Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwolle

Beleidsregels Nadeelcompensatie gemeente Zwolle

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwolle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Nadeelcompensatie gemeente Zwolle
CiteertitelBeleidsregels nadeelcompensatie gemeente Zwolle
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en organisatie
Externe bijlagetoelichting beleidsregel nadeelcompensatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4.3 van de Wijzigingswet Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten (nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht)
  2. artikel 4.5 van de Wijzigingswet Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten (nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht)
  3. afdeling 15.1 Omgevingswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2023-529844

cb 14-11-2023

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Nadeelcompensatie gemeente Zwolle

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Zwolle,

Gelet op de titels 4.3 en 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet en artikel 3 van de Algemene verordening nadeelcompensatie gemeente Zwolle;

Besluiten vast te stellen de navolgende beleidsregels:

BELEIDSREGELS NADEELCOMPENSATIE GEMEENTE ZWOLLE

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

De begripsomschrijvingen van de “Algemene verordening nadeelcompensatie gemeente Zwolle”

zijn op deze beleidsregels van toepassing, tenzij daarvan in deze beleidsregels uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Infrastructurele maatregel: maatregel die verband houdt met de aanleg, de wijziging, het beheer en het onderhoud van gemeentelijke bovengrondse- en ondergrondse infrastructuur.

  • b.

    Normale infrastructurele maatregel: infrastructurele maatregel die als een normale maatschappelijke ontwikkeling kan worden gezien.

  • c.

    Niet-normale infrastructurele maatregel: infrastructurele maatregel die voortvloeit uit plotselinge en onvoorziene omstandigheden.

  • d.

    Normbrutowinstmarge: omzet minus de inkoopwaarde van de afzet op jaarbasis, uitgedrukt in een percentage van de omzet, die naar redelijke verwachting behaald zou zijn, als de schadeoorzaak niet had plaatsgevonden.

  • e.

    Normomzet: omzet op jaarbasis die naar redelijke verwachting behaald zou zijn, als de schadeoorzaak niet had plaatsgevonden.

  • f.

    Normkosten: kosten op jaarbasis die naar redelijke verwachting gemaakt zouden zijn, als de schadeoorzaak niet had plaatsgevonden.

Hoofdstuk 2 Normaal maatschappelijk risico

Artikel 2 Abnormale last

  • 1.

    Binnen het normaal maatschappelijke risico vallende schade komt niet voor vergoeding in aanmerking.

  • 2.

    Onder het normaal maatschappelijk risico valt in ieder geval:

    • a.

      Schade van maximaal € 500,-- voor particulieren.

    • b.

      Schade van maximaal € 1.000,-- voor ondernemingen.

    • c.

      Schade in de vorm van inkomensderving: een gedeelte ter grootte van 2% van het jaarinkomen onmiddellijk vóór het ontstaan van de schade.

Artikel 3 Normaal maatschappelijk risico en tijdelijke omzetdaling door normale infrastructurele maatregelen

  • 1.

    Schade ten gevolge van een normale infrastructurele maatregel valt in ieder geval binnen het normaal maatschappelijk risico indien de schade het gevolg is van een tijdelijke omzetdaling, die niet uitkomt boven de omzetdrempel (ingangsdrempel) bedoeld in het tweede lid.

  • 2.

    De omzetdrempel is het bedrag van de norm(jaar)omzet vermenigvuldigd met een (drempel)percentage, dat afhangt van de hoogte van de normbrutowinstmarge van de onderneming en als volgt bedraagt:

    Normbrutowinstmarge

    Omzetdrempel (% van de normjaaromzet)

    0 – 35 %

    13 %

    36 – 64 %

    11 %

    65 – 100 %

    8%

  • 3.

