Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dantumadiel

Uitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDantumadiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel
CiteertitelUitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-12-2023nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2023-512687

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma VTH Gemeente Dantumadiel

Inleiding

 

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma FTH 2020 van de gemeente Dantumadiel. Dit uitvoeringsprogramma geeft een overzicht van de reguliere, programmatische en projectmatige taken en activiteiten van de afdeling Fergunningferliening, Tafersjoch en Hanthavenjen (FTH) voor het jaar 2020.

 

In het kader van de beleidscyclus (BIG 8) zoals opgenomen in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023, dient jaarlijks een uitvoeringsprogramma te worden opgesteld. Het sluit aan bij het FTH-beleidsplan waarin de algemene doelen en kaders zijn opgenomen. Dit uitvoeringsprogramma is daarmee een uitwerking van het beleid voor de periode die voor ons ligt.

 

In dit uitvoeringsprogramma wordt niet alleen aandacht besteedt aan de taken waarvoor de gemeente verplicht is een programma op te stellen, te weten de uitvoering van taken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Er worden ook een aantal niet Wabo-gebonden taken belicht. Het gaat dan om taken die voortvloeien uit bijzondere wetten en andere regelgeving zoals de Drank- en Horecawet (DHW) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

 

Dit is het eerste uitvoeringsprogramma dat is gebaseerd op het vastgestelde FTH-beleidsplan 2020 - 2023. Er is geprobeerd zoveel mogelijk recht te doen aan dit beleid. Juist omdat het jaar 2020 de eerste keer is dat deze systematiek uit het FTH-beleidsplan gevolgd wordt zal het nog niet optimaal zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat er nog geen voldoende cijfers zijn om op terug te vallen. Des te meer reden om reeds tijdens de looptijd en na afloop ervan zaken te monitoren en te evalueren, zodat een verdere optimalisatie kan plaatsvinden in het uitvoeringsprogramma FTH 2021.

 

Het plan is opgebouwd uit hoofdstukken die direct aansluiten bij de manier waarop de taken zijn georganiseerd. Toezicht en handhaving gesplitst van vergunningverlening en opgedeeld naar de deskundigheidsgebieden. Dat is nodig om een slag naar de taken en verantwoordelijkheden in de organisatie te maken. Tegelijkertijd moet wel de samenhang binnen het team / de afdeling en de gehele organisatie in ogenschouw genomen worden.

 

De gemeente Dantumadiel heeft voor bepaalde taken andere prioriteiten dan de gemeente Noardeast-Fryslân. Dit heeft invloed op de verdeling van de beschikbare uren voor de taken op het gebied van toezicht. Om die reden is in de hoofdstukken met betrekking tot toezicht aangegeven wat de urenverdeling is. De tabellen met daarin de beschikbare capaciteit geeft een totaaloverzicht van de beschikbare capaciteit voor zowel de gemeente Dantumadiel als voor de gemeente Noardeast-Fryslân.

 

Aandachtspunten bij uitvoeringsprogramma 2020

In dit hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen en aandachtspunten beschreven die voor de hele afdeling FTH in dit uitvoeringsjaar van belang zijn.

Ontwikkelingen

De voorbereiding van dit uitvoeringsprogramma stond in het teken van de sinds 2017 van kracht zijnde Wet Verbetering kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (Wet VTH), waarin nieuwe kwaliteitseisen aan de uitvoering van VTH taken zijn gesteld. De Wet VTH is uitgebreid besproken in het FTH-beleidsplan 2020 – 2023.

 

Bij de totstandkoming van het FTH-beleidsplan en dit uitvoeringsprogramma is geprobeerd om de collega’s van de afdeling FTH zoveel mogelijk te betrekken. Belangrijk is om deze betrokkenheid vast te houden en sterker te maken, zodat we continu een verbeterslag kunnen maken. Daarnaast is het bestuur sterker betrokken door een inleidende presentatie en een workshop. Daar heeft het bestuur haar bestuurlijke prioriteiten kenbaar gemaakt. De bestuurlijke prioriteiten vormen de basis voor dit uitvoeringsprogramma.

