Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Professionele Kunsten ‘s-Hertogenbosch 2025 – 2028 |
Citeertitel | Subsidieregeling Professionele Kunsten 's-Hertogenbosch 2025-2028 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2023 | 31-12-2028 | Nieuwe regeling | 28-11-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch,
In zijn vergadering van 28 november 2023,
Gezien het voorstel met reg.nr. 15628695,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening ’s-Hertogenbosch,
Overwegende dat het college van burgemeester en wethouders
organisaties wenst te ondersteunen die zich inzetten om een basisinfrastructuur voor dergelijke culturele activiteiten op te zetten. Deze organisaties worden daarmee in staat gesteld op een structurelere basis culturele activiteiten te ontwikkelen, produceren en presenteren. Daarbij verbinden zij zich aan de Bossche samenleving en actuele maatschappelijke opgaven;
ter rechtvaardiging van eventuele staatssteun gebruik wil maken van hoofdstuk 1 en artikel 53 inzake steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening, Verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014. Daarbij worden bepaalde categorieën van steun van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar verklaard (PB EU L 187).
Artikel 1. Wat is het doel van deze subsidie?
Het bevorderen van een professioneel kunstenklimaat in de gemeente ’s-Hertogenbosch in de periode 2025 – 2028.
Artikel 2. Woordenlijst subsidieregeling
Code Diversiteit & Inclusie: een gedragscode om culturele diversiteit structureel in de instelling te verankeren https://codedi.nl/;
Fair Practice Code: gedragscode voor ondernemen en werken in kunst, cultuur en de creatieve industrie https://www.fairpracticecode.nl;
Festival: reeks van onderling samenhangende activiteiten die gedurende een in de tijd beperkte periode onder een gemeenschappelijke noemer worden georganiseerd; Governance Code Cultuur: normatief kader voor goed bestuur en toezicht in culturele organisaties https://bij.cultuur-ondernemen.nl/governance-code-cultuur/principe/introductie;
Artikel 4. Hoeveel subsidie kunt u aanvragen?
Organisaties, zoals bedoeld onder artikel 3 kunnen binnen deze regeling de volgende maximale subsidiebedragen aanvragen, exclusief indexatie voor de jaren 2025-2028:
Categorie II: per jaar kan maximaal 135% van de in 2024 toegekende gemeentelijke structurele meerjarige subsidie worden aangevraagd. Daarnaast onderscheidt het college de subcategorieën i, ii, iii met elk aanvullende maxima. Het maximaal aan te vragen bedrag wordt per subcategorie bepaald op het laagste maximumbedrag van, óf het voorgenoemde percentage van 135%, óf de in leden i, ii, of iii genoemde maximale bedragen. Mogelijke aanvullende incidentele gemeentelijke subsidies worden niet gezien als gemeentelijke structurele meerjarige subsidie:
Artikel 5. Waarvoor kunt u subsidie aanvragen?
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten in de periode 2025-2028:
Artikel 6. Aan welke vereisten moet de subsidieaanvraag voldoen?
Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen. Een aanvraag wordt als compleet beschouwd wanneer het de volgende onderdelen bevat:
Een missie en visie op de rol van de instelling in de Bossche culturele infrastructuur in relatie tot de in de cultuurnota beschreven beleidslijnen. Categorie I moet daarbij tevens aangeven op welke wijze zij individueel en gezamenlijk verantwoordelijkheid neemt voor het bredere culturele veld in de gemeente en op welke wijze dat tot uiting komt in de begroting;
Sluitende en realistische begroting 2025-2028 inclusief toelichting, op basis van het format op de website van gemeente 's-Hertogenbosch www.s-hertogenbosch.nl/subsidies;
Organisaties die bij ook bij de provincie en/of Rijk een meerjarige subsidie voor de periode 2025-2028 aanvragen, kunnen die aanvraag indienen bij deze regeling, aangevuld met een oplegger waaruit blijkt dat wordt voldaan aan de specifieke lokale eisen of voorwaarden die zijn genoemd in de voorgaande leden van dit artikel, voor zover dat nog niet blijkt uit de aanvraag.
Artikel 7. Wanneer komt uw aanvraag niet in aanmerking voor subsidie?
Subsidie wordt geweigerd indien:
Artikel 9. Welke kosten komen niet voor subsidie in aanmerking?
