Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tholen

Besluit regelende de mandatering van bevoegdheden in de gemeente Tholen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTholen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit regelende de mandatering van bevoegdheden in de gemeente Tholen
CiteertitelMandaatbesluit 2024 gemeente Tholen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit 2023 gemeente Tholen, vastgesteld op 13 december 2022.

Deze regeling vervangt het Mandaatbesluit Wet hersteloperatie toeslagen gemeente Tholen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 166 van de Gemeentewet
  3. artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-515473

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit regelende de mandatering van bevoegdheden in de gemeente Tholen

De burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van Tholen, ieder voor zover het haar respectievelijk zijn bevoegdheden betreft;

 

overwegende dat het gewenst is het Mandaatbesluit 2023 gemeente Tholen te herzien;

 

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 166 en 171, lid 2, van de Gemeentewet,

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen het volgende Besluit regelende de mandatering van bevoegdheden in de gemeente Tholen.

  • I.

    De bevoegdheid tot het afdoen van zaken (inclusief het voeren van correspondentie en het ondertekenen van de daarop betrekking hebbende stukken), zoals vermeld op de bij dit besluit behorende en als zodanig door de secretaris gewaarmerkte bijlagen 1 en 2, wordt bij (onder)mandaat opgedragen aan de op die bijlagen bij de desbetreffende bevoegdheden vermelde functionarissen.

  • II.

    Op de onder I bedoelde opdrachten zijn de volgende regels van toepassing:

    • a.

      de in het kader van deze bevoegdheden te nemen besluiten moeten passen binnen het tot dan gevoerde gemeentelijk beleid. Bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen;

    • b.

      behoudens gevallen met een routinematig karakter geldt ondertekeningbevoegdheid niet ten aanzien van stukken gericht aan Kroon, minister, staatssecretaris, commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten;

    • c.

      het mandaat geldt niet voor negatieve beslissingen tenzij dit nadrukkelijk anders is bepaald;

    • d.

      de behandeling van bezwaarschriften wordt voor beoordeling en besluitvorming voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders, tenzij dit uitdrukkelijk anders is bepaald;

    • e.

      ten aanzien van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt dat hierin in de gemeentebegroting moet zijn voorzien. Uitvoering van mandaat vindt plaats binnen de Regeling inzake budgethouders;

    • f.

      indien van de (onder)mandaatbevoegdheid een onjuist gebruik wordt gemaakt kunnen het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de secretaris een (onder)mandaatbevoegdheid intrekken of wijzigen. De secretaris kan -in afwachting van het formele besluit- directe en organisatorische maatregelen treffen (bijvoorbeeld opschorting (onder)mandaat).

  • III.

    Bij afwezigheid van de mandataris geldt de volgende vervangingsregeling:

    • a.

      de secretaris wordt vervangen door een door burgemeester en wethouders aangewezen vervangende secretaris;

    • b.

      een teamleider wordt vervangen door de clustercoördinator en bij afwezigheid van de/een clustercoördinator door een collega-teamleider of een lid van de directie;

    • c.

      een behandelend ambtenaar, waarmee wordt bedoeld de medewerker tot wiens takenpakket de uitvoering van de betreffende taak behoort, wordt vervangen door de teamleider.

    • d.

      de archivaris wordt vervangen door de secretaris.

  • IV.

    Indien geen vervanger als bedoeld onder III aanwezig is, wordt de bevoegdheid tot het afdoen van de -gemandateerde- zaak weer uitgeoefend door het orgaan dat die bevoegdheid heeft gemandateerd.

  • V.

    Ingeval van uitoefening van bevoegdheden zoals onder I is aangegeven worden uitgaande stukken namens het college van burgemeester en wethouders dan wel namens de burgemeester als volgt ondertekend:

    • a.

      Burgemeester en wethouders van Tholen,

      namens dezen,

      gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn handtekening.

    • b.

      De burgemeester van Tholen,

      namens deze,

      gevolgd door de naam en functieaanduiding van de mandataris en zijn handtekening.

  • VI.

    Bij afwezigheid van de mandataris -nadat de mandataris op grond van dit besluit een beslissing heeft genomen- kan ondertekening van desbetreffende bescheiden plaatsvinden door diens vervanger -genoemd in sub III van dit besluit- onder toevoeging van de afkorting b.a. (bij afwezigheid).

  • VII.

    Waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat, wordt afhankelijk van de soort bevoegdheid die wordt toegekend daaronder verstaan mandaat, volmacht of machtiging in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

  • VIII.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2024 gemeente Tholen.

  • IX.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2024 en op dat tijdstip vervallen de volgende door de burgemeester c.q. burgemeester en wethouders genomen besluiten:

    • besluit van 13 december 2022, zaaknummer 576115, tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2023 gemeente Tholen, inclusief de daarbij behorende bijlagen;

    • besluit van 25 april 2023, zaaknummer 675646, tot mandatering van de bevoegdheden van het college van buirgemeester en wethouders, genoemd in artikel 2.21 van de Wet hersteloperatie toeslagen;

    • besluit van 20 juni 2023, zaaknummer 706072, tot wijziging van bijlage 1, behorende bij het Mandaatbesluit 2023 gemeente Tholen;

Tholen, 28 november 2023

w.g. M.L.P. Sijbers

burgemeester

Burgemeester en wethouders,

w.g. J.K. Fraanje

secretaris

w.g. M.L.P Sijbers

burgemeester

Bijlage 1 behorende bij Mandaatbesluit 2024 gemeente Tholen

 

Inhoudsopgave

 

TEAM: alle

Cluster: n.v.t.

TEAM: alle

Cluster: n.v.t.

TEAM: Concernzaken

Cluster: n.v.t.

TEAM: Middelen

Cluster: Personeelszaken

TEAM: Middelen

Cluster: Financiën

TEAM: Informatievoorziening

Clusters: Functioneel beheer/Beleid en advies

TEAM: Informatievoorziening

Cluster: Informatiebeheer

TEAM: Publiekszaken

Cluster: n.v.t.

TEAM: Werk en Inkomen

Cluster: n.v.t.

TEAM: Ruimte

Cluster: RO

TEAM: Ruimte

Cluster: V&H

TEAM: Openbare Werken

Cluster: n.v.t.

TEAM: Gemeentebedrijf

Cluster: n.v.t.

 

TEAM: alle 

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

1.

Intrekken van vergunningen c.a. op verzoek van vergunninghouder

X

2.

Uitkering voorschotten -op verzoek- op (voorlopig) vastgestelde subsidies:

  • a.

    professionele instelling tot 100%

  • b.

    niet professionele instelling tot 75%

X

3.

Correspondentie verband houdende met de voorbereiding van beslissingen op bezwaarschriften

X

4.

Vertegenwoordigen van de gemeente inzake alle buitengerechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen of diensten

X

5.

Ondertekenen uitnodigingen voor hoorzittingen ingevolge de Awb, niet zijnde een hoorzitting in het kader van een bezwaarprocedure

X

6.

Het nemen van de besluiten, het doen van de mededelingen en het verrichten van de overige handelingen als bedoeld in de artikelen 4:5 en 4:15 Awb

X

7.

Vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom op grond van artikel 4:18 Awb

X

8.

Terugvorderen van een onverschuldigd betaalde dwangsom op grond van artikel 4:20 Awb

X

9.

Vragen van algemene informatie, voeren van informatieve correspondentie van algemene aard m.b.t. een vooroverleg, een aanvraag of ontheffing en voeren van correspondentie betreffende de uitvoering en de procedure

X

10.

Het informeren/mededelen dat een commissie over het bezwaar zal adviseren op grond van artikel 7:13, lid 2, Awb

X

11.

Het doorzenden van een bezwaarschrift op grond van artikel 6:15 Awb en het mededelen hiervan aan de afzender.

X

12.

Het in handen stellen van de commissie van het bezwaarschrift met daarbij overgelegde stukken op grond van artikel 6, lid 2, van de Verordening commissie bezwaarschriften 2012

X

13.

Het verdagen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift op grond van artikel 7:10, lid 3, Awb, het verder uitstellen van de beslissing op grond van artikel 7:10, lid 4,Awb en het doen van mededeling als bedoeld in artikel 7:10, lid 5, Awb aan de bezwaarschriftencommissie, de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden

X

14.