 

Er spelen in het VTH domein twee belangrijke wettelijke ontwikkelingen. Ten eerste heeft de komst van de Omgevingswet in 2021 een aanzienlijk grote impact op gemeenten. De wet stroomlijnt en vereenvoudigt bestaande wet- en regelgeving op het gebied van de fysieke leefomgeving. Hiervoor worden nieuwe instrumenten geïntroduceerd, waaronder de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. Ook kent de wet een omvangrijk digitaal stelsel. Minstens zo belangrijk is het werken in de ‘geest van de Omgevingswet’: een integrale benadering, redenerend vanuit een gebied of opgave en waarbij samenwerking tussen overheden, burgers en ondernemers centraal staat. Hoewel veel van de eisen die de Omgevingswet stelt overheid brede trends zijn waar we als gemeente al aan werken, brengt de wet veel veranderingen met zich mee. In het FTH-beleidsplan is de Omgevingswet nader uitgewerkt.

 

Ten tweede heeft de komst van de Wet private kwaliteitsborging (hierna: Wkb) ook grote gevolgen voor alles wat met het bouwproces te maken heeft. Kort gezegd knipt de Wkb het bouwproces op in tweeën: een ruimtelijke component (toets aan omgevingsplan en -veiligheid) waarvoor de gemeente bevoegd gezag blijft, en een bouwtechnische component die bij private partijen wordt belegd. Het bouw- en woningtoezicht zoals gemeenten dat nu uitvoeren, wordt met andere woorden een taak van marktpartijen. De gemeente voert straks – wat gechargeerd – slechts een ‘papieren toets’ uit. Maar de gemeente blijft verantwoordelijk voor het toezicht op de bestaande bouw en omgevingsveiligheid. Verder gaat de wet gefaseerd in: eerst de eenvoudigere bouwprojecten, daarna de complexe.

 

Beide wettelijke ontwikkelingen hebben een grote impact op de afdeling FTH. Het is van belang om goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en actief mee te denken over de organisatie brede implementatie van deze twee wetten. In dit uitvoeringsprogramma is al enige rekening gehouden met de komst van deze twee wetten. Dit is gedaan door de manier van werken en de toezichtstrategieën daar waar nodig wat aan te passen zodat deze beter passen binnen de Omgevingswet en de Wkb.

Vergunningverlening Wabo en RO

Beschikbare capaciteit 2020

Een aantal VTH-taken die betrekking hebben op het werkveld van de vergunningverleners Wabo en RO worden uitgevoerd door het Klanten Kontakt Syntrum (KKS). Voor een volledig overzicht worden alle VTH-taken en de beschikbare capaciteit vanuit KKS ook meegenomen.

Functie

Aantal fte

Cluster Wabo

10,75 fte

KKS

4,5 fte

Specialistisch adviseur

0,2 fte

Totaal fte

15,45 fte = 22400 werkbare uren

In de Wabo wordt gesproken over omgevingsvergunningen met activiteiten. Deze activiteiten kunnen zijn: bouwen, milieu, handelen in strijd met ruimtelijke ordening, brandveilig gebruik, kappen, inrit/uitweg, reclame etc. Er zijn dus verschillende combinaties van activiteiten in één omgevingsvergunning mogelijk.

Aantallen

In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en benodigde middelen. De planning is gebaseerd op cijfers van de afgelopen twee jaren en daar waar nodig aangepast met verwachte invloeden van gewijzigde wetgeving, grote projecten, landelijke tendensen.

Procedures en taken

Aantal

Uren per eenheid

Uren totaal

Algemene werkzaamheden procedures

388

5,5

2134

Informatieverzoek (vooroverleg)

85

5,2

442

 

Bouwen

147

11,5

1690,5

Binnenplanse afwijking

61

3,7

225,7

Buitenplanse kleine afwijking, kruimelgeval

18

5,5

99

Buitenplanse grote afwijking, planologisch projectbesluit

3

60,8

182,4

Afwijking provinciële regeling

1

53,3

53,3

Brandveilig gebruik

1

5,4

5,4

Monument

2

6,1

12,2

Sloopactiviteiten

1

16,0

16

Aanleggen

1

4,5

4,5

Uitweg / Inrit

4

2,8

11,2

Handelsreclame

3

2,4

7,2

Opslag roerende zaken

2

2,1

4,2

Kappen

1

3,6

3,6

Natuur

5

7,1

35,5

Milieu

3

6,1

18,3

 

