Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit gemeente Rijssen-Holten 2023 |
Citeertitel | Mandaatbesluit gemeente Rijssen-Holten 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit gemeente Rijssen-Holten 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2023 | nieuwe regeling | 28-11-2023 | D2023166653 |
Het college en de burgemeester van de gemeente Rijssen-Holten, ieder voor zover het hun/zijn bevoegdheden betreft;
Overwegende dat uit het oogpunt van efficiency gewenst is om bepaalde bevoegdheden te mandateren aan de portefeuillehouders of ambtenaren in dienst van de gemeente Rijssen-Holten of aan derden;
Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht
Vast te stellen: Het gewijzigde mandaatbesluit en de gewijzigde mandatenlijst 2023 en deze bekend te maken op Overheid.nl.
Aan de portefeuillehouders en aan ambtenaren in dienst van de gemeente Rijssen-Holten en/of aan derden te mandateren de bevoegdheden zoals aangegeven in het bij dit besluit behorende lijst, met inachtneming van de volgende voorschriften:
A) Alle krachtens mandaat genomen besluiten, waarvan beslissing en ondertekening aan dezelfde functionaris worden opgedragen, worden ondertekend met:
namens het college van burgemeester en wethouders (of namens de burgemeester)
voor personele zaken waarvan de workflow is gedigitaliseerd via Self Service van Youforce geldt dat een besluit niet meer is voorzien van een handtekening, maar van de tekst:
Dit besluit is genomen namens het college van burgemeester en wethouders
C) Alle krachtens mandaat genomen besluiten, waarvan de beslissing is gemandateerd en de ondertekening aan nog een andere functionaris is opgedragen, worden als volgt ondertekend:
namens het college van burgemeester en wethouders
de portefeuillehouder …. (of andere in het register genoemde functionarissen)
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders gemeente Rijssen- Holten op 28 november 2023
H.G. Tukker
J.C.R. van Houdt
De burgemeester van Rijssen-Holten
J.C.R. van Houdt
MANDATENLIJST GEMEENTE RIJSSEN – HOLTEN (per 1 december 2023)
orgaan1 | ||||||
Algemeen (1 t/m 5 gelden niet voor het team FBI, onderdeel belastingen) | ||||||
opstellen en ondertekenen verweerschriften commissies bezwaarschriften, rechtbank/ABRS/CRvB, m.b.t. verzoeken om voorlopige voorziening/beroep/hoger beroep | ||||||
beslissing op bezwaar (inclusief niet-ontvankelijkheidverklaring), conform advies commissies bezwaarschriften | port. houder (tenzij college/bgm primaire besluit heeft genomen) | port. houder (tenzij college/bgm het primaire besluit heeft genomen) | n.v.t. op beslissing op bezwaarschriften tegen raadsbesluiten | |||
Beslissing op bezwaar bij kennelijke niet- ontvankelijkheid en kennelijk ongegerond | ||||||
beslissing op bezwaar, in afwijking van advies commissies bezwaarschriften | ||||||
Ondertekenen overeenkomsten en doen van uitgaven binnen budget | volmacht, tekeningsbevoegde is ook bevoegd een evt. verwerkersovereenkomst te tekenen. | |||||
besluiten op een verzoek om informatie, Woo-of Who-verzoek inclusief verdagen | behandeling Woo-verzoek aan de raad is gedelegeerd aan het college | |||||
| Art. 6 Procedureregels afhandeling klachten ambtenaren en bestuurders gem. (klachtenregeling) | Conform klachtenregeling bij klacht tegen manager, behandeling door een directielid. | ||||
| Art. 7 Procedureregels afhandeling klachten ambtenaren en bestuurders gem. (klachtenregeling) | |||||
| Art. 5 lid 3 Procedureregels afhandeling klachten ambtenaren en bestuurders gem. (klachtenregeling) | |||||
beslissingen op het verzoek tot het uitoefenen van privacy rechten van betrokkenen | ||||||
het aanvragen van externe subsidies en indienen van vaststellingsverzoeken voor subsidies (eindafrekening) | ||||||
betreft volmacht. tekeningsbevoegde is ook bevoegd een evt. verwerkersovereenkomst te tekenen. | ||||||
uitvoeren van enige wettelijke bepalingen betreffende heffing van belastingen en retributies | ||||||
uitspraak doen op bezwaarschrift WOZ/Belastingen/leges en het indienen van verweerschriften bij rechtbank of gerechtshof inz. WOZ/Belastingen/leges | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
