Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wassenaar

Lijst verzwaard adviesrecht en verplichte participatie gemeente Wassenaar 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWassenaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLijst verzwaard adviesrecht en verplichte participatie gemeente Wassenaar 2023
CiteertitelLijst verzwaard adviesrecht en verplichte participatie gemeente Wassenaar 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

30-10-2023

gmb-2023-516862

Z/23/073059/360599

Tekst van de regeling

Intitulé

Lijst verzwaard adviesrecht en verplichte participatie gemeente Wassenaar 2023

 

Introductie

 

De Omgevingswet: de rol van de raad

De gemeenteraad stelt de kaders en het strategisch beleid van de gemeente vast en toetst en controleert of het college van burgemeester en wethouders (college) het beleid volgens afspraak en naar tevredenheid heeft uitgevoerd. In essentie blijft de rolverdeling tussen de gemeenteraad en het college na de inwerkingtreding van de Omgevingswet onveranderd. Wel krijgt het college meer bevoegdheden bij de uitvoering van het beleid. De raad krijgt met het verzwaard adviesrecht de mogelijkheid om vooraf een bindend advies te geven aan het college. Het college daar niet van afwijken.

De huidige situatie: verklaring van geen bedenkingen (vvgb)

Initiatieven passen niet altijd in het bestemmingsplan. Soms is het ook niet mogelijk om via een binnenplanse afwijking of de zogenaamde kruimelgevallenregeling medewerking te verlenen. Onder de huidige wetgeving kan het college dan uitsluitend een omgevingsvergunning verlenen met instemming van de gemeenteraad, een zogenoemde verklaring van geen bedenkingen (vvgb). Om het proces te bespoedigen en dus sneller vergunningen te kunnen verlenen heeft de raad vier categorieën aangewezen waarin geen vvgb nodig is. De eerste drie categorieën van initiatieven zijn die waarover de gemeenteraad in een eerder stadium al een besluit genomen heeft. De vierde categorie van initiatieven behelst die waar de raad nog geen besluit over genomen heeft, maar waarvoor de raad kenbaar maakt dat er géén verklaring van geen bedenkingen nodig is. De raad kan dus nog altijd besluiten dat hij wel of geen verklaring van geen bedenkingen wil afgeven voor een project.

 

Nieuwe situatie: verzwaard adviesrecht & verplichte participatie

Onder de Omgevingswet is het precies omgekeerd. Dan wijst de gemeenteraad gevallen aan waarin een bindend/verzwaard advies nodig is om af te wijken van het omgevingsplan (artikel 16.15a, lid b. onder 1 Omgevingswet). Voor de niet-aangewezen gevallen is er geen adviesrecht. Het gaat hier om een adviesrecht en niet om instemming. De uitkomst van het advies is bindend voor het college en het college verleent de vergunning met inachtneming van het advies. Als de gemeenteraad een negatief advies geeft, dan mag het college de omgevingsvergunning niet verlenen.

 

Verder is onder de Omgevingswet de initiatiefnemer verantwoordelijk voor het organiseren van participatie. Dit gebeurt in een vroegtijdig stadium, voordat de aanvraag omgevingsvergunning wordt gedaan. Via een participatieverslag toont de initiatiefnemer bij de aanvraag aan of, en zo ja hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding zijn betrokken en wat de resultaten zijn. Participatie is vormvrij. De initiatiefnemer heeft zelf de vrijheid om het participatietraject vorm te geven. Het kan voorkomen dat de initiatiefnemer participatie niet heeft georganiseerd. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om participatie verplicht te stellen bij aangewezen buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Hiermee wordt het een weigeringsgrond. Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is een activiteit die in strijd is met het (tijdelijke) omgevingsplan.

 

In strijd met gemeentelijke regelgeving: de buitenplanse omgevingsplanactiviteiten

De raad kan gebruik maken van verzwaard adviesrecht als de activiteiten die in de lijst verzwaard adviesrecht zijn opgenomen buitenplans zijn. Hiernaast kan de raad de initiatiefnemer verplichten om aan participatie te doen als de activiteiten die in de lijst verplichte participatie zijn opgenomen, buitenplans zijn.