Vertegenwoordiging van de gemeente in procedures bij de behandeling van bezwaar- en beroepschriften bij de bezwarencommissie

X

Zaken die ter competentie van burgemeester en wethouders en burgemeester behoren. Bevat tevens de bevoegdheid tot ondermandaat aan al dan niet tot de gemeentelijke organisatie behorende personen.

15.

Vertegenwoordiging van de gemeente in procedures bij de behandeling van bezwaar- en beroepschriften bij (voorzitter van een) gerechtelijke instantie of arbitrage-instituut.

X

Zaken die ter competentie van burgemeester en wethouders en burgemeester behoren. Bevat tevens de bevoegdheid tot ondermandaat aan al dan niet tot de gemeentelijke organisatie behorende personen.

16.

Aangifte bij politie en dergelijke in geval van vandalisme, diefstal en dergelijke m.b.t. gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer

X

17.

Het aanvragen van (technische) inlichtingen en offertes ter voorbereiding van beleidsbeslissingen

X

18.

Het ondertekenen en indienen van subsidieaanvragen, het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken/levering van goederen en diensten voor zover betrekking hebbend op het taakgebied van het team binnen het kader van de gewone taakuitoefening, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en het verkopen van overtollige/overbodige roerende zaken:

 

De gemeentelijke projectleiders zijn, binnen de vastgestelde kaders, gemandateerd om uitgaven te doen tot € 50.000. Voor uitgaven vanaf € 50.000 tot € 200.000 is de gemeentesecretaris bevoegd.

 

  • a.

    tot en met € 10.000

 

X

 

 

  • b.

    vanaf € 10.000 tot € 200.000

X

 

 

19.

Goedkeuren afwijken van het inkoopbeleid

X

Tevens goedkeuring van de inkoopcoördinator vereist.

20.

Afhandeling kleine klachten

X

21.

Behandeling van schadeaanmeldingen en afwikkelingen door het team waar het primaat ligt in gevallen waarin de gemeente niet verzekerd is.

X

22.

Behandeling van aansprakelijkheidsstellingen

X

Die niet door de verzekeraar worden behandeld

23.

Het sluiten van verwerkersovereenkomsten als bedoeld in artikel 28 AVG

X

Na advies van de Privacy Officer indien niet de standaard verwerkersovereen-komst wordt gehanteerd

24.

Bijhouden register van verwerkingsactiviteiten als bedoeld in artikel 30 AVG

X

25.

Uitvoeren Gegevensbeschermingseffectbeoor-deling als bedoeld in artikel 35 AVG

X

26.

Opvragen van justitiële documentatie

X

Voor zover nodig voor de uitoefening van de wettelijke- en publiekrechtelijke taak

27.

Het toekennen, wijzigingen en intrekken van toegangsrechten voor systemen

X

 

TEAM: alle

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Secretaris

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Personeelsaangelegenheden

1.

Beslissing omtrent deelname aan bijscholingsactiviteiten binnen het teambudget

X

2.

Het aantrekken van inleenkrachten voor het opvangen van piekwerkzaamheden, ter vervanging van langdurig zieken of als gevolg van vacatures, binnen de beschikbare flexibele schil 

X

Na instemming door directie

3.

Toepassing "Schouderklopjesregeling"

X

4.

Toekennen telefoonfaciliteiten

X

5.

Toestemming om gemaakte overuren volledig uit te betalen in plaats van tijd voor tijd in verlofuren

X

Na instemming door directie

6.

Aanstellen/benoemen onbezoldigd ambtenaar aanwijzing van toezichthouder

X

Na instemming door OR

7.

Toepassen arbeidsvoorwaarden (ook secundaire uit verordeningen en daarvan afgeleide besluiten)

X

Na instemming teamleider en bij afwijkingen en/of buiten de grenzen van het budget na instemming van de secretaris

8.

Kortingen toepassen in verband met ziekte

X

Na instemming teamleider

9.

Het nemen van een besluit over verkoop van verlofuren

X

In geval van teamleider een directielid en in geval van een directielid de secretaris.

 

TEAM: Concernzaken

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

1.

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in artikel 4.1 Woo, alsmede het verstrekken van de openbaar gemaakte informatie en het verdagen van de besluitvorming conform artikel 4.4, lid 2, Woo

X

2.

Het nemen van besluiten op verzoeken om hergebruik van informatie als bedoeld in artikel 3 Who, alsmede het verstrekken van de voor hergebruik geschikte informatie en het verdagen van de besluitvorming conform artikel 4, lid 5, Who

X

3.

Het besluiten over en het verstrekken van een kopie van de persoonsgegevens als bedoeld in artikel 15 AVG

X

4.

Het besluiten op verzoeken om rectificatie van onjuiste persoonsgegevens (artikel 16 AVG), op verzoeken tot verwijdering van persoonsgegevens (artikel 17 AVG) en op verzoeken tot beperking van verwerking van persoonsgegevens (artikel 18 AVG)

X

5.

Het doen van inzake rectificatie of verwijdering van persoonsgegevens of verwerkingsbeperking (artikel 19 AVG)

X

6.

Het besluiten over het verstrekken van gegevens in overdraagbare vorm (artikel 20 AVG)

X

7.

Het verhalen van kosten als bedoeld in artikel 2.4.3 Wmo (uitvoering regresrecht)

X

8.

Het beslissen op een verzoek van een bezwaarmaker de bezwaarprocedure over te slaan en in te stemmen met rechtstreeks beroep ingevolge art. 7:1a Awb

X

9.

Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschrift op grond van artikel 6:10 Awb, het opschorten van een beslistermijn voor een bezwaarschrift in verband met herstel van verzuim op grond van artikel 7:10, lid 2, Awb, en het doen van mededeling hiervan aan bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden

X

Beh. ambt. = secretaris bezwaarschriftencommissie of diens plaatsvervanger

10.

Vaststellen of een hond in verband met zijn gedrag gevaarlijk of hinderlijk is en in het bevestigende geval opleggen van een aanlijngebod of een aanlijn- en muilkorfgebod als bedoeld in artikel 2.59 APV

X

Na afstemming met de portefeuillehouder

 

TEAM: Middelen

Cluster: Personeelszaken

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Secretaris

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Personeelsaangelegenheden algemeen

1.

Oproepen en afschrijven van sollicitanten en initiëring van antecedenten en geneeskundige onderzoeken

X

2.

Het ondertekenen van alle bescheiden betreffende de personeels- en salarisadministratie zonder direct rechtsgevolg jegens derden

X

3.

Afhandeling verzoeken stageplaats/ werkervaringsplaats/leerwerkplaats en sluiten overeenkomst daarvoor.

X

Na besluit van betreffende teamleider

4.

Sluiten van arbeidsovereenkomst met teamleider/medewerk(st)er

X

Voor wat betreft teamleider na instemming door directielid en wat betreft medewerk(st)er na instemming door teamleider.

5.

Wijzigen van arbeidsovereenkomst met teamleider/medewerkster ten behoeve van:

  • tijdelijk naar vast dienstverband

  • plaatsing in de functierang

  • wijziging uren dienstverband

X

Voor wat betreft teamleider na instemming door directielid en wat betreft medewerk(st)er na instemming door teamleider.

Bij afwijking van gangbare regels na instemming directie.

6.

Afhandeling ontslag teamleider/ medewerk(st)er op eigen verzoek

X

Voor wat betreft teamleider na instemming door directielid en wat betreft medewerk(st)er na instemming door teamleider.

7.

Afhandeling ontslag directielid op eigen verzoek

X

8.

Ondertekening uitzendbevestiging/contract met uitzendbureaus inzake plaatsingen

X

9.

Ondertekening werkgeversverklaring

X

10.

Ondertekening brieven inzake pensioenberekening aan voormalig personeel c.a.

X

11.

Verlenen verlof als bedoeld in hoofdstuk 6, paragraaf 2, Cao gemeenten

X

Inclusief negatieve beslissingen en na instemming van betreffende teamleider

12.

Ondertekening correspondentie IZA, ABP, Loyalis, enz.

X

13.

Uitvoering suppletieregeling

Is aan Loyalis Contractmanagement B.V. gemandateerd

14.

Vaststellen/wijzigingen stagevergoedingen

X

 

TEAM: Middelen

Cluster: Financiën

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Algemene financiële aangelegenheden

1.

Doen van aangifte rijksbelastingen, alsmede het instellen van bezwaar en beroep

X

2.

