Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogheemraadschap van Delfland

Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogheemraadschap van Delfland
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingPeilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42
CiteertitelPeilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder, vastgesteld op 23 november 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Waterschapswet
  2. Waterwet
  3. Omgevingsverordening Zuid-Holland
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2023nieuwe regeling

30-11-2023

wsb-2023-15109

2898

Tekst van de regeling

Intitulé

Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42

Op 30 november 2023 heeft de verenigde vergadering van het Hoogheemraadschap van Delfland, conform art.5.2 van de Waterwet en art. 4.2 van de Waterverordening Zuid-Holland, de peilbesluiten cluster 2023 vastgesteld.

 

Deze peilbesluiten hebben betrekking op het diverse gebieden in het beheergebied van Delfland (Vlaardingen, Midden-Delfland, Westland, Den Haag, Pijnacker-Nootdorp en Rotterdam). De ligging van deze gebieden is terug te vinden op de diverse overzichtskaarten van de bekendgemaakte stukken.

 

In een peilbesluit worden voor een bepaald gebied de waterstanden of bandbreedtes waarbinnen waterstanden kunnen variëren vastgesteld, die gedurende daarbij aangegeven perioden zoveel mogelijk worden gehandhaafd.

 

Een ontwerppeilbesluit heeft vanaf 8 augustus 2023 zes weken ter inzage gelegen. Hierop zijn twee zienswijzen ingediend. De overige ontwerppeilbesluiten hebben vanaf 8 augustus 2022 zes weken ter inzage gelegen. Op deze ontwerppeilbesluiten zijn geen zienswijze ingediend.

 

De peilbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking in het Waterschapsblad of op een in het peilbesluit specifieke aangegeven datum. U kunt het besluit en de daarop betrekking hebbende stukken vanaf 7 december 2023 raadplegen op internet: https://www.hhdelfland.nl/actueel/bekendmakingen/. Als u de stukken wilt inzien op de locatie van het hoofdkantoor van Delfland, Phoenixstraat 32 te Delft kunt u contact opnemen via onderstaande contactgegevens.

 

Belanghebbenden die bij de voorbereiding van dit besluit tijdig hun zienswijzen naar voren hebben gebracht, of belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij tijdens de terinzageleggingstermijn hier redelijkerwijze niet toe in staat waren geweest, kunnen gedurende een periode van zes weken van de eerste dag, volgend op de datum van bekendmaking, in beroep gaan tegen dit besluit. Het beroepschrift moet worden gericht aan de Rechtbank te Den Haag, Sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.

 

Een beroepschrift dient de gronden van beroep en een omschrijving van het besluit tegen welke het zich richt te bevatten. Verder dient het beroepschrift te worden gedateerd en te worden voorzien van naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Indien mogelijk dient het afschrift van het besluit bij het beroep te worden gevoegd.

 

Een ingediend beroepschrift schorst de werking van het besluit niet. Indien u een beroepschrift heeft ingediend, kunt u zich in spoedeisende gevallen wenden tot de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH, Den Haag, met het verzoek een voorlopige voorziening ter treffen als bedoeld in artikel 8:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Het is ook mogelijk digitaal een verzoekschrift in te dienen bij de genoemde rechtbank via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Indien u vragen heeft naar aanleiding van deze bekendmaking kunt u, op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur, contact opnemen met het klantcontactcentrum (KCC) van Delfland. Het KCC is bereikbaar via één centraal telefoonnummer, namelijk (015) 260 81 08, of via e-mail loket@hhdelfland.nl.

 

Onderwerp Diverse peilbesluiten Cluster 2023

 

Dossiernummer 2898

 

De verenigde vergadering van Delfland,

 

op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van dinsdag 24 oktober 2023, dossiernummer 2898;

 

gelezen het positieve advies van de commissie Waterkwantiteit en Waterkwaliteit.

 

Overwegende dat:

  • a)

    de vigerende peilbesluiten:

    • Peilbesluit Aalkeet-Buitenpolder;

    • Peilbesluit Akkerdijksche Polder;

    • Peilbesluit Dijkpolder Poeldijk;

    • Peilbesluit Boschpolder;

    • Peilbesluit Dorppolder;

    • Peilbesluit Delflands Boezem;

    • Peilbesluit Commandeurspolder;

    • Peilbesluit Duifpolder;

    • Peilbesluit Eshofpolder;

    • Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder;

    • Peilbesluit Oude Lierpolder;

    • Peilbesluit Oude Polder van Pijnacker;

    • Peilbesluit Polder Schieveen;

    • Peilbesluit Tedingerbroekpolder;

    • Peilbesluit Polder Vlaardingen-Holierhoek;

    • Peilbesluit Vlietpolder;

    • Peilbesluit Partiele herziening peilbesluit Vlietpolder;

    • Peilbesluit Zuidpolder van Delfgauw.

