Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels geluid door evenementen in de openbare ruimte en nadere regel festiviteitenregeling voor milieubelastende activiteiten 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels geluid door evenementen in de openbare ruimte en nadere regel festiviteitenregeling voor milieubelastende activiteiten 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels geluid bij evenementen in de openlucht en nadere regel festiviteitenregeling voor inrichtingen 2023.
Algemene plaatselijke verordening gemeente Nijmegen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 05-12-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op de omgevingsvisie; het omgevingsplan; Artikel 5.66, lid 2 en Artikel 5.68 en Artikel 5.70 Bkl;, en Artikel 4:2 lid 6, Artikel 4:3 lid 6 en artikel 4:6 lid 2 van de APV
Vast te stellen de volgende beleidsregels: Beleidsregels geluid door evenementen in de openbare ruimte en nadere regel festiviteitenregeling voor milieubelastende activiteiten 2024.
Hoofdstuk 1 Beleidsregels geluid bij evenementen in de openbare ruimte
Deze beleidsregels en nadere regel betreffen de lokale uitwerking van de bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders tot het vaststellen van voorschriften voor het afwijken van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Artikel 4:2 lid 6, Artikel 4:3 lid 6 en Artikel 4:6 lid2.
In deze beleidsregel en nadere regel wordt verstaan onder:
Bal: Besluit activiteiten leefomgeving.
Begintijd: het begintijdstip van het evenement/festiviteit. De periode tussen begintijd en eindtijd is de netto evenement tijdsduur exclusief op- en afbouw periode(n) en systeemcheck / sound checkperiode(n).
Beoordelingslijn: de lijn(-en) in de plattegrondtekening van de ontheffing ter hoogte waarvan de handhaving van de geluidnorm plaats vindt. Beoordeling vindt plaats op 1,5 m boven plaatselijk maaiveld.
Bkl: Besluit Kwaliteit leefomgeving.
Collectieve festiviteit: festiviteit van maximaal 1 etmaal die niet specifiek aan één of een klein aantal milieubelastende activiteiten (mba’s) is verbonden. Een mba omvat naast de hoofdactiviteit vaak ook de functioneel ondersteunende activiteiten. Dit zijn activiteiten die op dezelfde locatie worden verricht en een milieu hygiënisch-technische of functionele samenhang hebben. Deze activiteiten worden samen als één mba gezien, de vergunning of meldingsplicht geldt dan in het geheel voor de kernactiviteit en de functioneel ondersteunende activiteiten.
Dance evenement in open lucht: een evenement waar versterkte elektronische muziek wordt gemaakt door dj’s en/of live-acts. De muziek is de bindende factor van dit evenement. De elektronische muziek kenmerkt zich over het algemeen door de duidelijke aanwezigheid van bijna continue repeterende ritmische bassen. Geluidniveaus van Leq 95 dB(A) en 110 dB(C) of meer bij de Front of House (FoH) zijn een onvermijdbaar deel van de beleving.
dB(A): eenheid voor geluid (de decibel), gecorrigeerd naar de gevoeligheid van het menselijk oor (de A-correctie).
dB(C): eenheid voor geluid (de decibel), De C-correctie is met name geschikt voor metingen van hoge geluidniveaus. Het frequentie spectrum onder de 1000 Hz wordt veel beperkter gecorrigeerd dan bij de A-correctie, waardoor de bijdrage van het LF-geluid beter kan worden beoordeeld.
Eindtijd: het eindtijdstip van het evenement/festiviteit. De periode tussen begintijd en eindtijd is de netto evenement tijdsduur exclusief op- en afbouw periode(n) en systeem- / sound checkperiode(n).
Equivalent geluidsniveau: het energetisch gemiddelde van de fluctuerende geluiddrukniveaus van het ter plaatse gedurende een bepaalde periode optredende geluid (Leq).
Evenementen in openbare ruimte: een activiteit als bedoeld in, artikel 5.63, lid 2 onder a Bkl.
