Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
West Maas en Waal

VERORDENING NADEELCOMPENSATIE GEMEENTE WEST MAAS EN WAAL

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWest Maas en Waal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING NADEELCOMPENSATIE GEMEENTE WEST MAAS EN WAAL
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpVerordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-12-2023

gmb-2023-532661

Z.93820

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING NADEELCOMPENSATIE GEMEENTE WEST MAAS EN WAAL

Besluit van raad van de gemeente West Maas en Waal tot vaststelling van de Verordening nadeelcompensatie (Verordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal)

 

Vastgesteld bij raadsbesluit van 07-12-2023, kenmerk 2023/12-24

 

De raad van de gemeente West Maas en Waal;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 november 2023, nr. Z.093820;

 

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

 

b e s l u i t vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal

 

 

 

Artikel 1. Toepassingsbereik

1. Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

2. Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is.

 

Artikel 2. Heffen recht

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 300,- geheven.

 

Artikel 3. Aanvraag

1. De aanvraag geschiedt schriftelijk of via een vastgesteld (elektronisch) formulier.

2. Het college van burgemeester en wethouders kan een elektronisch en/of papieren formulier vaststellen. Indien er een (elektronisch) formulier is vastgesteld, dient de aanvrager van schadevergoeding daar bij de aanvraag gebruik van te maken.

3. In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

a. als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen door accountant gewaarmerkt over het jaar waarin schade is geleden alsmede van de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting, of

b. als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.

c. overige informatie en bescheiden, door of namens het bestuursorgaan te stellen.

 

Artikel 4. Adviescommissie

1. Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

2. Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

a. de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

b. de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het

bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

c. de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

d. de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan €500,- voor natuurlijke personen en € 1.000,- voor rechtspersonen, of

e. naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

3. Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.

4. Een adviescommissie kan worden benoemd als:

a. vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

b. tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.

 

Artikel 5. Adviseur

1. Het bestuursorgaan kan advies inwinnen bij een adviseur, niet zijnde een adviescommissie in de zin van artikel 4:130 van de Algemene wet bestuursrecht

2. Het bestuursorgaan kan de adviseur opdragen de aanvrager te horen en hem namens het bestuursorgaan te vragen de aanvraag nader te motiveren.

 

Artikel 6. Procedure

1. Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

2. Als advies wordt ingewonnen bij een adviseur onder toepassing van het tweede lid van artikel 5, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

3. Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

a. degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,

b. als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

1 °. de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

2 °. de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

 

Artikel 7. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

 

 

Artikel 8. Intrekking oude regeling

De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade wordt ingetrokken op het moment dat de Verordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal in werking treedt.

 

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op dezelfde dag als titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht in combinatie met de Omgevingswet in werking treedt.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente West Maas en Waal

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 december 2023

 

De raad van West Maas en Waal,

 

 

 

C. (Elles) Jansen-Bouwman

griffier

 

 

 

V.M. (Vincent) van Neerbos

voorzitter