Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2023
CiteertitelVerordening auditcommissie Bronckhorst 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening auditcommissie 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2023nieuwe regeling

30-11-2023

gmb-2023-525183

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Bronckhorst 2023

De raad van de gemeente Bronckhorst;

 

gelezen het advies van de auditcommissie van 13 september 2023;

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    In te trekken de Verordening auditcommissie 2018;

  • 2.

    Vast te stellen de Verordening auditcommissie 2023;

  • 3.

    De volgende leden en plaatsvervangend leden van de Auditcommissie aan te wijzen:

    • De heer Westerink als lid en de heer Van Velsen als plaatsvervangend lid (GBB)

    • De heer Stegeman als lid en de heer Weverink als plaatsvervangend lid (CDA)

    • De heer Tiecken als lid en de heer Puijk als plaatsvervangend lid (VVD)

    • De heer Van Rooijen als lid en mevrouw Oosterhoff als plaatsvervangend lid (GroenLinks)

    • Mevrouw Bergervoet als lid en mevrouw Smeitink als plaatsvervangend lid (PvdA)

    • De heer Fröberg als lid en mevrouw Piels als plaatsvervangend lid (D66)

    • De heer Ebbers als lid en de heer Evers als plaatsvervangend lid (CU/SGP)

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Accountant: de door de raad aangewezen accountant als bedoeld in artikel 213 lid 2 Gemeentewet.

  • b.

    Raad: de gemeenteraad.

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • d.

    Voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie.

Artikel 2 De commissie

Er is een commissie van advies, genaamd de auditcommissie, ingesteld op grond van artikel 84 Gemeentewet.

Artikel 3 Samenstelling auditcommissie

  • 1.

    De auditcommissie bestaat uit 1 lid per fractie of diens plaatsvervanger.

  • 2.

    De leden en plaatsvervangende leden van de auditcommissie worden aangewezen door de raad.

  • 3.

    De leden van de auditcommissie zijn lid van de raad of benoemd als commissielid, niet zijnde raadslid.

  • 4.

    De auditcommissie kiest uit haar midden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De griffier, of diens plaatsvervanger, is secretaris van de auditcommissie en coördineert haar ondersteuning.

  • 6.

    De auditcommissie kan interne adviseurs, waaronder de wethouder Financiën en een vertegenwoordiging vanuit de organisatie, en externe adviseurs, waaronder de accountant en de voorzitter van de Rekenkamer, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de auditcommissie.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de leden van de auditcommissie eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het niet meer voldoen aan het vereiste in artikel 3 lid 2, door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de auditcommissie, het opstellen van de agenda, het leiden van de vergaderingen en het bewaken van het doel en de taken. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier of zijn plaatsvervanger.

Artikel 6 Doel auditcommissie

Het doel van de auditcommissie is het versterken van de kaderstellende en controlerende taak van de raad. Om dit doel te bereiken geeft de auditcommissie de raad structureel advies bij zijn kaderstellende taken (aan de voorkant van het proces) en controlerende taken (toezicht op de interne beheersing, bedrijfsvoering, financiële verslaglegging en accountantscontrole).

Artikel 7 Taken auditcommissie

  • 1.

    De auditcommissie is belast met de advisering aan de raad en overleg namens de raad over:

    • a.

      (de advisering) over het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, de voorbereiding van het aanbestedingstraject voor de overeenkomst met de accountant en het selecteren van de accountant;

    • b.

      het geven van een aanbeveling aan de raad over de benoeming van de accountant;

    • c.

      het leggen van accenten in de controlewerkzaamheden en eventuele bijzondere onderzoeksonderwerpen namens de raad;

    • d.

      het evalueren van de kwaliteit en uitvoering van de werkzaamheden van de accountant en het informeren van de raad hierover;

    • e.

      de wijze van behandeling van de rapportages van de accountant, het jaarverslag en de programmabegroting, de jaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag;

    • f.

      de uitwerking en naleving door het college van de Financiële verordening gemeente Bronckhorst en de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Bronckhorst;

    • g.

      horizontaal toezicht.

  • 2.

    Op vaste momenten in het jaar adviseert de auditcommissie de raad over de stukken die betrekking hebben op de controle van de financiële organisatie en beoordeelt deze ook op kwaliteit en informatiewaarde. Deze stukken dienen als financiële sturingsinstrumenten voor de raad:

    • a.

      de tussenrapportage. Deze rapportage bevat voortgangsinformatie en informatie aan de raad over belangrijke afwijkingen van de begrotingsafspraken. Dit stuk geeft antwoord op de vraag of de begrotingsafspraken zijn nagekomen en of is uitgevoerd wat uitgevoerd had moeten worden;

    • b.

      de programmabegroting (vast te stellen vóór 15 november 2023 van ieder kalenderjaar);

    • c.

      de jaarrekening (vast te stellen vóór 15 juli van elk kalenderjaar), mede aan de hand van het accountantsverslag.

  • 3.

    De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de gemeentelijke Rekenkamer, de collegeonderzoeken en de interne audits op elkaar worden afgestemd.

  • 4.

    De auditcommissie is bevoegd om zowel gevraagd als ongevraagd advies aan de raad uit te brengen over:

    • a.

      de opzet en werking van interne beheersingsmaatregelen over control en risicomanagement;

    • b.

      inrichting van de financiële organisatie;

    • c.

      kwaliteit van het (financieel) beleid en beheer.

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De auditcommissie vergadert minimaal tweemaal per jaar of zo vaak als zij nodig acht, ter uitvoering van de in artikel 7 genoemde taken.

  • 2.

    De vergaderstukken worden minimaal een week voor de vergadering waarop zij betrekking hebben gepubliceerd in het vergadersysteem van de raad.

  • 3.

    De vergaderingen van de auditcommissie zijn openbaar, tenzij de commissie in meerderheid anders bepaalt.

  • 4.

    De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 5.

    In haar adviezen aan de raad streeft de auditcommissie naar consensus. Als er een minderheidsstandpunt is wordt daarvan (met redenen omkleed) melding gemaakt.

  • 6.

    Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 7.

    Van iedere vergadering wordt een conceptbesluitenlijst gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 8.

    De besluitenlijst wordt vastgesteld door de auditcommissie.

  • 9.

    De besluitenlijst wordt ter kennis gebracht aan de raad en adviseurs van de auditcommissie.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening auditcommissie Bronckhorst 2023”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 30 november 2023,

de griffier,

M. Veenbergen

de voorzitter,

M. Besselink