Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pekela

Verordening raadscommissie gemeente Pekela 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePekela
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening raadscommissie gemeente Pekela 2024
CiteertitelVerordening op de raadscommissie gemeente Pekela 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening op de raadscommissie gemeente Pekela 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-525622

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening raadscommissie gemeente Pekela 2024

De raad van de gemeente Pekela;

 

gelezen het advies van het seniorenconvent d.d. 8 november 2023;

 

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

de navolgende VERORDENING RAADSCOMMISSIE PEKELA 2024 vast te stellen.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissiegriffier: de griffier of diens plaatsvervanger;

  • commissielid: lid of plaatsvervangend lid van de raadscommissie;

  • commissievoorzitter: voorzitter van de raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • fractie: de leden van de raad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, zoals omschreven in het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Pekela;

  • griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • inforaad: bijeenkomst van de raad gericht op het ontvangen van beeldvormende informatie ter voorbereiding op behandeling in de raadsvergaderingen.

 

Artikel 2. Instelling en taak van de raadscommissie

  • 1.

    De raad stelt een raadscommissie in.

  • 2.

    De raadscommissie (verder: commissie) vergadert ter voorbereiding van een besluitvormende vergadering van de raad. Zij voert onderling een opiniërend debat over voorstellen die in een besluitvormende vergadering worden geagendeerd. Zij brengt een advies uit aan de raad of een voorstel aan de raad als bespreekstuk dan wel hamerstuk in de raadsvergadering wordt behandeld

  • 3.

    Buiten het kader van de voorbereiding van een besluitvormende vergadering kan de commissie over onderwerpen vergaderen die de raad aangaan wanneer daartoe aanleiding bestaat. De commissie kan over deze onderwerpen een advies uitbrengen aan de raad.

  • 4.

    De commissie voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur.

 

Artikel 3. Samenstelling; benoeming commissievoorzitter

  • 1.

    Per fractie mag het aantal personen dat aan de beraadslagingen deelneemt, niet meer bedragen dan het aantal gekozen raadsleden van die fractie.

  • 2.

    De commissieleden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3.

    Zowel raadsleden als niet-raadsleden kunnen lid zijn. Het niet-raadslid dient tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen op de kandidatenlijst van de betreffende politieke partij, waar de fractie uit voortgekomen is, te zijn geplaatst. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 4.

    De raad benoemt op voordracht van de fracties voor de raadscommissie ten minste één plaatsvervangend lid per fractie, die bij afwezigheid van een commissielid zitting heeft in de betreffende raadscommissie.

  • 5.

    Het aantal te benoemen niet-raadsleden tot lid dan wel plaatsvervangend lid van de commissie, bedraagt per fractie maximaal hetzelfde aantal dat de fractie aan raadsleden telt.

  • 6.

    De raad benoemt de commissievoorzitter en zijn vervanger(s).

 

Artikel 4. Zittingsduur en vacatures

  • 1.

    De zittingsperiode van een commissielid en -voorzitter eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Een commissielid houdt op lid te zijn als niet meer voldaan wordt aan de in artikel 3, derde lid, gestelde eisen.

  • 3.

    De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie die het lid voor benoeming heeft voorgedragen.

  • 4.

    De raad kan de commissievoorzitter ontslaan.

  • 5.

    Een commissielid en de commissievoorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6.

    Als door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

  • 7.

    Als een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van commissieleden die op voordracht van die fractie zijn benoemd van rechtswege.

 

Artikel 5. De ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De commissiegriffier dan wel zijn vervanger is aanwezig in de vergaderingen.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een, door de griffier aangewezen, op de griffie werkzame ambtenaar of, in samenspraak met de gemeentesecretaris, een niet op de griffie werkzame ambtenaar.

  • 3.

    Zowel de commissiegriffier, en zijn vervanger kunnen op uitnodiging van de commissievoorzitter aan beraadslagingen in vergaderingen deelnemen.

 

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

 

Artikel 6. Oproep en voorlopige agenda

  • 1.

    De commissievoorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de commissieleden een digitale oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 8 van de Gemeentewet bedoelde stukken.

  • 2.

    Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 7, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

 

Artikel 7. Aanvullende agenda; vaststellen agenda

  • 1.

    In spoedeisende gevallen kan de commissievoorzitter na het verzenden van een digitale oproep, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de commissievergadering, een aanvullende voorlopige agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

  • 2.

    Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

  • 3.

    Een agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raadscommissie vastgesteld.

 

 

 

Artikel 8. Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden in het digitale raadsinformatiesysteem en op de website van de gemeente geplaatst. Als na het verzenden van de digitale oproep stukken in het digitale raadsinformatiesysteem en op de website worden geplaatst, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.

  • 2.

    Als omtrent stukken op grond van artikel 87 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de commissieleden op verzoek inzage.

 

Artikel 9. Openbare kennisgeving

Commissievergaderingen worden ter openbare kennisgeving gebracht door aankondiging op de gemeentelijke website en langs elektronische weg via de website van de gemeente en de social media-kanalen van de gemeente.

 

Paragraaf 2. Ter vergadering

Artikel 10. Presentielijst

  • 1.

    De commissiegriffier dan wel zijn vervanger draagt zorg voor het bijhouden van presentielijsten van vergaderingen.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen commissieleden de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de commissievoorzitter en de commissiegriffier dan wel zijn vervanger door ondertekening vastgesteld.

 

Artikel 11. Vergadertijd, opening van de vergadering en quorum

  • 1.

