Organisatie | Veiligheidsregio Brabant-Noord |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | 01-01-2023 | Deze verordening treedt deze in de plaats van de Financiële verordening Veiligheidsregio Brabant-Noord van 4 november 2020. | 30-11-2023 |
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord;
dat de Veiligheidsregio Brabant-Noord een bestuurlijke samenwerking is van de deelnemende gemeenten, waarvan de organisatorische onderdelen Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), Crisisbeheersing en Rampenbestrijding, Bevolkingszorg en Bedrijfsvoering verantwoordelijk zijn voor de uitvoering;
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rechtmatigheid: het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de rechtmatigheidsverantwoording bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet immers worden verantwoord dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Het gaat om de financiële beheershandelingen.
Begroting: de begroting bestaat ten minste uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. De beleidsbegroting bestaat ten minste uit het programmaplan en de paragrafen. De financiële begroting bestaat ten minste uit het overzicht van de baten en lasten en de toelichting, de uiteenzetting van de financiële positie en de toelichting en de bijlage met het overzicht van de geraamde baten en lasten per taakveld. Bij Veiligheidsregio Brabant-Noord is de term programmabegroting gangbaar.
Jaarstukken: de jaarstukken bestaan ten minste uit het jaarverslag en de jaarrekening. Het jaarverslag bestaat ten minste uit de programmaverantwoording en de paragrafen. De jaarrekening bestaat uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening en de toelichting, de balans en de toelichting, de bijlage met de verantwoordingsinformatie over specifieke uitkeringen en een bijlage met het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld.
Adoptieambtenaren: er is een overleg van adoptieambtenaren die namens de gemeenten een gezamenlijk advies voorbereiden voor de colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraden over voorstellen die een strategisch karakter en/of belangrijke financiële consequenties voor de gemeenten hebben.
Artikel 2 Betrokkenheid adoptieambtenaren
Als ten aanzien van beleidsvoorstellen door het bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord een zienswijze aan de colleges van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraden wordt gevraagd, dan brengen de adoptieambtenaren in de vorm van een concept-college- en/of concept-raadsvoorstel advies uit.
Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording
Artikel 4 Uitgangspunten en indeling Begroting
Met betrekking tot de financiële uitgangspunten voor Veiligheidsregio Brabant-Noord geldt de loon- en prijsindexering zoals die voor de Gemeente ‘s-Hertogenbosch geldt. Uitzondering hierop is de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). Met betrekking tot de financiële uitgangspunten voor de GHOR geldt de loon- en prijsindexering zoals die voor de Gemeente Tilburg geldt.
De begroting Veiligheidsregio Brabant-Noord is de geconsolideerde begroting van de begrotingen van de afzonderlijke onderdelen van Veiligheidsregio Brabant-Noord en bevat op hoofdlijnen de beleidsdoelstellingen en maatschappelijke effecten die worden nagestreefd, evenals de middelen die daarvoor beschikbaar zijn, één en ander zo mogelijk uitgedrukt in relevante prestatiecijfers en kengetallen.
De kaders voor de begroting bevatten een raming van de bijdrage van de deelnemende gemeenten exclusief Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg. Deze bijdrage van de deelnemende gemeenten aan Veiligheidsregio Brabant-Noord wordt omgeslagen naar een bedrag per inwoner. Voor de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg is de bijdrage van de deelnemende gemeenten afzonderlijk opgenomen. Bij de GHOR en Bevolkingszorg wordt een bedrag per inwoner vastgesteld.
Het dagelijks bestuur zendt een ontwerpbegroting, in lijn met de bepaling zoals opgenomen in de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord, tenminste twaalf weken, voordat zij aan het algemeen bestuur wordt aangeboden, toe aan de raden van de deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting gaat vergezeld van een meerjarenraming voor het begrotingsjaar en de drie daaropvolgende jaren.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren, waarin de zienswijze is vervat, bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur ter vaststelling wordt aangeboden.
Het algemeen bestuur stelt de begroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient. Nadat deze is vastgesteld, zendt het algemeen bestuur daarover bericht aan de raden van de deelnemende gemeenten, zo nodig vergezeld van de vastgestelde begroting, die ter zake bij gedeputeerde staten hun zienswijze naar voren kunnen brengen.
Beheersing en interne controle
Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, waaronder de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot verbeteringen en herstel van de tekortkomingen als ook rapporteert het dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 11 tot en met 14.
Hoofdstuk 2 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 12 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 13 Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting inclusief bijstellingen van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma(’s), waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 3 Financiële positie
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur periodiek een nota Activabeleid aan. De nota is bedoeld om de uitgangspunten met betrekking tot de materiële vaste activa vast te leggen waardoor invulling wordt gegeven aan de kaderstellende rol van het algemeen bestuur. In relatie tot de materiële activa gaat de nota in ieder geval in op:
Artikel 18 Autorisatie Investeringsbudgetten
Een investeringsbudget blijft beschikbaar over de jaargrens heen, indien de investering vertraging oploopt of versneld wordt uitgevoerd zolang het beschikbare budget niet wordt overschreden. Wanneer een besparing ontstaat op een toegekend investeringsbudget is het aan het algemeen bestuur om te besluiten wat er met een restantbudget gebeurt.
Artikel 20 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, uitstaande leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen eenmaal in de vijf jaar.
Hoofdstuk 4 Verplichte paragrafen
In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op bestaande, nieuwe, gewijzigde of beëindigde verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen, de financiële en bestuurlijke inbreng van Veiligheidsregio Brabant-Noord en relevante actuele ontwikkelingen.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en administratie
Artikel 27 Financiële administratie
Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat:
De inrichting en de werking van de (financiële) administratie voldoet aan het besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wetgeving, zodat kan worden voldaan aan het verstrekken van informatie aan het Rijk, de Provincie en Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan Veiligheidsregio Brabant-Noord.