Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Nadere regels ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021
CiteertitelNadere regels bij de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2023nieuwe regeling

13-07-2021

gmb-2023-532432

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Overwegende dat het college op grond van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021 bevoegd is een aantal onderwerpen in de verordening nader te regelen;

 

Gelet op de artikelen 3, lid 1, 11, lid 2, 12, 14, 16, 17, 22 en 30 van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

 

Hoofdstuk 1. Openstelling, orde en rust op de begraafplaatsen

Artikel 1 Openingstijden begraafplaatsen

  • 1.

    De begraafplaatsen zijn dagelijks van zonsopkomst tot zonsondergang toegankelijk voor bezoekers.

  • 2.

    De tijd van begraven en het bezorgen van as is: op werkdagen van 09.00 uur tot 16.00 uur.

  • 3.

    Op hetzelfde tijdstip mag op dezelfde begraafplaats niet meer dan één begrafenis c.q. bezorging van as plaatsvinden.

  • 4.

    Het tijdstip van plaatsen van een gedenkteken dient tenminste 2 werkdagen tevoren kenbaar gemaakt te worden aan de beheerder. Het plaatsen van een gedenkteken dient plaats te vinden op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur.

  • 5.

    Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in lid 3 en 4 afwijken.

Hoofdstuk 2. Indeling en uitgifte van de graven

Artikel 2 Aantallen in particuliere graven

  • 1.

    In een graf kunnen maximaal 2 (lijken) kisten en 1 asbus/urn worden begraven.

  • 2.

    In een urnengraf kunnen maximaal 3 asbussen/urnen worden begraven.

  • 3.

    In een urnennis of columbarium kan 1 asbus met urn worden geplaatst.

Artikel 3 Aantal overledenen in algemene graven

We kennen 2 vormen van Algemene graven:

  • a.

    Algemeen graf (begraven op kosten van de gemeente), hierin kunnen maximaal 2 (lijken) kisten.

  • b.

    Ossuarium, hiervoor geldt geen maximum aantal lijken.

Artikel 4 Reserveren particulier graf

In overleg met de beheerder kan een graf per jaar worden gereserveerd.

Artikel 5 Grafkelder

  • 1.

    De afmetingen van een kelder zijn:

    • -

      eerste ring 230x95 en 65 diep cm,

    • -

      tweede ring 230 x95 en 62.5 cm.

  • 2.

    De kelder is van beton inclusief zijn bovenladers. Voorladers kunnen niet vanwege de paden.

Hoofdstuk 3. Grafbedekkingen

Artikel 6. Grafteken

  • 1.

    Voor het hebben van een grafteken is geen vergunning van het college van burgemeester en wethouders vereist. Het plaatsen van een grafteken dient altijd in afstemming met en na goedkeuring van de begraafplaatsbeheerder te geschieden. Zonder goedkeuring mag het grafteken niet worden geplaatst en kan het grafteken zonder overleg door de beheerder verwijderd worden.

  • 2.

    Middels ondertekening van het ‘aanvraagformulier voor het stichten en hebben van een grafteken’ verklaart de rechthebbende akkoord te gaan met de rechten en plichten voorvloeiend uit de ‘Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021’ en de wet.

Artikel 7 Werktekening en technische eisen

  • 1.

    Voor het hebben van een grafteken dient een werktekening ter beoordeling ingeleverd te worden bij de beheerder van de begraafplaats.

    Op deze werktekeningen dienen ten minste voor te komen:

    • a.

      een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte- breedte-, dikte en lengtematen;

    • b.

      de soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;

    • c.

      of de vermelding of de letters etc, ingehakt, opgehakt of van metaal zijn;

    • d.

      het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop.

  • 2.

    Het plaatsen van een grafteken dient te geschieden in overleg met en in aanwezigheid van de beheerder van de begraafplaats.

    • a.

      Beheerder begraafplaats Woensel (Oude Toren) tel: 06-22801774

    • b.

      Beheerder begraafplaats Stratum (De Roostenhof) tel: 06-22801774

  • 3.

    Het materiaal dat wordt gebruikt dient van een zodanige aard te zijn dat het aanzicht van de begraafplaats in het algemeen en het graf(teken) in het bijzonder niet geschaad wordt.

  • 4.

    Omtrent de aard en de afmetingen van een grafteken geld dat voor alle graftekens de breedte van de fundering gelijk dient te zijn met de breedte van het grafteken.

  • 5.

    Aanvullend op het vierde lid van dit artikel geldt dat de navolgende afmetingen voor graftekens op bestaande begraafplaatsen zijn toegestaan:

    • a.

