Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rheden

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRheden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81k van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-2023nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-520474

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024

De raad van de gemeente Rheden;

gelezen het voorstel van de griffie d.d. 23 oktober 2023;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3 Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit 3 raadsleden en/of raadsvolgers die door de raad worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de gemeenteraad.

  • 3.

    De klankbordgroep heeft tot taak de rekenkamer te voorzien van input, reflectie en advies over de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 4.

    De rekenkamer en de klankbordgroep overleggen regelmatig. De frequentie en invulling van de gezamenlijke vergaderingen wordt in overleg bepaald.

Artikel 4 Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 6 Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer. 

Artikel 7 Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter 35% en voor de gewone leden 30% van de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  • 4.

    Als het onderzoek in eigen beheer wordt uitgevoerd, dan ontvangt het lid van de rekenkamer een uurvergoeding. Dit gebeurt op basis van een vooraf door de rekenkamer vastgesteld Plan van Aanpak met een begroting van de benodigde uren. De uurvergoeding bedraagt € 75,00. Dit bedrag wordt vanaf 2025 jaarlijks geïndexeerd op basis van de loonindexcijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Artikel 8 Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 maart een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening op de Rekenkamercommissie, vastgesteld op 25 januari 2011, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Rheden 2024.

Vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 28 november 2023, nr. 8.

Arnhem, 28 november 2023

De raad voornoemd,

voorzitter.

griffier.