Geluidsgevoelige gebouw: op grond van bijlage 1 Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl)) een gebouw met een woonfunctie, gebouw met een onderwijsfunctie, gebouw voor kinderopvang met bedden en gebouw voor gezondheidszorg met bedden.
Incidentele festiviteit: festiviteit of activiteit van maximaal één etmaal die gebonden is aan één of een klein aantal rechtspersonen (ondernemingen/organisaties).
Leq: bij evenementen is de normstelling in Leq dB(A) en Leq dB(C). De meetduur wordt in de ontheffing aangegeven. De minimale meettijd is 30 seconden. De Lden wordt niet toegepast bij de normering en handhaving van evenementen, incidentele- en collectieve festiviteiten.
Locatie: omschrijving van een gebied in de openbare ruimte, doorgaans door middel van een (nabij gelegen) adres, inclusief de direct aangrenzende omgeving van de locatie.
Mba (Milieubelastende activiteit): een activiteit die nadelige gevolgen voor het milieu kan veroorzaken, niet zijnde een lozingsactiviteit op een oppervlaktewaterlichaam of een lozingsactiviteit op een zuivering technisch werk of een wateronttrekkingsactiviteit;
Meerdaags evenement: betreft aaneengesloten dagen. Per dag worden begin- en eindtijd en de systeem- / sound check periode(n), indien van toepassing, vastgelegd.
Ontvanger: de positie (in plaats en hoogte) waar de geluidbelasting wordt bepaald en/of beoordeeld.
Openbare ruimte: een door de gemeenteraad als zodanig aangewezen benaming van een binnen één woonplaats gelegen buitenruimte.
Open erf of terrein: het onbebouwde deel van een perceel, niet zijnde openbaar toegankelijk gebied.
Overige locaties: Een in deze beleidsregel niet met naam genoemde locatie. Vooropgesteld dat de locaties toelaatbaar zijn uit het oogpunt van veiligheid, overlast etc.
(Stads-)centrum: de openbare ruimte omsloten door Waalbrug, rivier de Waal, de spoorbrug/De snelbinder en de Singels. Het gebied van de stad Nijmegen, dat wordt afgebakend door de spoorbrug, Waal, Generaal James Gavinweg, Keizer Trajanusplein, St. Canisiussingel, Oranjesingel, Keizer Karelplein, Van Schaeck Mathonsingel, Stationsplein en de Spoorlijn Arnhem-Nijmegen.
Soundcheck: het inregelen van de muziekinstrumenten.
Systeemcheck: het testen en inregelen van de geluidsinstallatie.
Systeem-/Sound checkperiode: de vastgelegde periode (datum en tijd) in de ontheffing ten behoeve van de systeem/sound check.
Vierdaagsefeesten: jaarlijkse feestweek in het stadscentrum over 7 aaneengesloten dagen in de derde week van juli.
De normstelling is gebaseerd op het gemeten equivalente geluidniveau. Tenzij expliciet aangegeven in de ontheffing voorschriften, wordt de meetwaarde niet gecorrigeerd voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.
De ontheffingswaarde uit Artikel 5 geldt bij een geluidgevoelig gebouw of geluidgevoelige locatie een beoordelingspunt of op de beoordelingslijn. Dit wordt aangegeven in het voorschrift van de ontheffing.
Het aantal punten per locatie per kalenderjaar: (niet overdraagbaar):
Aantal dagen Dance evenement in open lucht per kalenderjaar:
Evenementen/Activiteiten op een locatie direct grenzend aan een locatie genoemd in Artikel 8 tellen mee bij deze locatie.
Locaties bedoeld onder “Overige locaties” liggen ten minste 200 meter van met naam genoemde locaties of van elkaar.
De eindtijd is niet later dan 23:00 uur. Een eindtijd niet later dan 24:00 uur is mogelijk indien de volgende dag een zaterdag, zondag of officieel erkende feestdag is.
Afwijken van het gestelde in Artikel 8, Artikel 12, Artikel 13 en Artikel 14 is mogelijk na goedkeuring van de Wethouder financiën, duurzaamheid (klimaat & energie), groen & water, mobiliteit.