Brandveilig gebruik (melding)

10

6,0

60

Sloopmeldingen

70

1,8

126

Sloopmelding particulier (aanname)

185

1,8

333

Kapmelding

6

1,5

9

Milieumelding

25

3,0

75

Beoordeling rapporten

10

2,7

27

Verklaring van geen bedenkingen

5

5,8

29

 

Coördinatie

-

106

106

Werkzaamheden projecten (omgevingswet)

-

106

106

 

Totaal benodigde uren

5816

De brandveiligheids-advisering op vergunningaanvragen en meldingen en vergunningen brandveilig gebruik worden door de Brandweer Fryslân (onderdeel van de Veiligheidsregio Fryslân) uitgevoerd. Hiervoor zijn maatwerkpakketten afgesloten.

Aandachtspunten

Toetsing van vergunningaanvragen (en meldingen) gebeurt risico-gestuurd. Dit betekent in de praktijk dat activiteiten waar de kans dat het misloopt en/of de impact groot is dieper getoetst worden dan activiteiten waarbij dit niet of minder het geval is.

 

Daarnaast wordt gewerkt aan een effectieve werkwijze met betrekking tot de overdracht van de verleende vergunningen naar team Tafersjoch voor het toezicht op die verleende vergunningen. Hierdoor krijgt team Tafersjoch een weergave van de van toepassing zijnde afdelingen en artikelen van het Bouwbesluit 2012. Daarnaast geeft team Fergunningferliening per geval specifieke aandachtspunten aan waar volgens hen naar gekeken dient te worden.

Toezicht Bouw

Beschikbare capaciteit 2020

De toezichthouders Bouw houden o.a. toezicht op bestaande en in uitvoering zijnde bouw- en sloopwerken, inclusief de gemeentelijke monumenten. Daarnaast wordt gecontroleerd op illegale bouw en sloop en op strijdigheden met planologische voorschriften. Het team bestaat uit:

Functie

Aantal fte

Toezichthouder Bouw A

4 fte

Toezichthouder Bouw B

1,1 fte

Totaal fte

5,1 fte

De urenverdeling is als volgt uit:

Gemeente

Aantal uur

Noardeast-Fryslan

5435 uur

Dantumadiel

1960 uur

Totaal

7395 uur

Taken

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren totaal

Omgevingsvergunning bouwen

37

7

259

Omgevingsvergunning aanleg inrit / uitrit

3

3

9

Omgevingsvergunning handelsreclame

3

2

6

Omgevingsvergunning slopen

2

3

6

Sloopmeldingen

80

1,5

120

Vergunningsvrije bouwwerken

-

15

15

Toezicht illegale bouw / sloop / handelsreclame

-

477

477

Omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan

13

1

13

Omgevingsvergunning uitvoeren van werk of werkzaamheden

4

1,5

6

Toezicht strijdig gebruik bestemmingsplan

-

75

75

Coördinatie toezicht

-

384

384

Taken brandveilig gebruik

-

110

110

Overige werkzaamheden (bijv. aanpak rommelerf)

-

483

483

Totaal uren

1960

Prioriteiten

 

BOUW

Omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen

Taak

Handhaving op naleven omgevingsvergunning voor activiteit bouwen en oprichten van utiliteitsbouw en woningen en het verbouwen van niet ondergeschikte bouwwerken en – onderdelen.

Doel

Het voorkomen van onveilige situaties en het behoud van de kwaliteit van de omgeving. Een situatie die voldoet aan:

  • De eisen van het Bouwbesluit (o.a. veiligheid, constructie, gezondheid);

  • Het bestemmingsplan;

  • Redelijke eisen van welstand.

Beoogd effect

Bouwen overeenkomstig de verleende vergunning.