Uitvoering raamovereenkomst voor geïntegreerde dienstverlening met BNG, waarin is geregeld:

  • Opnemen van kasmiddelen:

    • -

      hetzij in rekening-courant

    • -

      hetzij in de vorm van call- en/of kasgeldleningen

  • Uitzetten van kasgelden

X

3.

Ondertekening opgaven aan Rijksbelastingdienst inzake uitbetaalde vergoedingen aan niet in de salarisadministratie opgenomen personen

X

4.

Verlenen uitstel van betaling en oninbaar verklaren van privaatrechtelijke vorderingen tot maximaal € 10.000

X

Beh.ambt. = invorderingsambtenaar

Publiekrechtelijke invordering bij wet opgedragen aan de invorderingsambtenaar.

Belastingen en retributies

5.

Vaststellen en wijzigen lijst deurwaarders

X

Beh.ambt. = invorderingsambtenaar

 

Verzekeringen

 

 

 

6.

Afsluiten, wijzigingen, beëindigen binnen bestaand verzekeringspakket

X

 

TEAM: Informatievoorziening

Clusters: Functioneel beheer/Beleid en advies

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

BAG

1.

Toekennen van (niet) authentieke (huis)nummers ingevolge artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen)

X

2.

Opmaken van een document als bedoeld in artikel 10, aanhef en onder b, BAG

X

3.

Ingevolge artikel 14 BAG, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie

X

4.

Ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 BAG

X

5.

Onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Dienst als bedoeld in artikel 31 BAG

X

6.

Op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, bedoeld in artikel 32, lid 1, onder a, BAG

X

7.

Opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen.

X

Mede mandaat aan de directeur Sabewa

 

AVG

8.

Het melden van inbreuken in verband met persoonsgegevens (datalekken) aan de Autoriteit Persoonsgegevens als bedoeld in artikel 33 AVG

X

Beh. ambt. = functionaris gegevensbescherming

 

Eherkenning c.a.

 

 

 

9.

Het beheren van eHerkenningsmiddelen tot en met betrouwbaarheidsniveau EH3

X

Beh. ambt. = medewerker functioneel beheer.

Betreft aanschaf, registratie, beheer machtigingen en zijn van contactpersoon

10.

Het aanmaken, wijzigen en opheffen (lokaal beheer) van autorisaties om toegang te verkrijgen tot justitiële documentatie

X

Beh. ambt. = medewerker functioneel beheer.

 

TEAM: Informatievoorziening

Cluster: Informatiebeheer

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Secretaris

Archivaris

Voorwaarden/opmerking

1.

Besluit tot vaststelling van de vernietigingslijst van nog niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden

X

2.

Overbrengen archief(delen) naar gemeentelijke archiefbewaarplaats

X

3.

Besluit tot vaststelling van de vernietigingslijst van archiefbescheiden uit de archiefbewaarplaats

X

 

TEAM: Publiekszaken

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Paspoorten en rijbewijzen

1.

Afgifte paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten alsmede het verrichten van handelingen die hierop betrekking hebben

X

 

Lijkbezorging

2.

Besluiten over uitstel begraven/cremeren

X

3.

Uitgeven en verlengen van het uitsluitend recht tot begraven c.q. plaatsen van een urn op de daarvoor bestemde plaatsen

X

4.

Overschrijving van het uitsluitend recht

X

5.

Toestemming tot het aanbrengen van beplantingen en (tijdelijke) gedenktekens

X

De behandelend ambtenaar is tevens bevoegd de plaatsing van een tijdelijk grafmonument, dat niet voldoet aan de gestelde regels, af te wijzen.

6.

Bepaling van een ander uur van begraven

X

7.

Begraven op ander uur op verzoek van nabestaanden

X

8.

Besluit op verzoek tot afkoop onderhoud graf

X

9.

Brief aan erfgenaam inzake mogelijke afkoop

X

10.

Ondertekening bereidverklaring ontvangst urn

X

 

Verkiezingen

11.

In ontvangst nemen van kandidatenlijst ingevolge artikel H1 Kieswet

X

12.

Afgeven betalingsbewijs ten behoeve van registratie van een politieke partij en het inleveren van een kandidatenlijst

X

13.

Ondertekenen van ondersteuningsverklaringen ingevolge artikel H4, lid 1, Kieswet

X

14.

Aanvragen van zogenaamde "briefstemmers" en het ondertekenen van het briefstembewijs

X

Gemeente Den Haag neemt deze verzoeken in ontvangst.

15.

Kiezerspassen en volmacht-legitimatiekaarten

X

16.

Ondertekening benoemingsbesluit voorzitter, leden en plv. leden van (hoofd)stembureaus

X

 

BRP

 

 

 

17.

Aanschrijving voornemen tot ambtshalve aanbrengen wijzigingen persoonslijst

X

18.

Verstrekken gewaarmerkt afschrift persoonslijst

X

19.

Mededeling besluit tot verstrekking persoonsgegevens aan derden

X

20.

Besluiten over correctieverzoek en verlenging behandelingstermijn alsmede kennisgeving aan de verzoeker van de beslissing op het verzoek en de eventuele verlenging van de behandelingstermijn als bedoeld in artikel 2.58 BRP

X

21.

Algemene verklaring onder ede

X

Daartoe door het college aangewezen ambtenaren.

22.

Ondertekening verzoek tot overlegging van stukken

X

23.

Ondertekening oproep om in persoon te verschijnen

X

24.

Aanschrijving tot wijziging naamgebruik

X

25.

Verzoek tot doen van aangifte verhuizing

X

26.

Besluit op verzoek tot geheimhouding gegevens

X

27.

Besluit op verzoek inzicht verstrekte gegevens

X

28.

Ambtshalve zorgdragen voor opneming gegevens betreffende het vertrek en het volgende verblijf buiten Nederland van ingezetenen als bedoeld in artikel 2.21, lid 2, BRP

X

29.

Ambtshalve zorgdragen voor opneming van het gegeven van vertrek van de ingezetene uit Nederland als bedoeld in artikel 2.22, lid 1, BRP

X

30.

Ambtshalve een briefadres opnemen indien het woonadres ontbreekt en geen aangifte wordt gedaan van een briefadres als bedoeld in artikel 2.23, lid 1, BRP

X

 

Nationaliteitsrecht

31.

Het in ontvangst nemen van naturalisatieverzoeken en het geven van advies inzake het verzoek aan ministerie van Justitie

X

Inclusief negatieve adviezen (deze bevoegdheid is toegekend door de burgemeester op grond van ondermandaat).

32.

Het in ontvangst nemen van een verklaring van afstand van de nationaliteit o.b.v art 63 derde lid Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

X

 

Subsidies

33.

Beslissingen op verzoeken om subsidie Bejaarden Alarmering Zeeland

X

 

Algemene subsidieverordening gemeente Tholen 2011 (voor zover het betreft de subsidies als bedoeld in de Verordening subsidiering gemeente Tholen 2018)

 

 

 

34.

Vaststelling subsidie, afgifte subsidiebeschikking en verbinden van voorwaarden aan beschikking (artikel 4)

X

35.

Verlangen andere of slechts enkele gegevens, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk, respectievelijk voldoende, zijn. (artikel 6, lid 4)

X

36.

Stellen van een andere termijn voor het indienen van een aanvraag voor daarbij aan te wijzen subsidies (artikel 7, lid 2)

X

37.

Verbinden verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening met betrekking tot het beheer en gebruik van de subsidie. (artikel 11, lid 2)

X

38.

Bepalen dat ook andere of minder gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd. (artikel 17, lid 3 en artikel 18, lid 3)

X

39.

Berichten dat een langere termijn nodig is voor het nemen van een beslissing op de vaststelling van de subsidie (artikel 19, lid 2)

X

40.

Overgaan tot ambtshalve subsidievaststelling (artikel 19, lid 4)

 

Wet op de Kansspelen

41.

Correspondentie en afdoening van toestemmingen voor kleine kansspelen, loterijvergunningen en vergunningen tot het hebben van speelautomaten.

X

 

Wmo

42.

Aanvraag woon- of vervoersvoorzieningen inclusief de daaruit voortvloeiende correspondentie, waarvoor indicatie is afgegeven (toekenning en afwijzing)

X

43.

Aanvraag rolstoel inclusief de daaruit voortvloeiende correspondentie waarvoor indicatie is afgegeven (toekenning en afwijzing)

X

44.

