Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Smallingerland

Procedure aanvraag middelen SPUK IZA 2023 regio Friesland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSmallingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProcedure aanvraag middelen SPUK IZA 2023 regio Friesland
CiteertitelProcedure aanvraag middelen SPUK IZA 2023 regio Friesland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-12-202301-01-2024nieuwe regeling

21-11-2023

gmb-2023-518437

Tekst van de regeling

Intitulé

Procedure aanvraag middelen SPUK IZA 2023 regio Friesland

Voor de regio Friesland is voor de periode 2023-2026 per jaar een bedrag beschikbaar van € 5.725.525. Het jaar 2023 is ten opzichte van de overige jaren een uitzonderingsjaar en vraagt om een andere procedure. Een deel van het beschikbare bedrag wordt op basis van de gevraagde gemeentelijke inzet gereserveerd voor provinciale organisatie- en coördinatiekosten voor de GGD en de mandaatgemeente.

 

Deze notitie gaat in op waarvoor een aanvraag voor kan worden ingediend, waar de aanvraag aan moet voldoen, hoe de aanvraag voor SPUK IZA kan worden ingediend, hoe en door wie de aanvragen worden getoetst en op welke wijze de besluitvorming hierover plaatsvindt. Daarnaast wordt er nog ingegaan op de administratieve en financiële afhandeling van de aanvragen. Deze procedureafspraken hebben, vanwege de urgentie, in eerste instantie alleen betrekking op 2023. Er wordt de komende tijd nog gewerkt aan een procedure voor de aanvragen voor 2024, 2025 en 2026.

1. Inleiding

De ambitie van het Integraal ZorgAkkoord(IZA) is om de zorg voor iedereen toegankelijk, kwalitatief goed en betaalbaar te houden. De inzet moet daarom meer gericht zijn op gezondheid en minder op ziekte. In het IZA (2022, p. 6) worden de volgende 10 opgaven centraal gesteld: gelijke toegang en goede kwaliteit; preventie en ondersteuning; afremmen medicalisering; optimaal inzetten mensen en geld; vermindering van administratieve lasten; behouden zorgprofessionals door verhogen werkplezier; inzetten van elektronische gegevensuitwisseling; verbeteren uitkomsten van zorg door digitalisering; meer zelf regie door inzet van technologie en duurzaamheid.

 

Gemeenten hebben een belangrijke rol om de doelstellingen van het IZA te kunnen realiseren. Zij hebben een (wettelijke) taak in het bieden van passende ondersteuning in de zelfredzaamheid van mensen en het bevorderen van een gezond en actief leven. Daarmee leveren gemeenten ook een belangrijke bijdrage aan het realiseren van een gezonde samenleving en het voorkomen of uitstellen dat mensen ziek worden. En zodoende in het beperken van de instroom in (duurdere) zorgvoorzieningen in de curatieve zorg. Binnen het IZA wordt gewerkt met werkagenda’s (A t/m L). Hierin worden per thema afspraken gemaakt. In onderdeel G van de werkagenda worden de afspraken voor gezond leven en preventie uitgebreid beschreven.

2. Waar is SPUK-IZA voor bedoeld?

De SPUK IZA-middelen zijn bedoeld voor onderstaande niet-vrijblijvende inzet en activiteiten van gemeenten. Op basis van het IZA moet de regio invulling geven aan de genoemde inzet en activiteiten:

 

  • -

    Organisatie en coördinatie van de regionale samenwerking met zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders op basis van de regionale samenwerkingsagenda / het regioplan.

  • -

    Structurele inzet (organisatie, coördinatie, bemensing) op de netwerksamenwerking van het sociaal domein met in ieder geval de ggz, de eerstelijnszorg en de huisartsenzorg.

  • -

    Structurele inzet op de coördinatie en organisatie van de in IZA afgesproken domeinoverstijgende keteninterventies (waaronder valpreventie bij ouderen, welzijn op recept, aanpak overgewicht bij kinderen, gecombineerde leefstijlinterventie bij volwassenen, kansrijke start).