Prioriteit

Gemiddeld (Gevolgklasse I)

Gemiddeld (Gevolgklasse II)

Hoog (Gevolgklasse III)

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Incidenteel toezicht

  • Structureel toezicht

Voor het toezicht op omgevingsvergunningen voor de activiteit bouwen worden de verschillende type bouwwerken onderverdeeld in gevolgklassen. Deze onderverdeling wordt ook gemaakt in de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Onder gevolgklassen wordt verstaan: een klassenindeling van bouwwerken uit het oogpunt van de twee aspecten die de grootste directe gevolgen hebben voor de gebruikers indien er iets mis gaat met het gebouw: de constructieve veiligheid en brandveiligheid. Naarmate de mogelijk gevolgen bij een calamiteit groter worden, neemt de gevolgklasse toe. Er worden drie gevolgklassen omschreven, namelijk gevolgklasse I, II en III.

 

Gevolgklasse 1: kans op beperkte maatschappelijke of persoonlijke gevolgen, als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan.

 

Gevolgklasse 2: kans op maatschappelijke of persoonlijke gevolgen als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan.

 

Gevolgklasse 3: kans op aanzienlijke maatschappelijke of persoonlijke gevolgen als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan.

 

De Wet kwaliteitsborging borging voor het bouwen zal bij inwerkingtreding alleen gelden voor bouwwerken vallend onder Gevolgklasse 1. Welke bouwwerken hieronder vallen is vastgelegd in het (concept) Besluit kwaliteitsborging. Het gaat samengevat om de volgende bouwwerken:

  • -

    Grondgebonden woningen

  • -

    Woonboten

  • -

    Vakantiewoningen

  • -

    Bedrijfspanden van maximaal 2 bouwlagen, inclusief een klein kantoor / kantine

  • -

    Fiets- en voetgangersbruggen

  • -

    Overige bouwwerken geen gebouw zijnde tot maximaal 20 meter hoog

Uitvoeringstaken 2020

  • Aandacht voor aansluiting vergunningverlenings- en toezichtproces. Werkprocessen aanpassen zodat er een handhavingtoets plaatsvindt.

  • Het streven is om in 2020 met een nieuwe toezichtstrategie te komen. In 2020 wo een begin gemaakt met monitoring. De data die daaruit voortvloeit geeft o.a. input voor de toezichtstrategie.

Aanleg inritten

Taak

Handhaving aanleggen van inritten volgens voorschriften Algemene plaatselijke verordening

Doel

Behoud van de bruikbaarheid van de weg, het veilig en doelmatig gebruik van de weg, bescherming van het uiterlijk aanzien van de omgeving en bescherming van groenvoorzieningen in de gemeente.

Beoogd effect

Uitvoering overeenkomstig de algemene regels of vergunning.

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Betrekken bij regulier gebiedstoezicht.

  • Betrekken bij integraal structureel toezicht in kader van Wabo bouwen

Uitvoeringstaken 2020

  • Aanleggen inrit gaat vaak in combinatie met activiteit bouwen. Toezicht hierop geïntegreerd uitvoeren.

Omgevingsvergunning voor activiteit handelsreclame

Taak

Handhaving van omgevingsvergunning voor het aanbrengen van reclame-uitingen

Doel

Behoud van de kwaliteit van de leefomgeving.

Beoogd effect

Uitvoering overeenkomstig de omgevingsvergunning

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Indien afzonderlijke vergunning: incidenteel toezicht. Betrekken bij regulier gebiedstoezicht.

  • Indien onderdeel van integrale vergunning: integraal structureel toezicht in kader van Wabo bouwen.

Uitvoeringstaken 2020

  • Aanbrengen reclame gaat vaak in combinatie met activiteit bouwen. Toezicht hierop geïntegreerd uitvoeren.

  • Kaders zijn vastgelegd in reclamebeleid als onderdeel van welstandsnota. Voor verschillende gebiedtypen geldt een bepaald beleid.

Omgevingsvergunning voor activiteit slopen (planologisch en monument)

Taak

Handhaving naleven omgevingsvergunning voor de activiteit slopen

Doel

Planologisch slopen volgens de omgevingsvergunning en Bouwbesluit.

Beschermen van monumenten in de gemeente.