      Voor een particulier kindergraf, met een staande steen (vrije vorm), bedraagt:

      • de maximale hoogte vanaf het maaiveld 80 centimeter;

      • de maximale breedte 60 centimeter;

      • de maximale dikte 15 centimeter;

    • b.

      Voor een particulier graf, met een staande steen (vrije vorm) of kruis, bedraagt:

      • de maximale hoogte vanaf het maaiveld 100 centimeter;

      • de maximale breedte 85 centimeter;

      • de maximale dikte 30 centimeter.

    • c.

      Voor een particulier graf, met een liggende steen (zerk), bedraagt:

      • de vastgestelde afmeting buitenwerks 200 x 85 (breedte) centimeter;

      • de minimale dikte bedraagt 8 centimeter;

      • de maximale dikte bedraagt 20 centimeter;

      • de maximale hoogste bedraagt 40 centimeter.

      • Afronding en/of afschuining van de randen en hoeken is toegestaan.

    • d.

      Voor twee naast elkaar gelegen particuliere graven met dezelfde rechthebbende en gelijke looptijd kan gekozen worden voor één staande steen in het midden van beide graven met de volgende afmetingen:

      • Maximale hoogte 100 centimeter;

      • Maximale breedte 95 centimeter;

      • Maximale dikte 30 centimeter.

    • e.

      Voor bijzondere graven geldt dat:

      • zowel liggende als staande stenen zijn toegestaan;

      • combinaties van liggende en staande stenen zijn toegestaan.

    • f.

      Voor een bijzonder graf, met een liggende steen bedraagt:

      • de maximale lengte totaal 200 centimeter;

      • de maximale breedte 120 centimeter;

      • de maximale dikte 50 centimeter;

    • g.

      Voor een bijzonder graf, met een staande steen bedraagt:

      • de maximale hoogte totaal 125 centimeter;

      • de maximale breedte 95 centimeter;

      • de maximale dikte 30 centimeter.

    • h.

      Voor een urnengraf bedraagt:

      • de maximale afmeting buitenwerks 100 x 100 centimeter;

      • de maximale hoogte 25 centimeter;

      • op een urnengraf is uitsluitend een liggende steen toegestaan.

  • 6.

    In aanvulling op het vierde en vijfde lid gelden de volgende aanvullende eisen:

    • a.

      Het grafteken dient te voldoen aan esthetische en technische eisen waardoor het waardige aanzicht van het graf wordt gewaarborgd. Aanvrager is verplicht bij het verzoek om de toestemming een duidelijke werktekening of foto van het grafteken bij te voegen.

    • b.

      De ontwerptekening van het grafteken dient 2 weken voor plaatsing aanwezig te zijn bij de beheerder van de desbetreffende begraafplaats.

    • c.

      Het grafteken dient goed verankerd te zijn aan de ondergrond middels een fundering die even breed is als het grafteken. Aan de fundering dienen dwarsbalken te worden verbonden om overhelling van het grafteken te voorkomen.

    • d.

      Plaatsing van een grafteken dient te geschieden in overleg met en in aanwezigheid van de begraafplaatsbeheerder.

    • e.

      Het plaatsen en afbreken van graftekens mag uitsluitend (na zich eerst te hebben gemeld bij de beheerder ) geschieden op werkdagen van 09.00 uur tot 16.00 uur. Afvoeren van materiaal dient te geschieden door de steenhouwer.

  • 7.

    Ten aanzien van graftekens op nieuwe begraafplaatsen, nieuw uit te geven velden en uitbreidingslocaties kan een verruiming of afwijking gelden van voormelde maatvoeringen, zulks door het college van burgemeester en wethouders nader te bepalen.

Artikel 8 Graftuinen algemeen

  • 1.

    Op graven waarvoor enkel staande graftekens (dus geen grafbanden) zijn voorgeschreven mogen géén graftuinen worden aangelegd. Hier blijven de graven in een ononderbroken vlak met gazon bedekt. Op de kale grondstrook waarin de stenen zijn geplaatst mogen wel steekvazen, potplanten en bloeiende perkplanten worden geplaatst.

  • 2.

    Op graven waarvoor grafbanden zijn voorgeschreven dient de grafruimte binnen de grafbanden als volgt te worden gevuld:

    • a.

      met natuursteenmozaïek, waarvan de voegen met specie worden gevuld. Desgewenst mogen openingen in het mozaïek blijven voor het inplanten van kleinere kruipende planten of potplanten. Ook mag aan het voeteinde een plantvak overblijven, dat dan beplant kan worden met perkplanten of met kleine vaste planten.

    • b.

      met een graftuin.

