Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Instructie voor de griffier van de gemeente Rheden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstructie voor de griffier van de gemeente Rheden
CiteertitelInstructie voor de griffier van de gemeente Rheden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-2023nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-520520

Tekst van de regeling

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Rheden

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie d.d. 5 oktober 2023;

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Rheden’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    griffier: de functionaris bedoeld in artikel 107 of 107d Gemeentewet;

  • b.

    griffie: het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers;

  • c.

    werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie voor de griffie(r) is gedelegeerd;

  • d.

    Bestuurlijk coördinatieoverleg (BCO): ingestelde commissie ingevolge artikel 4 van het Reglement van Orde met de taken:

    • I.

      het doen van aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie en het functioneren van de raad en de voorbereidende en oriënterende vergadering voor zover het niet betreft de taken van de agendacommissie;

    • II.

      het functioneren als klankbord en aansturing van de griffie voor wat betreft het doen van voorstellen aan de raad ter verdere verbetering van de besluitvormingsprocessen en de huishouding van de raad.

  • e.

    Technische Agendacommissie (TAC): ingestelde commissie ingevolge artikel 5 het Reglement van Orde met de taken:

    • I.

      het voorbereiden en vaststellen van de agenda’s voor de voorbereidende en oriënterende vergadering;

    • II.

      het vaststellen van de vergadercyclus van de raad en van de voorbereidende en oriënterende vergadering.

  • f.

    seniorenconvent: ingestelde commissie ingevolge artikel 6 RvO met de taak het ontvangen van informatie onder embargo van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Algemene taken

  • 1.

    De griffier verleent gevraagd en ongevraagd advies en ondersteuning aan de gemeenteraad, de door de gemeenteraad ingestelde commissies, werkgroepen en de individuele raadsleden en raadsvolgers.

  • 2.

    De griffier is ten aanzien van de gemeenteraad verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van beleid, procedures en processen ten behoeve van democratische besluitvorming.

  • 3.

    De griffier ondersteunt de rekenkamer, onderzoekscommissies of de raad bij andere onderzoeken.

  • 4.

    De griffier ondersteunt en initieert democratische verbetering en/of vernieuwing.

  • 5.

    De griffier verleent de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 6.

    De griffier bevordert de verhoudingen tussen de raad, het college, de ambtelijke organisatie en inwoners van de gemeente.

  • 7.

    De griffier is verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de mogelijkheden tot inspraak en participatie bij de gemeenteraad.

  • 8.

    De griffier is de vertrouwenspersoon voor de raadsleden en raadsvolgers.

Artikel 3 Agendering

  • 1.

    De griffier adviseert de Technische Agendacommissie bij het opstellen van de agenda van de commissies, raadsvergaderingen en andere bijeenkomsten.

  • 2.

    De griffier ondersteunt en adviseert de Technische Agendacommissie ten aanzien van de (strategische) raadsplanning.

Artikel 4 Belangenbehartiger van de raad

  • 1.

    De griffier voert periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 2.

    De griffier en de gemeentesecretaris voeren periodiek overleg over de raadsplanning, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 3.

    De griffier voert periodiek overleg met de gemeentelijke accountant over onder andere de controle op de jaarrekening.

  • 4.

    De griffier voert periodiek overleg met de rekenkamer.

  • 5.

    De griffier voert periodiek overleg met de raadsvoorzitter en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter en voor zover nodig met het Bestuurlijk coördinatieoverleg over het bestuurlijk besluitvormingsproces en over de huishouding van de raad.

  • 6.

    De griffier vertegenwoordigt de gemeenteraad in in- en externe overlegsituaties.

  • 7.

    De griffier zet zich in om de toezichthoudende rol van de gemeenteraad richting gemeenschappelijke regelingen te versterken.

Artikel 5 Bestuurlijke besluitvorming

  • 1.

    De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van gemeenteraadsleden ten behoeve van een efficiënte, effectieve en kwalitatieve besluitvorming.

  • 2.

    De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen bij het besluitvormingsproces, spreekt betrokkenen hierop aan en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de gemeenteraad.

  • 3.

    De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college.

  • 4.

