Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunschoten

Nadere regel subsidie toerisme, recreatie en citymarketing 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regel subsidie toerisme, recreatie en citymarketing 2024
CiteertitelNadere regel subsidie ‘Toerisme, recreatie en citymarketing 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Bunschoten 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

05-12-2023

gmb-2023-530199

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regel subsidie toerisme, recreatie en citymarketing 2024

Burgemeester en Wethouders van Bunschoten;

 

overwegende dat het gewenst is toeristische en recreatieve activiteiten te stimuleren en te promoten, die bijdragen aan doelen zoals beschreven in de Economische- en toeristische visie 2021-2024.

 

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Bunschoten 2022

 

besluiten de volgende nadere regel vast te stellen:

 

Nadere regel subsidie toerisme, recreatie en citymarketing 2024

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    Algemene subsidieverordening: De algemene subsidieverordening gemeente Bunschoten 2022

  • b.

    Instelling: een rechtspersoon zonder winstoogmerk zoals blijkt uit de statuten en inschrijving bij de Kamer van Koophandel

  • c.

    Toerisme: activiteiten in vrije tijd van personen op plaatsen buiten hun normale omgeving met recreatief motief

  • d.

    Recreatie: alle activiteiten die iemand voor zijn plezier of ter ontspanning onderneemt

  • e.

    Recreant: zowel inwoner als bezoeker (de toerist) van de gemeente Bunschoten die activiteiten onderneemt voor zijn plezier of ter ontspanning

  • f.

    Merkstrategie en – beheer: Een merkstrategie (branding) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor de gemeente Bunschoten door vooraf bepaalde doelgroepen. Een merkstrategie is meer dan een combinatie van een logo en een aantrekkelijke website. Het gaat ook over merkbekendheid, de merkwaarde en het merksentiment;

  • g.

    Toeristisch Informatie Punt: hierna ‘TIP’ genoemd, is een fysieke plek waar de bezoeker van toeristisch relevante informatie wordt voorzien;

  • h.

    Inwoner: een natuurlijke persoon die staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Bunschoten en op dat adres ook daadwerkelijk verblijft;

  • i.

    Vrijwilliger: een natuurlijk persoon die zich onbetaald voor de samenleving inzet;

  • j.

    Activiteit: een georganiseerde bezigheid waar een natuurlijk persoon of een groep van natuurlijke personen individueel of gezamenlijk aan deel kan nemen;

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De activiteiten waar subsidie voor kan worden verleend op grond van deze nadere regel:

    • a.

      moeten waar mogelijk een openbaar karakter hebben en voor zoveel mogelijk voor inwoners, toeristen en bedrijven toegankelijk zijn.

    • b.

      worden voor zover dat binnen de (kwalitatieve) mogelijkheden ligt zoveel mogelijk uitgevoerd door vrijwilligers en/of mogelijk gemaakt door sponsoring of cofinanciering;

    • c.

      moeten door voldoende inspanning onder de aandacht gebracht worden van het publiek. Dit moet in het jaarplan aantoonbaar gemaakt worden.

    • d.

      Draagt waar mogelijk bij aan de doelen zoals beschreven in de Economische- Toeristische visie 2021-2024: ‘een aantrekkelijke gemeente’, ‘een ondernemersgerichte gemeente’ en ‘een bereikbare en gastvrije gemeente’.

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan verstrekt worden voor de volgende activiteiten.

 

  • 1a.

    Destinatiemarketingactiviteiten die bijdragen aan de bekendheid van de gemeente Bunschoten. Het promoten van gemeente Bunschoten als bestemming voor toeristisch bezoek rekening houdend met het DNA, de behoefte en capaciteit;

  • 1b.

    Citymarketing en promotie. Structurele marketing inspanning voor bewoners, bedrijven en bezoekers van de gemeente Bunschoten die bijdragen aan het behouden en versterken van de sociaal-economische vitaliteit;

  • 1c.

