Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Subsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel
CiteertitelSubsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening gemeente Meppel
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

21-11-2023

gmb-2023-530648

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

 

Overwegende dat

  • -

    Het college er zorg voor draagt dat voor ingezetenen onafhankelijke cliëntondersteuning beschikbaar is.

  • -

    Het wenselijk is om daartoe op lokaal niveau te beschikken over een netwerk van samenwerkende partijen die onafhankelijke cliëntondersteuning aanbieden zodat daarmee alle belanghebbenden kunnen worden bereikt.

  • -

    Het college wil dat de in het Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel aangehaakte (samenwerkende) organisaties de dienstverlening cliëntondersteuning zoveel mogelijk uitvoeren volgens de handreiking­ cliëntondersteuning VNG 2022.

  • -

    Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies (meedenken bij het organiseren van zorg of ondersteuning) en algemene ondersteuning bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.

  • -

    Het wenselijk is om inzicht te krijgen in mogelijkheden tot het verder ontwikkelen van algemene voorzieningen op het gebied van ondersteuning van de inwoners van de gemeente Meppel en dat de uitvoering van deze regeling daarom regelmatig zal worden gemonitord

Gelet op

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 2 lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Meppel (Asv) en artikel 1.1 en 2.2.4 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015;

 

Besluit

vast te stellen De Subsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

Algemene, kortdurende ondersteuning

Gesprek voor het toe leiden tot het verkrijgen van hulp en/of zorg waarbij geen daadwerkelijke hulp of zorg geleverd wordt.

Asv

Algemene subsidieverordening gemeente Meppel

Awb

Algemene wet bestuursrecht

Cliënt

een persoon aan wie onafhankelijke cliëntondersteuning wordt geleverd

Cliëntondersteuning

cliëntondersteuning zoals bedoeld in artikel 1.1.1. Wmo 2015: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies (meedenken bij het organiseren van zorg of ondersteuning) en algemene, kortdurende ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, wonen, werk en inkomen

Netwerk

een samenwerkingsverband van verschillende organisaties dat is gevormd ten behoeve van uitvoering van activiteiten van onafhankelijke cliëntondersteuning, bestaande uit tenminste twee niet in een groep verbonden organisaties

Organisatie

even rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie die

werkzaam is op het gebied van zorg, ondersteuning en welzijn

Penvoerder

de organisatie die deelneemt aan het Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel en die door de partners in het netwerk is aangewezen om namens het netwerk de subsidie aan te vragen.

Plan

het bij de aanvraag in te dienen plan waarin aangeven wordt hoe aan de doelstellingen, verantwoordingsinformatie over de uitvoering door het netwerk en criteria van deze subsidieregeling wordt voldaan.

Professioneel

beroepsmatig

Wmo 2015

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

 

Artikel 2. Doelgroep

De doelgroep die in aanmerking komt voor deze subsidieregeling betreft deelnemers aan een netwerk gevormd door organisaties die professionele onafhankelijke cliëntondersteuning kunnen bieden aan inwoners van de gemeente Meppel, al dan niet met hulp van inzet van vrijwilligers, waarbij het belang van de inwoner uitgangspunt is en die bekend zijn met of die ervaring hebben met cliëntondersteuning, in de gemeente Meppel.

Artikel 3. Doel en duur subsidie

  • 1.

    Het college wil met de inzet van de subsidieregeling organisaties stimuleren onafhankelijke cliëntondersteuning te ontwikkelen die invulling geeft aan de doelstellingen van de handreiking-cliëntondersteuning VNG 2022 en die een bijdrage levert aan alle volgende doelen:

    • a.

      alle inwoners van de gemeente Meppel kunnen gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning;

    • b.

      bekendheid bij inwoners en hun mantelzorgers dat zij op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, wonen, werk en inkomen, gratis gebruik kunnen maken van onafhankelijke cliëntondersteuning;

    • c.

      de zelfredzaamheid en participatie van inwoners wordt vergroot;

    • d.

      stimuleren van eigen verantwoordelijkheid van inwoners en het gebruik van algemene of collectieve voorzieningen.

  • 2.

    De onafhankelijke cliëntondersteuning is primair gericht op het belang van de cliënt en sluit aan bij de lokale infrastructuur van gemeente Meppel en is gericht op samenwerking met relevante partijen zoals:

    • a.

      cliëntorganisaties/ervaringsdeskundigen;

    • b.

      welzijnsorganisatie;

    • c.

      vrijwilligersorganisaties;

    • d.

      professionele organisaties (zoals zorgaanbieders);

    • e.

      de toegang tot Jeugdwet, Wmo 2015, P-wet (werk en inkomen) en het geldloket, etc.