Opleggen en innen van het eigen aandeel bij de financiële tegemoetkoming als bedoeld in artikel 19 Wmo

De directie van het CAK B.V. te Den Haag

Op grond van het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit directeur CAK d.d. 8 juni 2009

45.

Aanvragen huishoudelijke hulp inclusief daaruit voortvloeiende correspondentie, waarvoor indicatie is afgegeven (toekenning en afwijzing)

X

46.

Beslissen op aanvragen gehandicaptenparkeerkaart

X

 

Bijzondere bijstand/minimaregelingen

 

 

 

47.

Beslissen op en afhandelen van aanvragen (zowel toekenningen als afwijzingen) en beeindigingen bijzondere bijstand

X

 

Wet hersteloperatie toeslagen

 

 

 

48.

Het uitoefenen van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2.21

X

Na afstemming met de coördinator team Publiekszaken

 

Algemeen

 

 

 

49.

Advies ten aanzien van verzoeken tot geslachtsnaamwijziging

X

50.

Legaliseren van handtekeningen

X

51.

Afgeven van uittreksels uit het persoonsregister, attestaties de vita, bewijs van in leven zijn en verklaringen van het Nederlanderschap

X

52.

Afgifte bewijzen on- en minvermogenden

X

53.

Registratie gegevens toezicht seksinrichtingen

Is gemandateerd aan politie Zeeland-West-Brabant

54.

Het doen van verzoeken aan het UWV tot levering van bepaalde diensten en het sluiten van overeenkomsten daarvoor.

X

 

APV

55.

Verlening vergunning voor collecteren als bedoeld in artikel 5.13

X

56.

Besluiten op verzoeken om vergunning tot het inzamelen van kleding

X

 

Beheer en ingebruikgeving accommodaties

57.

Verhuur of ingebruikgeving van:

  • -

    dorpshuizen

  • -

    gymnastieklokalen

  • -

    binnen- en buitensportaccommodaties,

en vaststellen rooster van het (mede)gebruik van de accommodatie.

X

Beh. ambt, inclusief beheerders dorpshuizen en gemeenschapscentra en binnen- en buitensportaccommodaties

 

Leerlingenvervoer

58.

Besluiten nemen met betrekking tot de uitvoering van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Tholen 2016

X

Inclusief negatieve beslissingen met instemming van de portefeuillehouder

Beh. Ambt. = medewerkers loket leerlingenvervoer SWVO

 

Huwelijk

 

 

 

59.

Benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag als bedoeld in artikel 1:16 BW

X

 

TEAM: Werk en Inkomen

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Aanvraag levensonderhoud Participatiewet en Ioaw

1.

Aanvragen toekennen (eventueel met loonkostensubsidie uit inkomensdeel), niet in behandeling nemen of afwijzen. Opleggen verplichtingen, inclusief daaruit voortvloeiende reguliere wijzigingen alsmede hersteltermijn/herziening/ intrekking/beëindiging.

X

2.

Aanvraag om voorschot zowel nadat een besluit op aanvraag uitkering levensonderhoud is genomen dan wel waarop nog een besluit genomen moet worden

X

 

Ioaz en Bbz 2004:

3.

Aanvragen toekennen levensonderhoud (eventueel met loonkostensubsidie uit inkomensdeel), niet in behandeling nemen of afwijzen. Opleggen verplichtingen, inclusief daaruit voortvloeiende reguliere wijzigingen alsmede hersteltermijn/herziening/ intrekking/beëindiging.

X

4.

Besluiten op aanvraag bedrijfskapitaal als bedoeld in artikel 20 Bbz 2004:

 

 

 

  • tot een bedrag van € 75.000,00

 

X

 

 

  • vanaf een bedrag van € 75.000,00 tot maximum

X

 

 

5.

Besluiten op aanvraag bedrijfskapitaal als bedoeld in de artikelen 22, 24 en 26 Bbz 2004 en op bijstand in de voorbereidingskosten als bedoeld in artikel 29 Bbz 2004

X

6.

Het ambtshalve kwijtschelden van rente bij geldlening en borgtocht als bedoeld in artikel 21 Bbz 2004

X

 

Uitkering Participatiewet, Ioaw, Bbz 2004, Ioaz, Bijzondere bijstand (incl. individuele inkomenstoeslag, activeringsregeling en individuele studietoeslag)

7.

Toestemming verblijf in buitenland

X

8.

Informatie (conform genomen besluit) over uitkeringen aan cliënten

X

9.

Opdracht fraudeonderzoek

X

10.

Opdracht aan sociale recherche: horen bij het proces wet handhaving/boete of een fraudeonderzoek

X

11.

Administratief onderzoek

X

12.

Opleggen maatregel/afstemming van de uitkering bij schending van een andere verplichting dan de inlichtingenverplichting

X

13.

Het opleggen van een waarschuwing of het geven van kennisgeving boete (= voorlopige boete) in het kader van de wet handhaving bij verwijtbare schending van de inlichtingenverplichting -inclusief uitnodiging om zienswijze naar voren te brengen

X

14.

Het opleggen van een definitieve boete in het kader van de wet handhaving bij verwijtbare schending van de inlichtingenverplichting in geval van de lichte procedure

X

15.

Het opleggen van een definitieve boete in het kader van de wet handhaving bij verwijtbare schending van de inlichtingenverplichting in geval van de zware procedure

X

Er is sprake van een zware procedure als de hoogte van de boete die kan worden opgelegd meer bedraagt dan € 340,00.

16.

Aanvragen/toekenningen in het kader van re-integratie op grond van het werkdeel tot € 5.000

X

17.

Opstellen, ondertekening trajectplan en daarmee samenhangende correspondentie

X

18.

Heronderzoeken i.v.m. voldoen aan afspraken re-integratie en rechtmatigheid, waaronder themacontroles, steekproeven en rechtmatigheid Participatiewet, Ioaw, Ioaz en Bbz 2004 en controle van gegevens van bijvoorbeeld het GBA, Suwi-Inkijk en het Inlichtingenbureau .

X

 

Wet inburgering

19.

Inburgeringtraject (aanbod, vaststelling, handhaving, inclusief daaruit voortvloeiende verplichtingen)

X

 

Wet Taaleis

 

 

 

20.

Besluiten of wel of niet wordt voldaan aan de taaleis.

X

 

Bijzondere bijstand/minima regelingen

21.

Aanvragen toekenning, afwijzing, beëindiging bijzondere bijstand

X

 

Schuldhulpverlening

22.

Aanvraag borgstelling

X

23.

Aanvraag leenbijstand

X

24.

Verzoek WSNP

X

25.

Budgetbegeleiding

X

26.

Aanvraag sanering boven € 10.000

X

 

Debiteuren, terugvordering en verhaal

27.

Ondertekenen verklaringen derdenbeslag, aanmaningen en saldobiljetten

X

28.

Ondertekenen brieven betreffende verrekening/ terugbetaling van uitkering/invordering door middel van beslag

X

29.

Vertegenwoordigen gemeente bij de procedures met betrekking tot terugvordering c.q. verhaal in rechte (procedures in eerste aanleg bij de sectie kanton van de arrondissementsrechtbank respectievelijk de arrondissementsrechtbank)

X

30.

Opleggen onderhoudsbijdrage en alle hieruit voortkomende correspondentie

X

31.

Herzienings- of betalingsregeling met debiteur

X

32.

Besluit tot terugvorderen

X

33.

Besluit tot niet-terugvorderen tot een bedrag van € 10.000,

X

34.

Het oninbaar verklaren van vorderingen na slotuitdeling/schone lei als gevolg van uitspraak rechtbank in kader WSNP, ongeacht de hoogte van de openstaande vordering.

X

35.

Het oninbaar verklaren van vorderingen tot een bedrag van € 10.000

X

 

TEAM: Ruimte

Cluster: RO

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Onroerende zaken

1.

Plaatsing op wachtlijst van aanvragen voor reservering van een bouwkavel in verband met grondverkoop conform de exploitatieopzet

X

2.

Optieverlening en verkoop van bouwkavels aan particulieren (uitgezonderd op industrieterreinen) en aan bedrijven (ook op industrieterreinen) overeenkomstig de vastgestelde uitgifteprijs, verkoop van kleine stukjes grond ten behoeve van de bouw van gevels tegen bestaande woningen en verkoop van overhoeken, groenstrookjes e.d., het afsluiten van overeenkomsten daarvoor en het voeren van correspondentie daarover.