Beoogd effect

Uitvoering overeenkomstig de omgevingsvergunning

Prioriteit

Gemiddeld (planologisch slopen)

Hoog (monumenten)

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Incidenteel – betrekken bij regulier gebiedstoezicht

  • Structureel bij monumenten.

Sloopmeldingen

Taak

Handhaven op veilig en milieuverantwoord slopen volgens de voorschriften Bouwbesluit

Doel

Voorkomen onveilige, ongezonde situaties bij het slopen en/of verwijderen van asbest

Beoogd effect

Uitvoering overeenkomstig het Bouwbesluit en Asbestverwijderingsbesluit

Geen overtredingen bij het verwijderen van asbest

Prioriteit

Gemiddeld

Hoog (indien asbest vrijkomt)

Toezicht

  • Meldingsgericht

  • Incidenteel toezicht

  • Structureel toezicht indien asbest vrijkomt

  • Intensieve controle op alle sloopmeldingen voor het verwijderen van asbest

Vergunningvrije bouwwerken

Taak

Handhaven op bouwen conform Bouwbesluit en welstands-excessenregeling

Registratie bouwwerken in kader van de BAG

Doel

Veilige situatie, geen ernstige strijd met redelijke eisen van welstand.

Beoogd effect

Geen toename aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

 

Illegale (ver)bouw

Taak

Handhaven op bouwactiviteiten zonder vergunning

Doel

Voorkomen van onveilige situaties door illegale bouw, behoud van de kwaliteit van de omgeving. Een situatie die voldoet aan:

  • De eisen van het Bouwbesluit (o.a. veiligheid, constructie, gezondheid);

  • De bouwverordening;

  • Redelijke eisen van welstand, zoals opgenomen in de gemeentelijke welstandscriteria;

  • Het bestemmingsplan en de beleidsregels voor afwijking van het bestemmingsplan.

Beoogd effect

Afname vergunningplichtige bouwactiviteiten zonder vergunning;

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

    Toezicht bij rondes door de gemeente – gecombineerd met bouwcontroles

  • Toezicht op basis van luchtfoto’s

 

Bestaande bouw

Taak

Handhaven op eisen uit Bouwbesluit en welstandsexcessenregeling

Doel

Voorkomen van onveilige situaties, tegengaan verpaupering en verbeteren van de leefbaarheid en kwaliteit van de leefomgeving

Beoogd effect

Een vermindering van het aantal verpauperde panden Afname aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Minimaal toezicht

  • Gebiedsgericht toezicht

 

Illegaal slopen

Taak

Handhaven op veilig en verantwoord slopen

Registratie sloop van verblijfsobjecten in kader van BAG

Doel

Voorkomen onveilige situaties, beschermen nabijgelegen bouwwerken en zorgen voor gescheiden sloopafval.

Beoogd effect

Afname slopen zonder melding

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

  • Toezicht bij rondes door gemeente – gecombineerd met bouwcontroles

 

Illegale activiteit monument

Taak

Handhaven op slopen of verbouwen van monumenten zonder vergunning

Handhaven op eisen uit Bouwbesluit en welstandsexcessenregeling.

Doel

Beschermen van monumenten in de gemeente

Beoogd effect

Geen achteruitgang in de staat van monumenten

Geen toename in het aantal overtredingen.

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel

  • Toezicht bij rondes door gemeente – gecombineerd met bouwcontroles

  • Afstemming met monumentenzorg

 

Illegale handelsreclame

Taak

Handhaven op het aanbrengen van reclame-uitingen zonder vergunning

Doel

Beschermen van de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving

Beoogd effect

Afname illegale handelsreclame

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel

 

RUIMTELIJKE ORDENING

Omgevingsvergunning afwijken van bestemmingsplan

Taak

Handhaven handelen overeenkomstig een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan

Doel

Behoud van de kwaliteit van de omgeving

Beoogd effect

Afwijken van het bestemmingsplan overeenkomstig de vergunning

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Objectgericht/Vergunninggericht

  • Indien afzonderlijke vergunning: minimaal toezicht

  • Indien onderdeel van integrale omgevingsvergunning: structureel toezicht in het kader van omgevingsvergunning bouwen

  • In combinatie met de activiteit bouwen, geldt de prioriteit van bouwen.

Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van werk of werkzaamheden (aanleg)

Taak

Handhaven van het uitvoeren van een werk of werkzaamheden overeenkomstig de omgevingsvergunning

Doel

Het behoud van de landschappelijke, cultuurhistorische en ruimtelijke waarden van gronden.

Beoogd effect

Aanleg overeenkomstig de verleende vergunning

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Indien afzonderlijke vergunning: minimaal toezicht

  • In combinatie met de activiteit bouwen, geldt de prioriteit van bouwen.

  • Structureel toezicht in beschermd stads- en dorpsgezicht

Bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan

Taak

Handhaven op strijdig gebruik bestemmingsplan door bedrijven

Doel

Zorg dragen voor een veilige leefomgeving, behoud van de kwaliteit van de omgeving

Beoogd effect

Afname aantal bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

Permanente bewoning van een recreatieverblijf

Taak

Handhaven op activiteiten in strijd met recreatiebestemming

Doel

Voorkomen dat er permanent wordt gewoond in recreatieverblijven.

Beoogd effect

Geen toename overtredingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Objectgericht/Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Wonen waar niet toegestaan

Taak

Handhaven op strijdig gebruik bestemmingsplan

Doel

Zorg dragen voor behoud van de kwaliteit van de omgeving

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten en overtredingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Toezicht Milieu

Beschikbare capaciteit 2020

De gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hebben een groot aantal uitvoerende milieutaken ondergebracht bij de Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO). Voor een aantal taken, de zogenaamde basistaken, is dit wettelijk verplicht. Daarnaast zijn de bodemtaken en de bedrijfsmatige asbesttaken ondergebracht bij de FUMO. Het team bestaat uit:

Functie

Aantal fte

Toezichthouder Milieu A

2,00 fte

Totaal fte

2 fte

De urenverdeling is als volgt:

Gemeente

Aantal uur

Noardeast-Fryslan

2132 uur

Dantumadiel

768 uur

Totaal

2900 uur

Taken

De FUMO en de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel volgen bij het uitvoeren van het milieutoezicht de ‘Fryske norm’ waarin per type inrichting (milieuklasse) een controle frequentie is vastgelegd. Deze norm wordt geëvalueerd. De FUMO heeft (in ieder geval) voor de basistaken een eigen uitvoeringsprogramma. De totale omvang van de milieu taken voor de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel in 2020 is:

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren totaal

Reguliere controle milieu-inrichtingen

85

6

510

Controle n.a.v. melding Activiteitenbesluit (oprichting en/of wijziging)

10

5

50

Controle n.a.v. milieu gerelateerde klachten

-

106

106

Overige werkzaamheden

-

102

102

Totaal Uren

768

Prioriteiten

Inrichtingen

Inrichtingen

Taak

Handhaven milieuregelgeving bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer; Handhaven op veranderingen in de inrichting zonder vergunning of melding.

Doel

Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu

Beoogd effect

Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen

Geen toename van het aantal klachten

Alle overtredingen worden beëindigd;

Meer self compliance bij bedrijven.

Prioriteit

Hoog

Toezicht

  • Objectgericht.

  • Structureel toezicht.

  • Minimaal toezicht bij niet meldingsplichtige inrichtingen

  • Waar mogelijk integraal toezicht met bouwen en brandpreventie

Toezicht op basis van structurele frequentie. Op basis van een probleem- en risicoanalyse zijn de verschillende inrichtingen gecategoriseerd in vier branches. De branches met het grootste risico is categorie 4, de branches met het laagste risico is categorie 1. Voor elk categorie geldt een ander controlefrequentie:

 

  • -

    Branches categorie 1; controle eenmaal in de 10 jaar.

  • -

    Branches categorie 2; controle eenmaal in de 5 jaar.

  • -

    Branches categorie 3; controle eenmaal in de 2 jaar.

  • -

    Branches categorie 4; de inrichtingen in deze categorie worden niet door gemeentelijke milieu toezichthouders gecontroleerd. Controle vindt plaats door de FUMO. De FUMO heeft zijn eigen uitvoeringsprogramma.

