Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winterswijk

Verordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre, Winterswijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinterswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre, Winterswijk 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre en Winterswijk 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Gemeentelijke Rekenkamercommissie Aalten, Oost Gelre en Winterswijk 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

30-11-2023

gmb-2023-524247

XI-09

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre, Winterswijk 2024

De raad van de gemeente Winterswijk;

 

overwegende dat:

 

per 1 januari 2023 de wetswijziging Wet Versterking decentrale rekenkamers in is gegaan;

 

naar aanleiding daarvan de verordening Gemeentelijke Rekenkamercommissie Aalten, Oost Gelre en Winterswijk uit 2013 op een aantal punten aangepast dient te worden;

 

gelezen het voorstel van de klankbordgroep Rekenkamer van 6 september 2023, nr. 2230131;

 

besluit:

 

  • 1.

    de Verordening Gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre en Winterswijk 2024 per 1 januari 2024 in te laten gaan;

  • 2.

    de Verordening Gemeentelijke Rekenkamercommissie Aalten, Oost Gelre en Winterswijk 2013 in te trekken per 1 januari 2024.

 

Verordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre, Winterswijk 2024

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    de wet: de Gemeentewet

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    Rekenkamer: gemeentelijke Rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    directeur: Directeur van de Rekenkamer.

  • -

    samenwerkingsovereenkomst: de bij raadsbesluit d.d. 30 november 2023 vastgestelde ‘Samenwerkingsovereenkomst 2024 inzake de instelling en instandhouding van een gemeentelijke Rekenkamer’.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een Rekenkamer.

  • 2.

    De Rekenkamer bestaat uit één lid, zijnde de directeur.

  • 3.

    De raad benoemt ook een plaatsvervangend lid.

  • 4.

    Benoeming vindt plaats voor de duur van zes jaar.

Artikel 3 Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de Rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit tenminste zes leden. Iedere gemeente binnen de samenwerkingsovereenkomst levert twee leden.

  • 3.

    De raad kan daarnaast een aantal plaatsvervangers benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.

Artikel 4 Herbenoeming

Het lid van de Rekenkamer kan maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit

Een (plaatsvervangend) lid van de Rekenkamer kan door de raad uit zijn functie ontslagen worden of op non-actief gesteld:

  • 1.

    op eigen verzoek;

  • 2.

    bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap;

  • 3.

    indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

  • 4.

    indien hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

  • 5.

    indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen;

  • 6.

    indien hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen;

  • 7.

    indien hij handelt in strijd met artikel 81h.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De Rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

Artikel 7 Onderzoeksonderwerpen

  • 1.

    Jaarlijks vóór 1 mei stuurt de Rekenkamer - na overleg met de klankbordgroep - aan de raad een voorstel met onderwerpen die mogelijk voor onderzoek in aanmerking komen.

  • 2.

    Als de raad dat wenst, licht de Rekenkamer het voorstel mondeling toe in de betreffende raadscommissie.

  • 3.

    De te onderzoeken onderwerpen sluiten aan bij de voorkeuren van de deelnemende gemeenteraden.

  • 4.

    De raad kan zijn gevoelens over de in het voorstel genoemde onderwerpen kenbaar maken en suggesties toevoegen binnen twee maanden na ontvangst van het voorstel.

  • 5.

    De Rekenkamer bepaalt vervolgens zo spoedig mogelijk beargumenteerd de definitieve onderwerpen die ze gaat onderzoeken. De Rekenkamer omschrijft of en zo ja in welke mate de in lid 4 bedoelde gevoelens en suggesties van de raad aanleiding hebben gegeven het voorstel te wijzigen.

  • 6.

    De Rekenkamer informeert de raad - via de klankbordgroep - over de definitieve onderzoeksonderwerpen.

  • 7.

    De raad kan de Rekenkamer vragen een extra onderzoek uit te voeren. De Rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre zij aan dat verzoek voldoet. Als de Rekenkamer niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede redenen aanvoeren. Over extra onderzoeken maken Rekenkamer en raad aparte afspraken.

  • 8.

    De Rekenkamer kan in bijzondere gevallen, gemotiveerd, afwijken van de door haarzelf bepaalde onderzoeksonderwerpen.

 

Verantwoordelijkheden, bevoegdheden, werkwijze

Artikel 8 Wijze van onderzoek

  • 1.