    Een vast bedrag voor destinatiemarketingactiviteiten, citymarketing en promotie, merkstrategie en beheer;

  • 2a.

    Informatievoorziening. Zowel online als offline wordt de recreant van informatie voorzien over gemeente Bunschoten als bestemming, haar evenementen, activiteiten, bezienswaardigheden, geschiedenis;

  • 2b.

    Een vast bedrag voor online en offline informatievoorziening over de gemeente Bunschoten;

  • 3.

    Een vast bedrag voor het organiseren van publieksevenementen die toegankelijk zijn voor een breed publiek, het imago van de gemeente verbeteren en wonen en werken in de gemeente aantrekkelijker maken. De evenementen leveren een economische spin-off op en dragen bij aan een gevarieerd kwalitatief aanbod verspreid over het jaar en door de gemeente. In ieder geval de organisatie van de Spakenburgse dagen, de wintermarkt, Botterpop en Sinterklaas;

  • 4a.

    Een vast bedrag voor centrumaankleding en voorzieningen ter bevordering van de sfeer in het centrum;

  • 4b.

    Een vast bedrag voor het organiseren van activiteiten om de samenwerking tussen ondernemers en partijen te versterken of met elkaar te verbinden;

  • 5a.

    Een vast bedrag voor 90% van de personeelskosten voor het organiseren van destinatiemarketingactiviteiten, citymarketing en promotieactiviteiten, informatievoorziening, evenementen, het open houden van het TIP en de aankleding van het centrum.

  • 5b.

    Een vast bedrag voor 90% de structurele huurkosten;

  • 5c.

    Een vast bedrag voor 90% overige kosten;

  • 6.

    Een veerdienst die als doel heeft om fietsers over de Eem en het Randmeer te transporteren van en naar Eemdijk en/of Spakenburg vanuit Amersfoort, Baarn en/of overige plaatsen. De subsidie bestaat uit een vast bedrag als tegemoetkoming van het liggeld in de haven van Spakenburg.

Artikel 4 Verlening subsidie

  • 1.

    Indien er meerdere instellingen zijn die een subsidieaanvraag voor eenzelfde activiteit of exploitatie indienen zoals vermeld onder artikel 3, dan vindt de verlening van de subsidie plaats aan één instelling, waarbij door het college wordt beoordeeld op basis van:

    • a.

      kwaliteit, omvang, bereik, inhoudelijke en financiële haalbaarheid van de plannen;

    • b.

      referenties van eerdere door de instelling verrichte en vergelijkbare activiteiten en exploitaties;

    • c.

      evaluatie van een eerdere uitvoering van precies dezelfde activiteit of exploitatie in het verleden als waarvoor de subsidie is aangevraagd.

  • 2.

    Op het moment dat het vermelde onder lid 1 sub c van toepassing is en de volgende condities zijn overeenkomstig aan de orde voor een instelling:

    • a.

      de activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling heeft plaatsgevonden aansluitend op het subsidiejaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      uit evaluatie blijkt dat deze activiteit of exploitatie uitgevoerd door de instelling volledig naar behoren en tevredenheid is uitgevoerd;

    dan heeft het college de mogelijkheid om de nieuwe aanvragers zondermeer de subsidie te weigeren en de subsidie toe te kennen aan de instelling.

Artikel 5 Bepaling hoogte subsidie

  • 1.

    De bedragen, waarnaar in de deze nadere regel gerefereerd wordt, kunnen jaarlijks door het college worden vastgesteld in een subsidielijst.

  • 2.

    Als er voor het betreffende jaar geen subsidielijst zoals vermeld onder lid 1 door het college is vastgesteld, dan worden de bedragen waarnaar in deze nadere regel gerefereerd wordt, bepaald aan de hand van de laatst vastgestelde subsidielijst, waarbij er een jaarlijkse indexering op de bedragen kan plaatsvinden.

Artikel 6 Slotbepaling

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024

  • 2.

    De regeling wordt aangehaald als: Nadere regel subsidie ‘Toerisme, recreatie en citymarketing 2024’