  • niet meer actueel zijn en derhalve moeten worden herzien;

  • b)

    het ontwerp-peilbesluit Schiezone gedurende zes weken van 8 augustus 2022 tot en met 29 september 2022 en de overige ontwerp-peilbesluiten gedurende zes weken van 8 augustus 2023 tot en met 29 september 2023 voor een ieder ter visie heeft gelegen op het kantoor van het Hoogheemraadschap van Delfland en via elektronische bekendmaking op internet;

  • c)

    tegen het ontwerp-peilbesluit Schiezone binnen de gestelde termijn twee zienswijzen zijn ingebracht;

  • d)

    de ingekomen zienswijzen geleid hebben tot aanpassing van het peilenvoorstel van peilgebied 25 van peilbesluit Schiezone;

Gelet op:

de bepalingen in de Waterschapswet, de Waterwet en de Omgevingsverordening Zuid-Holland.

 

Besluit:

  • 1)

    Vast te stellen het peil van de waterstand, het daarbij behorende schouwpeil en peilenkaarten voor de volgende peilgebieden:

     

    Peilgebieden

    Peil (in m t.o.v. NAP)

    Schouwpeil (in m t.o.v. NAP)

    Nummer peilenkaart

    Peilbesluit Aalkeet- Buitenpolder, peilgebied 4

    Flexibel peil met bovengrens -2,55 en ondergrens -3,00

    -3,00

    PBS2023ABU 4

    Peilbesluit Akkerdijksche polder, peilgebied 11

    -2,97

    -2,97

    PBS2023AKP 11

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 1, t.h.v. Wenpad

    -0,43

    -0,43

    PBS2023BZM 1-2

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 1, t.h.v.Casembrootlaan

    -0,43

    -0,43

    PBS2023BZM 1-3

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 1, t.h.v. Boschpolder

    -0,43

    -0,43

    PBS2023BZM 1-4

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 1, NEZ Lierwatering

    -0,43

    -0,43

    PBS2023BZM 1-1

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 25, Snoekpaaiplaats 7 Gaten

    Van half januari tot half mei: -0,43 en half mei tot half januari: -1,00

    -1,00

    PBS2023BZM 25

    Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 26, Bochtafsnijding De Schie

    -2,07

    -2,07

    PBS2023BZM 26

    Peilbesluit Commandeurspolder, peilgebied 7

    zomerpeil -2,83

    winterpeil -2,88

    -2,88

    PBS2023COM 7

    Peilbesluit Duifpolder, peilgebied 1

    zomerpeil -3,10

    winterpeil -3,15

    -3,15

    PBS2023DUI 1

    Peilbesluit Eshofpolder, peilgebied 5

    -1,15

    -1,15

    PBS2023EHP 5

    Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder, peilgebied 42

    -1,45

    -1,45

    PBS2023ONP 42

    Peilbesluit Oude Lierpolder, peilgebied 1

    -1,85

    -1,85

    PBS2023OLP 1

    Peilbesluit Oude Polder van Pijnacker, peilgebied 3

    Flexibel peil met bovengrens -3,15 en ondergrens -3,35

    -3,35

    PBS2023OPP 3

    Peilbesluit Schiezone, peilgebieden 13, 24, 25, 26, 27 en 28

    Peilgebied 13:

    -3,08

    20220601

    zomerpeil -3,01

    winterpeil -3,08

    Peilgebied 24: -2,61

    -2,61

    Peilgebied 25: -2,90

    -2,90

    Peilgebied 26: -2,25

    -2,25

    Peilgebied 27: -3,13

    -3,13

    Peilgebied 28: -3,22

    -3,22

    Peilbesluit Tedingerbroekpolder, peilgebieden 5, 6, 8 en 9

    peilgebied 5: -1,40

    peilgebied 5: -1,40

    PBS2023TBP 5, 6, 8, 9

    peilgebied 6: -1,45

    peilgebied 6: -1,45

    peilgebied 8:

    peilgebied 8: -1,93

    zomerpeil -1,77

    winterpeil -1,93

    peilgebied 9:

    peilgebied 9: -1,93

    zomerpeil -1,77

    winterpeil -1,93

    Peilbesluit polder Vlaardinger- Holierhoek, peilgebied 6

    -3,15

    -3,15

    PBS2023VHK 6

    Peilbesluit Vlietpolder, peilgebied 1

    -1,92

    -1,92

    PBS2023VLP 1

    Peilbesluit Vlietpolder, peilgebied 13

    -0,50

    -0,50

    PBS2023VLP 13

    Peilbesluit Zuidpolder van Delfgauw, peilgebieden 26 en 48

    peilgebied 26: -5,20

    peilgebied 26: -5,20

    PBS2023ZPD_26_48

    peilgebied 48: -5,05

    peilgebied 48: -5,05

     

    en onder de navolgende bepalingen:

    • a)

      de overgang van zomerpeil naar winterpeil zal als regel plaatsvinden in de loop van de maanden september en oktober, de overgang van winterpeil naar zomerpeil in de loop van de maanden maart tot en met mei. Daarbij worden weersgesteldheid en verloop van de grondwaterstand ter plaatse in aanmerking genomen;

    • b)

      flexibel peilbeheer betekent dat het peil mag variëren tussen de aangegeven onder- en bovengrens, waarbij de variatie gedurende het gehele jaar wordt bepaald door natuurlijke omstandigheden, waaronder neerslag en verdamping. Wanneer het peil de ondergrens onderschrijdt, zal water worden ingelaten, echter niet meer dan nodig is om onderschrijding van de ondergrens te voorkomen. Wanneer het peil de bovengrens overschrijdt of -te beoordelen naar de te verwachten neerslag- zal gaan overschrijden, wordt via de stuwen het overtollige water afgelaten, echter niet meer dan nodig is om de overschrijding van de bovengrens te voorkomen.

  • 2)

    vast te stellen de nota van beantwoording zienswijzen peilbesluiten Schieveen, zoals toegevoegd als bijlage 41 met DMS nr. 2143833;

  • 3)

    de peilbesluiten, zoals toegevoegd in bijlage 1 t/m 40, in werking te laten treden met ingang van de achtste dag na de openbare bekendmaking van het besluit;

  • 4)

    In te trekken de peilbesluiten voor de delen die herzien worden en aangegeven zijn op de voornoemde peilbesluitkaarten van de Aalkeet Buitenpolder, vastgesteld 26 september 2013; Akkerdijksche polder, vastgesteld 27 september 2007; Dijkpolder (Poeldijk), vastgesteld 23 november 2006; Boschpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Dorppolder, vastgesteld 23 april 2020; Delflands Boezem, vastgesteld 26 september 2019; Commandeurspolder, vastgesteld 25 september 2014; Duifpolder, vastgesteld 25 september 2014; Eshofpolder, vastgesteld 23 november 2006; Oude en Nieuwe Broekpolder, vastgesteld 23 november 2006; Oude Lierpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Oude Polder van Pijnacker, vastgesteld 15 september 2011; Polder Schieveen, vastgesteld 15 september 2011; Tedingerbroekpolder, vastgesteld 15 september 2005; Polder Vlaardingen-Holierhoek, vastgesteld 6 november 2013; Vlietpolder, vastgesteld 23 november 2006; Partiele herziening peilbesluit Vlietpolder, vastgesteld 25 april 2020 en Zuidpolder van Delfgauw, vastgesteld 15 september 2011.

Aldus besloten in de openbare vergadering van donderdag 30 november 2023.

De verenigde vergadering voornoemd,

de secretaris,

de voorzitter,

Bijlage 1 Peilenkaart peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42

 

 

Toelichting peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42

1.Inleiding

Het beheergebied van Delfland heeft een oppervlakte van ongeveer 40.000 hectare en bestaat uit circa 75 polders met circa 700 peilgebieden. Voor elk peilgebied is een waterpeil vastgelegd in een peilbesluit. Dit vastgestelde peil kan om drie redenen worden gewijzigd:

 

  • -

    Herziening peilgebied,

    Nieuwe peilafweging voor betere ondersteuning van de functies in het gebied;

  • -

    Ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied;

    Vergunde wijzigingen aan het watersysteem of aan de ruimtelijke indeling van het gebied;

  • -

    Ambtshalve correcties,

    Een kleinschalige correctie van een eerder vastgesteld waterpeil waarbij een praktijksituatie die in werkelijkheid al langere tijd aanwezig is wordt vastgesteld. Hierbij worden geen ingrepen van het watersysteem voorgesteld en er zijn geen effecten op de bestaande functies.

Dit rapport geeft de toelichting op een ruimtelijke ontwikkeling in combinatie met een ambtshalve correctie in het gebied.