  • 3.

    Er is een subsidie beschikbaar voor het uitvoeren van cliëntondersteuning in de gemeente Meppel in combinatie met het onderhouden van een netwerk van organisaties die samen cliëntondersteuning uitvoeren.

  • 4.

    De subsidie wordt voor onbepaalde tijd verleend aan de deelnemers aan het Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel.

  • 5.

    De subsidie kan door alle partijen met een opzegtermijn van drie maanden beëindigen worden.

Artikel 4. Toetsingscriteria

  • 1.

    Voor subsidie dient een plan ingediend te worden dat voldoet aan de volgende criteria:

    Criteria

    Toelichting/bijbehorende vragen

    Doelgroep

    Behoort de aanvrager tot de doelgroep van artikel 2?

    Professionaliteit

    Zijn de onafhankelijke cliëntondersteuners daartoe opgeleid en gecertifieerd (minimaal hbo opgeleid)?

    Zijn de cliëntondersteuners geregistreerd bij het registerplein.nl?

    Is er voldoende kennis van levensgebieden (opvoeding en ontwikkeling, leren en werken, wonen en samenleven, regelgeving en geldzaken)?

    Is er voldoende kennis van de sociale wetgeving zoals Wmo, Wlz, ZvW, Jeugdwet en Participatiewet?

    Onafhankelijkheid

    De organisatie mag geen rol en verantwoordelijkheid hebben bij het besluiten over gemeentelijke voorzieningen.

    Bereik

    Kunnen jongeren, volwassenen en ouderen gebruik maken van cliëntondersteuning, op alle levensterreinen?

    Resultaten

    Zijn de resultaten benoemd die met de subsidie voor het Plan moeten worden bereikt?

    Zijn de resultaten meetbaar?

    Op welke van de volgende resultaten richt het Plan zich:

    1. Alle inwoners met een hulpvraag en hun mantelzorgers weten dat zij gratis gebruik kunnen maken van onafhankelijke cliëntondersteuning;

    2. De zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare inwoners wordt vergroot;

    3. Eigen verantwoordelijkheid en gebruik van algemene of collectieve voorzieningen wordt gestimuleerd;

    4. Bevorderen samenwerking en delen expertise met relevante partijen.

    Samenwerking

    Wordt samengewerkt met de verschillende "loketten" van de gemeente Meppel?

    Wordt samengewerkt met andere (informele en formele) organisaties die actief zijn binnen de gemeente Meppel?

    Communicatie

    Bij de aanvraag wordt een plan van aanpak opgeleverd waarin de taken, planning van de communicatie is opgenomen.

    Kosten

    Zijn de begrote kosten duidelijk omschreven en onderbouwd?

    Capaciteit

    Hoe is de verdeling aan capaciteit en expertise tussen de partijen die betrokken zijn bij de uitvoering van het plan van aanpak?

    Expertise

  • 2.

    Voor subsidie komen in ieder geval niet in aanmerking, de activiteiten waarvoor reeds op grond van een gemeentelijke subsidieregeling of anderszins bekostiging door de gemeente plaatsvindt.

Artikel 5. Aanvragen subsidie

  • 1.

    Bij de subsidieaanvraag wordt een plan overhandigd waaruit blijkt op welke manier aan de doelstellingen en de criteria in artikel 4 van deze subsidieregeling wordt voldaan.

  • 2.

    De penvoerder dient namens de samenwerkende organisaties de subsidieaanvraag in binnen de vastgestelde termijn van de Asv.

  • 3.

    Bij de subsidieaanvraag dient van de samenwerkende organisaties een akkoordverklaring voor het indienen van de subsidieaanvraag toegevoegd te worden.

Artikel 6. Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel

  • 1.

    Indien de subsidie wordt verstrekt aan het Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel:

    • a.

      verzendt het college de beschikking omtrent de subsidie, waaronder in ieder geval de beschikking tot subsidieverlening, -wijziging en - vaststelling aan de penvoerder.

    • b.

      verstrekt het college de voorschotten aan de subsidieontvangers.

  • 2.

    De subsidieontvangers in het Netwerk:

    • a.

      dienen hun tussentijdse rapportages, overeenkomstig het bepaalde in de verleningsbeschikking, in bij de gemeente Meppel;

    • b.

      stellen het college, onverwijld schriftelijk in kennis van al hetgeen, waaronder wijzigingen, dat van belang is voor de subsidieverstrekking, de uitvoering van de activiteiten of het nakomen van de verplichtingen.

