemeente Zutphen 2024) |
Citeertitel | Verordening rekenkamer gemeente Zutphen 2024 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Zutphen 2016.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 11-12-2023 | 620237 |
Ons kenmerk: zaaknummer 620237
De raad van de gemeente Zutphen,
gelezen het advies van het presidium van 16 november 2023;
gelezen het advies van rekenkamercommissie van 30 oktober 2023;
gelet op artikel(en) 81a e.v. en 149 van de Gemeentewet;
Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de gemeentelijke rekenkamer (Verordening rekenkamer gemeente Zutphen 2024)
Artikel 8 Vergoeding werkzaamheden en tegemoetkoming in de kosten
De vergoeding voor leden die onderzoekswerkzaamheden uitvoeren, bedraagt € 75,- per onderzoeksuur waarbij een vast aantal uren per onderzoek van tevoren wordt vastgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met het beschikbare budget. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de prijs- en loonindexatie van het CPB.
De rekenkamer heeft als taak het uitvoeren van onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het beleid en beheer, het financiële beheer, van de organisatie en van het beleid van het gemeentebestuur, alsmede van de controle als bedoeld in artikel 213 van de wet. De uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek vindt plaats volgens een door de rekenkamer vastgestelde onderzoeksopzet.
Artikel 15 Intrekking oude regeling
De Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Zutphen 2016, zoals vastgesteld bij besluit van 10 oktober 2016, wordt ingetrokken.
Besluiten genomen krachtens de Verordening op de rekenkamercommissie Gemeente Zutphen 2016, die gelden op het moment van de inwerkingtreding van de Verordening op de rekenkamer Gemeente Zutphen 2024 en waarvoor laatstgenoemde verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens laatstgenoemde verordening.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer gemeente Zutphen 2024.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 11 december 2023
De voorzitter, de griffier,
Deze verordening is een aanvulling op dat wat in de Gemeentewet is opgenomen over de gemeentelijke rekenkamer. Zie de tekst van de Gemeentewet, zoals op 1 januari 2023 gewijzigd door de Wet versterking decentrale rekenkamers, hoofdstukken IVa (De rekenkamer) en XIa (De bevoegdheid van de rekenkamer).
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar, dus uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in de kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
De rekenkamer moet een reglement van orde voor haar werkzaamheden vaststellen, op grond van artikel 81i van de Gemeentewet.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In het eerste lid stelt de raad de rekenkamer in. Dit is een wettelijke verplichting op grond van artikel 81a van de Gemeentewet.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4 Benoeming en herbenoeming
De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd en kunnen door de raad ook worden herbenoemd (artikel 81c, eerste en vierde lid van de Gemeentewet). De benoemingstermijn is wettelijk op zes jaar vastgesteld. Een te korte benoemingsperiode kan de onafhankelijkheid in gevaar brengen, omdat de vraag ‘word ik wel herbenoemd’ dan al te snel weer wordt gevoeld. Voordeel van deze termijn is ook dat over benoeming en herbenoeming in het gewone geval steeds door twee verschillend samengestelde raden wordt beslist. Voorts draagt het feit dat benoeming plaatsvindt na overleg met de rekenkamer ertoe bij dat de leden primair op grond van deskundigheid worden benoemd (artikel 81c, vijfde lid). In de praktijk zal na verloop van tijd door tussentijds aftreden vanzelf de situatie ontstaan dat niet steeds de gehele rekenkamer opnieuw moet worden (her)benoemd. Dit komt de continuïteit en de onafhankelijkheid van de rekenkamer ten goede. Zie Kamerstukken 27 751, nr. 3, p. 68.
Artikel 5 Ontslag en non-activiteit
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning
In de modelverordening worden niet alle mogelijke varianten voor ondersteuning van de rekenkamer getoond. Daar staat dat het college die ondersteuning benoemt. Er zijn echter 3 varianten voor het regelen van de ondersteuning. Gekozen is voor de volgende variant:
Ambtelijke ondersteuning van de rekenkamer die op de griffie werkt of gaat werken, wordt benoemd door de raad. (Artikel 107e lid 2 Gemeentewet stelt dat de raad de op de griffie werkzame ambtenaren benoemt). De rekenkamer kan dus ook een secretaris werven en afspraken maken met de griffie dat deze op de griffie werkzaam wordt.
Dit betekent dat griffiemedewerkers deels voor de griffie en deels voor de rekenkamer kunnen werken. Vanwege de onafhankelijke positie van de rekenkamer zijn de ambtenaren, inclusief dus de griffiemedewerkers, voor werkzaamheden voor de rekenkamer uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer (artikel 81j, vierde lid).
Dit artikel voorziet in het benoemen van een ambtelijk secretaris en plaatsvervangend secretaris(sen) voor de rekenkamer.
De raad moet, na overleg met de rekenkamer, de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden op grond van artikel 81j van de Gemeentewet. Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken.
Artikel 8 Vergoeding werkzaamheden en tegemoetkoming in de onkosten
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten, op grond van artikel 81k van de Gemeentewet. Met deze bepaling wordt hieraan gevolg gegeven.
Artikel 9 Afstemming met de raad
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Rapportage en raadsbehandeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11 Monitoring aanbevelingen
Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan de raad ervoor kiezen om de griffie jaarlijks ook een overzicht op te laten stellen met de status van de aanbevelingen die aan de raad zijn gericht, door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Dit kan de raad helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan. In deze verordening wordt deze keuze in positieve zin vastgelegd.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 Onderzoeksprogrammering en onderwerpselectie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 15 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.