  • -

    Inrichten en bemensen van een dekkend netwerk van laagdrempelige steunpunten in de regio voor mensen met psychische kwetsbaarheid.

  • -

    Regionaal stimuleren van de inzet van e-healthtoepassingen, anonieme hulplijnen en vormen van digitale/hybride zorg.

  • -

    Extra inzet van gemeenten voortkomend uit het gezamenlijke, aan IZA gekoppelde, regioplan. Deze inzet kan per regio verschillen, afhankelijk van de regionale prioriteiten en keuzes.

NB. Gemeenten dragen er zorg voor dat de inzet van de IZA-middelen niet dubbelt met de andere middelen die door het Rijk specifiek beschikbaar worden gesteld. Dit dient herleidbaar te zijn bij de verantwoording van de inzet van de middelen.

3. Waar moet aan aanvraag aan voldoen?

De aanvraag voor een bijdrage in het kader van SPUK IZA 2023 moet in ieder geval een compact plan met doelen, resultaten en planning bevatten en een daarop gebaseerde begroting. Het plan komt aantoonbaar ten goede aan de inzet op preventie, het versterken van de mienskip en de samenwerking tussen de verschillende domeinen. In het plan wordt aangegeven:

 

  • -

    aan welke activiteiten - zoals opgenomen in paragraaf 2- het plan bijdraagt

  • -

    op welke wijze het plan in lijn is met het regiobeeld en de opgaven in het regioplan (zodra deze bekend zijn);

  • -

    wat de doorloop van activiteiten en kosten zijn voor de jaren 2024, 2025 en 2026.

4. Wie kan de aanvraag doen?

De aanvraag kan worden ingediend door gemeenten en GGD.

5. Hoe kan de aanvraag worden ingediend?

De aanvraag voor SPUK IZA kan door de hoofdaanvrager uiterlijk drie weken voorafgaand aan het Friza+ overleg digitaal worden gediend bij de gemandateerde gemeente Smallingerland. Het e-mailadres is: friza@smallingerland.nl.

6. Hoe wordt de aanvraag beoordeeld?

Het beoordelingskader is een afgeleide van de onder 3 geformuleerde punten waar de aanvraag aan moet voldoen.

7. Besluitvormingsproces

De aanvraag wordt in eerste instantie beoordeeld door de gemandateerde gemeente en de ambtelijke koppelgroep, bestaande uit de gemeenten Leeuwarden, Súdwest-Fryslân, Heerenveen en de GGD Fryslân. Op basis hiervan wordt er advies voorbereid voor het bestuurlijke Friza+ overleg alwaar het advies beargumenteerd wel of niet wordt bekrachtigd. Als over de aanvraag moet worden gestemd, dan heeft iedere gemeente één stem en wordt het advies bekrachtigd als de meerderheid van de gemeenten dat vindt. Dit bindende advies wordt doorgegeven aan de gemandateerde gemeente. Het college van b&w van de gemandateerde gemeente neemt dit bindende advies over. Hiermee is het besluit op de aanvraag juridisch/ rechtmatig geregeld.

 

De data voor de Friza+ overleggen in 2023 zijn:

 

  • -

    2 november 2023

  • -

    30 november 2023

8. Wat gebeurt er na de besluitvorming?

Zo snel mogelijk na de besluitvorming worden de aanvragers, door de gemandateerde gemeente, van het besluit op de hoogte gebracht en ontvangen een beschikking. In de beschikking staat hoogte van de bijdrage. Daarnaast bevat de beschikking informatie over de voorwaarden die aan de toekenning van de bijdrage zijn gekoppeld. Deze voorwaarden kunnen zowel inhoudelijk, financieel als administratief van aard zijn. Tot slot geeft de beschikking informatie over de inhoudelijke en financiële verantwoording.

 

Inwerkingtreding

 

De subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie en vervalt met ingang van 1 januari 2024. De subsidieregeling blijft na 1 januari 2024 wel van toepassing voor de afwikkeling van de subsidies die in 2023 op basis van de subsidieregeling zijn verleend.

 

Aldus vastgesteld op 21 november 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

Gemeentesecretaris

S. van der Berg

Burgermeester

J. Rijpstra