Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Algemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data
CiteertitelAlgemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmandaten

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging BAG, Wkpb en BGT aan Basisinformatie.

Deze regeling vervangt het Besluit van de directeur basisinformatie van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling directeur Basisinformatie.

Deze regeling vervangt het Besluit van de directeur Basisinformatie van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent DIENSTVERLENING EN INFORMATIE - Algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling directeur Basisinformatie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemeen mandaatbesluit Amsterdam

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2023nieuwe regeling

29-11-2023

gmb-2023-530930

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data

De directeur Data,

 

gelet op artikel 3, eerste lid, artikel 5, tweede lid, en artikel 6, eerste lid, Bijlage 2, Hoofdstukken 0 en 1, Paragraaf 2 Data, en Bijlage 4, Hoofdstuk 1, Paragrafen 2 en 3, van het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Algemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data

Artikel 1 Definitiebepaling

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    BAG: Basisregistratie adressen en gebouwen;

  • c.

    BGT: Basisregistratie grootschalige topografie;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente;

  • e.

    directeur: de directeur Data;

  • f.

    directie: de directie Data;

  • g.

    gemeente: de gemeente Amsterdam;

  • h.

    machtiging: de bevoegdheid om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • i.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, als bedoeld in artikel 10:1 van de Awb;

  • j.

    (team)manager: (team)manager werkzaam binnen de ambtelijke organisatie van de directie;

  • k.

    volmacht: de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel 2 Mandaatverlening voor bevoegdheden uit het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam

  • 1.

    Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging worden verleend tot het uitoefenen van de bevoegdheden van de directeur in het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam aan functionarissen, zoals weergegeven in het mandatenregister in de bijlage bij dit besluit.

  • 2.

    Gemandateerden, gevolmachtigden en gemachtigden oefenen de bevoegdheden uit onder voorwaarde van de in de bijlage genoemde bepalingen en beperkingen.

  • 3.

    Aan de (team)managers worden mandaat, volmacht en machtiging verleend tot het uitoefenen van bevoegdheden zoals genoemd in bijlage 5 bij het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam.

Artikel 3 Wijze van ondertekening

  • 1.

    Ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging op grond van dit besluit, behelst ook de ondertekening van stukken.

  • 2.

    In geval van het uitoefenen van een gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde bevoegdheid worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

  • Namens de burgemeester van Amsterdam / het college van Amsterdam,

  •  

  • [handtekening]

  • [voor- en achternaam gemandateerde], [functieaanduiding]

  • 3.

    Een besluit dat niet in mandaat, volmacht of machtiging wordt genomen, maar wel wordt ondertekend in mandaat, volmacht of machtiging wordt als volgt ondertekend:

  • De burgemeester van Amsterdam / het college van Amsterdam,

  •  

  • ondertekend namens deze / dezen,

  •  

  • [handtekening]

  •  

  • [voor- en achternaam gemandateerde]

  • [functieaanduiding]

Artikel 4 Intrekken eerdere mandaatbesluiten

De volgende mandaatbesluiten worden ingetrokken:

  • a.

    Besluit ondermandaat, volmacht en machtiging BAG, Wkpb en BGT aan Basisinformatie, bekendgemaakt in het Gemeenteblad van Amsterdam op 6 juli 2016, nummer 90791;

  • b.

    Besluit van de directeur basisinformatie van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling directeur Basisinformatie, bekendgemaakt in het Gemeenteblad van Amsterdam op 21 augustus 2019, nummer 206260; en

  • c.

    Besluit van de directeur Basisinformatie van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent DIENSTVERLENING EN INFORMATIE - Algemeen ondermandaatbesluit en vervangingsregeling directeur Basisinformatie, bekendgemaakt in het Gemeenteblad van Amsterdam op 28 februari 2020, nummer 52104.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 6 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Algemeen ondermandaatbesluit Amsterdam - Data.

Aldus vastgesteld op 29 november 2023.

De directeur Data,

Marleen Gebraad

Bijlage: Mandaten voor bevoegdheden uit het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam, op grond van artikel 5, tweede lid, in samenhang met Bijlage 4, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, ondergemandateerd aan de directeur Data.

 

Ondermandatenregister

 

Nr.