 

Achtergrond

Ter plaatse van de Barreveldslaan in Honselersdijk heeft een reconstructie van het glastuinbouwgebied plaatsgevonden. Door deze reconstructie zijn watergangen gedempt en is het gedempte oppervlaktewater teruggegraven. Voor deze werkzaamheden is een watervergunning verleend (2019-026024; d.d. 5 mei 2020). De werkzaamheden hebben plaatsgevonden binnen peilgebied Oude en Nieuwe Broekpolder 11.

 

Tijdens de reconstructie is tijdens de inventarisatie een stuw ontdekt. Deze stuw zorgt ervoor dat het peilgebied in de praktijk uit twee peilgebieden bestaat, met beiden hun eigen peil. De stuw is tijdens de werkzaamheden verplaatst. Daarnaast is ontdekt dat van een andere stuw de locatie sinds het vorige peilbesluit is gewijzigd. Deze stuw blijkt verder benedenstrooms te liggen.

 

Aangezien er binnen dit peilgebied een ruimtelijke ontwikkeling heeft plaatsgevonden en de situatie is geïnventariseerd is een nieuwe peilafweging vereist.

 

Werkwijze

Het peilvoorstel is als volgt tot stand gekomen:

 

  • -

    Allereerst is de aanleiding van de herziening peilbesluit bepaald. Dit is beschreven in bovenstaande inleiding in hoofdstuk 1. Voor dit peilbesluit betreft dit een ruimtelijke ontwikkeling in combinatie met een ambtshalve correctie.

  • -

    Bij ruimtelijke ontwikkelingen is vervolgens gecontroleerd of waterhuishoudkundige maatregelen volgens plan zijn uitgevoerd. De situatie in de praktijk wordt beschreven in hoofdstuk 2.

  • -

    Vervolgens is bepaald welke relatie de functies van het gebied met het waterpeil hebben. Effecten van de nieuwe waterpeilen op deze functies zijn in beeld gebracht. Dit onderdeel wordt beschreven in paragraaf 3.1.

  • -

    Tenslotte wordt voor het peilvoorstel een peilafweging gemaakt op basis van verzamelde informatie. De afweging vindt u in paragraaf 3.1, het voorstel in paragraaf 3.2 en de benodigde maatregelen in paragraaf 3.3.

  • -

    Bij het peilvoorstel hoort een peilenkaart om de kaders van het peilgebied aan te

2.Gebiedsbeschrijving

2.1 Gebied

Het gebied waar dit nieuwe peilvoorstel voor geldt bevindt zich ter plaatse van de Barreveldslaan in Honselersdijk binnen de gemeente Westland. Het gebied betreft voornamelijk een kassengebied. De bodem in het gebied bestaat voornamelijk uit klei en af en toe een laag zand. In het gebied wordt niet verwacht dat er schade aan archeologische objecten in de bodem zou kunnen ontstaan.

 

2.2Watersysteem

2.2.1 Vorig peilbesluit

Het gebied bevindt zich in de Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 11. Het vigerend peilbesluit voor het huidige peilgebied 11 is vastgelegd in het peilbesluit ‘Oude en Nieuwe Broekpolder’ uit 2006 met een vast peil van NAP -1,36 m. Dit betreft een langgerekt peilgebied met de instroompunten in noordwestelijke richting. De stromingsrichting is in zuidoostelijke richting.

 

Figuur 1 - Huidige peilbesluitkaart

 

2.2.2 Watersysteem in de praktijk

In de praktijk is voormalig peilgebied 11 opgedeeld in 2 peilgebieden: het noordelijke peilgebied met een praktijkpeil van NAP -1,36 m en het zuidelijke peilgebied met een praktijkpeil van NAP -1,45 m. Daarnaast ligt de zuidgrens van het zuidelijke praktijkpeilgebied ONP42 zuidelijker.

 

De watergang is in beheer van de aanliggende eigenaren. Ook de peilscheidende stuw tussen praktijkpeilgebied 11a en 11b is in beheer van de aanliggende eigenaren, tevens vergunninghouder.

 

Voorafgaand aan de vergunningaanvraag was niet bekend dat stuw 30907168 zich in de watergang bevond. De watergang waar de stuw zich in bevindt betreft een secundaire watergang in beheer van de aanliggende eigenaren. In de praktijk is peilgebied 11 ter hoogte van deze stuw opgesplitst. Bovenstrooms werd het peil NAP -1,36 m gehanteerd welke ten tijde van het vorige peilbesluit was ingemeten. Benedenstrooms van de stuw wordt een peil van NAP -1,45 m gehanteerd.