X

3.

Het verhuren, verpachten, in erfpacht geven, enz. van gemeente-eigendommen en het afsluiten van overeenkomsten daarvoor.

X

4.

Het verhuren van vis- en jachtrecht, volkstuintjes en ligplaatsen in jachthavens, en het afsluiten van overeenkomsten daarvoor.

X

Wat betreft de verhuur van visrecht inclusief het verlenen van ondermandaat aan de huurder tot het geven van schriftelijke toestemming aan derden voor het gebruik van gemeentelijke eigendommen (viswater).

5.

Het verlenen van toestemming voor het gebruik van gemeentegronden t.b.v. het houden van een evenement als bedoeld in de APV

X

6.

Het, voor zoveel mogelijk, ter goedkeuring inzenden van overeenkomsten (zoals pachtovereenkomsten en huurovereenkomsten visrecht), het jaarlijks in rekening brengen van de verschuldigde vergoedingen (voor o.a. pacht, erfpacht, huur, enz.) en het periodiek aanpassen van deze vergoedingen.

X

7.

Het uitvoeren van besluiten tot aan- en verkoop en ruiling van een onroerende zaak (voeren van correspondentie en sluiten van overeenkomsten daarvoor).

X

8.

Aanschrijven derden om zonder toestemming in gebruik genomen gemeentegrond vrij te maken

X

9.

Compareren bij akten van levering voor verkoop/vervreemding dan wel koop/verkrijging van registergoederen en/of vestiging van zakelijke rechten op een registergoed van de gemeente en alle daartoe nodige akten en stukken te doen opmaken.

X

Met bevoegdheid tot verlenen van volmacht aan medewerk(st)ers notariskantoor.

 

Omgevingswet

 

 

 

10.

Verrichten van alle verplichte handelingen (zoals doorzending, aanschrijving en dergelijke, het doen van bekendmakingen, enz.) welke in de Omgevingswet gesteld zijn om tot vaststelling, herziening of wijziging van een omgevingsplan te komen

X

11.

Het verzorgen van in de Omgevingswet juncto afdeling 3.4 Awb voorgeschreven publicaties.

X

12.

Uitnodiging hoorzitting voor de behandeling van inspraakreacties en/of zienswijzen bij procedures ten behoeve van omgevingsplanwijzigingen en -uitwerkingen.

X

13.

Afdoen verzoeken van informatieve aard

X

Indien geen aanvraag omgevingsvergunning is ingediend

14.

Met een verzoeker overeenkomen ex artikel 13.3c dat de schade die op grond van de artikelen 15.1, 15.5, 15.7, eerste lid, 15.8 en 15.9 voor tegemoetkoming in aanmerking zou komen, geheel voor zijn rekening komt.

X

15.

Het sluiten van overeenkomsten met initiatiefnemers van (planologische/steden-bouwkundige) ontwikkelingen ten behoeve van wijziging/ herziening van geldende of maken van nieuwe bestemmingsplannen, met betrekking tot zaken als in rekening te brengen kosten, planschade, enzovoorts.

X

Mits sprake is van een positief principebesluit van het college van burgemeester en wethouders

 

Bodemonderzoek

 

 

 

16.

Correspondentie samenhangende met bodemonderzoeken en bodeminformatie verstrekken aan derden

X

17.

Geven van een eindoordeel over bodemonder-zoeksrapporten.

X

18.

Projectleiding en uitvoering bodemonderzoek in eigen opdracht

X

19.

Melden conform de Wet bodembescherming bij Gedeputeerde Staten van Zeeland van het voornemen om, in opdracht van de gemeente, een bodemsanering uit te voeren op een locatie welke onder het eerbiedigend overgangsrecht valt

X

Meedelen aan portefeuillehouder

20.

Vaststellen van de staat van meer- en minderwerk van uitgevoerde werken.

X

21.

Berichten aan bedrijven dat op hun prijsaanbieding niet zal worden ingegaan

X

22.

Directievoering op de uitvoering van bodemsanering in eigen opdracht.

X

 

Verordening starterslening gemeente Tholen 2020

 

 

 

23.

Bepalen of aanvrager een starterslening mag aanvragen (artikel 4, eerste lid)

X

24.

Ontvangst aanvraag bevestigen (artikel 5, tweede lid)

X

25.

Aanvrager in de gelegenheid stellen aanvraag te complementeren (artikel 5, derde lid)

26.

Aanvraag niet-ontvankelijk verklaren (artikel 5, vierde lid)

X

27.

Nemen van een beslissing op de aanvraag en middels toewijzings- of afwijzingsbesluit meedelen aan aanvrager (artikel 5, vijfde lid)

X

28.

Intrekken toewijzingsbesluit (artikel 6, tweede lid)

X

 

Verordening subsidie instandhouding rijksmonumenten 2008

 

 

 

29.

Besluiten om aanvraag, ingediend na indieningstermijn, toch ontvankelijk te verklaren (artikel 3, derde lid)

X

30.

Beslissen op subsidieaanvraag (artikel 5)

X

 

Subsidieverordening gemeentelijke monumenten gemeente Tholen 2023

 

 

 

31.

Verlenen, vaststellen en uitbetalen van onderhoudssubsidies (artikel 3, eerste lid)

X

Onder behandelend ambtenaar bij mandaten ingevolge de Subsidieverordening gemeentelijke monumenten gemeente Tholen 2023 wordt tevens verstaan de beleidsmedewerker erfgoed.

32.

Bepalen dat aanvullende stukken moeten worden overgelegd (artikel 7, derde lid)

X

33.

Intrekken subsidieverlening (artikel 8, tweede lid)

X

34.

Definitief vaststellen en uitbetalen van de subsidie (artikel 9)

X

 

Verordening lening Duurzaam en Langer Thuis gemeente Tholen 2020

 

 

 

35.

Toetsen aanvraag en de aanvrager naar SVn verwijzen voor het aanvragen van een lening (artikel 7)

X

36.

Ontvangst aanvraag bevestigen (artikel 8, tweede lid)

X

37.

Aanvrager in de gelegenheid stellen aanvraag te complementeren (artikel 8, derde lid)

X

38.

Aanvraag niet-ontvankelijk verklaren (artikel 8, vierde lid)

X

39.

Nemen van een beslissing op de aanvraag en middels toewijzings- of afwijzingsbesluit meedelen aan aanvrager (artikel 8, zesde lid)

X

40.

Intrekken toewijzingsbesluit (artikel 9, tweede lid)

X

 

TEAM: Ruimte

Cluster: V&H

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Clustercoördinator

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Omgevingswet/Awb

1.

Beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning ingevolge artikel 5.8 Omgvingswet

X

2.

Beslissen op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit zoals genoemd in onderdeel A van de bijlage bij artikel 1.1 Omgevingswet

X

Met uitzondering van de situatie waarin:

  • beslist wordt op een aanvraag omgevingsvergunning met toepassing van de uitgebreide procedure

  • sprake is van bindend adviesrecht van de gemeenteraad

  • er wordt afgeweken van een aangevraagd advies

  • sprake is van een wijzigingsbevoegdheid (Wro) die gedelegeerd is aan het college en waarbij door middel van een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplan-activiteit medewerking wordt verleend

3.

Verbinden van voorwaarden aan de omgevingsvergunning omtrent nog in te dienen gegevens en overige voorwaarden (artikel 7.18 Omgevingsregeling)

X

4.

Een belanghebbende in de gelegenheid stellen zijn zienswijze naar voren te brengen ingevolge artikel 4:7 en artikel 4:8 Awb

X

5.

Besluit tot (gedeeltelijke) intrekking van een omgevingsvergunning (artikel 5.39, onder a, 5.40, tweede lid, onder e en 18.10 Omgevingswet)

X

6.

Besluiten om een aanvraag om een omgevingsvergunning definitief niet in behandeling te nemen (artikel 4:5 Awb)

X

7.

Besluiten tot het verlengen van een bij de omgevingsvergunning aangegeven termijn (artikel 5.36, vierde lid, Omgevingswet)

X

8.

Het overschrijven van een omgevingsvergunning op naam van een ander (artikel 5:37, eerste lid, Omgevingswet)

X

9.

Aanvrager in de gelegenheid stellen om zijn aanvraag omgevingsvergunning aan te vullen (artikel 4:5 Awb)

X

10.