Artikel 9 Grondbewerking graftuin

Gezorgd moet worden voor een deugdelijke grondbewerking en –verbetering (o.a. met bladaarde, molm, compost en/of ouden koemest) en levering van een goede kwaliteit planten. Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor graftuinen die niet aan aanvaardbare esthetische en/of technische eisen voldoen, af te keuren en te laten verwijderen.

Artikel 10 Grafbeplanting en versiering

  • 1.

    Er mogen geen boompjes, treurboompjes en/of –rozen, opgaande en/of breed uitgaande coniferen en heesters van normale grootte worden geplant, in verband met het risico op schade door de wortels en belemmering van aangrenzende graven, alsmede bemoeilijking van grafonderhoud.

  • 2.

    De grafbeplanting dient zich te bevinden binnen de gestelde maatvoering van het graf. Overschrijding is niet geoorloofd. De hoogte van de grafbeplanting mag maximaal 50 cm boven het grafteken uit steken.

  • 3.

    Ornamenten of versieringen in graftuinen, die niet stroken met de aard van een graf en het wezen van een begraafplaats mogen niet worden aangebracht.

  • 4.

    Graftuinen mogen niet beplant worden met kunstgras, kunststof bloemen en planten. Bij een grafsteen mogen ten hoogste twee kleine kunststof bloemstukjes worden geplaatst. Een overdaad aan kunststof bloemstukken kan het waardige aanzicht van een begraafplaats ernstig schaden. Kunststof bloemstukjes mogen niet in een plastic zak of omhulsel geplaatst of gelegd worden. Alle kunstversieringen, kunststof bloemen en/of planten etc. die het aanzien van de begraafplaats schaden worden gemeentewege verwijderd en gedurende dertien weken ter beschikking gehouden van de rechthebbende. De spullen liggen opgeslagen bij de begraafplaatsbeheerder.

  • 5.

    De mogelijkheid tot het beplanten van een strooiveld met struiken die worden geplant met de as van overledenen – de zgn. “re-in green- methode” is incidenteel aanwezig. Verzoeken hiertoe dienen te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders. Verzoeken mogen enkel worden uitgevoerd door of in samenwerking met een terzake gespecialiseerd bedrijf.

  • 6.

    Het is niet toegestaan, urnen/asbussen, losse voorwerpen van glas of ander breekbaar materiaal op een graf, of achter een grafteken, te leggen.

Artikel 11 Kosten

Alle kosten voor het plaatsen of aanbrengen, herstellen of vernieuwen van gedenktekens of van beplantingen op graven komen voor rekening van de rechthebbende.

Artikel 12 Onderhoud beplanting en gedenktekens

  • 1.

    Rechthebbenden zijn verplicht de gedenktekens en grafbeplanting goed te onderhouden. Onder dit onderhoud wordt begrepen het rechtzetten, herstellen of vernieuwen, het verven van opschriften, en het bijkleuren of schilderen van stenen en hekwerken en ornamenten, alsmede het regelmatig snoeien van winterharde gewassen en het verwijderen van dode beplanting.

  • 2.

    Indien er sprake is van verwaarlozing van de grafbedekking kan de beheerder van de begraafplaats de rechthebbende of de gebruiker aanspreken en sommeren tot het verrichten van herstelwerkzaamheden van de grafbedekking. De wet op de lijkbezorging bepaalt in art.28 het vierde tot en met het zevende lid, dat het recht op het graf vervalt wanneer vijf jaar na constatering en bekendmaking van de verwaarlozing niet in het onderhoud is voorzien. Hierbij wordt rekening gehouden met de termijn van grafrust en de uitgiftetermijn van het graf.

  • 3.

    Het is niet toegestaan, urnen/asbussen, losse voorwerpen van glas of ander breekbaar materiaal op een graf, of achter een grafteken, te leggen.

Artikel 13 Bevoegdheid tijdelijk wegnemen grafbedekking i.v.m. beheer begraafplaats

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd een grafbedekking voor haar rekening en risico tijdelijk weg te nemen, indien dit voor het beheer van de begraafplaats noodzakelijk is.

Artikel 14 Schade en treffen van maatregelen

  • 1.

    Gedenktekens en beplantingen worden geacht voor rekening en risico van de rechthebbende of gebruiker te zijn aangebracht. Schade als gevolg van brand, vorst, storm, wateroverlast, bliksem, ontploffing, molest, vandalisme en andere van buiten komende oorzaken, of ontstaan door het weghalen en terugplaatsen van een gedenkteken ten behoeve van een bijzetting, en eventuele gevolgschade voor derden, is voor rekening van de rechthebbende.

  • 2.

