Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke rekenkamer Hoogeveen |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke rekenkamer Hoogeveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | Nieuwe regeling | 30-11-2023 |
De auditcommissie zoals bedoeld in de Verordening auditcommissie Hoogeveen 2019 functioneert als klankbordgroep voor de rekenkamer.
De voorzitter is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 9. Monitoring aanbevelingen
De ambtelijk griffier verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
In de wet is een benoemingstermijn van 6 jaar opgenomen. Als een lid van de rekenkamer wordt herbenoemd is de totale termijn van dit lid 12 jaar. Overwogen is dat deze periode te lang is om een frisse en kritische blik te houden op de gemeente Hoogeveen en haar bestuur. Herbenoeming is om die reden als niet wenselijk beoordeeld. Toch kunnen er redenen zijn om in voorkomende gevallen wel tot een herbenoeming over te willen gaan. Lid 2 wil de raad deze mogelijkheid bieden. Om de continuïteit van de rekenkamer in stand te houden is het wenselijk dat de rekenkamer zelf een rooster van aftreden opstelt.
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
De ambtelijk secretaris van de rekenkamer voegt een overzicht van de door de raad overgenomen aanbevelingen van de rekenkamer en de wijze waarop daaraan invulling is gegeven toe als bijlage van het jaarverslag van de rekenkamer dat jaarlijks aan de raad gezonden wordt.