Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Altena

Instellingsbesluit Economische Adviesraad Altena

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAltena
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Economische Adviesraad Altena
CiteertitelInstellingsbesluit Economische Adviesraad Altena
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-2023nieuwe regeling

21-11-2023

gmb-2023-533167

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Economische Adviesraad Altena

Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Altena;

 

overwegende dat;

  • -

    het in het belang van een duurzame economische ontwikkeling van de gemeente Altena gewenst is een adviescommissie in te stellen;

  • -

    hiermee wordt geanticipeerd op de vaststelling van de Uitvoeringsagenda Visie op Werken 2023-2026;

  • -

    de instelling van een dergelijke adviescommissie noopt tot het vaststellen van regels inzake o.a. de taak, samenstelling en werkwijze van deze commissie;

gelet op artikel 84, lid 1, van de Gemeentewet en het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers:

 

Besluit:

vast te stellen het navolgende:

 

Instellingsbesluit Economische Adviesraad Altena;

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie onder de naam ‘Economische Adviesraad Altena’ die adviseert aan het college overeenkomstig het bepaalde in dit besluit.

Artikel 2 Begripsomschrijving

In deze besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: gemeente Altena;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;

  • c.

    lid/ leden: de door het college benoemde personen, waaronder de voorzitter, die zitting nemen in de bij dit besluit ingestelde Economische Adviesraad Altena;

  • d.

    voorzitter: de door het college benoemde persoon die voorzitter en tevens lid is van de bij dit besluit ingestelde Economische Adviesraad Altena;

  • e.

    portefeuillehouder: wethouder van de gemeente met “Visie op Werken” in zijn/haar portefeuille;

  • f.

    EAA: de door het college bij dit besluit ingestelde adviescommissie onder de naam ‘Economische Adviesraad Altena’;

  • g.

    OHA: Ondernemershuis Altena;

  • h.

    uitvoeringsagenda: document waarin actiepunten zijn opgenomen voor de verwezenlijking van breed gedragen ambities voor 2035 zoals geformuleerd in de Visie op Werken gemeente Altena 2035.

Artikel 3 Doelstelling en taken

  • 1.

    De EAA heeft als doel vanuit een adviserende en stimulerende rol bij te dragen aan de duurzame economische ontwikkeling van de gemeente.

  • 2.

    De EAA heeft als doel het bijdragen aan en faciliteren van kennisdeling en samenwerkingen tussen economische en maatschappelijke partners die kunnen leiden tot duurzame economische ontwikkeling.

  • 3.

    De taak van de EAA is het adviseren van het college over de uitvoeringsagenda en relevante economische ontwikkelingen op strategisch niveau.

Artikel 4 Advisering aan het college

  • 1.

    De EAA is bevoegd uit eigen beweging omtrent onderwerpen op het gebied van economisch beleid van de gemeente haar opvattingen kenbaar te maken aan het college en daaromtrent adviezen uit te brengen.

  • 2.

    De EAA maakt haar advies schriftelijk en gemotiveerd kenbaar aan het college. Haar advies wordt ondertekend door de voorzitter van de EAA.

  • 3.

    In het advies worden minderheidsstandpunten bekend gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 4.

    De adviezen van de EAA zijn in beginsel openbaar.

  • 5.

    Ingevolge artikel 87 van de Gemeentewet kan door de EAA op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1, eerste en tweede lid, van de Wet open overheid, een verplichting tot (gehele of gedeeltelijke) geheimhouding opleggen ten aanzien van informatie die bij de EAA berust.

  • 6.

    Het college geeft de EAA een schriftelijke reactie op de ingediende adviezen van de EAA.

Artikel 5 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De EAA bestaat uit tenminste vijf en ten hoogste elf leden afkomstig uit het bedrijfsleven en onderwijs of met overheidservaring, de voorzitter daaronder begrepen.

  • 2.

    Leden van de EAA, waaronder de voorzitter, zijn woonachtig in of hebben een baan in de gemeente Altena.

  • 3.

    In de samenstelling van de EAA wordt ernaar gestreefd dat zowel verschillende kernen van de gemeente Altena als het bedrijfsleven, onderwijs en overheid vertegenwoordigd zijn.

  • 4.

    In de samenstelling van de EAA wordt ernaar gestreefd dat de speerpuntsectoren, zoals vastgesteld in de Visie op Werken Altena 2035, vertegenwoordigd zijn via een lid van het OHA.

  • 5.

    De portefeuillehouder of zijn/haar plaatsvervanger maakt geen deel uit van de EAA, maar is op verzoek aanwezig bij een vergadering van de EAA. De portefeuillehouder of zijn plaatsvervanger heeft geen stemrecht.

  • 6.

    De EAA adviseert het college over de te benoemen leden. De leden worden benoemd door het college op basis van het door het college vastgesteld competentieprofiel,

  • 7.

    De leden van de EAA, waaronder de voorzitter, maken geen deel uit van of zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van een van de bestuursorganen van de gemeente Altena.