de afbakening van panden en verblijfsobjecten en het benoemen en afbakenen van standplaatsen | Art. 3 van de ‘’Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2007’’ | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties. | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties | uitvoerende functionarissen beheer BAG, de bevoegdheden uitvoering processen benoemd in het Pro-cessenhand-boek BAG BAO, zijn beschreven in het gemeentelijk hoofddocument beheerprocessen geometrische basisregistraties met de naam: ‘’GEN_001-HOOFDDO-CU-MENT.PDF’’ | ||
het nemen van besluiten tot het vaststellen van nummer-aanduidingen | Art. 3 van de ‘’Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2007’’ | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties | uitvoerende functionarissen beheer BAG, de bevoegdheden uitvoering processen benoemd in het Pro-cessenhand-boek BAG BAO, zijn beschreven in het gemeentelijk hoofddocument beheerprocessen geometrische basisregistraties met de naam: ‘’GEN_001-HOOFDDO-CU-MENT.PDF’’ | ||
het dagelijks beheer van de BAG, bestaande uit: het zorg dragen voor het gegevensbeheer; het uitvoeren van onderzoek naar aanleiding terugmeldingen; Het uitvoeren van een jaarlijks onderzoek naar de registratie en het bijhouden daarvan. | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties | medewerkers voor het beheer van de geometrische basisregistraties | uitvoerende functionarissen beheer BAG, de bevoegdheden uitvoering processen benoemd in het Pro-cessenhand-boek BAG BAO, zijn beschreven in het gemeentelijk hoofddocu-ment beheerprocessen geometrische basisregistraties met de naam: ‘’GEN_001-HOOFDDO-CU-MENT.PDF’’ | |||
ondertekenen formulieren met betrekking tot het bijhouden van de gemeentelijke gegevens in het Handelsregister | ||||||
de dagelijkse uitvoering van het beheer van de geometrische registratie zoals beschreven in de wet. | werkzaamheden betreffen: het inwinnen en verwerken van mutaties, het onderzoeken en verwerken van terugmeldingen, het uitvoeren van consistentiecontroles en kwaliteitsmetingen, het rapporteren over kwaliteit, het afstemmen met andere bron-houders. Levering van mutaties aan de LV-BGT | |||||
vaststellen en wijzigen van het protocol gevonden voorwerpen | ||||||
Art. 5, tweede lid, 6, derde lid, 8, eerste en tweede lid, 9 en 11 van boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, | ||||||
afgifte verklaring omtrent gedrag + verzoek uittreksel strafregisters | ||||||
| ||||||
het stellen van een van art. 6 lid 1 Wet op de lijkbezorging afwijkende termijn | ||||||
advisering aan Min. van Justitie inzake naturalisatieverzoeken | ||||||
(correspondentie over) ambtshalve inschrijven en uitschrijven BRP | ||||||
eenmalig benoemen van BABS die in een andere gemeente is benoemd t.b.v. voltrekken huwelijk kennis/familielid | ||||||
bepalen wijze van aanbesteden (SAS) diensten en leveringen met opdrachtwaarde in de groene balk afbeelding Gids Proportionaliteit(tot ca € 30.000) voor één op één aanbestedingen | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 4-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een mede budgethouder te tekenen als 2e ondertekenaar. | ||||
Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 4-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een mede budgethouder te tekenen als 2e ondertekenaar. | |||||
bepalen wijze van aanbesteden (SAS) diensten en leveringen met opdrachtwaarde boven de € 150.000 tot de Europese drempel | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en Aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 6-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een collega budgethouder als 2e ondertekenaar en inkoopcoördinator als de 3e ondertekenaar. | ||||
in de groene balk afbeelding Gids Proportionaliteit (tot € 50.000) voor één op één Aanbestedingen | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 4-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een mede budgethouder te tekenen als 2e ondertekenaar. | ||||
bepalen wijze van aanbesteden werken met opdrachtwaarde in oranje en groene balk afbeelding Gids Proportionaliteit (vanaf ca € 50.000 tot € 1 miljoen) voor meervoudig onderhandse aanbestedingen | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 4-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een een mede budgethouder te tekenen als 2e ondertekenaar. | ||||
werken met opdrachtwaarde vanaf € 1 miljoen tot de Europese drempel | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 6-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een collega budgethouder als 2e ondertekenaar en de inkoopcoördinator als 3e ondertekenaar. | ||||
