Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel inkomensondersteuning Ede 2024 |
Citeertitel | Beleidsregel inkomensondersteuning Ede 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 05-12-2023 | 422604 |
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
ten laste komende kind: het kind jonger dan 18 jaar voor wie aan de alleenstaande ouder of de gehuwde op grond van artikel 18 van de Algemene Kinderbijslagwet kinderbijslag wordt betaald, zal worden betaald of zou worden betaald indien artikel 7, tweede lid, van die wet niet van toepassing zou zijn;
Artikel 2 Tegemoetkoming kosten zwemles
Aan een belanghebbende die een inkomen heeft van ten hoogste 130% van de voor hem geldende bijstandsnorm, of een schuldentraject volgt of gebruik maakt van de Voedselbank, kan een tegemoetkoming worden verstrekt in de kosten van zwemlessen van zijn ten laste komende kinderen en pleegkinderen in de leeftijd van 5 tot en met 8 jaar.
Artikel 3 Kindpakket voor kinderen op het basis- en voortgezet onderwijs
Aan een belanghebbende die een inkomen heeft van ten hoogste 130% van de voor hem geldende bijstandsnorm, of een schuldentraject volgt of gebruik maakt van de Voedselbank, kan als tegemoetkoming in kosten een kindpakket worden verstrekt ten behoeve van zijn ten laste komende kinderen en pleegkinderen die basis- of voortgezet onderwijs volgen.
Artikel 4 Regeling laptop en/of fiets
Aan een belanghebbende die een inkomen heeft van ten hoogste 130% van de voor hem geldende bijstandsnorm, of een schuldentraject volgt of gebruik maakt van de Voedselbank, kan ten behoeve van zijn ten laste komend kind of pleegkind éénmalig een laptop en/of fiets worden verstrekt als dat kind voor het eerst gaat deelnemen aan het voortgezet onderwijs in Nederland.
Artikel 5 Tegemoetkoming kosten maatschappelijke participatie voor kinderen (regeling: Meer kinderen meedoen)
Aan een belanghebbende die een inkomen heeft van ten hoogste 130% van de voor hem geldende bijstandsnorm, of een schuldentraject volgt of gebruik maakt van de Voedselbank, kan ten behoeve van zijn ten laste komende kinderen en pleegkinderen een tegemoetkoming worden verstrekt in de kosten voor maatschappelijke participatie.
Artikel 6 Tegemoetkoming kosten maatschappelijke participatie voor volwassen (regeling: Meer volwassenen meedoen)
Onder de hoge zorgkosten vallen ook de kosten die gemaakt worden voor het overstappen van de huidige zorgverzekeraar naar de collectieve zorgverzekeraar van de gemeente Ede gedurende het kalenderjaar. Tussentijds overstappen naar de collectieve verzekering is mogelijk als de hoogte van de premie die betaald wordt voor de oude verzekering overeenkomt met de hoogte van de premie van het gekozen pakket van de collectieve verzekering.
Als belanghebbende niet in aanmerking komt voor inkomensondersteuning kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor inkomensondersteuning, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 5 december 2023, zaaknummer 422604.
Het college voornoemd,
drs. R.F. Groen MPA
de secretaris,
mr. L.J. Verhulst
de burgemeester.
Tegemoetkoming kosten maatschappelijke participatie
Maatschappelijk participeren is van belang voor een gezonde samenleving. Meedoen biedt plezier en ontspanning en draagt bij aan de ontwikkeling van mensen. Dit kan ook weer bijdragen aan een beter werkzaam leven. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen met een laag inkomen nauwelijks financiële ruimte hebben om maatschappelijk te participeren. Daarom is besloten om ook voor deze groep een regeling te treffen zodat ook zij kunnen meedoen. Om ervoor te zorgen dat de doelgroep ook structureel meedoet aan maatschappelijke participatie wordt een instrument ontwikkeld dat hiertoe bijdraagt. Voor de regelingen meer kinderen meedoen en meer volwassenen meedoen, doen we dit in de vorm van een webshop. Waarbij de doelgroep een keuze kan maken uit het activiteitenaanbod van de gemeente Ede. De vereniging, het buurthuis of de instelling krijgt de tegemoetkoming dan rechtstreeks overgemaakt.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Artikel 2 Tegemoetkoming kosten zwemles
Vanwege het wegvallen van de door de gemeente meegefinancierde zwemles via school ontstaat de situatie dat de kosten van zwemlessen voor kinderen volledig ten laste van het budget voor de algemene kosten van het bestaan zouden komen. Deze kosten zijn dermate hoog, dat zij een aanzienlijke belasting zouden vormen voor personen met een laag inkomen. Zwemles wordt voor kinderen wel noodzakelijk geacht. Daarom kan er een tegemoetkoming vanuit het Minimabeleid worden verstrekt aan personen met een laag inkomen. De doelgroep is afgebakend tot kinderen van 5 tot en met 8 jaar oud. Dat is een normale leeftijd waarop kinderen leren zwemmen. Het moet gaan om zwemles die gericht is op het behalen van zwemdiploma A. De tegemoetkoming bedraagt € 707,00 per kind en is eenmalig. De vergoeding is kostendekkend.