Activiteiten/Evenementen zonder livemuziek en met een beperkte geluidemissie hebben een meldingsplicht.
Bij ontheffingen met een beoordelingslijn op meer dan 29 meter vanaf de main-PA, of met een normstelling bij een geluidgevoelige bestemming op meer dan 29 meter van de geluidsbron(nen), is de ontheffing houder verplicht het geluid van het evenement te monitoren met behulp van een geluidmeter. De monitoring wordt verricht in Leq in dB(A) en dB(C). De minimale meetduur wordt aangegeven in het ontheffingsvoorschrift.
Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen indien deze is voorzien van een plattegrondtekening. In de tekening dient (voor zover van toepassing) worden opgenomen:
Hoofdstuk 2 Aanvullende voorschriften.
Paragraaf 1 Aanvullende voorschriften per locatie
Grote Markt; De voorkeurslocatie podium: Zuidwest hoek. De lijn haaks op het podium/PA-systeem is gericht op Grote Markt 34.
Kelfkensbos; De voorkeurslocatie podium: Oost hoek. De lijn haaks op het podium/PA-systeem is gericht op het kunstwerk.
Koningstraat; De voorkeurslocatie podium: Oost hoek. De lijn haaks op het podium/PA-systeem is gericht op Koningstraat 26-30.
Plein 1944; De voorkeurslocatie podium: Noordoost zijde. De lijn haaks op het podium/PA-systeem is gericht op Plein 1944 nr 19.
Waalkade (oost); De voorkeurslocatie podium: Oost hoek (voor het casino). Podium en PA-systeem dienen zodanig worden opgesteld dat de lijn haaks op het podium en het PA-systeem parallel loopt met de bebouwingslijn tussen Waalkade 18 t/m 59, dan wel meer naar de Waal gericht.
Waalkade (west); Podium en PA-systeem dienen zodanig worden opgesteld dat de lijn haaks op het podium en het PA-systeem ter plaatse parallel loopt met de Waal, dan wel meer naar de Waal gericht.
Valkhof; Maximaal 7 dagen per jaar kan de eindtijd worden verlengd tot maximaal 02:00 uur. De maximale ontheffingswaarde wordt gedurende de verlengingsperiode met 20 dB verlaagd. In deze periode is maximaal één muziekbron toegestaan, en dit betreft geen liveoptreden. De voorkeurslocatie podium: Noordoosthoek van de locatie. De lijn haaks op het podium door de hoofdingang van het Valkhof.
Stadspark De Goffert; Bij grootschalige popconcerten (>20.000 bezoekers):
Mariënburg (hoge plein); De voorkeurslocatie podium: Zuid-oostzijde, korte zijde podium tegen Lux aan. De lijn haaks op het podium loopt door de Bibliotheek.
Molenstraat (kop); De voorkeurslocatie podium: Het podium staat met de gesloten zijde naar adres Molenstraat 124. De lijn haaks op het podium loopt door adres Molenstraat 79.
Omdat het publieksdeel relatief breed is ten opzichte van de diepte, moet de opstelling van de PA worden gespreid. In aanvulling op de primaire PA bij het podium, dient aan beide zijden van het podium een secundaire PA worden geplaatst ter hoogte van de adressen Molenstraat 128 en Molenstraat 110.
Raadhuishof; De voorkeurslocatie podium: Langs de gevel van het Stadhuis.
Paragraaf 2 Aanvullende voorschriften per evenement
De eindtijd kan verruimd worden tot maximaal:
Voor alle vermaakcentra zijn bovenstaande evenementdagen met bijbehorende maximale eindtijd toegestaan.
Maximaal 5 Loop- en showorkesten mogen musiceren op:
Een loop- en showorkest bestaat uit maximaal 15 personen.
Muziek op standplaatsen, behoudens kermisattracties, wordt niet toegestaan.
Voor- en najaarskermis in centrum, kermis Lent
Hiervoor gelden afwijkende voorschriften. Deze zijn opgenomen in paragraaf 5 en 6 van deze beleidsregel.