Het verlengen van de beslistermijn op een aanvraag omgevingsvergunning met zes weken (artikel 16.64, tweede lid, en artikel 16.66, derde lid, Omgevingswet) inclusief het verzenden van de mededeling aan de aanvrager

X

11.

Het verzorgen van de voorgeschreven publicaties en terinzagelegging op grond van de Omgevingswet en afdeling 3.4 Awb, alsmede het verrichten van de handelingen genoemd in artikel 3:13 en 3:14 Awb

X

12.

Het toezenden van in de Omgevingswet genoemde ontvangstbevestigingen, berichten, stukken en besluiten

X

13.

Het wijzigen van de voorschriften van de omgevingsvergunning op grond van artikel 5.41 Omgevingswet

X

14.

Inwinnen van adviezen bij andere bestuursorganen of instanties en/of andere bestuursorganen of instanties in de gelegenheid stellen om advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning

X

15.

Het aanhoren van een mondelinge zienswijze ex artikel 3:15 Awb

X

16

Het verdagen van de beslistermijn op een beschikking (artikel 4.14 Awb)

X

Na afstemming met portefeuillehouder

 

Welstand

17.

Bepalen of het uiterlijk of plaatsing van het bouwwerk waarop een aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft, voldoet aan de redelijke eisen van welstand op basis van de sneltoetscriteria uit de welstandsnota dan wel voldoet aan de welstandsvrije criteria uit de welstandsnota

X

 

Leegstandwet

18.

Verlenen of weigeren van een vergunning tot het aangaan van overeenkomsten van huur en verhuur van woonruimte ex artikel 15, eerste lid, Leegstandswet

X

19.

Verlengen van de vergunning tot het aangaan van overeenkomsten van huur en verhuur van woonruimte ex artikel 15, zesde lid, Leegstandswet

X

 

Bruidsschat omgevingsplan

20.

Besluiten tot het opleggen van een verbod een bouwwerk, een open erf of terrein te gebruiken bij bouwvalligheid of bij bouwvalligheid van een in de nabijheid gelegen bouwwerk (artikel 22.17 en 22.21 Bruisschat)

X

21.

Besluit tot het staken van het gebruik wegens ontbreken van de in het Bouwbesluit opgelegde eisen van veiligheid en bij gebrek aan hygiëne (artikel 22.18 Bruidsschat)

X

 

Besluit activiteiten leefomgeving

 

 

 

 

22.

Het afdoen van meldingen.

X

 

Bbgbop

 

 

 

 

23.

Het afdoen van meldingen.

X

 

Handhaving

24.

Besluiten tot het stilleggen van de (bouw)werkzaamheden in verband met het bouwen zonder kwaliteitsborging, eventueel gecom-bineerd met het opleggen van een last onder dwangsom alsmede intrekking van de besluiten hiertoe en besluiten om genoemde besluiten in of uit te laten schrijven in het gemeenteregister op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (artikel 125 Gemeentewet, Omgevingswet en artikel 5:4 en titel 5.3 Awb)

X

In overleg met de portefeuillehouder

25.

Besluiten tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang inhoudende het treffen en/of het opleggen van maatregelen tot het beëindigen en beëindigd houden van milieuovertredingen met ernstige dreigende gevolgen voor het milieu en/of gevaar voor de gezondheid of de veiligheid dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe eventueel gecombineerd met het opleggen van een last onder dwangsom alsmede intrekking van de besluiten hiertoe en besluiten om genoemde besluiten in of uit te laten schrijven in het gemeenteregister op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (artikel 125 Gemeentewet, Omgevingswet en artikel 5:4 en titel 5.3 Awb).

X

In overleg met de portefeuillehouder

26.

Besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang inhoudende het verwijderen van de inboedel zodra deze op de openbare weg wordt geplaatst als gevolg van een woningontruiming (artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:21 e.v. Awb en artikel 2.10 APV)

X

27.

Constateringsbrief m.b.t. een illegale situatie (bouwen, gebruik, slopen, strijd met een artikel uit de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging, strijd met de voorschriften van een omgevingsvergunning, strijd met voorschriften van een uit de Wet milieubeheer voortvloeiende Amvb, strijd met de APV)

X

28.

Schriftelijk verzoek om illegale situatie (bouwen, gebruik, slopen, strijd met Omgevingswet, de Wet kwaliteitsborging en strijd met artikel uit de APV) te beëindigen

X

29.

Mededeling dat het permanent bewonen van recreatiewoningen, zomerwoningen e.d. in strijd is met het bestemmingsplan

X

30.

Verlenen van toestemming tot het plaatsen van tijdelijke woonruimte

X

31.

Mededelen bevindingen na controlebezoek

X

32.

Meedelen dat na het voornemen tot een handhavingsbesluit de overtredingen, niet zijnde gedragsovertredingen, ongedaan zijn gemaakt en daarmee het handhavingstraject wordt beëindigd en niet meer wordt overgegaan tot het opleggen van een handhavingsbesluit.

X

Na afstemming met de portefeuillehouder

33.

Besluit tot intrekking van een handhavingsbesluit, niet zijnde gedragsovertredingen, nadat is gebleken dat binnen de begunstigingstermijn de overtreding(en) ongedaan is/zijn gemaakt.

X

Na afstemming met de portefeuillehouder

34.

Informatieve correspondentie in het kader van toezicht, controle en handhaving

X

35.

Het aanhoren van een mondelinge (of telefonische) zienswijze ex artikel 4:8 Awb

X

36.

Conform de vooraankondiging het opleggen van een definitief handhavingsbesluit of definitieve afwijzing van een handhavingsverzoek

X

Na afstemming met de portefeuillehouder en onder voorwaarde dat er geen zienswijze is ingediend tegen de vooraankondiging

37.

Vaststellen van de hoogte van de kosten van bestuursdwang bij beschikking (artikel 5:25 Awb)

X

38.

Het nemen van een beschikking omtrent de invordering van een dwangsom (artikel 5:37 juncto artikel 4:86 Awb)

X

39.

Het nemen van een beschikking omtrent het vaststellen van de verschuldigde wettelijke rente (artikel 4:99 Awb)

X

40.

Het verlengen van een herstel- en/of begunstigingstermijn in kader van een handhavingsbesluit

X

Na afstemming met portefeuillehouder

 

Milieubeheer

41.

Doen van aanschrijvingen tot het aanvragen van een omgevingsvergunning in het kader van de Wm, of het doen van een melding in het kader van een daaruit voortvloeiende Amvb

X

.

42.

Verlenen van een ontheffing voor stoken van vuur in de open lucht ex. artikel 10.63 Wm

X

Inclusief negatieve beslissing

 

Aanvullingswet geluid

43.

Correspondentie welke voortvloeit uit de Aanvullingswet geluid

X

 

APV

44.

Het afdoen van meldingen voor incidentele festiviteiten als bedoeld in artikel 4.3 APV

X

45.

Verlenen of weigeren van toestemming voor een incidentele festiviteit als bedoeld in artikel 4.3 APV

X

Geldt alleen indien het totaal aantal van collectieve en incidentele festiviteiten per inrichting (maximaal 12) overschreden wordt (artikel 4.3, zesde lid van de APV).

46.

Inwinnen van adviezen bij andere bestuursorganen of instanties m.b.t. een aanvraag om vergunning of ontheffing en/of andere bestuursorganen of instanties in de gelegenheid stellen om advies uit te brengen over de aanvraag of ontheffing of het ontwerp van de beschikking op een aanvraag om vergunning of ontheffing

X

47.

Het verlenen van vergunningen en ontheffingen op basis van de afdelingen 2 tot en met 12 van hoofdstuk 2 (met uitzondering van artikel 2:11), afdelingen 1 en 5 van hoofdstuk 4 en afdelingen 4 en 5 van hoofdstuk 5

X

Het betreft alleen de vergunningen en ontheffingen en dus niet aanwijzingen van gebieden of het stellen van nadere regels. Inclusief negatieve beslissingen op verzoeken om vergunning tot het plaatsen van reclameborden voor zover de aanvraag niet past binnen de door burgemeester en wethouders vastgestelde richtlijnen

48.

Verlenen ontheffing van het verbod tot het veroorzaken van geluidhinder bij bijzondere evenementen.

X

49.

Verlenen ontheffing verbod wegwedstrijden (artikel 10, eerste lid, juncto artikel 148, Wvw)

X

Alleen van toepassing bij het verlenen van evenementenvergun-ningen

50.

