Organisatie | Waterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels fiscaal beleid gemeente Waterland 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels fiscaal beleid gemeente Waterland 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2023 | nieuwe regeling | 28-11-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland,
vast te stellen de navolgende Beleidsregels fiscaal beleid gemeente Waterland 2023.
De gemeenteraad heeft in artikel 30 van de Financiële Verordening van de gemeente Waterland 2023 de zorg voor de financiële organisatie opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Onder andere met onderstaande fiscale beleidsregels wordt hier invulling aan gegeven.
agressieve fiscale planning: het verlagen van de verschuldigde belastingen door constructies op te zetten die weliswaar legaal kunnen zijn maar indruisen tegen de geest van de wet met als gevolg concurrentieverstoringen veroorzaken en/of mogelijk het belastingmoraal van de belastingplichtigen omlaag brengt;
Het fiscaal beleid zoals omschreven in deze regeling heeft betrekking op wetgeving op het gebied van rijksbelastingen inclusief het btw-compensatiefonds.
De gemeente stelt zich op als een integere overheidsinstantie en streeft naar het indienen van aanvaardbare belastingaangiften. Als overheidsinstantie heeft de gemeente een maatschappelijke functie waarbij een goede reputatie van belang is. Hierbij hoort een terughoudend fiscaal beleid, waar geen ruimte is voor kunstmatige constructies met als enige doel het besparen van belastingen zonder dat er zakelijke gronden voor aanwezig zijn. Bij een optreden als integere overheid past ook geen fiscale grensverkenning.
De gemeente is zich ervan bewust dat fiscale planning ook kansen kan bieden om binnen de kaders van de wet- en regelgeving de fiscale lasten te verminderen. De gemeente zal zich hierbij bewust zijn van haar maatschappelijke positie en geen gebruik maken van een agressieve fiscale planning.
De gemeente wenst haar risico’s in algemene zin te beperken. Deze risico’s kunnen van financiële aard zijn maar kunnen uiteindelijk ook leiden tot imagoschade. Daarom zorgt de gemeente voor een systeem van interne beheersing en maakt daarin gebruik van interne en externe controle middelen. Het fiscaal deel van dit systeem is een Tax Control Framework (hierna: TCF). De gemeente ontwikkelt een TCF vanuit de opgestelde fiscale beleidsregels met als doel het indienen van aanvaardbare aangiften. Of het TCF voldoende is, zal steeds opnieuw moeten blijken uit regelmatige interne en externe controles. Mocht blijken dat de maatregelen onvoldoende zijn dan zal het TCF verder doorontwikkeld moeten worden. Deze cyclus van activiteiten moet zorgen voor het indienen van aanvaardbare aangiften.
Artikel 5 Horizontaal Toezicht/Belastingdienst
De Belastingdienst heeft als één van haar taken om toe te zien op een juiste toepassing van fiscale regelgeving. Daarvoor heeft zij meerdere toezichtvormen ter beschikking. Horizontaal toezicht is een vorm van toezicht waarbij de Belastingdienst een grote verantwoordelijkheid neerlegt bij de belastingplichtige. Bij deze vorm van toezicht dient de belastingplichtige te laten zien, dat zij zodanig fiscaal in control is, dat zij in staat is om aanvaardbare aangiften in te dienen. De Belastingdienst zal haar toezicht aanpassen aan de mate waarin de fiscale processen op orde zijn. Bij een optimale werking van een TCF zal de Belastingdienst zich kunnen beperken tot het toezicht op het bestaan en de werking van de ingeregelde processen. De gemeente streeft naar een zo optimaal mogelijk TCF met als doel een geschikte partner te zijn binnen het regime van Horizontaal Toezicht met de Belastingdienst.