Bij de plaatsing van de attracties wordt waar mogelijk rekening gehouden met de te verwachten geluidshinder. Uitgangspunt is dat bij kermissen in het centrum centraal geregelde muziek ten gehore wordt gebracht. Hierbij is rekening gehouden met de diversiteit aan attracties, gesproken woord en het geluid dat voortgebracht wordt door de attracties zelf.
De aanvullende (verruimende) voorschriften gelden alleen voor een hostent/feesttent op de Grote Markt.
Muziek mag in de tent ten gehore worden gebracht op:
De geluidsinstallaties moeten zodanig zijn afgesteld dat het geluidniveau, gemeten op 2 meter vanaf de gevel van een geluidgevoelige bestemming, niet meer bedraagt dan Leq 75 dB(A) / 88 dB(C).
Paragraaf 3 Standaardvoorschriften voor buurt- en straatfeesten
Artikel 27 Buurt- en straatfeesten op of aan de weg.
Paragraaf 4 Geluidvoorschriften en bepalingen voor kermis met centraal geregelde muziek.
De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie; de luidsprekers mogen in géén geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;
Indien, zulks naar het oordeel van politie- en/of toezicht houdende ambtenaren, het geluid afkomstig van de kermisattractie overwegend door lage tonen wordt gekenmerkt, geldt voor de twee aan dit voorschrift voorafgaande voorschriften een strafcorrectie van 5 dB welke van het toegestane geluidsniveau afgetrokken moet worden;
Bij te hard volume dan wel bij niet-nakoming van de overige gestelde voorschriften zal er éénmalig worden gewaarschuwd waarna bij hernieuwde overtreding proces-verbaal wordt opgemaakt en/of een bestuurlijke maatregel wordt genomen waarbij kan worden gedacht aan het intrekken van de muziekontheffing voor (on)bepaalde tijd.
Paragraaf 5 Geluidvoorschriften en bepalingen voor kermis met individueel geregelde muziek.
De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie; de luidsprekers mogen in géén geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;
Indien, zulks naar het oordeel van politie- en/of toezicht houdende ambtenaren, het geluid afkomstig van de kermisattractie overwegend door lage tonen wordt gekenmerkt, geldt voor de twee aan dit voorschrift voorafgaande voorschriften een strafcorrectie van 5 dB welke van het toegestane geluidsniveau afgetrokken moet worden;
Bij te hard volume dan wel bij niet-nakoming van de overige gestelde voorschriften zal er éénmalig worden gewaarschuwd waarna bij hernieuwde overtreding proces-verbaal wordt opgemaakt en/of een bestuurlijke maatregel wordt genomen waarbij kan worden gedacht aan het intrekken van de muziekontheffing voor (on)bepaalde tijd.
Hoofdstuk 3 Festiviteitenregeling
Paragraaf 1 Collectieve festiviteiten
Artikel 31 Aanvullende voorwaarden voor de Vierdaagsefeesten
Het equivalente geluidsniveau (Leq) veroorzaakt door gebouwen waar geluid veroorzakende activiteiten tijdens de Vierdaagsefeesten, bedraagt niet meer dan 80 dB(A) / 93 dB(C), gemeten over minimaal 2 minuten op 5 meter vanaf een geheel of gedeeltelijk geopende gevel van een gebouw waar geluidveroorzakende activiteiten plaatsvinden, op een hoogte van minimaal 1,5 meter boven plaatselijk maaiveld.
Paragraaf 2 Incidentele festiviteiten
Artikel 32 Specifiek aangewezen gebieden
Het is het Openluchttheater gelegen aan de Steinweglaan 2 te Nijmegen toegestaan maximaal 16 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidnormen uit hoofdstuk 22 van het omgevingsplan niet van toepassing zijn, mits degene die de activiteit verricht tenminste twee weken voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld. Bij maximaal 8 van de 16 festiviteiten geldt maximaal 10 uur verruiming van de voorschriften. Bij maximaal 8 van de 16 festiviteiten geldt maximaal 5 uur verruiming van de voorschriften. Bij maximaal 2 van de 16 festiviteiten is een dance event toegestaan.
