Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venlo

Besluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo 2024
CiteertitelBesluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpgedoogbeleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-529284

107169

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo 2024

Burgemeester van de gemeente Venlo;

gezien het voorstel van 28 november 2023;

gelet op het bepaalde in de Drank-en horecawet, alsmede in artikel 2:28 van de APV Venlo;

overwegende, dat de wens bestaat om de mengvormen in winkels en horeca in beperkte mate toe te staan;

besluit tot vaststelling van:

Besluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo 2024

Hoofdstuk 1 Achtergrond en doel

 

Verschillende ondernemers hebben de wens om in een winkel ook iets te drinken of te eten te kunnen aanbieden, of in een horecagelegenheid iets te kunnen verkopen. Hierbij blijft de tweede activiteit ondergeschikt aan de eerste. Daarmee wordt de winkel of horecagelegenheid aantrekkelijker, is de gedachte.

De bestaande regels van de Alcoholwet (voorheen Drank- en Horecawet) laten mengvormen winkel/horeca maar beperkt toe. Sinds 1 januari 2013 is het toezicht op de naleving en de handhaving van de wet aan de burgemeesters opgedragen. Deze stap is ingegeven door het uitgangspunt dat zij dat beter kunnen doen dan de centrale overheid, omdat zij de lokale omstandigheden kennen.

Ook in de gemeente Venlo wordt tegen de grenzen van regelgeving aangelopen. Daarom wordt gestart met een proef om ruimte te bieden aan mengvormen winkel/horeca (binnen bepaalde kaders). Hiermee wordt ruimte geboden aan innovatief ondernemerschap, zoals opgenomen in het Plan Binnenstad 2030 en het Omgevingsprogramma Retail (2023).

Ook het Actal, het Adviescollege toetsing regeldruk, meent in zijn advies over transsectoraal ondernemen dat er goede redenen zijn om ondernemers ruimte te bieden om buiten de traditionele grenzen van de verschillende soorten ondernemingen te treden.

Het hoofddoel van de Alcoholwet is het tegengaan van de nadelige gevolgen van alcoholgebruik, met bijzondere aandacht voor de bescherming van jongeren. Er is reden om te veronderstellen dat dit hoofddoel niet in gevaar komt door een kleine versoepeling van de regels van de wet. Met de proef in de gemeente Venlo wordt nagegaan of de gedachte, dat beperkte mengvormen van winkel- en horeca-activiteiten aantrekkelijk zijn, klopt, het niet tot onwenselijke concurrentievervalsing leidt en geen afbreuk doet aan het hoofddoel van de wet. De proef wordt eind 2024 geëvalueerd.

Daarom heb ik als burgemeester, in overleg met het college van B&W, besloten binnen de gemeente Venlo de mogelijkheid te bieden om mengvormen winkel/horeca te gedogen.

Het gaat om situaties waarbij de traditionele scheidslijn niet goed meer aansluit bij de manier waarop het publiek tegenwoordig graag winkelt en uitgaat. Men kan denken aan zaken als het schenken van een glas champagne bij het passen van een trouwjurk in een bruidsmodezaak of van een glas wijn bij een boekpresentatie in een boekwinkel, de verkoop van een fles olijfolie of een kookboek in een restaurant of de verkoop van een exotische fles wijn in een fairtrade-cadeauwinkel. Deze zaken zijn in enkele buurlanden al gangbaar en succesvol, zonder dat er merkbare nadelige neveneffecten op lijken te treden. Ook uit een proef in de gemeente Venray blijken er geen nadelige neveneffecten te zijn waargenomen.

Hoofdstuk 2 Kaders gedoogbeleid

 

Voor het gedoogbeleid gelden enkele kaders om:

  • de uiteindelijke verwezenlijking van het hoofddoel van de Alcoholwet niet te doorkruisen en de bescherming van jongeren niet uit het oog te verliezen;

  • aan de redelijke wensen van ondernemers tegemoet te komen zonder dat hierbij voor een bepaalde groep oneerlijke concurrentievoordelen worden gecreëerd (voldoen aan spelregels).

Het gedoogbeleid gaat over het verkopen en/of schenken van alcohol en kent twee categorieën:

  • categorie horecabedrijf: ondernemers in het bezit van een vergunning krachtens artikel 3 Alcoholwet, die in afwijking van de Alcoholwet een horecalokaliteit ook in gebruik mogen hebben voor het uitoefenen van de kleinhandel.

  • categorie detailhandel/dienstverlening: ondernemers niet in het bezit van een vergunning krachtens artikel 3 Alcoholwet, die in afwijking van de Alcoholwet in een winkel/zaak alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse mogen verstrekken of alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse mogen verstrekken aan particulieren.

