Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montfoort

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-2023Nieuwe regeling

25-09-2023

gmb-2023-520202

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023

Besluit van de raad van de gemeente Montfoort tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023

 

De raad van de gemeente Montfoort;

gelezen het voorstel van het Presidium van 5 juni 2023;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

gezien het advies van de commissie BFS van 12 september 2023;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023

Artikel 1. Definities

 

In deze verordening wordt verstaan onder:

· rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

· voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

 

Artikel 2. Rekenkamer

 

1. De raad stelt een rekenkamer in.

2. De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

 

Artikel 3. Klankbordgroep

 

1. Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

2. De klankbordgroep bestaat uit drie raadsleden door het presidium te benoemen.

 

Artikel 4. Benoeming leden

 

De leden van de rekenkamer worden door de raad benoemd voor een periode van zes jaar en zijn met inachtneming van de bepalingen van dit artikel één maal herbenoembaar voor zes jaar door de raad. De rekenkamer stelt een rooster van (gefaseerd) aftreden vast, zodanig dat de continuïteit van de werkzaamheden niet in gevaar kan komen.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

 

1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

2. De raad wijst de ambtelijk secretaris aan, alsmede ook een of meer plaatsvervangers, op voordracht van de rekenkamer.

 

Artikel 6. Budget

 

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

 

Artikel 7. Vergoeding

 

1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 200,-- per maand en voor gewone leden € 150,-- per maand.

3. De leden van rekenkamer ontvangen een vergoeding van € 75,-- exclusief BTW per uur voor onderzoekswerkzaamheden die door henzelf worden verricht.

4. De maandelijkse vergoeding is inclusief reis-, verblijfs- en overige kosten, met uitzondering van de reiskosten die voortvloeien uit samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers en reiskosten uit onderzoekswerkzaamheden die door de leden van de rekenkamer zelf worden ondernomen.

5. De reiskosten die direct samenhangen met het uitvoeren van onderzoekswerkzaamheden door de leden en reiskosten die betrekking hebben op de samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers worden vergoed met € 0,28 per kilometer.

6. De vergoedingen genoemd in lid 2 en 3 van dit artikel worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

 

Artikel 8. Jaarplan en jaarverslag

 

De rekenkamer stelt voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Daarnaast informeert de rekenkamer de raad in het vierde kwartaal van ieder jaar over de keuze en planning van onderzoek(en) voor het volgende jaar.

 

Artikel 9. Monitoring aanbevelingen

 

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer die door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

 

Artikel 10. Slotbepalingen

 

1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag volgende op de bekendmaking daarvan.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Montfoort 2023.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 25 september 2023.

De griffier, S.G. Meijer

De burgemeester, P.J. van Hartskamp-de Jong