Verlenen ontheffing van artikel 62 RVV voor parkeren van vrachtwagens en bussen binnen de bebouwde kom (artikel 87 RVV)

X

Alleen van toepassing bij het verlenen van evenementenvergun-ningen en standplaatsvergunningen

 

Alcoholwet

 

 

 

 

51.

Verlenen van vergunningen en ontheffingen indien voorgeschreven adviezen gunstig zijn en/of indien in voorgaande jaren de vergunningen of ontheffingen ook zijn verleend en er geen veranderingen zijn opgetreden.

X

Voor zover niet in strijd met bestemmingsplan en het een voortzetting van bestaande activiteiten betreft.

52.

Het verzorgen van de voorgeschreven publicaties en terinzageleggging o.g.v. de Alcoholwet en afdeling 3.4 Awb, alsmede het verrichten van de handelingen genoemd in artikelen 3.13 en 3.14 Awb

X

 

BAG

53.

Bevoegd tot het opmaken van een document zoals bedoeld in artikel 10, aanhef en onder b BAG

X

54.

Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie dien van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen

X

Mede mandaat aan de directeur Sabewa

55.

Toekennen van (niet) authentieke (huis)nummers  ingevolge artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen)

X

 

Zondagswet

 

 

 

 

56.

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 3, lid 3, Zondagswet voor het ten gehore brengen van muziek en geluid op zondag vanaf 13.00 uur t.b.v. een evenement als bedoeld in de APV

X

Na instemming door de burgemeester

57.

Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 4, lid 3, Zondagswet voor het houden van een openbare vermakelijkheid op zondag

X

Na instemming door de burgemeester

 

BABW

 

 

 

 

58.

Het aanstellen van verkeersregelaars overeenkomstig artikel 56, lid 1, aanhef en onder b, BABW

X

 

TEAM: Openbare Werken

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. Ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

Algemeen

1.

Verlenen van toestemming voor het maken of veranderen van een inrit onder vaststelling van de kosten en voorwaarden

X

2.

Verlenen van toestemming voor het maken of veranderen van een normale rioolaansluiting onder vaststelling van de kosten en voorwaarden

X

3.

Toestemming verlenen voor tijdelijke plaatsing van een bouwkeet c.q. opslag bouwmaterialen op openbaar terrein

X

Afstemming met team Ruimte i.v.m. het eventueel noodzakelijk zijn van een tijdelijke bouwvergunning.

4.

Verlenen van vergunning voor het leggen van kabels en leidingen in gemeente-grond door diverse nutsbedrijven

X

5.

Vertegenwoordigen van de gemeente bij grenswijzigingen Kadaster

X

6.

Wijziging dagen en tijden van het ter inzameling aanbieden van huishoudelijk afval bij feestdagen of bijzondere plaatselijke gebeurtenissen

X

7.

Afwikkelen van subsidies inzameling oud papier

X

8.

Besluiten om weggesleepte goederen, na de in de Awb gestelde periode van 13 weken en indien verkoop niet mogelijk is gebleken, om niet aan derden in eigendom overdragen of laten vernietigen.

X

9.

Ondertekenen declaraties van de vlaggers

X

10.

Het verhuren, verpachten, in erfpacht geven, enz. van gemeente-eigendommen en het afsluiten van overeenkomsten daarvoor.

X

11.

Uitvoeren van alle op grond van wet- en regelgeving vereiste handelingen betreffende de elektrotechnische bedrijfsvoering

X

 

APV

 

 

 

12.

Aanschrijven tot snoeien, verwijderen en opruimen van (hinderlijke) beplanting en verwijderen van opgeslagen materialen in de openbare ruimte

X

13.

Toestemming verlenen tot het direct vellen van een houtopstand als bedoeld in artikel 4.11, lid 2, sub c,

X

14.

Aanschrijven tot verwijderen van afval, vuilnis of enige andere dergelijke stof of voorwerpen van de openbare weg en terreinen

X

15.

Besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang als bedoeld in artikel 125 Gemeentewet inhoudende het verwijderen van voertuigen in verband met parkeerexcessen op grond van afdeling 1 van hoofdstuk 5

X

 

Begraafplaatsen

16.

Aanschrijven van een rechthebbende op een graf tot het nakomen van de verplichting ten aanzien van het onderhoud van grafbedekkingen niet vallende onder de onderhoudsplicht van de gemeente

X

17.

Afdoen van aanvragen voor het plaatsen van grafmonumenten die niet in behandeling worden genomen wegens het ontbreken van relevante stukken

X

18.

Besluiten tot uitgifte van een graf in afwijking van het indelingenbesluit en nadere regels

X

In overleg met de portefeuillehouder

19.

Uitgeven en verlengen van het uitsluitend recht tot begraven c.q. plaatsen van een urn op de daarvoor bestemde plaatsen

X

20.

Overschrijving van het uitsluitend recht

X

21.

Toestemming tot het aanbrengen van beplantingen en (tijdelijke) gedenktekens

X

De behandelend ambtenaar is tevens bevoegd de plaatsing van een tijdelijk grafmonument, dat niet voldoet aan de gestelde regels, af te wijzen.

22.

Besluit op verzoek tot afkoop onderhoud graf

X

23.

Brief aan erfgenaam inzake mogelijke afkoop

X

 

Aanbestedingen

24.

Vaststellen van de staat van meer- en minderwerk van uitgevoerde werken

X

25.

Uitnodigen van bedrijven voor prijsopgave overeenkomstig het vastgestelde aanbestedingsbeleid

X

26.

Vaststellen en toezenden van opnamerapporten en proces-verbaal van opleveringen naar aannemers n.a.v. uitgevoerde (openbare) werken

X

27.

Berichten aan bedrijven dat op hun prijsaanbieding niet zal worden ingegaan

X

28.

Beantwoorden van verzoeken om in aanmerking te komen voor het maken van prijsaanbiedingen

X

 

Uitvoering van werken

29.

Directievoering op de uitvoering van civiel- en cultuur- en bouwtechnische werken.

X

30.

Verlenen van ontheffingen ingevolge artikel 149, Wvw, juncto artikel 7.4, Voertuigenreglement en juncto artikel 87, RVV, voor zover noodzakelijk voor en samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

Mandaat aan directeur Rijksdienst voor het wegverkeer.

31.

Ontheffing verbod wegwedstrijden (artikel 10, lid 1, juncto artikel 148 Wvw)

X

32.

Vaststellen definitieve verkeersbesluiten

X

Na positief advies Regiopolitie

33.

Vaststellen van tijdelijke verkeers-maatregelen

X

34.

Toepassen bestuursdwang als bedoeld in artikel 170, eerste lid Wvw

X

Na overleg met portefeuillehouder. Tevens mandaat aan politie Zeeland-West-Brabant

35.

Bijhouden van een bewaringsregister, als bedoeld in artikel 170, vierde lid, Wvw

X

36.

Verstrekken van gegevens uit het bewaringsregister, als bedoeld in artikel 172, derde lid, Wvw aan belanghebbenden

X

37.

Opstellen proces-verbaal op grond van artikel 5:29 Awb als aangegeven in artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen

X

Tevens mandaat aan politie Zeeland-West-Brabant

38.

Uitreiken van aanschrijving tot bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:24, lid 1 en 2, Awb

X

Tevens mandaat aan politie Zeeland-West-Brabant

 

RVV

39.

Verlenen gehandicaptenparkeerplaats op verzoek van particulieren voor eigen gebruik voor zowel bestuurders als passagier

X

Na positief medisch advies Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ).

40.

Intrekken gehandicaptenparkeerplaats in verband met overlijden of verhuizing

X

41.

Verlengen gehandicaptenparkeerplaats

X

Na positief medisch advies Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)

42.

Verplaatsing van gehandicaptenparkeer-plaats

X

43.

Reserveren van gehandicaptenparkeer-plaatsen (algemeen)

X

44.

Verlenen van ontheffingen als bedoeld in artikel 87 RVV

X

 

Wkpb

 

 

 

45.

Het verrichten van handelingen ter uitvoering van besluiten in het kader van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

X

Het mandaat betreft alleen de uitvoerende handelingen

 

Wbgt

 

 

 

46.

Het zorgdragen voor:

  • leveren gegevens aan het Kadaster

  • afstemmen met een andere bronhouder over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, en

  • overeenstemming van een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object met de fysieke werkelijkheid,

als bedoeld in respectievelijk de artikelen 11, 12 en 14 Wbgt

X

47.