De mogelijk te gedogen afwijking van de Alcoholwet ziet op de volgende bepalingen:

  • verbod horeca-activiteiten uit te oefenen zonder vergunning burgemeester (artikel 3);

  • verbod alcohol te schenken buiten horecalokaliteit (artikel 12);

  • verbod in horecalokaliteit alcohol te verkopen voor consumptie elders (artikel 13 sub 1)

  • verbod in horecalokaliteit niet-horecaproducten te verkopen (artikel 14 sub 2);\verbod niet-horecaproducten te verkopen in ruimte die alleen via horecalokaliteit toegankelijk is (artikel 15); \verbod verstrekken drank anders dan in gesloten verpakking (artikel 17);\verbod om buiten slijterij, supermarkt, levensmiddelen- of tabakswinkel of cafetaria alcohol te verkopen voor consumptie elders (artikel 18);

  • verbod alcoholhoudende drank opgeslagen te hebben in een voor het publiek openstaande ruimte (bijv. een winkel) waar geen alcohol mag worden verkocht (artikel 25).

Voor alle categorieën geldt de voorwaarde dat de spelregels van dit gedoogbeleid strikt worden nageleefd.

Hoofdstuk 3 Spelregels voor deelnemers

 

Deelname vindt plaats onder de volgende spelregels.

  • 1.

    De burgemeester laat de ondernemer, op zijn verzoek en op zijn rekening en risico, al dan niet schriftelijk toe door middel van het afgeven van een gedoogbrief.

  • 2.

    Voor deelnemers in categorie horecabedrijf geldt dat zij zich strikt moeten houden aan de Alcoholwet-artikelen die buiten het gedoogbeleid vallen.

  • 3.

    Het verkopen van lachgas is uitgesloten als mengvormactiviteit vanuit het oogpunt van volksgezondheid, milieu en openbare orde en veiligheid.

  • 4.

    De mengvorm-handelingen die zijn toegestaan, blijven duidelijk ondergeschikt aan de bestaande hoofdactiviteit. Het schenken of verkopen van alcohol staat niet op zichzelf, maar is gekoppeld aan het product of de activiteit van de onderneming. Dit geldt ook voor de horeca: het verkopen van producten is gekoppeld aan de activiteit van de onderneming.

  • 5.

    Deelnemers die behoren tot de “categorie detailhandel/dienstverlening” schenken of verkopen alleen zwak-alcoholische dranken (alcoholpercentage onder de 15%).

  • 6.

    Voor de deelnemer die behoort tot de “categorie detailhandel/dienstverlening” moet altijd een medewerker (21 jaar of ouder) aanwezig zijn die kan aantonen dat hij of zij beschikt over een verklaring sociale hygiëne. De namen van deze medewerkers worden bij de aanmelding bij de gemeente opgegeven. Als er wijzigingen zijn meldt de ondernemer dit bij de gemeente. Aanmelden en het doorgeven van wijzigingen gebeurt via de website van de gemeente Venlo (www.venlo.nl).

  • 7.

    Detailhandel/dienstverlening waar veel kinderen/jongeren komen, zoals speelgoedwinkels en kindermodezaken, mogen niet deelnemen. Ook supermarkten, cafetaria’s en nachtwinkels zijn uitgesloten van deelname.

  • 8.

    Er wordt géén alcoholhoudende drank verkocht of geschonken:

    • a.

      aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt, en evenmin als de drank kennelijk bestemd is voor iemand onder de 18 jaar (doorgeven van alcohol aan minderjarigen).

    • b.

      aan iemand van wie duidelijk is dat hij reeds onder invloed van alcohol of van een verdovend middel is.

  • 9.

    Voor alle mengvormactiviteiten gelden de openingstijden zoals zijn opgenomen in de verordening winkeltijden Venlo 2014 (tussen 06.00 en 22.00 uur).

  • 10.

    In elke gelegenheid dient een vrij toegankelijk toilet aanwezig te zijn.

In de gedoogbrief kunnen bijzondere voorwaarden en beperkingen worden gesteld in het belang van de openbare orde en veiligheid en alcoholmatiging/volksgezondheid. De gedoogbrief kan worden ingetrokken bij overtreding van de regels.

De toelating van een deelnemer kan te allen tijde worden ingetrokken bij overtreding van een algemene of bijzondere voorwaarde of beperking. Verder gelden dezelfde regels en handhavingsprocessen als voor reguliere horeca/detailhandel.

Het is mogelijk dat er tegen de gedoogbrief handhavingsverzoeken bij de gemeente worden ingediend. Deze handhavingsverzoeken neemt de gemeente in behandeling en toetsen we aan landelijke wet- en regelgeving en de voorwaarden van deze pilot. Mogelijk komt er een gerechtelijke procedure en is de gemeente (burgemeester) op basis van een rechterlijke uitspraak genoodzaakt het gedogen te beëindigen.

De burgemeester kan te allen tijde aanvullende regels of kaders toevoegen dan wel schrappen.

Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit gedogen mengvormen winkel en horeca Gemeente Venlo en treedt in werking op 1 januari 2024.

Aldus vastgesteld op 28 november 2023 te Venlo,

Antoin Scholten

Burgemeester van Venlo