    Indien de omzetdaling de omzetdrempel, bedoeld in het tweede lid, overstijgt, zal de omvang van de schade door een deskundige worden berekend, waarop dan vervolgens een (algemeen) forfait wegens normaal maatschappelijk risico in mindering wordt gebracht. Dit forfait wordt berekend volgens de formule:

  • forfait = (norm(jaar)omzet x normbrutowinstpercentage) x (n %), waarin “n” afhangt van de hoogte van de normbrutowinstmarge van de onderneming en als volgt bedraagt:

    Normbrutowinstmarge

    N

    0 – 35%

    14 %

    36 – 64 %

    11 %

    65 – 100 %

    8 %

Artikel 4 Normaal maatschappelijk risico en tijdelijke kostenverhoging door normale infrastructurele maatregelen

  • 1. Schade ten gevolge van een normale infrastructurele maatregel valt in ieder geval binnen het normaal maatschappelijk risico indien de schade het gevolg is van een tijdelijke kostenverhoging, die niet uitkomt boven de kostendrempel (ingangsdrempel) bedoeld in het tweede lid.

  • 2. De kostendrempel is het bedrag van de normkosten vermenigvuldigd met een (drempel)percentage, dat afhangt van de hoogte van de normbrutowinstmarge van de onderneming en als volgt bedraagt:

  • Normbrutowinstmarge

    kostendrempel (% van de normkosten)

    0 – 35 %

    4 %

    36 – 64 %

    6 %

    65 – 100 %

    8%

    • 3. Indien de kostenverhoging de kostendrempel, bedoeld in het tweede lid, overstijgt, zal de omvang van de schade door een deskundige worden berekend waarop vervolgens een (algemeen) forfait wegens normaal maatschappelijk risico in mindering wordt gebracht. Dit forfait wordt berekend volgens de formule:

    • forfait = (norm(jaar)omzet x normbrutowinstpercentage) x (n %), waarin “n” afhangt van de hoogte van de normbrutowinstmarge van de onderneming en als volgt bedraagt:

    Normbrutowinstmarge

    N

    0 – 35%

    14 %

    36 – 64 %

    11 %

    65 – 100 %

    8 %

    • 4. In afwijking van artikel 1 wordt voor de toepassing van dit artikel onder normbrutowinstmarge verstaan: de omzet minus de som van de inkoopwaarde van de afzet plus de overige variabele kosten op jaarbasis, uitgedrukt in een percentage van de omzet, dat naar redelijke verwachting behaald zou zijn, als de schadeoorzaak niet had plaatsgevonden.

Artikel 5 Normaal maatschappelijk risico en tijdelijke omzetdaling of tijdelijke kostenverhoging door niet-normale infrastructurele maatregelen (calamiteit/acute noodsituatie)

Als de schade ten gevolge van een niet-normale infrastructurele maatregel het bedrag, bedoeld in artikel 2, tweede lid, overstijgt, kan door het bestuursorgaan ter bepaling van het normaal maatschappelijke risico een kortingspercentage tussen 0 – 15% worden gehanteerd ten aanzien van het deel van de schade dat dat bedrag overstijgt.

Artikel 6 Langdurige schade bij tijdelijke maatregel

  • 1.

    Als sprake is van langdurige schade als gevolg van een tijdelijke infrastructurele maatregel wordt met ingang van het tweede jaar waarin de schade wordt geleden door het bestuursorgaan een lager (bijzonder) forfait gehanteerd volgens de volgende forfaitstaffel:

    • a.

      1e schadejaar: algemeen forfait (=100%)

    • b.

      2e schadejaar: bijzonder forfait: 100% - 50% van algemeen forfait

    • c.

      3e schadejaar: nog kleiner of geen forfait

  •  

  • 2.

    Voor niet-normale infrastructurele maatregelen wordt met ingang van het tweede jaar waarin schade wordt geleden door het bestuursorgaan een lager kortingspercentage dan genoemd in artikel 5. gehanteerd.

Artikel 7 Afwijkingsmogelijkheid

Het bestuursorgaan kan per schadeveroorzakend besluit of handeling in bijzondere omstandigheden bepalen dat van de gestelde drempel- of kortingspercentages wordt afgeweken dan wel een periode vaststellen waarna geen aftrek meer plaatsvindt wegens normaal maatschappelijk risico, voor zover onverkorte toepassing leidt tot een apert onredelijke uitkomst.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ”Beleidsregels nadeelcompensatie gemeente Zwolle”.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2024 of zoveel later op de datum als titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en de Omgevingswet in werking treden en zijn van toepassing op aanvragen die vanaf deze datum zijn ingediend.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 november 2023

P. Snijders, burgemeester

D. Emmer, secretaris.