Artikel 3 Kindpakket voor kinderen op het basis- en voortgezet onderwijs
Ten behoeve van kinderen die basis- of voortgezet onderwijs volgen wordt op aanvraag vanuit de inkomensondersteuning een tegemoetkoming verstrekt voor kosten om te voorzien in de meest noodzakelijke behoeften, aangevuld met zaken om mee te kunnen doen in de samenleving (kindpakket). Denk hierbij aan het verstrekken van een tegoed voor basisbenodigdheden zoals een stel zomer- en winterkleding, een fiets en andere voorkomende kosten. Maar ook de extra schoolkosten zouden hiervan betaald kunnen worden zoals kosten van schoolreisje of studiereis, aanschaf van sportkleding of schooltas. Omdat de kosten van oudere kinderen hoger zijn is de waarde van het kindpakket per kalenderjaar voor kinderen vanaf 12 tot en met 17 jaar € 200,00 en voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar € 145,00. Voor de kinderen kan slechts één maal per kalenderjaar een tegemoetkoming worden toegekend. De tegemoetkoming wordt beschikbaar gesteld als is vastgesteld dat het kind tot de doelgroep behoort.
Artikel 4 Regeling laptop en/of fiets
Aan een belanghebbende die een inkomen heeft van ten hoogste 130% van de voor hem geldende bijstandsnorm of een schuldentraject volgt of gebruik maakt van de voedselbank, kan voor zijn kinderen éénmalig (in natura) een laptop en/of fiets beschikbaar worden gesteld bij aanvang van het voortgezet onderwijs.
Artikel 5 Tegemoetkoming kosten maatschappelijke participatie voor kinderen (regeling: Meer kinderen meedoen)
Per kind dat tot de doelgroep behoort (4 tot en met 17 jaar), kan aan de belanghebbende een bedrag van € 225,00 per kalenderjaar beschikbaar worden gesteld als tegemoetkoming in de kosten van maatschappelijke participatie van die kinderen. De uitbetaling van de tegemoetkoming geschiedt niet aan belanghebbende zelf maar aan de instelling die de activiteit levert.
Artikel 6 Tegemoetkoming kosten maatschappelijke participatie voor volwassenen (regeling: Meer
Aan de volwassene die tot de doelgroep behoort, kan een bedrag van € 225,00 per kalenderjaar beschikbaar worden gesteld ontvangen als tegemoetkoming in de kosten van maatschappelijke participatie. De uitbetaling van de tegemoetkoming geschiedt niet aan belanghebbende zelf maar aan de instelling die de activiteit levert.
Hoge zorgkosten zijn op 26 november 2015 ingevoerd door het college. De regeling heeft als doel om inwoners die tussen wal en het schip vallen te voorzien in een tegemoetkoming voor hoge zorgkosten.
Onder de hoge zorgkosten vallen alle kosten die niet meer onder de zorgverzekering vallen om budgettaire redenen (of niet meer onder de WMO valt omdat het algemeen gebruikelijk is) zoals eigen bijdrage, medicatie zoals de pil, bril). Kosten die niet onder de zorgverzekering zoals reiskosten, alarmeringskosten, maaltijdvergoeding worden niet volgens de hoge zorgkosten beoordeeld.
De beoordeling Hoge zorgkosten geschied op dezelfde manier als die voor de bijzondere bijstand alleen met een afwijkende draagkrachtruimte en vermogen. Hierbij wordt vooral gekeken naar de kosten die niet in verhouding zijn met het inkomen en andere lasten van de aanvrager. In een nadere instructie is uitgewerkt hoe dit wordt berekend voor periodieke hoge zorgkosten en voor incidentele hoge zorgkosten.
Draagkrachtruimte wordt niet zoals de bijzondere bijstand 130% van de geldende bijstandsnorm gehanteerd maar 150%. Er is geen vrijstelling op het vermogen maar er wordt gekeken naar liquide middelen (beschikbare geldmiddelen) alles wordt tot de draagkracht gerekend. Wel wordt éénmaal de geldende bijstandsnorm, bedoeld voor leefgeld in mindering gebracht. Het gaat om kosten die in principe uit eigen middelen betaald zouden moeten kunnen worden. Anders waren ze wel opgenomen in het pakket van de zorgverzekering. Men wordt dus geacht te reserveren voor deze kosten. Het inzetten van eigen middelen boven de norm levensonderhoud is daarom ook gerechtvaardigd.
Als er sprake is van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid heeft het college de mogelijkheid om de kosten niet om niet maar in de vorm van een lening te verstrekken. Een voorbeeld van tekortschietend besef is ook als in het verleden bewust een keuze is gemaakt om niet deel te nemen aan de RUB regeling of een soort gelijke regeling voor schulden.
Om in aanmerking te komen voor hoge zorgkosten wordt de aanvrager geacht aanvullend verzekerd te zijn voor zorg en tandartskosten. Indien dit niet het geval is, wordt het tekortschietend besef beoordeeld en is het mogelijk om alleen de noodzakelijke kosten te vergoeden met als verplichting voor volgend kalenderjaar een hogere aanvullende verzekering af te sluiten.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Periodiek wordt beoordeeld of indexering van de bedragen nodig is. Gezien de aard van de vergoedingen is hier niet één specifiek indexeringspercentage aan gekoppeld. Zo is de vergoeding voor het diploma zwemmen een kostendekkende vergoeding terwijl bij andere vormen van inkomensondersteuning rekening wordt gehouden met onderzoeken van onder andere het Nibud over de koopkracht van de doelgroep.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.