Het is de Atletiekbaan, gelegen aan de Heemraadstraat 3 te Nijmegen toegestaan maximaal 6 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidnormen uit hoofdstuk 22 van het omgevingsplan niet van toepassing zijn mits degene die de activiteit verricht tenminste twee weken voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.
Een incidentele festiviteit op een open erf of terrein, niet zijnde openbare toegankelijk gebied, die grenst aan een locatie, of binnen de invloedssfeer van een locatie, zoals benoemd in artikel 8 ligt, kan worden gehouden indien het benodigde aantal punten voor deze incidentele festiviteit samen met de reeds uitgegeven/gereserveerde punten, het maximaal toegestane aantal punten van de locatie niet overschrijdt.
Artikel 33 Aanvullende voorwaarden voor incidentele festiviteiten binnen een gebouw van een gemelde Milieubelastende activiteit (Bor / Bal)
Het equivalente geluidsniveau (Leq), veroorzaakt door een incidentele festiviteit binnen een gebouw, bedraagt niet meer dan 65 dB(A) / 78 dB(C), gemeten over een aaneengesloten periode van minimaal 2 minuten, op 1 meter buiten de gevel van een geluidgevoelig gebouw, op een hoogte van minimaal 1,5 meter boven plaatselijk maaiveld of voor publiek toegankelijke galerij.
Artikel 34 Verboden incidentele festiviteiten.
Een incidentele festiviteit mag niet worden gehouden door een rechtspersoon aan welke door het college een last onder dwangsom is opgelegd of een andere bestuursrechtelijke maatregel is getroffen wegens geluidsoverlast.
Artikel 35 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregels en nadere regels treedt tegelijk met de Wet van 23 maart 2016, houdende regels over het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving (Omgevingswet) in werking onder gelijktijdige intrekking van ‘Beleidsregels geluid bij evenementen in de openlucht en nadere regel festiviteitenregeling voor inrichtingen 2023’.
Deze beleidsregels worden aangehaald als: ‘Beleidsregels geluid door evenementen in de openbare ruimte en nadere regel festiviteitenregeling voor milieubelastende activiteiten 2024’.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 5 december 2023.
de gemeentesecretaris
A.P.W. van de Klift
de burgemeester
H.M.F. Bruls
(Evenementen) locatie: voorbeelden van locaties zijn een park, een straat of een plein. Dit kan ook een gedeelte ervan betreffen.
Voor evenementen geldt dat de instructieregels gericht op het bereiken van een aanvaardbaar geluid door activiteiten (§ 5.1.4.2.2 Bkl – Besluit kwaliteit leefomgeving ) niet van toepassing zijn. Dus er zijn geen standaardwaarden of grenswaarden die verplicht opgenomen moeten worden in het omgevingsplan. De gemeente kan zelf bepalen welke regels zij opnemen die borgen dat het geluid van evenementen aanvaardbaar is.
Het betreft hier locaties die qua grootte en vorm geschikt voor het houden van veel soorten evenementen. Over het algemeen zijn er horecagelegenheden rondom deze locaties. De evenementen op deze locaties worden georganiseerd door/namens de gemeente, door particuliere organisaties of door de horeca. Dit houdt tevens in dat zowel de lusten (evenementen en horeca) als de lasten (geluidhinder, opbouwen en afbreken) geconcentreerd zijn rondom deze locaties.
Het Bkl (Besluit kwaliteit leefomgeving) is van toepassing op evenementen in openbare ruimte. Voor evenementen Niet in de openbare ruimte geldt in beginsel het Bal (Besluit activiteiten leefomgeving). Deze beleidsregels geven de uitwerking.
Open erf of terrein (niet zijnde openbaar toegankelijk gebied): deze zin vervangt het begrip: de ruimte (binnen de grens) van de inrichting uit de voormalige milieuregelgeving.