Dit is het uitgangspunt voor het toezicht. Daarnaast kijken wij naar de verschillende activiteiten die plaatsvinden binnen een inrichting. Op basis van een jaarlijkse evaluatie van het naleefgedrag kan de controlefrequentie per branche of per activiteit verschillen.

Uitvoeringstaken 2020

  • Betreft de reguliere integrale inrichtingencontroles

  • Stimuleren van self compliance bij inrichtingen

Melding voor het oprichten/wijzigen van inrichtingen

Taak

Handhaven op nieuwe/geactualiseerde meldingen bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer.

Doel

Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel verbeteren van de kwaliteit van de

Leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu

Beoogd effect

Oprichtingen/veranderen overeenkomstig de melding.

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Meldingsgericht

  • Incidenteel toezicht

  • Waar mogelijk integraal toezicht met bouwen en brandpreventie

Uitvoeringstaken 2020

  • Betreft milieutoezicht in het kader van oprichten of wijzigen van de inrichting. Na de oplevering vindt met minimale frequentie een controle plaats;

  • De controles vinden plaats naar aanleiding aard van de melding.

Milieu gerelateerde klachten

Taak

Handhaven milieuregelgeving bij inrichtingen die vallen onder de Wet milieubeheer;

Doel

Het beperken van de risico’s voor veiligheid en gezondheid, het behouden, dan wel het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving en het voorkomen van aantasting van het milieu

Beoogd effect

Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen

Geen toename van het aantal klachten

Alle overtredingen worden beëindigd;

Meer self compliance bij bedrijven.

Prioriteit

Hoog

Toezicht

  • Meldingsgericht

Toezicht Groene Wetten

Beschikbare capaciteit 2020

De Wet natuurbescherming regelt de bescherming van natuurgebieden die uniek zijn voor Nederland en Europa, de bescherming van planten en dieren en van bossen en andere houtopstanden. De provincie is bevoegd gezag voor het verlenen van vergunningen, het toezicht en de handhaving (VTH-taken) van de Wet natuurbescherming. De FUMO voert deze taken uit namens de provincie Fryslân.

 

Bij het toezicht op groene wetten wordt vaak gedacht aan enkel het toezicht op de Wet natuurbescherming. De functie is echter een stuk breder. De Toezichthouders Groene Wetten hebben in het kader van de Wet natuurbescherming een oog- en oor functie voor de FUMO. Echter houden zij ook toezicht op vele wet- en regelgeving waarbij de gemeente het bevoegd gezag is, denk bijvoorbeeld aan de Wet milieubeheer en het Besluit bodemkwaliteit. Tevens houden zij toezicht op beschermde boomwallen en monumentale bomen en in op strijdigheden met de bestemmingsplannen om de landschappelijke, natuurlijke, archeologische en cultuurhistorische waarden te beschermen.

Het team bestaat uit:

Functie

Aantal fte

Toezichthouder Groene Wetten

2,00 fte

Totaal fte

2,00 fte

De urenverdeling is als volgt:

Gemeente

Aantal uur

Noardeast-Fryslan

2132 uur

Dantumadiel

768 uur

Totaal

2900 uur

Taken

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren totaal

Toezicht beschermde boomwallen, elzensingels en houtopstanden

-

100

100

Toezicht landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden bestemmingsplan

-

350

350

Monumentale/waardevolle bomen

-

75

75

Verbranden van afvalstoffen (ook vreugdevuren)

3

4

12

Dumpen van afvalstoffen

-

175

175

Overige werkzaamheden

-

56

56

Totaal uren

768

Prioriteiten

Beschermde boomwallen, elzensingels en houtopstanden

Taak

Handhaven op bomenkap en houtopstandenkap in strijd met bestemmingsplan

Doel

Het in stand houden van waardevolle bomen en houtopstanden binnen de gemeente

Beoogd effect

Geen meldingen en overtredingen kappen van waardevolle bomen

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

  • Toezicht afstemmen met FUMO

Toezicht landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden

Taak

Handhaven op illegale activiteiten binnen de landschappelijke, natuurlijke en cultuurhistorische waarden