Eenvoudigere en snellere procedures, maar het college mag de uitgebreide procedure toepassen voor genoemde activiteiten

Initiatieven met veel impact worden in de praktijk altijd voorafgegaan door een vooroverleg/voorbereidende fase. Deze standaardwerkwijze worden door de wetgever, de VNG en de gemeente zelf onderschreven en uitgedragen. In deze voorbereidende fase worden initiatieven getoetst en indien nodig wordt de stap richting de gemeenteraad in een vroegtijdig stadium genomen.

 

De Omgevingswet heeft wel als doel om besluitvorming over initiatieven sneller en overzichtelijker te laten verlopen. Bij afwijkingen van het omgevingsplan is de reguliere procedure van toepassing. Dit betekent in principe 8 weken, optioneel 6 weken verlenging. Hoewel er enkele gevallen zijn waarbij de termijn kan worden verlengd is de planning van de raadscyclus, en daarmee het agenderen in de gemeenteraad, geen reden om de procedure te verlengen. Verlenging is bijvoorbeeld mogelijk op verzoek van de aanvragen of als het bevoegd gezag dat beslist.

 

Hoewel onwaarschijnlijk, kan het zijn dat een omgevingsvergunning voor een initiatief met veel impact direct wordt aangevraagd. Overschrijding van de termijn levert geen vergunning van rechtswege op. De initiatiefnemer kan het bevoegd gezag in gebreke stellen en na verloop van twee weken begint de dwangsom te lopen. De hoogte van de dwangsom is door de wetgever gemaximeerd op €1442. Dit onderschrijft de noodzaak voor een vlot proces.

 

De activiteiten in deze lijst hebben veel impact voor de fysieke leefomgeving in Wassenaar. Het college (bevoegd gezag) kan besluiten om voor aanvragen in deze lijst, de uitgebreide procedure toe te passen zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Awb. In dat geval moet dit gemotiveerd worden door het college en wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen (artikel 16.65 lid 4 en 5 Omgevingswet).

Opbouw van de lijst | beleidsneutraal

Een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is in strijd met gemeentelijke regelgeving. Dit hoeft niet te betekenen dat een buitenplanse activiteit in strijd is met gemeentelijk beleid. Sterker nog, er zijn in de lijst activiteiten opgenomen die binnen het beleid passen. Ook zijn er in de lijst activiteiten opgenomen die in strijd zijn met het beleid. De activiteiten die binnen beleid vallen, kunnen nog steeds een grote impact hebben op de fysieke leefomgeving. Denk hierbij aan activiteiten waarbij een inpassing van een ontwikkeling, zoals een school of een sporthal, leiden tot transformatie en functiewijziging van de omgeving. De activiteiten die in strijd zijn met beleid, hebben hoe dan ook impact op de fysieke leefomgeving en moeten worden voorzien van verzwaard adviesrecht.

 

Dit betekent dat die activiteiten waarbij sprake is van evidente strijdigheid met gemeentelijk beleid en veel impact hebben, in de lijst staan opgesomd.

 

De activiteiten in de lijst zijn onderverdeeld naar de gebieden uit de structuurvisie: buitengebied, centrum, bedrijventerreinen en woonwijken. Een activiteit kan een grotere impact hebben in het buitengebied, dan op een bedrijventerrein.

 

De Omgevingswet stimuleert de gemeente om met initiatiefnemers mee te denken en niet op voorhand initiatieven te weigeren die in strijd zijn met regelgeving en/of beleid. De activiteiten die in deze lijst zijn opgenomen en in strijd zijn met regelgeving en beleid kunnen in de praktijk voorkomen. De initiatieven die onwenselijk zijn vinden geen doorgang en worden door deze lijst niet per definitie mogelijk gemaakt. Er wordt géén nieuw beleid gemaakt. Het is slechts een wijziging van de raads- en collegebevoegdheden in de geest van de Omgevingswet.

 

De lijst moet ook uitvoerbaar zijn

Het kan zijn dat een aantal activiteiten in de lijst onderdeel is van een project. Dat levert geen probleem op, zolang de raad wel om advies gevraagd wordt. Met name wat betreft participatie moet rekening gehouden worden met beperkte gemeentelijke capaciteit om initiatiefnemers te ondersteunen. Er wordt een handreiking participatie opgesteld, waarin wordt verduidelijkt wat de gemeente verwacht van de initiatiefnemer op het gebied van participatie. Voor het toetsen of voldaan is aan gewenste participatie is eveneens maar beperkte capaciteit beschikbaar.

