Organisatie | Veiligheidsregio Brabant-Noord |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Controleverordening Veiligheidsregio Brabant-Noord 2023 |
Citeertitel | Controleverordening Veiligheidsregio Brabant-Noord 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | 01-01-2023 | Deze verordening treedt deze in de plaats van de Controleverordening Veiligheidsregio Brabant-Noord van 4 november 2020 | 30-11-2023 |
Het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Brabant-Noord;
dat Veiligheidsregio Brabant-Noord een bestuurlijke samenwerking is van de deelnemende gemeenten, waarvan de organisatorische onderdelen Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), Crisisbeheersing en Rampenbestrijding en Bevolkingszorg verantwoordelijk zijn voor de uitvoering;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Jaarstukken: De jaarstukken bestaan ten minste uit het jaarverslag en de jaarrekening. Het jaarverslag bestaat ten minste uit de programmaverantwoording en de paragrafen. De jaarrekening bestaat uit het overzicht van baten en lasten en de toelichting, de balans en de toelichting, de bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen en een bijlage met het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
Artikel 3 Informatieverstrekking door dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het verslag van bevindingen binnen twee weken na de vaststelling door het algemeen bestuur, doch in ieder geval uiterlijk vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft aan de raden van de deelnemende gemeenten en aan Gedeputeerde Staten.
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing en de werkzaamheden van de interne auditfunctie van Veiligheidsregio Brabant-Noord en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan hij inzake voor de accountantscontrole nodig acht. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle relevante werkruimten, terreinen en informatiedragers van Veiligheidsregio Brabant-Noord.
De accountant is bevoegd om van alle medewerkers mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen, die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de in Veiligheidsregio Brabant-Noord werkende medewerkers hieraan hun medewerking verlenen.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de in Veiligheidsregio Brabant-Noord werkende medewerkers zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten, lasten en balansmutaties.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur – dan wel de directeur/regionaal commandant en de concerncontroller - kan de door het algemeen bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het algemeen bestuur wordt vooraf geïnformeerd over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten, voorzover deze werkzaamheden niet voortvloeien uit wettelijke taken en/of subsidievoorwaarden.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van het Rijk. Het dagelijks bestuur – dan wel de directeur/regionaal commandant en de concerncontroller - is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van Veiligheidsregio Brabant-Noord is.
Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Als een deel van deze verantwoording dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur – dan wel de directeur/regionaal commandant en de concerncontroller - bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van Veiligheidsregio Brabant-Noord is.
Artikel 7 Rapportering door accountant
Indien de accountant bij een controle tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door het dagelijks bestuur niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan het algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks bestuur.