Overige Locaties: onder de overige locaties vallen alle locaties die niet met naam genoemd zijn in Artikel 8. Vooropgesteld dat de locaties toelaatbaar zijn uit het oogpunt van veiligheid, overlast etc. Dit wordt steeds per geval beoordeeld. Er mogen uitsluitend evenementen worden georganiseerd die wijk- buurt- of straat gebonden zijn.
Een carnavalsoptocht valt niet onder dit artikel omdat hier de (geluids-)wagens een onderdeel zijn van het evenement.
Uitgangspunt is ‘Niet meer ontheffen dan noodzakelijk’. Dit betekent dat het publiek wat interactie heeft met het evenement, dit evenement ook moet kunnen ervaren. Het publieksdeel is het gebied waarbinnen het publiek interactie heeft met het podium/activiteit.
In de praktijk betekent dit dat op de maximale afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel een ontheffingswaarde van Leq 80 dB(A)/93 dB(C) over 2 minuten wenselijk is.
Het lager stellen van de ontheffingswaarde bij de muziekevenementen is niet realistisch omdat het achtergrondniveau van het aanwezige publiek al zo hoog is dat 80 dB(A) muziekgeluid nodig is om boven het geluidniveau van het publiek uit te komen.
Indien de afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel groter is dan 50 meter, dan zijn delay opstellingen zeer wenselijk. In specifieke situaties kan het gebruik van delay opstellingen ook verplicht worden.
Bij overschrijding van 80 dB(A) aan de gevel van woningen zal dit voor bewoners leiden tot forse hinder in de woning waar de geluidwering van de gevels minder is dan 30 dB. Deze geluidwering van gevels is op veel plaatsen het geval.
Alleen een Leq dB(A) norm kan niet voorkomen dat lage tonen (Laag frequent geluid) alsnog overmatig aanwezig kunnen zijn. Hiervoor is de Leq dB(C) norm en optioneel de LAf,max [in de 63Hz oktaafband] in de ontheffing opgenomen. De LAf,max norm is alleen van belang bij dance events. Het gros van de live- muziekevenementen wordt hier niet mee ingeperkt.
Het energetisch gemiddelde van de fluctuerende geluiddrukniveaus van het ter plaatse gedurende een bepaalde periode optredende geluid. De meetperiode is doorgaans minimaal twee minuten, tenzij anders aangegeven in het maatwerk voorschrift. Indien de meetwaarde na deze periode niet is gestabiliseerd (binnen +/- 1 dB) , wordt de meting voortgezet.
Bij handhaving door, op in opdracht van de gemeente wordt gebruik gemaakt van een integrerende geluidmeter (klasse 1).
In de ontheffing wordt aangegeven waar de normstelling geldt.
Afhankelijk van de omvang en soort evenement worden geluidnomen opgelegd:
Bij een geluidnorm op de beoordelingslijn(en) wordt in ieder geval rekening gehouden met het publieksdeel behorend bij het evenement. Minimaal één beoordelingslijn wordt dan gelegd op de maximale afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel.
Elke locatie heeft een maximum aantal punten per kalenderjaar. Een evenement wordt getoetst op de aspecten tijdsduur, eindtijd en gewenst geluidniveau. Elk aspect heeft een eigen gewicht en factor. Een kleinschalig evenement scoort minder punten dan een grootschalig evenement. Indien het aantal punten voor deze locatie (voor het betreffende kalenderjaar) is bereikt, zijn in principe geen nieuwe ontheffingen meer toegestaan voor de rest van het kalenderjaar.
Voorbeeld van omzetting van maximum aantal evenementendagen (van toepassing in het beleid t/m december 2008) naar maximum aantal punten:
In het voorbeeld zijn de 23 evenementendagen van de locatie Klein Mariënburg (conform beleid dec 2008) omgezet naar 828 punten.
Een evenement van max 10 uur, eindigend om 24:00 uur ’s nachts met een gemiddeld geluidniveau scoort 36 punten.
Een kleinschalig evenement (<5 uur, en alleen gedurende de dagperiode) scoort 10 punten.