  • 3.

    Het college voert correspondentie en overleg met de subsidieontvangers over uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten of het nakomen van de verplichtingen, overeenkomstig het bepaalde in de verleningsbeschikking.

Artikel 7. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Het college stelt jaarlijks, met de vaststelling van de gemeentebegroting, een subsidieplafond vast voor het subsidiëren van de activiteiten op grond van deze subsidieregeling.

  • 2.

    Het subsidieplafond voor 2024 bedraagt€ 230.460,00. Voor het jaar daaropvolgend kan naast de standaard indexatie voor subsidie ook andere factoren van toepassing zijn op dit subsidieplafond. Het vaststellen van het subsidieplafond is onder voorbehoud van de vaststelling in de programmabegroting door de gemeenteraad voor het betreffende jaar.

  • 3.

    Het college kan een eerder vastgesteld subsidieplafond verhogen of verlagen.

  • 4.

    Er wordt gerekend op één aanvraag van alle gezamenlijke aanbieders van onafhankelijke cliëntondersteuning die in gemeente Meppel actief zijn. Aanvragen van een of enkele aanbieders gezamenlijk worden niet in behandeling genomen. Het college beoordeelt of de activiteiten in voldoende mate aansluiten bij de beleidsdoelstellingen en betrekt hierbij een afweging in kosten (hoeveelheid subsidie) versus opbrengst (bijdrage aan beleidsdoelstellingen). Een gedeeltelijke verlening en weigering van de subsidie is op basis van deze afweging mogelijk.

Artikel 8. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Subsidie voor de redelijk te maken kosten van uitvoering van de activiteiten wordt verstrekt tot het maximum van de aantoonbare behoefte.

  • 2.

    De redelijke kosten van het uitvoeren van de taak van penvoerder vallen onder de verleende subsidie. Deze dienen tussen de subsidieontvangers onderling afgestemd te worden.

  • 3.

    Alleen kosten die niet op een andere wijze reeds gefinancierd zijn komen in aanmerking voor subsidie.

Artikel 9. Verplichtingen

  • 1.

    Het college legt, in aanvulling op de Asv, aan de subsidieontvanger de volgende verplichtingen op:

    • a.

      de subsidieontvangers verlenen alle medewerking aan evaluatie en monitoring van gesubsidieerde activiteiten, o.a. op basis van de verantwoordingsrapportages;

    • b.

      de subsidieontvangers informeren het college onverwijld indien de continuïteit van de gesubsidieerde activiteiten in het geding is;

    • c.

      de subsidieontvangers blijven gedurende de looptijd van de subsidie voldoen aan de eisen en criteria zoals genoemd in deze subsidieregeling;

    • d.

      de subsidieontvangers zijn op de hoogte van en nemen, indien nodig, deel aan relevante netwerken voor informatie-uitwisseling en gebruiken lokale en landelijke knooppunten/expertisecentra bij het uitvoeren van haar dienstverlening; en,

    • e.

      de subsidieontvangers zijn op de hoogte van en sluiten aan bij gemeentelijke en wijkgerichte ontwikkelingen op het gebied van welzijn, ondersteuning en zorg;

  • 2.

    Het college kan daarnaast bij de subsidieverlening nog overige doel-gebonden verplichtingen opleggen.

  • 3.

    Het college betaald het verleende subsidiebedrag uit aan de penvoerder.

Artikel 10. Verantwoording

De penvoerder legt voor 1 augustus verantwoording af over de besteding van de ontvangen subsidie in het voorafgaande kalenderjaar. De verantwoording bevat in ieder geval informatie over de volgende zaken:

 

  • a.

    verdeling van de subsidiemiddelen over de netwerkpartners.

  • b.

    het aantal cliënten dat is ondersteund per netwerkpartner.

Artikel 11. Besluit tot subsidievaststelling

  • 1.

    De aanvraag tot definitieve vaststelling van de subsidie dient uiterlijk op 1 augustus in het jaar na afloop van het tijdvak waarvoor subsidie is verleend, bij het college te worden ingediend.

  • 2.

    De informatie als bedoeld in artikel 15 van de Asv, bevat kwantitatieve gegevens, een activiteitenverslag en een klanttevredenheidsmeting.

Artikel 12. Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in, bijzondere gevallen, afwijken van één of meerdere bepalingen van deze regeling.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024 en wordt toegepast op subsidieaanvragen voor activiteiten vanaf 2024.

Artikel 14. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Netwerk Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Meppel.

 

Vastgesteld in de vergadering van 21 november 2023.