Artikel 6 Voorzitter

De EAA adviseert het college over de te benoemen voorzitter. De voorzitter, die tevens lid is van de EAA, wordt benoemd door het college. De voorzitter leidt iedere vergadering en neemt deel aan de beraadslagingen. Daarnaast stelt de voorzitter de agenda op en is de voorzitter verantwoordelijk voor het handhaven van de orde tijdens de vergaderingen. Bij ziekte of onverwachte afwezigheid wijst de voorzitter een plaatsvervanger aan.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

De beleidsmedewerker met economie in zijn/haar portefeuille of zijn/haar plaatsvervanger is ambtelijk secretaris. De ambtelijk secretaris is geen lid van de EAA en heeft geen stemrecht. De ambtelijk secretaris is bij iedere vergadering aanwezig en neemt met toestemming van de voorzitter deel aan de beraadslagingen. Bij ziekte of onverwachte afwezigheid wijst de secretaris een plaatsvervanger aan.

Artikel 8 Zittingsduur en ontslag

  • 1.

    De zittingsduur van de leden, waaronder de voorzitter, van de EAA bedraagt vier jaar. Met uitzondering van de eerste periode, welke maximaal drie jaar bedraagt. Een herbenoeming voor een periode van vier jaar is één keer mogelijk.

  • 2.

    Het college kan de leden, waaronder de voorzitter, van de EAA schorsen en ontslaan.

  • 3.

    Het lidmaatschap, waaronder het voorzitterschap, van de adviesraad eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien niet meer voldaan wordt aan het bepaalde in lid 2 of lid 7 van artikel 5;

    • c.

      na het verstrijken van de zittingsduur;

    • d.

      door overlijden;

    • e.

      na een ontslagbesluit van het college.

  • 4.

    Het college voorziet zo spoedig mogelijk in de opengevallen vacature als niet meer aan het minimum aantal leden wordt voldaan.

  • 5.

    Om bovenstaande te borgen wordt door de ambtelijk secretaris een rooster van aftreden opgesteld.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1.

    De EAA vergadert minimaal vier keer per jaar of vaker als zij daartoe door de voorzitter bijeen wordt geroepen;

  • 2.

    De EAA beraadslaagt noch besluit als niet tenminste de meerderheid van het aantal leden, waaronder de voorzitter, dat zich niet van stemming moet onthouden aanwezig is;

  • 3.

    Besluiten worden met meerderheid van stemmen genomen. De leden van de EAA, waaronder de voorzitter, stemmen zonder last of ruggespraak;

  • 4.

    Indien de stemmen staken wordt de beslissing aangehouden tot de volgende vergadering. Indien de stemmen dan opnieuw staken beslist de stem van de voorzitter;

  • 5.

    Een lid, waaronder de voorzitter van de EAA onthoudt zich van stemming en woont de beraadslaging niet bij indien hij persoonlijk, functioneel dan wel bestuurlijk direct of indirect betrokken is bij een project waarover de EAA een advies uitbrengt;

  • 6.

    De adviesraad regelt binnen de kaders van deze regeling haar eigen werkwijze en stelt hiertoe een huishoudelijk reglement vast. Hierin wordt tenminste opgenomen met welke regelmaat de adviesraad vergadert, op welke manier geldige besluiten worden genomen en hoe nieuwe leden worden geworven;

  • 7.

    De portefeuillehouder, de teammanager ondernemen en de beleidsmedewerkers met economie, arbeidsmarkt en onderwijs in hun portefeuille kunnen de vergaderingen van de EAA bijwonen en met toestemming van de voorzitter aan de beraadslagingen deelnemen. Zij hebben echter geen besluitvormende stem;

  • 8.

    De vergaderingen van de EAA zijn openbaar;

  • 9.

    Van de vergaderingen wordt door de secretaris een presentielijst bijgehouden en een verslag gemaakt;

  • 10.

    De verslagen van de vergaderingen worden in de daaropvolgende vergadering vastgesteld en ter kennisname aan de portefeuillehouder verzonden.

Artikel 10 Vergoedingen

  • 1.

    Aan een lid, waaronder de voorzitter, van de EAA wordt een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van de EAA toegekend die gelijk is aan het voor de van toepassing zijnde inwonersklasse vastgestelde bedrag in artikel 3.4.1 van het landelijk geldende Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2.

    Aan een lid, waaronder de voorzitter, van de EAA wordt conform artikel 3.4.3 van het landelijk geldende Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers een reiskostenvergoeding betaald voor het bijwonen van vergaderingen van de commissie en reiskosten zowel binnen de gemeente als daarbuiten gemaakt voor de uitoefening van het lidmaatschap van de EAA.

Artikel 11 Evaluatie

  • 1.

    De uitvoering van dit Instellingsbesluit Economische Adviesraad Altena wordt eenmaal aan het eind van de bestuursperiode door het college geëvalueerd;

  • 2.

    Aanvullingen en wijzigingen van dit Instellingsbesluit stelt het college vast nadat de adviesraad is gevraagd hierover advies te geven.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als “Instellingsbesluit Economische Adviesraad Altena” en treedt in werking met ingang van de dag na die van openbare bekendmaking in het digitale Gemeenteblad van Altena.

 

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena in de vergadering van 21 november 2023.

het college van burgemeester en wethouders van Altena,

de secretaris,

drs. R.J.M. van Wuijtswinkel MPA

de burgemeester,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM