Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bronckhorst

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Bronckhorst 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBronckhorst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Bronckhorst 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Bronckhorst 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-2023nieuwe regeling

30-11-2023

gmb-2023-521697

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Bronckhorst 2023

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst;

  • raad: gemeenteraad van de gemeente Bronckhorst;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

  • Leden: de door de raad benoemde leden, waaronder de voorzitter, van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter. Zij worden benoemd voor de periode van zes jaar.

Artikel 3. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 4. Advisering en klankborden

De rekenkamer kan indien zij dit nodig of wenselijk acht de auditcommissie gebruiken voor advies en als klankbord, bijvoorbeeld bij de keuze van een onderzoeksonderwerp.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris ondersteunt de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris wordt door de griffier in overleg met de voorzitter van de rekenkamer aangewezen.

  • 4.

    De kosten voor de ambtelijk secretaris komen ten laste van het budget van de griffie.

Artikel 6. Budget

De raad stelt het budget van de rekenkamer vast. De voorzitter van de rekenkamer is be¬voegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 500 per maand en voor gewone leden € 350 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    Indien de leden van de rekenkamer een onderzoek in eigen beheer uitvoeren, geldt het een uurtarief van € 75 per uur. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening rekenkamercommissie gemeente Bronckhorst 2018 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 30 november 2023.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Bronckhorst 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 30 november 2023.

De griffier,

M. Veenbergen

De voorzitter,

M. Besselink