Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke Rekenkamer gemeente Tiel 2023 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Tiel 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie van de gemeente Tiel 2016.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2023 | nieuwe regeling | 29-11-2023 |
De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.
De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen het bij de gemeentebegroting aan de rekenkamer beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.
Artikel 10. Reglement van orde.
De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.
De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente Tiel mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente Tiel zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.
De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar vast te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt. In ieder geval worden degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest als betrokkenen aangemerkt.
Artikel 13. Monitoring aanbevelingen
De griffier verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.
De raad moet een onafhankelijke rekenkamer instellen. Zie artikel 81a van de Gemeentewet. Deze verplichting geldt vanaf 1 januari 2023, met een overgangstermijn van een jaar. Uiterlijk 1 januari 2024 moet de raad een rekenkamer hebben ingesteld.
Daarnaast moet de raad op grond van artikel 81k van de Gemeentewet een verordening opstellen voor een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer en een tegemoetkoming in hun kosten. Voorts mag de raad op grond van artikel 149 van de Gemeentewet aanvullende regels stellen in het belang van de gemeente en met inachtneming van de wet.
Enkel die bepalingen die verdere toelichting behoeven, worden hieronder nader toegelicht.
Artikel 81a van de Gemeentewet schrijft voor dat de raad een rekenkamer in stelt. Op grond van artikel 81b stelt de raad het aantal leden van de rekenkamer vast. Dit artikel voorziet in de instelling van een rekenkamer en de vaststelling van het aantal leden. Wij stellen u voor gelijk de huidige situatie te kiezen voor het aantal van drie leden door een combinatie van de volgende uitgangspunten:
Artikel 5. Ontslag en non-activiteit
Dit artikel is in gelijk aan artikel 81c en d van de Gemeentewet.
Artikel 6 Klankbordgroep voor de rekenkamer
In de oude situatie was er een delegatie, genoemd een klankbordgroep, die overlegde over de onderwerpen voor onderzoek en de lopende onderzoeken van de rekenkamercommissie. Het is gewenst om in de nieuwe situatie de verbinding met de gemeenteraad te borgen. De memorie van toelichting van het wetsvoorstel noemt de volgend mogelijkheden:
De rekenkamercommissie adviseert de contacten met de raad te borgen door:
een klankbordgroep in te stellen die vanuit de raad fungeert als het aanspreekpunt voor de rekenkamer. De commissie vindt het belangrijk dat er een goede afstemming is met de gemeenteraad en opteert voor een klankbordgroep uit de raad om afstemming te hebben over rekenkameronderzoeken, het jaarplan en het jaarverslag. De fracties kunnen daarvoor een vertegenwoordiging afvaardigen. Deze klankbordgroep kan afhankelijk van het onderwerp van wisselende samenstelling zijn. Gespreksonderwerpen: de verkenning van onderzoeksonderwerpen, onderzoeksopzet rekenkameronderzoek, de benoeming en het ontslag van leden van de rekenkamer, het jaarplan.
de rekenkamer jaarlijks gesprekken met de fracties uit de raad te laten voeren over mogelijke onderzoeksonderwerpen. Bij het jaarlijkse rondje langs de fracties kan de rekenkamer peilen welke mogelijke onderzoeksonderwerpen er zijn. Ook in de huidige situatie inventariseert de rekenkamercommissie jaarlijks bij de fracties of er mogelijke onderwerpen zijn die zich lenen voor rekenkameronderzoek. In de nieuwe situatie kan dit worden gecontinueerd. Een frequentie van één keer per jaar is toereikend het leveren van voor input aan het onderzoeksplan van de rekenkamercommissie.
De klankbordgroep is een raadscommissie op grond van artikel 84 Gemeentewet. Op grond van artikel 84 lid 3 regelt de raad de openbaarheid van de vergaderingen.