bepalen wijze van aanbesteden (SAS) diensten, leveringen en werken met opdrachtwaarde vanaf de Europese drempel | Aanbestedingswet 2012, Inkoop en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 6-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een collega budgethouder als 2e ondertekenaar en de inkoopcoördinator als 3e ondertekenaar. | ||||
in afwijking van Inkoop- en aanbestedingsbeleid en Uitvoeringsbeleid | Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2020 en Uitvoeringsbeleid inkoop & aanbesteden | 6-ogen principe is bij ondertekening van toepassing, daarom dient een collega budgethouder als 2e ondertekenaar en de inkoopcoördinator als 3e ondertekenaar. | ||||
aanpassen inhoud en werkwijze Twents Reglement klachtenafhandeling bij inkoop en aanbestedingen | ||||||
afwijken van het regionale beleidsnotitie Social return on Investment (SROI) bij het aanbesteden van Diensten, Leveringen en Werken. | ||||||
| ||||||
het aansprakelijk stellen van derden en het factureren van kosten daarbij | ||||||
uitkeren van bedragen bij aansprakelijkheidsstellingen tot eigen risico | ||||||
uitvoeren van enige wettelijke bepalingen betreffende invordering van belastingen en retributies | geattribueerd aan beleidsmedewerker (ondertekening namens ontvanger) | |||||
versturen van de vastgestelde begroting, alsmede wijzigingen daarop aan GS | ||||||
vaststellen formatieplannen (per functie /per organisatieonderdeel | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten | betreft volmacht. Voor zover dit niet leidt tot een toename van de begrote personele lasten. | ||||
aangaan overeenkomsten voor het inlenen van zelfstandigen en interim personeel van derden | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten | gevolmachtigd door de burgemeester. Voor zover het salaris van derden, per gedeclareerd uur / per gedeclareerde maand, niet uitgaat boven het vastgestelde bedrag dat jaarlijks wordt vastgesteld in de Regeling bezoldingsmaximum WNT van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||||
aangaan overeenkomsten voor het detacheren van werknemers aan derden (collegiale uitlening) | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | |||||
vaststellen en waarderen functies (functieboek) met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/coa SW personeelshandboek Wsw | voor zover dit niet leidt tot een toename van de totale personele lasten. | ||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten | ||||||
Vaststellen of afwijken van regelingen t.b.v. het Personeelshandboek Rijssen-Holten waarover overeenstemming is bereikt in het lokaal overleg | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | |||||
vaststellen of afwijken van regelingen t.b.v. het Personeelshandboek Rijssen-Holten die de instemming van de ondernemingsraad hebben verkregen | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | |||||
het nemen van personele en rechtspositionele besluiten voortvloeiend uit Cao Gemeenten of het Personeelshandboek Rijssen-Holten op grond van de hardheidsclausule of onvoorziene gevallen met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren, teammanagers en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/coa SW personeelshandboek Wsw | |||||
het nemen van personele en rechtspositionele besluiten voortvloeiend uit wetgeving, Cao Gemeenten en het Personeelshandboek Rijssen-Holten met uitzondering van artikel 1.7 Hardheidsclausule Cao Gemeenten en de artikelen onvoorziene gevallen in het Personeelshandboek Rijssen-Holten met uitzondering van de directeuren, teammanagers en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | |||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | gevolmachtigd door de burgemeester. Grens begroting. m.u.v. gedetacheerden | |||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | ||||||
instellen bezwaar en beroep tegen beschikkingen van Belastingdienst of UWV | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw | |||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten | betreft volmacht. Directievoorstel waarin FMF geraadpleegd is v.w.b. re-integrerende, boventallige en werkloze werknemers en taakstellingen | |||||
verrichten van correspondentie-werkzaamheden i.h.k.v. werving & selectie | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten | |||||