Inwerkingtreding en wijziging

De inwerkingtreding van de lijst met gevallen waarvoor advies van de gemeenteraad nodig is voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, als bedoeld in artikel 16.15 a lid b. onder 1 van de Omgevingswet’ en de lijst van gevallen met een verplichte participatie-eis, als bedoeld in ‘artikel 16.55, zevende lid van de Omgevingswet’, staat gelijk aan de datum inwerkingtreding van de Omgevingswet.

 

De toekomst brengt altijd nieuwe kansen en bedreigingen. Daarom is het belangrijk om deze lijst dynamisch te houden en na twee jaar te evalueren en zo nodig aan te passen. Zo is het voor de raad mogelijk om activiteiten aan de lijst toe te voegen of te schrappen.

 

Lijst van gevallen verzwaard adviesrecht en verplichte participatie

Algemeen beginsel voor toepassing verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht is verplicht voor:

 

Buitenplanse activiteiten, die strijdig zijn met beleidskaders, onafhankelijk van de omvang en impact van de activiteit.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

Hoofddoel-

stelling

Een vitale verblijfs- en ontmoetingsplek voor iedereen

Veilige, toegankelijke en groene woonbuurten met een gevarieerde bevolkingsopbouw

Duurzame bedrijventerreinen met een eigen karakter en groene uitstraling.

Een vitaal en toekomstbestendig buitengebied met behoud van de groene en cultuurhistorische kwaliteiten

 

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

1.

Onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Cultureel erfgoed

Onevenredige aantasting van de cultuurhistorische waarden.

Initiatieven die in een beschermde omgeving plaatsvinden (zie bijlage 2)

Toelichting: 

Onevenredige aantasting van cultuurhistorische waarden, zoals benoemd in de Structuurvisie Landgoed aan Zee 2025. Uitwerking van deze waarden is terug te vinden in de diverse beleidsstukken (het Verhaal van Wassenaar) e.a), wet- en regelgeving. Deze uitwerking komt terug in de toelichting. Er wordt aangesloten bij de ambities van de provincie (Kroonjuweel) en het Rijk (beschermd dorpsgezicht). NB: binnen bedrijventerreinen is relatief veel mogelijk, maar wel dient rekening gehouden te worden met zichtlijnen, dan wel de aansluiting van de bedrijventerreinen op de omgeving.

Onder onevenredige aantasting van de cultuurhistorische waarden in bedrijventerreinen vallen in elk geval activiteiten die:

  • Inbreuk maken op karakteristieke contrasten en samenhang. Het landschap is karakteristiek in de contrasten, de bebouwing in de samenhang. Landgoederen en buitenplaatsen zijn verbindende elementen.

  • Niet aansluiten bij historisch ontwikkelingen qua schaal, maat, functie inrichting van het objecten, de structuur en zijn de omgeving, schaal en/of functie van initiatieven. De omgeving en de cultuurhistorische kernwaarden zijn bepalend voor wat er kan, niet omgekeerd dient de omgeving zich naar het initiatief te voegen.

  • Leiden tot hoogbouw. Hoogbouw kan zichtlijnen vanuit of op het buitengebied verstoren.

  • Cultuurhistorisch waardevolle groenstructuren aantasten. Soms onderdeel van landgoederen, soms van de villawijken of de dorpskern, maar in daarbuiten en mogelijk overlap binnen de gebieden. Te denken valt aan park- en tuinaanleg, laan- en haagstructuren, maar ook geriefhout, windsingels en de groenaanleg van de villawijken. NB: een ondergrens van aantallen bomen is vanuit de cultuurhistorie niet houdbaar. Een laanstructuur bijvoorbeeld verdraagt minder ingrepen dan een boslandschap zonder specifieke aanleg.

  • Typologieën van de bebouwing aantasten. Transformatie van (monumenten) en andere gebouwen is vaak het behoud, maar mag niet ten koste gaan van de herkenbaarheid en functionele differentiatie. Een dienstwoning is geen villa.

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

2.

Onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Woningen

het toevoegen van meer dan 5 woningen in het centrum óf als het minder dan 5 woningen betreft, het toevoegen van meer dan 600 m2 bvo.

Het toevoegen van meer dan [10] woningen in een woonwijk.

Het realiseren van één of meerdere bedrijfswoningen.

Het toevoegen van [1] woning in het buitengebied.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Het toevoegen van meer dan [10] woningen in een woonwijk past in het beleid van de structuurvisie, maar heeft veel impact en vraagt om een goede ruimtelijke afweging in relatie tot de omgeving en aansluiting op de ruimtelijke structuur. Daarnaast dient de behoefte zowel kwantitatief als kwaliteit (de juiste woningen op de juiste plaats voor de juiste doelgroep) goed afgewogen te worden. Er moet sprake zijn van een goed woningbouwplan.

 

Gemeente Wassenaar heeft de doelstelling om geen extra woningen in het buitengebied te bouwen anders dan transformatie of herontwikkeling van huidige bebouwing, met als uitgangspunt het versterken van de bestaande kwaliteiten.

 

Bedrijfswoningen kunnen effect hebben op de duurzame instandhouding van het bedrijventerrein. Het betreft hier uitsluitend om de buitenplanse ontwikkelingen.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

3.

Onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Horeca

Nieuwvestiging van nachthoreca (met openingstijden van 00:00 tot 5:00).

De realisatie van een nieuw op te richten zelfstandig horecabedrijf.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Nachthoreca kan leiden tot overlast in het centrum. In woonwijken is geen nachthoreca gewenst.

Horeca moet voornamelijk geconcentreerd worden daar waar nu al diverse gelegenheden zijn (vooral geconcentreerd in het centrum, in Meijendel en langs de Wassenaarse Slag). Het gaat hier om zelfstandige horecabedrijven en niet om bij ander functies ondergeschikte horecafuncties, zoals een kantine.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

4.

Onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Detailhandel

De realisatie van commerciële voorzieningen, zoals winkels, groter dan 500 m2 bvo (nieuwbouw en uitbreiding bestaande voorzieningen).

1. Nieuwe detailhandels-ontwikkelingen buiten het centrum met een bvo van meer dan 500 m2.

2. De realisatie van commerciële voorzieningen, zoals winkels, groter dan 500 m2 bvo (nieuwbouw en uitbreiding bestaande voorzieningen).

1. Nieuwe detailhandels-ontwikkelingen buiten het centrum met een bvo van meer dan 500 m2.

2. De realisatie van commerciële voorzieningen, zoals winkels, groter dan 750 m2 bvo (nieuwbouw en uitbreiding

1. Nieuwe detailhandel-ontwikkelingen buiten het centrum met een bvo van meer dan 500 m2.

2. De realisatie van commerciële voorzieningen, zoals winkels, groter dan 500 m2 bvo (nieuwbouw en uitbreiding

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

In het centrum de winkelhaak versterken door concentratie detailhandel. Terughoudendheid voor wat betreft detailhandel in het buitengebied. In de gemeente Wassenaar zitten over het algemeen winkels met een lagere oppervlakte. Winkels met een groot oppervlakte hebben invloed op de omgeving en in het bijzonder de winkelhaak. Denk aan grote winkelketens of supermarkten.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

5.

Onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Maatschappelijke functies zorg, sport en gezondheid, accommodaties, onderwijs, kunst en cultuur

1. Het bouwen van een nieuw gebouw, vervangende nieuwbouw of een functiewijziging, met een gebouwoppervlakte van meer dan 1.000 m2 bruto vloeroppervlakte met de functie maatschappelijk en/of van meer dan 500 m2 grondoppervlak.

2. Het uitbreiden van de gebouwoppervlakte (bvo) van een gebouw met meer dan 500 m2 met de functie maatschappelijk en/of van meer dan 500 m2 grondoppervlak.

3. Het realiseren van nieuwe onderwijsgebouwen.

4. Het realiseren van sportinfrastructuur, waaronder sportparken en sporthallen vanaf 500 m2.

5. Het bouwen van nieuw op te richten woonzorggebouwen of het uitbreiden van bestaande woonzorggebouwen, voor zover sprake is van een functieverandering naar deze maatschappelijke woonzorgfunctie, indien het bruto vloeroppervlak van 1.500 m2 wordt overschreden.