Betreffend onderdeel van het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam

Omschrijving bevoegdheid

Grondslag genoemd in het Algemeen mandaat-besluit Amsterdam

Bevoegd bestuurs-orgaan

Bijzonderheden en beperkingen op basis van het Algemeen mandaatbesluit Amsterdam

Ondermandaat/ ondervolmacht/ ondermachtiging verleend aan

1.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 1

Het verstrekken van gegevens aan binnengemeentelijke organen en het uitvoeren van een aantal artikelen van de Verordening basisinformatie 2018 en van het Reglement basisinformatie 2018.

artikelen 3.9 en 3.13 van de Wet basisregistratie personen, en het uitvoeren van artikelen 3 tot en met 6 van de Verordening basisinformatie 2018 en artikelen 12 tot en met 17 van het Reglement basisinformatie 2018

college

 

manager Data-office

2.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 2

Het doen van aansluitverzoeken op de voorziening burgerservicenummer voor de bestuursorganen van de gemeente voor alle daarvoor in aanmerking komende taken

artikel 15 van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

college

manager Data-office

3.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 3

Alle bevoegdheden met uitzondering van artikelen 8 en 32 van de Wet bag, het indelen van het grondgebied van de gemeente in een of meer woonplaatsen, het vaststellen van openbare ruimten, en toekennen van namen daaraan, het vaststellen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen, en het aanwijzingen geven voor het aanbrengen van naamborden en (huis)nummerborden

Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

artikel 7, eerste lid, en artikel 8 en 9 van de Verordening basisinformatie 2018; artikel 6 van het Reglement basisinformatie 2018

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

4.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 3

Het vaststellen van geometrische gegevens als bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Wet basisregistratie adressen en gebouwen; artikel 20 van het Reglement basisinformatie 2018

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

5.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 4

Alle bevoegdheden

bij of krachtens Wet basisregistratie grootschalige topografie

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

6.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 5

Het verrichten van alle verplichtingen van bestuursorganen van de gemeente

artikel 15 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken; artikel 12 van de Verordening basisinformatie 2018; Machtiging college publiekrechtelijke beperkingen Amsterdam

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

7.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 6

Het uitvoeren van de rol van stelselregisseur

artikel 3 van het Reglement basisinformatie 2018

college

-

8.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 6

Het uitvoeren van de rol van stelselbeheerder en gemeentelijke verstrekker

artikel 32 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen; artikelen 4 en 5 van het Reglement basisinformatie 2018

college

manager Data-office

9.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 6

Het uitvoeren van de rol van bronhouder van de kernregistratie BAG+

artikel 6 van het Reglement basisinformatie 2018

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

10.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 6

Het uitvoeren van de rol van bronhouder van de kernregistraties BGT+, NAP, AHN, Panoramabeelden, Meetbouten, Gebieden en Luchtfoto’s

artikel 6 van het Reglement basisinformatie 2018

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

11.

Bijlage 2, Hoofdstuk 1, Paragraaf 2, onder 7

De bevoegdheid tot het aanbrengen, onderhouden, wijzigen of verwijderen van peilmerken aan een bouwwerk of gebouw, en het daarmee metingen uitvoeren voor de Registraties normaal Amsterdams peil en meetbouten

artikel 23 van het Reglement basisinformatie 2018

college

teammanager Geo-gegevensbeheer

Toelichting

Het ondermandaatbesluit heeft tot doel om de ambtelijke organisatie van de directie goed te laten functioneren en om te voorkomen dat de directeur alle door het college en de burgemeester gemandateerde, bevoegdheden, en de bevoegdheden waarvoor deze is gevolmachtigd of gemachtigd, in eigen persoon dient uit te oefenen.

 

Op het ondermandaatbesluit zijn de algemene regels ten aanzien van mandaat in de Algemene wet bestuursrecht van toepassing: de directeur is bevoegd om per geval of in het algemeen instructies te geven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden, de gemandateerde functionarissen geven op verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, de directeur blijft bevoegd om de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen en deze kan een mandaat altijd intrekken.

 

In het ondermandaatbesluit is niet bepaald dat de gemandateerden weer op hun beurt ondermandaat, ondervolmacht of ondermachtiging kunnen verlenen aan andere functionarissen voor het uitoefenen van een bevoegdheid. Het verlenen van verder ondermandaat door gemandateerden is dus niet toegestaan. Enkel de directeur kan ondermandaat verlenen door die functionarissen op te nemen in dit ondermandaatbesluit.