    De vergaderingen vinden in de regel eens per twee weken plaats op een dinsdag.

  • 2.

    Een vergadering wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

  • 3.

    Als ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de commissievoorzitter opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproeping is gelegen.

  • 4.

    Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. De raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende commissieleden tegenwoordig is.

 

Artikel 12. Verslag

  • 1.

    De commissiegriffier dan wel zijn vervanger draagt zorg voor verslagen van vergaderingen.

  • 2.

    Een verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      de namen van de commissievoorzitter, de commissiegriffier, dan wel zijn vervanger , de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een aantekening van welke commissieleden afwezig waren;

    • c.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de commissieleden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de commissieleden die zich niet uitgelaten hebben.

  • 3.

    Een conceptverslag worden gelijktijdig met de verzending aan de commissieleden verzonden aan de overige personen die het woord hebben gevoerd in de vergadering waarop het betrekking heeft.

  • 4.

    Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de commissievoorzitter en de commissiegriffier, dan wel zijn vervanger.

  • 5.

    De verslagen worden op de website van de gemeente geplaatst.

 

Artikel 13. Advies; geen stemmingen

  • 1.

    Als een raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt, beslissen de leden op voorstel van de commissievoorzitter over de inhoud van het advies.

  • 2.

    In het advies worden opgenomen de standpunten van alle fracties en commissieleden die geen raadslid zijn.

  • 3.

    In een vergadering vinden geen stemmingen plaats, met uitzondering van over geheimhouding en met betrekking tot de orde.

 

Artikel 14. Aantal spreektermijnen

  • 1.

    Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2.

    Spreektermijnen worden door de commissievoorzitter afgesloten.

  • 3.

    Commissieleden mogen in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Bij de bepaling hoeveel malen een commissielid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

 

Artikel 15. Deelname aan de beraadslaging door anderen

Een raadscommissie kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

 

Artikel 16. Spreekrecht burgers over geagendeerde onderwerpen

  • 1.

    Na het vaststellen van de agenda kunnen burgers in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn alsmede over onderwerpen die niet via de raadscommissie worden geagendeerd maar (rechtstreeks) in een daaropvolgende raadsvergadering zijn geagendeerd.

  • 2.

    Het woord kan niet gevoerd worden:

    a. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    b. over personen, persoonlijke aangelegenheden of gedragingen van personen.

  • 3.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit 48 uren voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier dan wel diens vervanger onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.

  • 4.

    De commissievoorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De commissievoorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5.

    De spreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend en voorafgaande aan de eerste termijn. De commissievoorzitter kan de deelnemers aan de vergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de vergadering.

  • 6.

    Per inspreker wordt in principe een maximum spreektijd van vijf minuten gehanteerd.

  • 7.

    De commissievoorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

 

Artikel 17. Handhaving orde en schorsing

  • 1.

    De commissievoorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2.

    Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 3.

    Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

  • 4.

    Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

 

Artikel 18. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raadscommissie beslist hier terstond over.

 

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 19. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

 

Artikel 20. Verslag besloten vergadering

  • 1. Conceptverslagen van besloten vergaderingen worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de commissieleden ter inzage gelegd bij de commissiegriffier.

  • 2. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

  • 3. De vastgestelde verslagen worden door de commissievoorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

 

Artikel 21. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van artikel 87 van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

 

Paragraaf 4. Toehoorders en pers

Artikel 22. Toehoorders en pers

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

  • 2.

    Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

  • 3.

    De commissievoorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

  • 4.

    Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

 

Artikel 23. Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de commissievoorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

Hoofdstuk 3. Inforaden

Artikel 24. Algemeen

  • 1.

    Voorafgaande aan de vergaderingen van de raadscommissie als bedoeld in deze verordening worden inforaden gehouden.

  • 2.

    De inforaden zijn bedoeld om, ter voorbereiding van besluiten in de raad, de raads- en commissieleden in een vroeg stadium door het college te laten informeren over nog te behandelen beleidsvoorstellen, projecten et cetera.

  • 3.

    In een inforaad kunnen technische en toelichtende vragen worden gesteld die door en/of namens het college worden beantwoord. In de inforaad worden geen besluiten genomen.

 

Artikel 25. Samenstelling en voorzitter

  • 1.

    Zowel raadsleden als niet-raadsleden, als bedoeld in deze verordening, kunnen deelnemen aan de inforaad.

  • 2.

    Per fractie mag het aantal personen dat aan de beraadslagingen deelneemt, niet meer bedragen dan het aantal gekozen raadsleden van die fractie.

  • 3.

    De plaatsvervangende voorzitters van de raad zijn bij toerbeurt voorzitter van de inforaad.

 

Artikel 26. Bijeenkomsten inforaad

  • 1.

    De voorzitter van de inforaad zendt tenminste 7 dagen voor een inforaad de raads- en commissieleden een agenda met de eventueel daarbij behorende stukken. De in de inforaad te geven presentaties worden na de bijeenkomst aan de raads- en commissieleden verstrekt.

  • 2.

    De bijeenkomsten worden ter openbare kennisgeving gebracht door aankondiging op de gemeentelijke website en langs elektronische weg via de website van de gemeente en de social media-kanalen van de gemeente.

  • 3.

    De inforaden zijn openbaar.

 

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 27. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024 maar in ieder geval nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadscommissie gemeente Pekela 2024.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 28 november 2023,

voorzitter, griffier

De heer J. Kuin de heer O. Rijkens