 

Figuur 2 – Kaart met de situatie in de praktijk

 

3.Peilafweging

3.1 Peilafweging

Voor de wijziging ten opzichte van het vorige peilbesluit (opsplitsing van het peilgebied in twee peilgebieden) geldt de volgende afweging: In het gebied verandert er niets. De opsplitsing in de praktijk van peilgebied 11 in twee peilgebieden is waarschijnlijk al jaren aanwezig. Het is onduidelijk hoe lang, maar tenminste sinds de vergunningaanvraag uit 2018.

 

Voor het zuidelijke peilgebied 11b met een praktijkpeil van -1,45 m NAP betekent dit dat dit peil al lange tijd wordt gehandhaafd. Dit peil betreft een peil dat in beperkte mate (9 cm) lager is dan het vastgestelde peil van NAP -1,36 m. Het lagere peil is vermoedelijk in de praktijk ingesteld om beter te voldoen aan de wens vanuit de omgeving. De afwatering uit de omgeving zal op dit lagere peil zijn ingesteld. Het peil van NAP -1,45 voldoet daarmee beter aan de eisen van de functies uit de omgeving.

 

De archeologische kaarten geven geen aanleiding dat er door de verlaging schade aan archeologische objecten ontstaat. Er is geen beschermd groen in de omgeving aanwezig waar de peilverlaging effect op zal hebben. Er is geen kwetsbare bebouwing dat door de beperkte peilwijziging schade zal ondervinden aanwezig. Door het toenemen van het wateroppervlak door de vergunde werkzaamheden en daarnaast het lagere peil wordt het waterbergend vermogen vergroot.

 

Er zijn in de laatste 10 jaar geen incidenten of meldingen ten aanzien van het waterpeil vanuit de omgeving bij Delfland binnengekomen. De naastgelegen glastuinbouwbedrijven hebben tijdens de vergunningprocedure aangegeven geen bezwaar te hebben tegen de beperkte peilwijziging.

 

Concluderend sluit het lagere peil beter aan bij de functies in de omgeving, en worden er geen negatieve effecten verwacht bij het vaststellen van de huidige praktijkpeilen.

 

Voor de grenswijziging aan de zuidzijde van het peilgebied geldt de volgende afweging: Door deze beperkte grenswijziging (38 meter) krijgt een gebied (ongeveer 6000 m2) een peilverhoging van 11 cm (van NAP -1,56 m naar NAP -1,45 m). De verplaatsing van de stuw is vermoedelijk gebeurd tijdens de realisatie van een waterbassin naast de watergang, om de bereikbaarheid van de stuw te garanderen. Binnen het gebied zijn enkel dit bassin en de functie glastuinbouw aanwezig. De afwatering van de glastuinbouw is op deze locatie van de stuw en op het peil ingesteld zijn.

 

Deze situatie is vermoedelijk al lange tijd aanwezig (tenminste sinds de inventarisatie in 2018) en sluit goed aan bij de functies binnen het gebied. Er zijn in de laatste 10 jaar ook op deze locatie geen incidenten of meldingen ten aanzien van het (grond)waterpeil vanuit de omgeving bij Delfland binnengekomen.

 

3.2 Voorstel

Het voorstel is om peilgebied 11 van de Oude en Nieuwe Broekpolder op te splitsen in twee peilgebieden. Hierbij wordt een nieuw peilgebied gerealiseerd: Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42. Dit nieuwe peilgebied krijgt het peil NAP -1,45 m. Dit betekent een daling van het peil van 9 cm ten opzichte van het voorgaand vastgesteld peil (NAP -1,36 m). Het schouwpeil (het peil waarbij onderhoudsdieptes van watergangen wordt bepaald) voor peilgebied 42 wordt NAP -1,45 m.

 

Er wordt voorgesteld de peilgrens ter plaatse van de meest zuidelijke stuw in het peilgebied conform de huidige situatie te verplaatsen. Hiermee wordt de Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42 in zuidelijke richting uitgebreid. Dit betekent op deze locatie een stijging van het peil van 11 cm ten opzichte van het voorgaand vastgesteld peil (NAP -1,56 m).

 

3.3Maatregelen

De benodigde werkzaamheden voor de wijzigingen in het gebied zijn uitgevoerd. Er zijn daarom geen overige maatregelen nodig voor het vaststellen van het peil.

 

4.Literatuurlijst

  • Hoogheemraadschap van Delfland, 2007, Peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder

  • Hoogheemraadschap van Delfland, 2017, Beleidsnota peilbeheer

  • Hoogheemraadschap van Delfland, november 2006, Peilbesluit voor de Oude en Nieuwe Broekpolder

  • Watervergunning met code 2019-026024 (d.d. 5 mei 2020)

5.Bijlage

  • Peilenkaart peilbesluit Oude en Nieuwe Broekpolder peilgebied 42