Organisatie | Heeze-Leende |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid Toeristisch-Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Heeze-Leende 2023-2033 |
Citeertitel | Beleid Toeristisch-Recreatieve Bewegwijzering Gemeente Heeze-Leende 2023-2033 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2023 | nieuwe regeling | 17-10-2023 |
Onder lokale bewegwijzering vallen verwijzingen naar objecten en voorzieningen op lokaal niveau. Het gaat hierbij om lokale object-, toeristische en industriële bewegwijzering. Lokale objectbewegwijzering is bewegwijzering naar algemene voorzieningen zoals het gemeentehuis of een begraafplaats. Toeristische bewegwijzering zijn de bruine doelverwijzingsborden, die verwijzen naar toeristische voorzieningen zoals VVV, hotels, campings en natuurgebieden. Met industriële bewegwijzering tenslotte wordt bedoeld de bewegwijzering naar en op bedrijventerreinen. Bewegwijzering op Rijks- of provinciale wegen en bebording van fiets- en wandelpaden vallen hier niet onder.
Voor de toeristisch-recreatieve bewegwijzering beperken wij ons tot lokale objecten naar algemene voorzieningen en toeristische voorzieningen.
Het huidig beleid met betrekking tot de bewegwijzering van lokale objecten en toeristische voorzieningen dateert uit 2015. In dit beleid is onder andere bepaald dat de gemeente zelf blijft zorgen voor beheer en onderhoud van deze bebording. Helaas moeten we constateren dat de huidige situatie in het veld rommelig, verouderd en niet uniform is. De wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan bijvoorbeeld toeristische bewegwijzering is na de herindeling in 1997 nog niet geüniformeerd. Dit houdt in dat er in de verschillende kernen afwijkende afspraken zijn gemaakt met ondernemers. Niet met alle ondernemers zijn contracten afgesloten. Daarnaast zijn veel borden op het einde van hun levensduur, beschadigd en wordt er geen onderhoud meer op gepleegd.
2.2 Toeristische bewegwijzering
De bruine doelverwijzingsborden verwijzen altijd naar een toeristische bestemming. De borden bevatten de benaming van de bestemming, aangevuld met 1 of 2 categorie verduidelijkende pictogram(men) en een richtingspijl. Het kan nodig zijn om eenzelfde bord (met afwijkende richtingspijl) op meerdere locaties te plaatsen om juist te bewegwijzeren tot aan de bestemming. De borden worden waar mogelijk gebundeld en bevestigd op bestaande palen (lichtmast of flespaal) of als strokenbord op 1 of 2 flespalen.
3. Noodzaak, Doelstelling en Doelgroep
Bewegwijzering is niet het aangewezen middel om de economie te bevorderen. Het is dus geen reclame-uiting, maar een verkeer ondersteunende maatregel (geleiden van verkeersstromen). Hierbij geldt dat het de verantwoordelijkheid van ondernemers is om te zorgen dat hun bedrijf vindbaar is. De taak van de wegbeheerder is het schetsen van een kader waarbinnen dit op een acceptabele wijze mogelijk wordt gemaakt.
Tegenwoordig zijn de meeste auto’s uitgerust met een navigatiesysteem. In dit licht doemt de vraag op of bewegwijzering nog wel noodzakelijk is. Bewegwijzering is niet alleen bedoeld voor automobilisten maar ook voor fietsers en wandelaars. Daarnaast kan bewegwijzering worden gezien als een aanvullende service. Er zijn onderzoeken die aantonen dat in de moderne tijd borden nodig blijven waarbij het geleiden minder belangrijk is geworden, maar dat de borden nodig zijn ter oriëntatie. Dit is belangrijker geworden als gevolg van gebruik van navigatie.
Daarnaast is het, zoals hiervoor al aangehaald, noodzakelijk het merendeel van de borden te vervangen omdat ze op het einde van hun levensduur zijn en hierdoor niet meer voldoen aan bijvoorbeeld de gewenste reflectiegraad.
De eigen inwoners kennen de weg, voor hen is geen bewegwijzering nodig, hoewel ook voor hen soms bewegwijzering een prettig hulpmiddel is. De bewegwijzering is vooral bedoeld voor die groep die de gemeente incidenteel bezoekt en de weg niet kent. Hierbij gaat het om vrachtwagenchauffeurs, automobilisten, motorrijders, fietsers, bromfietsers en wandelaars.
Alvorens meer concreet te kunnen worden is het van belang een aantal basisuitgangspunten vast te stellen.
Het aantal verwijzingen dient zo veel mogelijk te worden beperkt, zeker op kruispunten. Bij te veel verwijzingen op één punt kan de weggebruiker de informatie niet meer tot zich nemen, waardoor de bewegwijzering zijn waarde verliest. Tevens komt de verkeersveiligheid hiermee onder druk te staan. Tenslotte is minimalisatie in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente.
Voor de toeristische bewegwijzering zijn de CROW-richtlijnen (publicatie 322) leidend.
De nu hangende borden zijn op het einde van hun levensduur en veel borden zijn beschadigd. Hierdoor is het een geschikt moment om over te stappen op de CROW-richtlijnen. Deze onderscheidt zich qua lettertype en bord grootte van de huidige borden. Het is een beter leesbaar lettertype en de nieuwe borden worden iets groter waardoor de leesbaarheid nog verder toeneemt.
4.2.1 Lokale objectbewegwijzering:
Er wordt gekozen alleen objecten te bewegwijzeren met een aannemelijk aantal bezoekers van buiten de gemeente waarbij gering sprake is van herhaalbezoek aan de voorziening. Om deze reden is de volgende limitatieve lijst ontstaan:
Onderwijsinstellingen, maatschappelijke instellingen, gemeentewerven/loodsen en bejaardenoorden worden NIET bewegwijzerd. Zij trekken met name lokale / regionale bezoekers die het object in de regel frequenter bezoeken.
Deze lokale objecten worden met blauwe borden met een wit vlak met zwarte tekst en eventueel pictogram en een richtingspijl conform CROW-richtlijn uitgevoerd.
4.4 Lay-outcriteria en materialisatie
REVIS werkt met een leaseconcept. Zij bieden een totale ontzorging voor alle betrokken partijen. Dit is enerzijds de gemeente voor alle gemeentelijke borden en anderzijds ondernemers / instanties voor hun borden.
Ondernemers / instanties die op basis van de uitgangspunten in de nota in aanmerking komen voor bewegwijzering kunnen zich hiervoor, zonder tussenkomst van de gemeente, tot REVIS wenden. REVIS draagt vervolgens zorg voor productie, plaatsing, beheer en onderhoud van de borden.