Het nemen van een besluit over wijziging dan wel opname van een authentiek gegeven als bedoeld in artikel 27, lid 1 Wbgt

X

48.

Het doen van bericht als bedoeld in artikel 27, lid 2 Wbgt

X

49.

Het doen van onderzoek en het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 27, lid 4 Wbgt

X

 

Wbro

 

 

 

50.

Het aanleveren van een brondocument als bedoeld in artikel 9 Wbro

X

51.

Het opnieuw aanleveren van een brondocument als bedoeld in artikel 12, lid 2, Wbro

X

52.

Het melden van gerede twijfel over de juistheid van een in de registratie ondergrond opgenomen gegeven als bedoeld in artikel 30, lid 1, Wbro

X

53.

Het melden van gerede twijfel over de schematische weergave van de ondergrond en het doen van een verzoek tot tussentijdse actualisatie als bedoeld in artikel 30, lid 2, Wbro

X

54.

Het onderzoeken van een authentiek gegeven en het verstrekken van de resultaten als bedoeld in artikel 33, lid 3, Wbro

X

55.

Het aanbieden van een brondocument in een situatie als bedoeld in artikel 40, lid 1, Wbro.

X

 

Wvgs

56.

Bevoegdheid ingevolge artikel 22 Wvgs

Gemandateerd aan de directeur van de Veiligheidsregio Zeeland.

 

Verordening parkeren grote voertuigen

57.

Verlenen van een vergunning om een groot voertuig op een belanghebbenden parkeerplaats te parkeren

X

Tevens gemandateerd aan de chauffeursvereniging Tholen

 

 

TEAM: Gemeentebedrijf

Cluster: n.v.t.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Teamleider

Beh. ambt.

Voorwaarden/opmerking

 

APV

1.

Aanschrijven tot snoeien, verwijderen en opruimen van (hinderlijke) beplanting en verwijderen van opgeslagen materialen in de openbare ruimte.

X

 

Aanbestedingen

 

 

 

2.

Vaststellen van de staat van meer- en minderwerk van uitgevoerde werken

X

3.

Uitnodigen van bedrijven voor prijsopgave overeenkomstig het vastgestelde aanbestedingsbeleid

X

4.

Berichten aan bedrijven dat op hun prijsaanbieding niet zal worden ingegaan

X

5.

Beantwoorden van verzoeken om in aanmerking te komen voor het maken van prijsaanbiedingen

X

 

Afkortingen:

 

Amvb: Algemene maatregel van bestuur

APV: Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen

AVG: Algemene verordening gegevensbescherming

Awb: Algemene wet bestuursrecht

BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

BAG: Wet basisregistratie adressen en gebouwen

Besluit BAG: Besluit basisregistratie adressen en gebouwen

BNG: Bank Nederlandse Gemeenten

Bbgbop: Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

Bbz: Besluit bijstandverlening zelfstandigen

BRP: Wet basisregistratie personen

BW: Burgerlijk Wetboek

Ioaw: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers.

Ioaz: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

RVV: Reglement verkeersregels en verkeerstekens

UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen

Wbgt: Wet basisregistratie grootschalige topografie

Wbro: Wet basisregistratie ondergrond

Wgh: Wet geluidhinder

Who: Wet hergebruik van overheidsinformatie

Wkpb: Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

Wm: Wet milieubeheer

Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning

Woo: Wet open overheid

Wro: Wet ruimtelijke ordening

WSNP: Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

Wvgs: Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Wvw: Wegenverkeerswet

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen op 28 november 2023.

 

w.g. J.K. Fraanje, secretaris

Bijlage 2 bij Mandaatbesluit 2023 gemeente Tholen

 

TEAM: Samenleving

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijke grondslag

Mandaatgever

Mandataris

Voorwaarden/opmerkingen

 

Algemeen

1.

Financiële bijdrage bij jubilea van verenigingen overeenkomstig de door burgemeester en wethouders vastgestelde regeling

B&W

Behandelend ambtenaar

2.

Sluiten exploitatieovereenkomsten voor sport- en gemeenschapscentra/ dorpshuizen

artikel 160, lid 1, onder e, en artikel 171 Gemeentewet

B&W/ burgemeester

Behandelend ambtenaar

Betreft het aangaan van een exploitatieovereenkomst buffet.

3.

Het verhuren, verpachten, in erfpacht geven, enz. van gemeente-eigendommen en het afsluiten van overeenkomsten daarvoor.

artikel 160, lid 1, onder e, en artikel 171 Gemeentewet

B&W/ burgemeester

Behandelend ambtenaar

4.

Besluiten jaarlijkse sluiting sport- en gemeenschapscentra.

artikel 160, lid 1, onder e

B&W

Behandelend ambtenaar

Algemene subsidieverordening gemeente Tholen 2011

5.

Vaststelling subsidie, afgifte subsidiebeschikking en verbinden van voorwaarden aan beschikking

artikel 4

B&W

Behandelend ambtenaar

 

6.

Verlangen andere of slechts enkele gegevens, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk, respectievelijk voldoende, zijn.

artikel 6, lid 4

B&W

Behandelend ambtenaar

7.

Stellen van een andere termijn voor het indienen van een aanvraag voor daarbij aan te wijzen subsidies

artikel 7, lid 2

B&W

Behandelend ambtenaar

8.

Verbinden verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening met betrekking tot het beheer en gebruik van de subsidie.

artikel 11, lid 2

B&W

Behandelend ambtenaar

9.

Bepalen dat ook andere of minder gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

artikel 17, lid 3, en artikel 18, lid 3

B&W

Behandelend ambtenaar

10.

Berichten dat een langere termijn nodig is voor het nemen van een beslissing op de vaststelling van de subsidie

artikel 19, lid 2

B&W

Behandelend ambtenaar

11.

Overgaan tot ambtshalve subsidievaststelling

artikel 19, lid 4

B&W

Behandelend ambtenaar

 

Wko

 

 

 

 

12.

Het nemen van een besluit op een aanvraag om een kindercentrum of gastouderbureau in exploitatie te nemen

artikel 1.46, lid 1

B&W

Behandelend ambtenaar

Alleen indien sprake is van een positief besluit en na een positief advies van de GGD

13.

Inschrijvingen en wijzigingen in het landelijk register kinderopvang

artikelen 1.46, 1.47 en 1.47a

B&W

Behandelend ambtenaar

 

14.

Opdracht verstrekken tot inspectie, her-inspectie en nader onderzoek door de GGD

 

B&W

Behandelend ambtenaar

De directeur publieke gezondheid is door het college aangewezen als toezichthouder

15.

Geven van een schriftelijke aanwijzing aan een kindcentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau

Artikel 165, lid 1

B&W

Behandelend ambtenaar

Uitsluitend bij uitvoering advies GGD

16.

Opleggen verbod tot voortzetting van de exploitatie van een kindcentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau

Artikel 166, lid 1

B&W

Behandelend ambtenaar

 

17.

Opleggen verbod tot het in exploitatie nemen of te houden van een kindcentrum, voorziening voor gastouderopvang of gastouderbureau

Artikel 166, lid 2

B&W

Behandelend ambtenaar

 

Jeugdwet

 

 

 

 

18.

Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming

artikel 2.4, lid 1

B&W

Procescoördinator sociaal domein en Veilig Thuis Zeeland

19.

Notificaties ontvangen en versturen inzake jeugdbescherming en jeugdreclassering

Jeugdwet, WMO

B&W

Procescoördinator sociaal domein

20.

Afhandelen aanvraag om jeugdhulp waarvoor een indicatie is gegeven, inclusief de daaruit voortvloeiende correspondentie.

Jeugdwet

B&W

Behandelend ambtenaar

21.

Het treffen van voorzieningen ten behoeve van een jeugdige in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen en het waarborgen van een deskundige toeleiding naar, enz.

artikel 2.3, lid 1

B&W

Behandelend ambtenaar

22.

Afhandelen zorgmeldingen van de politie

Jeugdwet

B&W

Veilig Thuis Zeeland

 

De in bijlage 1 van het Mandaatbesluit 2024 gemeente Tholen, onder alle teams, genoemde mandaten zijn voor het team Samenleving van overeenkomstige toepassing.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen op 28 november 2023.

 

w.g. J.K. Fraanje, secretaris