Bijvoorbeeld: Carnaval. Dit evenement bestaat uit 4 dagen. In de te toetsing aan het puntensysteem wordt dit evenement voor 4 dagen meegeteld. Per dag, per locatie wordt het aantal punten bepaald.
Bijvoorbeeld: Een activiteit/evenement op de kruising Grote straat/Waalkade telt mee bij de locatie Waalkade, Nijmegen. Reden: Een evenement in de directe omgeving heeft vaak nog een effect op de woonomgeving van de evenementenlocatie.
De systeemcheck en sound check valt buiten deze periode.
Indien het evenement ook een evenementvergunning vereist, zal ook hiermee worden afgestemd. Mocht de evenementvergunning worden geweigerd, dan kan ook geen beroep gedaan worden op dit artikel.
Voor de indiening vereisten van een melding wordt verwezen naar hoofdstuk 2, paragraaf 3.
Het monitoren van het geluid kan met behulp van een geluidmeter. De ontheffing houder, dan wel het bedrijf wat de geluidinstallatie levert en/of bedient, moet in het bezit zijn van een werkende geluidmeter. De geluidmeter moet energetisch kunnen middelen (Leq).
Het -door de ontheffing houder- monitoren van het geluid met een eenvoudige geluidmeter met alleen een momentaan uitlezing (‘SLOW’ of ‘FAST’) wordt ontraden. Deze geven een hogere uitlezing.
Voor behandeltermijnen wordt de Awb gehanteerd.
De begintijden en eindtijden in de individuele ontheffingen worden afgestemd op het vooraf in te dienen programma. In de praktijk is de aanvangstijd veelal niet eerder dan 20.00 uur. De verlenging op vrijdag houdt verband met de grote aantallen bezoekers van de intocht Vierdaagse/apotheose Vierdaagse feesten.
Muziekontheffingen voor vermaakcentra, waar meerdere horeca-exploitanten aan deelnemen worden op één naam gesteld.
Hierdoor is één ondernemer verantwoordelijk en kan het aanbod beter op elkaar worden afgestemd, waardoor de handhaving wordt vergemakkelijkt.
Evenementen vinden vaak plaats bij een andere activiteit. Bijvoorbeeld in een horecagelegenheid of een sportkantine. Het bevoegd gezag bepaalt wat voor die activiteit aanvaardbaar is en hoe dit in toelatingsregels wordt geborgd. Daarvoor gelden de instructieregels voor een ‘normaal’ bedrijf. Zie voor meer informatie de pagina Toelaten bedrijf algemeen en geluid.
Op basis van de festiviteitenregeling (artikel 5.68 Bkl) kan de gemeente het volgende regelen:
Dat de immissiewaarden uit het omgevingsplan voor die activiteit niet gelden bij specifieke festiviteiten. Voorbeelden hiervan zijn carnaval of Koningsdag.
Dat de immissiewaarden voor maximaal 12 festiviteiten niet gelden. Bijvoorbeeld als deze plaatsvinden bij een op die locatie toegelaten horeca-activiteit.
Deze laatste toepassing van de festiviteitenregeling kan per locatie, per gebied of per activiteit of een combinatie daarvan uitgewerkt worden. De artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 Activiteitenbesluit gelden totdat deze worden overgenomen in het Omgevingsplan
Artikel 4:3 lid 1 APV faciliteert 2 incidentele festiviteiten per kalenderjaar waarbij een verruiming op de geluidnorm mogelijk is. Op grond van Artikel 33 lid 1 van deze nadere regel is voor 1 van deze 2 incidentele festiviteiten, op het onbebouwde deel van een perceel, niet zijnde openbaar toegankelijk gebied, een verruiming op de geluidnorm mogelijk.
Eerder golden algemene regels binnen een inrichting voor horeca-activiteiten. Nu wijst het Bal geen horeca-activiteiten meer aan. Overgangsrecht: Zolang de gemeente dit niet aanpast, bevat de bruidsschat in het omgevingsplan regels over geluid die gelden voor horeca-activiteiten. In het Activiteitenbesluit betrof dit de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20.