In afwijking van artikel 8 komen de volgende kosten niet in aanmerking voor subsidie:
Artikel 10. Wanneer kan de subsidieaanvraag worden ingediend?
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tot uiterlijk 1 maart 2024 om 23u59m via het daarvoor vastgestelde aanvraagformulier op de website van de gemeente ‘s-Hertogenbosch (www.s-hertogenbosch.nl/subsidies).
De subsidie wordt aangevraagd voor een periode van vier jaar. Het college kan besluiten een subsidie te verstrekken voor twee jaar, met de mogelijkheid tot het verlengen met nogmaals twee jaar.
Artikel 13. Advisering aan het college
Aanvragen die door de provincie Noord-Brabant zijn toegekend in het kader van de regeling Professionele Kunsten Provincie Noord-Brabant 2025-2028 krijgen automatisch een positieve beoordeling, mits de aanvraag binnen deze regeling ontvankelijk is en de lokale maatschappelijke betekenis zoals beschreven in artikel 6, lid 2.d.iii als voldoende is beoordeeld.
Het beschikbare budget voor de categorieën II en III wordt bij overvraging verdeeld middels een tendersysteem. De adviescommissie beoordeelt de aanvragen integraal en in relatie tot elkaar en komt tot een afgewogen verdeling van het beschikbare budget over de aanvragen waarover zij positief oordeelt. Dit doet zij op basis van de beoordelingscriteria genoemd in artikel 6.2, en de mate waarin de activiteiten bijdragen aan diversiteit van het aanbod in relatie tot:
Artikel 14. Wanneer wordt subsidie geweigerd?
Subsidieverlening kan naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb, artikel 7 van deze regeling en artikel 9 van de ASV geregelde gevallen ook (deels) geweigerd worden indien:
Subsidieverlening zou leiden tot strijd met artikel 107 van het Verdrag van de Werking van de Europese Unie (verbod op staatssteun) en deze steun niet vrijgesteld is op grond van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening van de Europese Commissie of een andere verordening, richtlijn of besluit van de Europese Commissie;
Artikel 15. Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger heeft in ieder geval de volgende verplichtingen:
Subsidies worden jaarlijks vastgesteld. De subsidieontvanger overlegt, met ingang van 2026, jaarlijks vóór 1 juni een verzoek tot vaststelling bestaande uit een inhoudelijk jaarverslag en een jaarrekening over het voorgaande kalenderjaar die voldoet aan titel 9 van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
Het college kan een of meer bepalingen van deze subsidieregeling in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepaling te dienen doelen.
Het college maakt na maximaal 26 weken na het uiterlijke indienmoment zoals genoemd in artikel 9 lid 1 bekend of de aanvraag wordt toegekend of afgewezen.
Artikel 3. Wie kan deze subsidie aanvragen?
De verschillende categorieën zijn gemaakt om historisch ontstane verschillen te verkleinen.
In categorie II vallen organisaties die sinds 2017 structureel ondersteund zijn door de gemeente 's-Hertogenbosch als onderdeel van de Bossche Culturele Basis, waaronder de Regeling Amateurkunsten, en/of jaarlijks budget dat is gereserveerd als begrotingspost op de gemeentebegroting voor een (specifieke activiteit van een) organisatie.
Incidentele subsidies zoals toekenningen uit de projectfondsen vallen niet onder de term ‘structureel gesubsidieerd’.
In categorie III vallen organisaties die:
Artikel 4. Hoeveel subsidie kan je aanvragen?
Toekenningen uit incidentele middelen worden niet gezien als structurele subsidie. Voorbeelden van aanvullende incidentele gemeentelijke subsidies zijn toekenningen uit de cultuurfondsen, het wijk- en dorpsbudget, de coronaschaderegelingen, regeling ‘transitie en vernieuwing’ of tegemoetkoming voor energiekosten.
In dit lid staan meerdere maximumbedragen genoemd. Dit maximumbedrag hangt af van het subsidiebedrag dat de aanvrager in 2024 heeft ontvangen, het totaalbedrag aan subsidiabele kosten en het absolute maximumbedrag (in leden i, ii & iii).
Het laagste bedrag van volgende punten bepaalt het maximale aanvraagbedrag voor organisaties binnen categorie II:
Artikel 5. Waarvoor kunt u subsidie aanvragen?