6. Het bouwen van nieuw op te richten gebouwen of het uitbreiden van bestaande gebouwen ten behoeve van levensbeschouwelijke, educatieve, medische en/of sociaal-maatschappelijke voorzieningen, voor zover sprake is van een functieverandering naar deze medische en/of sociaal-maatschappelijke functie, indien het bruto oppervlak van 500 m2 wordt overschreden.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Een samenleving kan niet zonder sociaal maatschappelijke voorzieningen zoals scholen, zorg, kinderopvang, kerken en gebedshuizen. Een nieuwe ontwikkeling van deze functies kan veel impact hebben op de fysieke leefomgeving. Daarom is een verzwaard adviesrecht en verplichte participatie op zijn plaats voor nieuwe ontwikkelingen vanaf een bepaalde omvang.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

6.

onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Natuur

Kappen van meer dan 25 bomen binnen Dorp Wassenaar. Uitgezonderd de gevallen van normaal onderhoud en beheer en noodkap.

Kappen van meer dan 25 bomen binnen Dorp Wassenaar. Uitgezonderd de gevallen van normaal onderhoud en beheer en noodkap.

Kappen van meer dan 25 bomen binnen Dorp Wassenaar. Uitgezonderd de gevallen van normaal onderhoud en beheer en noodkap.

Kappen van meer dan 200 bomen binnen Dorp Wassenaar. Uitgezonderd de gevallen van normaal onderhoud en beheer en noodkap.

  • In het centrum, woonwijken, en buitengebieden kappen van meer dan 25 bomen;

  • voor initiatiefnemers voor het in het buitengebied kappen van meer dan 100 bomen

En voorts voor alle gebieden:

  • Het uitbreiden of oprichten van bebouwing in of aangrenzend aan natura 2000 en natuurnetwerk Nederland.

  • Nieuwe ruimtelijke functies op gronden met de bestemming “Natuur” of “Groen”.

  • Ruimtelijke veranderingen die de bufferzone beïnvloeden of doorbreken.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

We willen als Wassenaar een groene gemeente zijn, waardoor we zuinig zijn op het bestaande groen 

Wassenaar kent twee Natura 2000 gebieden, te weten Meijendel en Berkheide. Ruimtelijke plannen kunnen gevolgen hebben voor de gebieden, of ze nu binnen of buiten het gebied worden gerealiseerd.

Een groot deel van Wassenaar is Natuur Netwerk Nederland en wordt vanuit provinciaal beleid beschermd. Dit gaat om de bufferzones en ecologische verbindingszones tussen stedelijke gebieden. Intensieve recreatie en/of agrarisch toekomstig gebruik kan gevolgen hebben voor dit natuurnetwerk. Bovendien kan verkoop van snippergroen voor de verdwijning van beeldbepalende groenelementen zorgen.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

7.

onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Nadelige milieueffecten van activiteiten.

Activiteiten waarvoor een wettelijke verplichting geldt een milieueffectrapportage (mer) op te stellen.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Het gaat hier om projecten die naar aard en omvang aanzienlijke invloed op de fysieke leefomgeving kunnen hebben. De merplichtige activiteiten zijn opgesomd in bijlage V, kolom 2 in samenhang met kolom 1, van het Omgevingsbesluit (Ob). De verplichting vloeit voort uit art. 11.6 Ob juncto art. 16.43 Omgevingswet (Ow).

Gelet op de potentiële milieueffecten van deze projecten is een verzwaard adviesrecht van de raad op zijn plaats. Voor deze projecten is vanwege de merplicht een uitgebreide procedure van toepassing, zodat er meer ruimte is voor inpassing van het adviesrecht.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

8.

onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Recreatie in of aangrenzend aan natuurgebieden

1. Nieuwe recreatie in of aangrenzend aan natura 2000 en/of natuurnetwerk Nederland met als gevolg een onevenredige aantasting van flora en fauna.

2. Veranderingen in toegestane intensieve recreatie in of aangrenzend aan natura2000.

3. Nieuwe recreatieverblijven (meer dan 25) in of aangrenzend aan natura2000 of Natuurnetwerk Nederland.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Recreatie in of aangrenzend aan natuurgebieden kan gevolgen hebben voor de in het gebied aanwezige flora en fauna.

