Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Lopik 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Lopik 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Lopik 2021.
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-12-2023 | nieuwe regeling | 31-10-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin de gemeente, al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt;
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Artikel 2 Vaststelling programma-indeling en paragrafen
Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de taakvelden ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de taakveldenrealisatie ingedeeld naar programma’s.
De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor die raadsperiode vast.
Artikel 4 Kaders begroting en meerjarenraming
Het college biedt tijdig in het begrotingsjaar aan de raad een Nota van Uitgangspunten aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.
Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting van het komende jaar (t+1) de totale lasten en de totale baten per programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen, de (vervangings-)investeringen en de post onvoorzien. De meerjarenbegroting geeft de raad inzicht in de ramingen voor de jaren t+2 t/m t+4.
Artikel 12 Waardering en afschrijving vaste activa
Het college biedt de raad periodiek een nota afschrijvingsbeleid aan. Deze nota wordt door de raad vastgesteld en behandelt ten minste:
Artikel 15 Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van kapitaal door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden gaat het college uit van een vergoeding van tenminste de geraamde integrale kosten van de verstrekte middelen. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de kapitaalverstrekking wordt gemotiveerd.
Artikel 17 Financieringsfunctie
Het college neemt bij het uitvoeren van de financieringsfunctie de richtlijnen uit het treasurystatuut in acht waaronder:
Overtollige liquide middelen dienen in eerste instantie bij de schatkist te worden aangehouden. De gemeente kan uit hoofde van de treasuryfunctie ook middelen uitzetten bij andere decentrale overheden in Nederland indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college minimaal de verplichte paragrafen op conform artikel 9 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten. In de verschillende paragrafen wordt tenminste aandacht geschonken aan de verplichte onderdelen zoals opgenomen in de artikelen 10 tot en met 16 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het college daarover in de rechtmatigheidsverantwoording. Daarnaast informeert het college de raad over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Het college zorgt voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de vier jaar. Bij afwijkingen in de administratie nemen burgemeester en wethouders maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
De “Financiële verordening gemeente Lopik 2021” van 28 september 2021 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening, het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt en op de begroting en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar dat samenvalt met het jaar waarin deze verordening in werking treedt.