aangaan arbeidsovereenkomsten of oproepovereenkomsten met uitgestelde prestatieplicht met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren, teammanagers en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/ CAO aan de slag | |||||
aangaan arbeidsovereenkomsten of oproepovereenkomsten met uitgestelde prestatieplicht met teammanagers | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/ CAO aan de slag | |||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | ||||||
opzeggen arbeidsovereenkomsten bij bereiken AOW gerechtigde leeftijd | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | |||||
afzien van opzegging arbeidsovereenkomsten bij bereiken AOW gerechtigde leeftijd met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/ CAO aan de slag | |||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | ||||||
Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/ cao SW/personeelshandboek Wsw | ||||||
wijzigen arbeidsovereenkomsten met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW/ personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | |||||
beëindigen arbeidsovereenkomsten (onvrijwillig ontslag) met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW/ personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | |||||
aangaan vaststellingsovereenkomst tot beëindiging dienstverband met uitzondering van algemeen directeur / secretaris, directeuren en concerncontroller | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW/ personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | |||||
verbieden van nevenwerkzaamheden die strijdig zijn met de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functie, kunnen raken | Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren/burgerlijk wetboek/personeelshandboek/cao gemeenten/cao SW/ personeelshandboek Wsw/ CAO aan de slag | |||||
| ||||||
| ||||||
verlenen van machtigingen voor het treffen van uitvoeringsmaatregelen | ||||||
nadere regels voor vrijstelling categorieën van gevallen of personen van het verbod om bestanddelen van huishoudelijke afvalstoffen anders dan afzonderlijk ter inzameling aan te bieden of achter te laten op een inzamelplaats | ||||||
kennisgeving voornemen om een ruimtelijk plan voor te bereiden | ||||||
vaststelling wijzigen/uitwerken bestemmingsplan:
| ||||||
het authentiseren van het manifest.xml in het kader van het digitaliseren van ruimtelijke plannen | ||||||
afhandeling van correspondentie m.b.t. statistische gegevens | ||||||
opvragen van aanvullende stukken t.b.v. ontvankelijkheid van aanvraag om vergunning | Wabo, APV, Alcoholtwet, WvW, Wm, Woningwet, Wok,Omgevingswet | |||||
voornemen tot weigeren, buiten behandeling laten van de aanvraag om (omgevings)vergunning | Wabo, APV, Alcoholwet, WvW, Wok, Wm anders dan omgevingsvergunning, Omgevingswet | |||||
verlenen, weigeren, intrekken, buiten behandeling laten, verdagen en wijzigen van een omgevingsvergunning, ontheffing Lozingsbesluit, tijdelijke verhuur, | ||||||
besluiten dat een omgevingsvergunning terstond in werking treedt | ||||||
afdoen van meldingen, inclusief opleggen maatwerkvoorschriften, gelijkwaardigheidstoets en besluit om akoestisch rapport te verlangen | ||||||
verlenen van omgevingsvergunning in afwijking van wettelijke aanhoudingsgrond | ||||||
inwinnen en verstrekken verklaring van geen bedenkingen bij andere bestuursorganen | ||||||
inwinnen en verstrekken van adviezen van/aan andere bestuursorganen | ||||||
positief beslissen op een omgevingsvergunning voor het onderdeel milieu | Wabo, Omgevingswet, Gemeenschappelijke Regeling ODT Twente, takenpakket ODT variant 4 milieu breed, versie 28 november 2017, dienstverleningsovereenkomst, jaarprogramma’s en opdrachten | |||||
Wabo, Omgevingswet, Gemeenschappelijke Regeling ODT Twente, takenpakket ODT variant 4 milieu breed, versie 28 november 2017, dienstverleningsovereenkomst, jaarprogramma’s en opdrachten | ||||||
Wabo, Omgevingswet, Gemeenschappelijke Regeling ODT Twente, takenpakket ODT variant 4 milieu breed, versie 28 november 2017, dienstverleningsovereenkomst, jaarprogramma’s en opdrachten |
Zie voor de precieze invulling het Mandaatbesluit ODT Twente. Verder zijn de volgende taken uitgezonderd:
Behoort bij het besluit van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Rijssen-Holten van 28 november 2023. Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.