    De Rekenkamer zorgt er voor dat onderzoeken en rapporten objectief, onderbouwd, consistent, bruikbaar, onafhankelijk, doelmatig en controleerbaar zijn. In een onderzoeksprotocol omschrijft de Rekenkamer hiervoor kwaliteitscriteria.

  • 2.

    De Rekenkamer zorgt er voor dat onderzoeken en rapporten tot stand komen volgens een zorgvuldige werkwijze. In een onderzoeksprotocol omschrijft de Rekenkamer haar werkwijze.

  • 3.

    De Rekenkamer kan onderzoek uitvoeren in de vorm van regulier onderzoek, quick scan, controle-onderzoek of onderzoek met behulp van beschikbaar onderzoeksmateriaal.

  • 4.

    De Rekenkamer zorgt er voor dat rapporten begrijpelijk en toegankelijk zijn.

Artikel 9 Bevoegdheden bij onderzoek

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat nodig vindt voor de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Als de zorg voor een administratie is uitbesteed aan een derde, geldt lid 1 ook voor de administratie van de betrokken derde dan wel van degene die de administratie in opdracht van die derde uitvoert.

  • 3.

    De Rekenkamer is bevoegd bij alle leden van de bestuursorganen van de gemeente en bij alle bij die bestuursorganen in dienst zijnde medewerkers mondeling en schriftelijk inlichtingen in te winnen nodig voor het onderzoek. De leden van het gemeentebestuur en de medewerkers zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen een door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De Rekenkamer heeft de bevoegdheden genoemd in artikel 183 en 184 van de gemeentewet.

  • 5.

    De Rekenkamer is bevoegd onderzoeksmedewerkers en externe deskundigen in te huren.

Artikel 10 Rapportage en terugkoppeling

  • 1.

    De Rekenkamer geeft betrokkenen bij een onderzoek gelegenheid binnen een door haar te stellen termijn van minimaal twee weken hun zienswijze te geven over een concept onderzoeksrapport. De Rekenkamer bepaalt wie betrokkenen zijn.

  • 2.

    De Rekenkamer zendt een definitief onderzoeksrapport en de conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen naar de raad en een kopie naar de klankbordgroep en het college.

Artikel 11 Monitoring aanbevelingen

  • 1.

    Het college verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan het college gedane aanbevelingen van de Rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door het college moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

  • 2.

    De griffier verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane aanbevelingen van de Rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 12 Taak en werkwijze

De Rekenkamer overlegt minimaal vier keer per jaar met de klankbordgroep over de uitvoering van haar taken. Bij dat overleg bespreken Rekenkamer en klankbordgroep ook:

  • a.

    de keuze van de onderzoeksonderwerpen

  • b.

    de kwaliteit van de onderzoeken en rapporten

  • c.

    de communicatie tussen raad, klankbordgroep en Rekenkamer.

Artikel 13. Budget

  • 1.

    Het lid van de Rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de Rekenkamer.

  • 2.

    Voor de uitvoering van haar taken heeft de Rekenkamer jaarlijks een door de raad in de gemeentebegroting beschikbaar gesteld budget beschikbaar, ter hoogte van het in de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen bedrag.

  • 3.

    Ten laste van het budget komen alle vergoedingen en overige kosten nodig voor de uitvoering van de taken van de Rekenkamer.

  • 4.

    De Rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad. In het op grond van artikel 185, lid 4 van de wet uit te brengen jaarverslag, rapporteert de Rekenkamer over de besteding van het budget.

Artikel 14 Vergoeding

  • 1.

    Het lid van de Rekenkamer ontvangt voor zijn werkzaamheden een vaste halfjaarlijkse vergoeding.

  • 2.

    Het lid van de Rekenkamer ontvangt daarnaast een vergoeding voor zijn reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  • 3.

    De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding van raadsleden.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens Verordening Rekenkamercommissie 2013, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De oude verordening wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke Rekenkamer Aalten, Oost Gelre en Winterswijk 2024.

Aldus besloten door de gemeenteraad van de gemeente Winterswijk in zijn openbare vergadering gehouden op 30 november 2023,

de griffier,

R.J.F. Jansen

de voorzitter,

B.J.J. Bengevoord