Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het aanwijzen van de gemeente Apeldoorn als bevoegde gemeente voor de regio Apeldoorn-Zutphen (Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Integraal Zorg Akkoord regio Apeldoorn-Zutphen)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het aanwijzen van de gemeente Apeldoorn als bevoegde gemeente voor de regio Apeldoorn-Zutphen (Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Integraal Zorg Akkoord regio Apeldoorn-Zutphen)
CiteertitelMandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Integraal Zorgakkoord regio Apeldoorn-Zutphen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 171 van de Gemeentewet
  3. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-12-202301-04-2023Nieuw besluit

05-12-2023

gmb-2023-523521

614029

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over het aanwijzen van de gemeente Apeldoorn als bevoegde gemeente voor de regio Apeldoorn-Zutphen (Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Integraal Zorg Akkoord regio Apeldoorn-Zutphen)

 

 

Ons kenmerk: 614029

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

 

en

de burgemeester van de gemeente Zutphen,

 

ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Zutphen voornemens zijn om de gemeente Apeldoorn aan te wijzen als bevoegde gemeente voor de regio Apeldoorn-Zutphen in het kader van de uitvoering van het Integraal Zorgakkoord (IZA), hetgeen Apeldoorn wil aanvaarden;

 

verder overwegende dat de taken die daarbij horen, zijn:

  • -

    het aanvragen van de uitkering conform de regeling van de Minister voor Langdurige Zorg en Sport van 7 juli 2023, kenmerk 3634246-1050406-DMO- houdende een specifieke uitkering voor IZA-doelen 2023-2026 (Regeling specifieke uitkering IZA-doelen 2023-2026);

  • -

    het beheren en uitgeven van deze middelen en het daarover verantwoording afleggen aan de subsidieverstrekker;

  • -

    het samen met de zorgverzekeraar coördineren van de samenwerking tussen partijen;

  • -

    het maken van afspraken en het sluiten van overeenkomsten binnen de regionale samenwerking IZA;

  • -

    het zijn van een aanspreekpunt voor betrokkenen bij het opstellen van de regiobeelden en het regioplan;

 

gelet op artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet; artikel 171 van de Gemeentewet; afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en titel 3 van boek 3 Burgerlijk Wetboek;

 

b e s l u i t en:

 

 

Artikel 1 Mandaat, volmacht en machtiging

Mandaat, volmacht en machtiging te verlenen voor de uitoefening van de volgende bevoegdheden en werkzaamheden in het kader van het IZA:

  • 1.

    aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn:

    • a.

      waar nodig op basis van de SPUK IZA: het aanvragen van middelen, het beheren van deze middelen, het uitgeven van deze middelen nadat dit is besloten in het bestuurlijk overleg en het daarover verantwoording afleggen aan de subsidieverstrekker;

    • b.

      het maken van afspraken en het sluiten van overeenkomsten binnen de regionale samenwerking IZA, nadat dit is voorbereid en besproken in het bestuurlijk overleg;

    • c.

      het zijn van aanspreekpunt voor Zilveren Kruis, Zorgkantoor Apeldoorn/ Zutphen e.o. en overige partners in het kader van het IZA;

    • d.

      de bevoegdheid om een rechtsgeding of een bezwaarprocedure te voeren, handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten;

  • 2.

    aan de burgemeester van de gemeente Apeldoorn volmacht te verlenen voor de vertegenwoordiging in en buiten rechte.

 

Artikel 2 Informatie

  • 1.

    De portefeuillehouder IZA, als vertegenwoordiger van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn heeft minimaal een keer per kwartaal overleg met de portefeuillehouders IZA van de gemeenten Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem en Zutphen over de uitvoering van het mandaat, volmacht en machtiging.

  • 2.

    De zeven regiogemeenten waaronder ook Apeldoorn, plegen zo vaak als nodig overleg over de uitvoering van mandaat, volmacht en machtiging binnen de ambtelijke samenwerkingsstructuur in de regio.