Deze regeling is bedoeld voor professionele kunsten zoals omschreven in artikel 3. Soms kunnen activiteiten in de praktijk een combinatie zijn van professionele kunsten met cultuureducatie, amateurkunst, community art, etc. Wanneer de hoofdactiviteit onder de noemer ‘professionele kunsten’ valt kunnen de cultuureducatie, -participatie en talentontwikkeling meegenomen worden als subsidiabele activiteiten.
ABC-voorzieningen die plannen indienen voor een bibliotheekfunctie, bemiddelaar en huis voor amateurkunst en cultuureducatie in gemeente ’s-Hertogenbosch hoeven geen hoofdactiviteit onder de noemen ‘professionele kunsten’ te hebben.
Artikel 6. Aan welke eisen moet de subsidieaanvraag voldoen?
Om administratieve druk voor organisaties te verminderen is het format van de gemeente geënt op die van de provincie en het Rijk. Deze wordt voor eind 2023 gepubliceerd op de website van gemeente ‘s-Hertogenbosch.
Indien het boekjaar van de aanvrager niet overeenkomt met een kalenderjaar, betreft dit lid het jaarverslag van jaar 2022-2023.
Het uitgangspunt is dat het college aanvragen toekent voor een periode van vier jaar. In uitzonderlijke gevallen kan het college ervoor kiezen om toe te kennen voor een periode van twee jaar met een mogelijkheid tot verlengen met twee jaar. Dat kan het doen wanneer het onvoldoende overtuigd is van continuïteit van de activiteiten over de gehele periode 2025-2028 en het daarom een tussentijdse evaluatie nodig acht.
Artikel 13. Advisering aan het college
Het behandelproces van subsidieaanvragen gaat in het kort als volgt:
Als eerste worden alle tijdig ontvangen aanvragen gecontroleerd op compleetheid (zoals beschreven in artikel 6.1).
Vervolgens toetst een financieel adviseur op de weigeringsgronden beschreven in artikel 14.1, 14.4, 14.5. Hierbij houdt de adviseur rekening met de verschillende soorten organisaties en de grootte ervan. Het doel is om voldoende zekerheid te hebben over de noodzaak, besteding van subsidie en financiële stabiliteit van de organisatie. Wanneer de financieel adviseur negatief adviseert worden aanvragen niet voorgelegd aan de adviescommissie.
Aanvragen worden vervolgens voorgelegd aan de adviescommissie. Aanvragen van categorie I krijgen een inhoudelijk advies zonder uitspraak over al dan niet toekennen van de commissie. Bij categorieën II en III spreekt de adviescommissie zich hier wel over uit, volgens de mogelijkheden genoemd in artikel 13.2b.
Het uitgangspunt is dat de commissie adviseert om toe te kennen voor een periode van vier jaar. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie adviseren om toe te kennen voor een periode van twee jaar met een mogelijkheid tot verlengen met twee jaar. Dat kan zij doen wanneer zij onvoldoende overtuigd is van continuïteit van de activiteiten over de gehele periode 2025-2028 en daarom een tussentijdse evaluatie nodig acht.
Toegekende aanvragen bij de regeling Professionele Kunsten Provincie Noord-Brabant 2025-2028 worden positief beoordeeld op voorwaarde dat de aanvullende oplegger (zoals beschreven in artikel 6) als voldoende is beoordeeld. Een positieve beoordeling leidt echter niet automatisch tot het advies 'aanvraag honoreren'. Dit wordt pas bepaald aan de hand van de integrale beoordeling zoals beschreven in lid 4 van dit artikel.
Wanneer er na de beoordeling in het vorige punt het totaal aangevraagde bedrag van alle positieve adviezen het beschikbaar budget overschrijden, gaat de commissie alle positieve integraal beoordelen om tot een divers totaalaanbod te komen volgens de in dit lid genoemde criteria.
Artikel 14. Wanneer wordt subsidie geweigerd
Deze weigeringsgrond is bedoeld om organisaties uit te sluiten waarover ernstige twijfels bestaan met betrekking tot de financiële gezondheid. De adviseur houdt rekening met de (financiële) context, grootte van, en het soort organisatie. Daarom worden geen streefgetallen genoemd voor de liquiditeit, solvabiliteit, exploitatieresultaat, etc.