Het proces van rekenkameronderzoek is niet openbaar. De openbaarheid van rekenkameronderzoek en -rapporten is geregeld in artikel 185 Gemeentewet: Op grond van lid 6 zijn de vastgestelde rapporten van de rekenkamer openbaar. Gelet op de aard van de onderwerpen (lopend rekenkameronderzoek en benoeming van leden van de rekenkamer) zijn bijeenkomsten van de klankbordgroep niet openbaar.
De raad moet de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking stellen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden (artikel 81j van de Gemeentewet). Dit omvat de totale kosten van de rekenkamer en alle overige kosten voor de uitvoering van de taken. Bij de behandeling van wetsvoorstel in de Tweede Kamer is een motie aangenomen waarin de regering is gevraagd nader onderzoek te doen welk bedrag per inwoner per gemeente voor gemeenten toereikend zou moeten zijn om onafhankelijk rekenkameronderzoek te doen. De uitkomsten daarvan zijn nog niet bekend, die worden eind 2023 verwacht.
Het jaarbudget voor de rekenkamer(commissie) Tiel wordt jaarlijks in de gemeentebegroting opgenomen en bedraagt voor 2023 € 40.000,- Van het budget is € 10.500 voor vergoeding van de leden en € 29.500,- voor onderzoek. Dat bedrag is exclusief de ambtelijke ondersteuning (8 uur/week, 0,22 fte). De rekenkamer acht dit momenteel toereikend voor rekenkameronderzoek in Tiel.
De leden van de rekenkamer ontvangen een bij verordening van de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten (artikel 81k van de Gemeentewet). Deze worden in lijn met de reeds gehanteerde werkwijze per kwartaal gedeclareerd.
In het raadsbesluit over de vergoeding van de rekenkamercommissie Tiel 2016 is besloten dat de rekenkamerleden een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie ontvangen. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt € 200,- netto per vergadering en voor de overige twee leden € 150,- per vergadering. Daarnaast krijgen zij de helft van de netgenoemde bedragen voor het bijwonen van tussentijdse overleggen. Voor onderzoekswerkzaamheden was nog geen uurvergoeding.
De vergoeding voor de rekenkamerleden van Tiel was één van de laagste in Nederland en sinds 2016 niet meer geïndexeerd. De wijziging naar een vergoeding voor de voorzitter van € 348,40 en voor gewone leden € 259,91 brengt de vergoeding in Tiel weer gelijk met de andere gemeenten. Daarnaast geeft het uurtarief de Rekenkamerleden de mogelijkheid om zelf onderzoeken te doen.
Artikel 9. ondersteuning rekenkamer
In de nieuwe Wet is het toegestaan dat de rekenkamer wordt ondersteund door een medewerker van de griffie. Deze ambtelijk secretaris zorgt voor inhoudelijke ondersteuning van de rekenkamer en verzorgt in overleg met de voorzitter de agendaplanning, de verslaglegging en de dossiervorming. De secretaris is voor zijn werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamer. In Tiel is de secretaris van de rekenkamer onderdeel van een combinatiefunctie binnen de griffie. De ondersteuning voor de rekenkamer bedraagt 8 uur per week, 0,22 fte.
Artikel 10. Reglement van orde
Dit artikel is in gelijk aan artikel 81i van de Gemeentewet.
Artikel 11. Onderwerpselectie en opdrachtverlening.
Artikel 13. Monitoring aanbevelingen
Volgens artikel 185a van de Gemeentewet moet het college jaarlijks aan de raad een overzicht sturen van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven. Niet alle voorstellen, of meestal aanbevelingen genoemd, zijn voor wat betreft de uitvoering de verantwoordelijkheid van het college. Er zijn ook aanbevelingen die de raad zelf moet uitvoeren. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van de status van alle aanbevelingen uit de rekenkamerrapporten, kan de raad ervoor kiezen om de griffie(r) jaarlijks ook een overzicht op te laten stellen met de status van de aanbevelingen die aan de raad zijn gericht, door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Dit kan de raad helpen om een overzicht te behouden van de overgenomen aanbevelingen en de status hiervan.