 

Artikel 3 Ondermandaat, subvolmacht, submachtiging

Het college, dan wel de burgemeester van de mandaatgemeente Apeldoorn kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde respectievelijk ge(vol)machtigde bevoegdheid, schriftelijk ondermandaat, subvolmacht en submachtiging verlenen aan ondergeschikten en niet-ondergeschikten.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 april 2023.

 

Artikel 5 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Integraal Zorgakkoord regio Apeldoorn-Zutphen.

 

 

Aldus besloten op 5 december 2023.

Het college van burgemeester en wethouders,

de burgemeester, de secretaris,

De burgemeester,

Toelichting op het mandaatbesluit (mandaatstructuur)

 

Inleiding

Om de IZA-SPUK aan te kunnen vragen moeten de gemeenten Brummen, Epe, Hattem, Heerde Lochem en Zutphen de gemeente Apeldoorn aanwijzen als bevoegde gemeente. Dat volgt uit de regeling SPUK-IZA (de regeling van de Minister voor Langdurige Zorg en Sport van 7 juli 2023, kenmerk 3634246-1050406-DMO- houdende een specifieke uitkering voor IZA-doelen 2023-2026) en de Werkagenda VNG bij het Integraal Zorg Akkoord (IZA).

 

Structuur

Er is voor gekozen om de bestaande samenwerking tussen de gemeenten te gebruiken als mandaatstructuur. Dat betekent dat de inzet van de IZA-SPUK-gelden in de volgende gremia wordt voorbereid en besproken.

Aan het Bestuurlijk Overleg nemen 7 wethouders van de 7 regiogemeenten deel. De wethouders van de gemeenten Apeldoorn en Zutphen wisselen elkaar af als voorzitter. De regiocoördinator is secretaris van het overleg en de verbindende schakel met het ambtelijk overleg. De wethouders van de gemeenten Apeldoorn en Zutphen maken onderdeel uit van de IZA-stuurgroep. In het Bestuurlijk Overleg worden alle onderdelen uit de Werkagenda VNG bij het Integraal Zorg Akkoord afgestemd. Er is daarbij minimaal twee keer per jaar afstemming over de SPUK-IZA. De GGD en Zilveren Kruis nemen minimaal twee keer per jaar deel aan het bestuurlijk overleg en zoveel vaker als de agenda daartoe aanleiding geeft. Van het bestuurlijk overleg wordt een afsprakenlijst bijgehouden die wordt gedeeld met het ambtelijk overleg.

Aan het Ambtelijk Overleg nemen de 7 beleidsadviseurs deel die IZA in hun portefeuille hebben. Zij bereiden de bijeenkomsten van het Bestuurlijk Overleg voor. De beleidsadviseurs komen een keer in de twee weken bij elkaar. De GGD en Zilveren Kruis nemen minimaal twee keer per jaar deel aan het ambtelijk overleg en zoveel vaker als de agenda daartoe aanleiding geeft. Het ambtelijk overleg bespreekt de inzet van de middelen IZA-SPUK in relatie tot de regionale afspraken. De regiocoördinator is voorzitter van het ambtelijk overleg. Van het ambtelijk overleg wordt een afsprakenlijst bijgehouden die wordt gedeeld met het bestuurlijk overleg.

 

Mandaat, volmacht en machtiging

Om in het kader van het IZA formeel een aantal besluiten te kunnen nemen en handelingen te kunnen verrichten is aan het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Apeldoorn hiervoor mandaat, volmacht en machtiging verleend. Dit is opgenomen in artikel 1 van het mandaatbesluit. De informatievoorziening aan en de afstemming met de regiogemeenten vindt plaats volgens de bestaande samenwerking tussen de gemeenten, zoals die hiervoor is beschreven. Het heeft ook een extra verankering gekregen in artikel 2 van het mandaatbesluit.