Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Voorschoolse Educatie en Peuteropvang 2023 |
Citeertitel | Verordening Voorschoolse Educatie en Peuteropvang 2023 Zuidplas |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening voorschoolse educatie en peuteropvang 2020 Zuidplas.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 25-10-2023 | A23.001074 |
De raad van gemeente Zuidplas;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 augustus 2023;
gelet op de Wet kinderopvang, de Wet primair onderwijs, de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie,
overwegende dat het doel van deze regeling is het bieden van een kwalitatief hoogwaardig aanbod van peuteropvang en voorschoolse educatie in de gemeente Zuidplas door subsidiëring zodat er gelijke ontwikkelkansen voor alle kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar in de gemeente zijn,
de Verordening Voorschoolse Educatie en Peuteropvang 2023 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
ve: voorschoolse educatie, zijnde kortdurende opvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar waarbinnen op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling;
Artikel 3 Hoogte subsidiebedrag voor peuterplaatsen en de beroepskracht voorschoolse educatie
Voor de in artikel 2, lid 1, sub b genoemde doelgroep geldt dat de maximale subsidie per bezette peuterplaats per jaar bedraagt: (uren per week) * (aantal weken) * (het subsidie-uurtarief voor reguliere peuters minus een inkomensafhankelijke ouderbijdrage volgens de tabel Kinderopvangtoeslag van het Rijk);
Het subsidie-uurtarief voor reguliere peuters bedraagt ten minste het fiscaal maximum van het betreffende kalenderjaar.
Het college subsidieert een aanvullende locatiegebonden subsidie voor de inzet van de beroepskracht voorschoolse educatie en het bieden van extra zorg op de groep. Hiervan bedraagt de minimale subsidie: (aantal verplichte uren per jaar) * (aantal doelgroeppeuters per groep) * (uurtarief beroepskracht voorschoolse educatie).
De hoogte van de in lid 1, sub b en lid 2, sub b genoemde inkomensafhankelijke ouderbijdrage wordt door de houder bepaald op basis van het verzamelinkomen van het voorgaande kalenderjaar volgens de Kinderopvangtoeslagtabel van het Rijk. Ten behoeve van de vaststelling van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage vragen de ouders een inkomensverklaring aan bij de Belastingdienst en overleggen deze ter inzage en beoordeling aan de houder.
Artikel 6 Verantwoording en vaststelling subsidie
Kinderopvangorganisaties leveren iedere 3 maanden een financiële rapportage aan de gemeente over de gerealiseerde peuterplaatsen, op basis van het aantal contracturen per werkelijk gecontracteerde peuterplaats regulier en ve, het werkelijk gehanteerde uurtarief, de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen, het door het college vastgestelde subsidietarief en het aantal in het voorgaande kalenderjaar in het LRK geregistreerde ve-locaties. De vier kwartaalrapportagens tezamen vormen de totale financiële jaarverantwoording behorende bij de inhoudelijke subsidieverantwoording zoals genoemd in het eerste lid.
Artikel 8 Aanvullende verplichtingen voor kinderopvangorganisaties ten aanzien van peuteropvang en voorschoolse educatie
Aldus besloten in de openbare vergadering van 25/10/2023.
De raad voornoemd,
De griffier,
M.L Engelsman
De voorzitter,
J.F. Weber
Toelichting Verordening Voorschoolse Educatie en Peuteropvang 2023
Algemeen Voorschoolse Educatie (VE) is een onderdeel Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat weer een onderdeel is van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB).
VE wordt aangeboden aan 'doelgroeppeuters' (kinderen tussen de 2 en 4 jaar oud met een VE-indicatie, afgegeven door het CJG. Deze peuters bezoeken dan een kindercentrum dat (ook) 'peuteropvang' aanbiedt; een werkvorm die eerder bekend stond als 'peuterspeelzaal'.
Ook peuters zonder VE-indicatie ('reguliere peuters') kunnen gebruik maken van peuteropvang (PO), maar krijgen daar dan geen extra VE-aanbod. Indien de ouders van 'reguliere peuters' geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (KOT), draagt de gemeente naar rato van inkomen bij aan de kosten van de PO.
Alles rondom de subsidiëring van VE&PO is vastgelegd in de Verordening Voorschoolse Educatie en Peuteropvang van de gemeente Zuidplas.
Artikel 3. De subsidie-uurtarieventarieven zijn voor 2023:
Het uurtarief voor de beroepskracht voorschoolse educatie (ook wel pedagogisch beleidsmedewerker, pbm-er genoemd) wordt bepaald op basis van het uurtarief van de beroepskracht voorschoolse educatie volgens het dienstenboek van de sector kinderopvang. Hierbij wordt uitgegaan van 10 uur per jaar inzet per doelgroeppeuter (€ 43 per uur voor 2023).
Jaarlijks wordt landelijk het standaard-uurtarief (het maximumuurtarief van de toeslagregeling voor dagopvang) vastgesteld door de brancheorganisatie in overleg met het Ministerie van SZW) en het fiscale maximum en de kinderopvangtoeslag tabel. Het subsidie-uurtarief in Zuidplas, voor reguliere peuters, doelgroeppeuters en voor de beroepskracht voorschoolse educatie wordt in principe jaarlijks verhoogd met het percentage waarmee het landelijk standaard-uurtarief stijgt ten opzichte van het jaar ervoor.
Zoals in lid 2 van artikel 3 staat genoemd, bedraagt het subsidie-uurtarief voor reguliere peuters ten minste het fiscaal maximum.
Artikel 4. Het kindercentrum stelt vast welke inkomensafhankelijke bijdrage de ouders betalen op basis van de door de ouders aangeleverde documentatie. Wanneer ouders niets aanleveren, wordt altijd de hoogst mogelijke ouderbijdrage door de houder berekend.
Artikel 5. De gemeente ontvangt van het rijk de middelen voor doelgroeppeuters (SPUK-GOAB - Specifieke UitKering Gemeentelijk OnderwijsAchterstandenBeleid) slechts voor kinderen woonachtig in Zuidplas. Alleen kinderen woonachtig in Zuidplas komen hierdoor in aanmerking voor de subsidie.
De gemeente verdeelt - op basis van de regels in deze verordening - de subsidiemiddelen over kinderopvangorganisaties die ve-peuterplaatsen bieden binnen de eigen gemeentegrenzen.
Artikel 6. Kinderopvangorganisaties leveren de gemeente per 3 maanden een (financiële) rapportage aan over de gerealiseerde peuterplaatsen, zodat de gemeente zicht kan houden op de werkelijke kosten van de voorschoolse educatie en peuteropvang ten opzichte van de verleende subsidiebedragen. Op basis van deze overzichten kunnen kinderopvangorganisaties tussentijds correctiefacturen sturen. Dit voorkomt dat er na afloop van het subsidiejaar nog grote bedragen moeten worden verrekend.
Artikel 8. De kwaliteitseisen krachtens de Wet kinderopvang en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie worden gecontroleerd door de toezichthouders van de GGD (Wet kinderopvang) en de Inspectie van het onderwijs (specifiek VE). Kinderopvangorganisaties, CJG en gemeente hebben afspraken gemaakt om de administratieve lasten voor alle partijen tot een minimum te beperken en bespreken deze per kwartaal.