Nieuwe recreatieverblijven in natura2000 hebben grote ruimtelijke en natuurlijke impact. Het is daarom van belang dat de raad hierover geraadpleegd wordt.

 

Gebied

CENTRUM

WOONWIJKEN

BEDRIJVENTERREINEN

BUITENGEBIED

9.

onderwerp

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verzwaard adviesrecht

Verplichte participatie

Energietransitie

Het oprichten, wijzigen of uitbreiden van een installatie voor:

  • de opwekking van windenergie (windturbines);

  • de grondgebonden opwekking en opslag van zonne-energie (zonneveld: opstelling met zonnepanelen en/of zonnecollectoren en/of pvt-panelen) met een oppervlakte groter dan 50 m²;

  • de collectieve opslag van elektriciteit door een groep producenten (buurtbatterij);

  • het uitvoeren van een diepboring voor de winning van geothermie;

  • –.

    de winning van warmte uit de verbranding van biomassa (biomassacentrale);

  • de winning van bodemenergie (open en gesloten systemen);

  • de opslag van waterstof of CNG bestemd voor de aflevering aan voer- en werktuigen.

Ja, voor de genoemde activiteiten in de genoemde gebieden.

Toelichting:

Het proces van de energietransitie wordt gekenmerkt door een toenemend aandeel van decentraal opgewekte energie. Opwekking en opslag vindt bij voorkeur plaats dicht bij de gebruikslocatie. Het ruimtelijk beleid van Wassenaar houdt hier nog niet voldoende rekening mee, terwijl het ruimtebeslag veel impact kan hebben op ruimtelijke kwaliteit, landschap en leefbaarheid. De provincie voert overigens een restrictief beleid ten aanzien van opwekking van wind- en zonne-energie in de open ruimte. Zij wil de verbranding van biomassa voor verwarming inperken. De genoemde activiteiten genereren minder impact dan de merplichtige, maar betreffen activiteiten waarvoor ook de landelijke regelgeving vaak nog niet uitgekristalliseerd is. Omdat het ruimtelijk beleid van de gemeente ten aanzien van hernieuwbare energiebronnen nog in de kinderschoenen staat is een verzwaard adviesrecht van de raad op zijn plaats.

N.B. Een buitenplanse activiteit voor een windpark van 20 windturbines of meer is merplichtig.

N.B. In het huidige kruimelgevallenbeleid van het college is het onder voorwaarden mogelijk om zonneweiden met een omvang van maximaal 50 m² te realiseren. Zodoende is dit de ondergrens voor toepassing van het verzwaard adviesrecht.

 

Bijlage 1: Gebiedsindeling

 

Bron: Structuurvisie gemeente Wassenaar

Bijlage 2: Definitie van beschermde omgevingen

 

Onder beschermde omgevingen worden gebieden, locaties en objecten verstaan waarbij bepaalde aanwezige historisch-ruimtelijke, landschappelijke en/of cultuurhistorische waarden en/of elementen beschermd moeten worden. Op basis van huidige Rijks-, provinciale en gemeentelijke regelgeving zijn de volgende beschermde omgevingen aan te wijzen:

 

  • karakteristieke of beeldbepalende gronden, panden en objecten,

    • zoals aangewezen in het Paraplubestemmingsplan Cultureel Erfgoed Wassenaar Panden, objecten en Archeologisch erfgoed 2016;

  • gebieden met cultuurhistorische waarden,

    • zoals onder andere aangewezen door middel van de dubbelbestemming cultuurhistorie dan wel archeologie in bijvoorbeeld de bestemmingsplannen Landelijk Gebied 2015, Duinrell 2015, Villawijken 2010. Maar ook valt te denken aan de Molenbeschermingszone in het bestemmingsplan Centrum 2009.

  • gemeentelijke monumenten en rijksmonumenten,

    • zoals onder andere aangewezen met behulp van de Erfgoedverordening Wassenaar 2016, beschermd dorpsgezicht;

  • agrarische gebieden met natuur- en landschapswaarden,

    • zoals onder andere aangewezen met behulp van bestemmingsplan Landelijk Gebied 2015, natura 20000 gebieden, natuurnetwerk Nederland (NNN);