    De griffier toetst de aangeboden voorstellen en besluiten voor de gemeenteraad op alle noodzakelijke elementen, zoals:

    • a.

      het voldoen aan wet- en regelgeving;

    • b.

      door de raad vastgestelde spelregels;

    • c.

      eerder genomen besluiten; en

    • d.

      de door het Bestuurlijk coördinatieoverleg vastgestelde formats.

  • 5.

    De griffier bewaakt de uitvoering van raadsbesluiten en de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

  • 6.

    De griffier ondersteunt de raadsvoorzitter en de sessievoorzitters bij de voorbereiding en het verloop van bijeenkomsten en vergaderingen.

  • 7.

    De griffier regelt de (digitale) verslaglegging van vergaderingen van gemeenteraad, commissies (sessies), Technische Agendacommissie, Bestuurlijk coördinatieoverleg, seniorenconvent en andere door de raad ingestelde werkgroepen of commissies.

  • 8.

    De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de gemeenteraad en vergaderingen van de Technische Agendacommissie, het Bestuurlijk coördinatieoverleg en het seniorenconvent.

  • 9.

    De griffier ondertekent alle raadsbesluiten en alle overige stukken die van de raad uitgaan.

Artikel 6 Hoeder van de lokale democratie

  • 1.

    De griffier draagt actief bij aan:

    • a.

      de lokale democratie zodat deze zo goed mogelijk functioneert met inachtneming van geldende regels;

    • b.

      het samenspel tussen raad en de inwoners van de gemeente;

    • c.

      (de bewustwording van) de integriteit en veiligheid van de leden van de raad en medewerkers van de griffie;

    • d.

      inclusiviteit in de raad en de toegankelijkheid van de raad voor de inwoner.

  • 2.

    De griffier adviseert in het toepassen van digitale democratische mogelijkheden en over de directe invloed van inwoners op de lokale politiek.

Artikel 7 Leidinggeven en management

  • 1.

    De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie en de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de raad en/of de uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 2.

    De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 3.

    De griffier is verantwoordelijk voor bevordering van de integriteit van de griffie en bevordert respectvol handelen en daarmee een gezond werkklimaat op de griffie.

  • 4.

    De griffier is verantwoordelijk voor het bedrijfsmatig functioneren van de griffie en pleegt voor een goede gezamenlijke bedrijfsvoering van de gemeente periodiek overleg met de gemeentesecretaris.

  • 5.

    De griffier bevordert de bedrijfsvoering van de griffie en bevordert de duale bedrijfsvoering binnen de gemeente. Hij of zij ontvangt ambtelijke bijstand van faciliterende afdelingen zoals HR, ICT, financiën en facilitair en stelt hier indien nodig SLA’s (Service Level Agreements) voor op. Hij of zij pleegt hierover overleg met de gemeentesecretaris.

  • 6.

    De griffier geeft hiërarchisch leiding aan op de griffie gedetacheerde personen die ten behoeve van de raad werkzaamheden uitvoeren en is opdrachtgever van inhuur via externe bureaus.

  • 7.

    De griffier stelt een griffiejaarplan en -verslag op en rapporteert door middel van het griffiejaarverslag aan de werkgeverscommissie en raad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie.

  • 8.

    De griffier beheert de budgetten van de raad en de griffie, bevordert een gezonde financiële huishouding.

  • 9.

    De griffier heeft regelmatig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 8 Communicatie en voorlichting

  • 1.

    De griffier adviseert de raad over de invulling en uitvoering van de raadscommunicatie.

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en ter inzagelegging van de agenda's, de raadsvoorstellen en de verslagen van de gemeenteraad en raadscommissies.

  • 3.

    De griffier geeft voorlichting aan burgers over de lokale politiek in algemene zin, het spreekrecht en participatieprocessen bij de raad in het bijzonder.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgevercommissie en/of de (vice)voorzitter van de raad.

  • 2.

    Deze instructie kan worden aangehaald als ‘instructie voor de griffier van de gemeente Rheden.

  • 3.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na vaststelling, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Instructie voor de griffier van de gemeente Rheden 2003 ’ zoals vastgesteld op 28 oktober 2003.

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 28 november 2023, nr. 10.

Arnhem, 28 november 2023

De raad voornoemd,

voorzitter.

griffier.