    De rechthebbende is verplicht de –door welke omstandigheden ook- aan een gedenkteken of beplanting toegebrachte schade op eerste aanschrijving te herstellen, indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het bestuur het uiterlijk aanzien van de begraafplaatsen schaadt.

  • 3.

    Indien door een ondeugdelijk geworden constructie een situatie is ontstaan waardoor gevaar ontstaat van het omvallen of inzakken van een grafteken, tombe of grafkelder, kan het bestuur direct maatregelen treffen.

  • 4.

    Indien binnen dertien weken na de dag van aanschrijving geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het bestuur bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of beplantingen over te gaan, waarbij geldt dat zij voor deze handeling niet aansprakelijk kan worden gesteld, onverlet het recht van het bestuur tot herstel of vernieuwing op kosten van de rechthebbende over te gaan.

Artikel 15 Geschillen

In gevallen onderwerpelijke richtlijnen betreffende dienen de aanwijzingen van de begraafplaatsbeheerder op de begraafplaats stipt te worden opgevolgd.

Geschillen omtrent de uitvoering van onderwerpelijke richtlijnen kunnen worden voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders.

Hoofdstuk 4. Inrichting register

Artikel 16 Voorschriften

  • 1.

    De beheerder/ambtenaar van de gemeente Eindhoven zorgt er voor dat in het register/administratie in ieder geval wordt vastgelegd:

    • a.

      soort en nummer van het graf en de naam van de rechthebbende;

    • b.

      de namen, geboortedatum en datum van overlijden van de overledenen, die begraven zijn of van wie de asbus is bijgezet met vermelding van de datum van begraving of bijzetting, alsmede het registratienummer;

    • c.

      de graftermijn;

    • d.

      de afstandsdatum van een graf, indien bekend.

  • 2.

    De beheerder/ambtenaar zorgt voor het bijhouden van een gewaarmerkte plattegrond van de begraafplaats, waarop de afdelingen en grafruimten, voorzien van een volgnummer, zijn aangegeven.

  • 3.

    De rechthebbenden en belanghebbenden zijn verplicht de wijziging van hun adres aan het college door te geven.

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 17. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als: Nadere regels bij de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021.

  • 2.

    Deze nadere regels treden gelijktijdig in werking met de inwerkingtreding van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021.

Eindhoven, 13 juli 2021

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven

Bijlage

Toelichting op de Nadere regels behorende bij de Beheersverordeninggemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021.

 

Algemene toelichting

Deze nadere regels zijn algemeen verbindende voorschriften ter uitwerking van onderdelen van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021. Zaken die in de verordening op hoofdlijnen zijn benoemd, worden uitgewerkt in de nadere regels. De juridische status van nadere regels is verankerd in artikel 156 van de Gemeentewet. De nadere regels zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.

 

 

Artikelgewijze toelichting

 

Hoofdstuk 1. Openstelling, orde en rust op de begraafplaatsen

Artikel 1. Openingstijden begraafplaatsen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 2. Openstelling, orde en rust op de begraafplaatsen, Artikel 3.1. Openingstijden begraafplaatsen van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

 

Hoofdstuk 2. Indeling en uitgifte van de graven

Artikel 2. Regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden bijgezet in particuliere graven

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 11.2. Regels hoeveel lijken en hoeveel asbussen met of zonder urnen er kunnen worden bijgezet in particuliere graven van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 3. Aantal overledenen in algemene graven

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 12. Aantal overledenen in algemene graven van de Beheerverordening Gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 4. Reserveren particulier graf

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 16. Reserveren particulier graf van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 5. Grafkelder

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 17. Grafkelder van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

 

Hoofdstuk 3. Grafbedekkingen

Artikel 6. Grafteken

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 7 Werktekening en technische eisen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 8 Graftuinen algemeen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 9 Grondbewerking graftuinen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 10 Grafbeplanting en versiering

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 11 Kosten

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 12 Onderhoud beplanting en gedenktekens

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 13 Bevoegdheid tijdelijk wegnemen grafbedekking ivm beheer begraafplaats

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 14 Schade en treffen maatregelen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

Artikel 15 Geschillen

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 4. Indeling en uitgifte van de graven, Artikel 14. Categorieën en Hoofdstuk 5 Grafbedekkingen, Artikel 22 Grafteken van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

 

Hoofdstuk 4. Inrichting register

Artikel 16. Voorschriften

Dit artikel heeft betrekking op Hoofdstuk 9. Inrichting register, Artikel 30. Voorschriften van de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Eindhoven 2021

 

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 17. Citeertitel en inwerkingtreding

Dit artikel spreekt voor zich.