Doel

Het in stand houden van de waarden zoals beschermd in het bestemmingsplan

Beoogd effect

Verbeteren ruimtelijke kwaliteit

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

Monumentale bomen

Taak

Handhaven op bomenkap van monumentale en waardevolle bomen

Doel

Het in stand houden van monumentale en waardevolle bomen binnen de gemeente

Beoogd effect

Geen toename bomenkap van monumentale en waardevolle bomen

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

Verbranden van afvalstoffen (ook vreugdevuren)

Taak

Handhaven op het verbod op het verbranden van afvalstoffen

Doel

Geen aantasting van het milieu

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Ontheffingsgericht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Mogelijkheden voor het ontdoen van afvalstoffen inventariseren

Dumpen van afvalstoffen

Taak

Handhaven op het illegaal dumpen van afval

Doel

Behouden van een schone en veilige leefomgeving

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Hoog

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Structureel toezicht – surveilleren of onderweg naar controlebezoeken

Uitvoeringstaken 2020

  • Voorlichting over verbod vuil storten en voorzieningen in gemeente

  • Snel en actief reageren op meldingen;

  • In alle gevallen proberen dader te achterhalen en deze het afval te laten opruimen

  • Indien dader onbekend, zorg dragen voor vlot doormelden aan wijkbeheer. Wijkbeheer zorgt voor vlot opruimen.

Crossen in de natuur

Taak

Handhaven op het rijden met motoren en quads in recreatie- en natuurgebieden of parken

Doel

Voorkomen van overlast en bescherming van natuur en milieu

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal

Vergunningverlening APV en BW

Beschikbare capaciteit 2020

De vergunningverleners APV en BW behandelen vergunningaanvragen, aanvragen om een ontheffing en meldingen in het kader van de APV en BW. Ook worden een aantal VTH-taken in dit werkveld uitgevoerd door het KKS.

Functie

Aantal fte

Cluster APV

3,00 fte

Evenementencoördinator

0,17 fte

KKS

1,25 fte

Specialistisch adviseur

0,03 fte

Totaal fte

4,45 fte = 6452 werkbare uren

Taken en middelen

In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en de benodigde middelen. De planning is gebaseerd op cijfers van de afgelopen twee jaren en daar waar nodig aangepast met verwachte invloeden van gewijzigde wetgeving, grote projecten, landelijke tendensen.

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren Totaal

Algemene werkzaamheden

95

2,8

266

 

Drank- en horecavergunning

2

4,4

8,8

DHW aanhangsel

4

1,8

7,2

DHW wijziging omschrijving

4

1,1

4,4

DHW ontheffing (art. 4)

1

1,9

1,9

DHW ontheffing (art. 35)

10

3,2

32

 

Evenementenvergunning type A

70

6,2

434

Evenementenvergunning type B

2

21,2

42,4

Evenementenvergunning type C

1

49,7

49,7

Melding evenement

35

1,0

35

Evenementenkalender

3

2,0

6

 

Exploitatievergunning categorie A

2

3,2

6,4

Exploitatievergunning categorie B

1

3,8

3,8

Exploitatievergunning categorie C

3

4,8

14,4

 

Algemene werkzaamheden

80

2,7

216

 

Geluidsontheffing

1

1,0

1

Vergunning gehandicaptenparkeerkaart

5

3,1

15,5

Vergunning voor kabels en leidingen

65

2,6

169

Aanwezigheidsvergunning (speelautomaten)

6

3,0

18

Overig

11

2,6

28,6

 

Melding festiviteit

5

0,4

2

Vergunning Leegstandswet

10

1,0

10

Winkelsluitingstijden

3

0,9

2,7

Loterijvergunning

1

2,3

2,3

Diversen

38

2,6

98,8

 

RVV ontheffing

6

0,8

4,8

 

Coördinatie

-

25

25

 

Verstrekken milieutechnische en planologische gegevens

5

1,3

6,5

Verstrekken milieutechnische of planologische gegevens

5

0,6

3

Totaal uren

1515,2

Toezicht Publiek Domein

Beschikbare capaciteit 2020

De toezichthouders publiek domein zien toe op de uitvoering en naleving van regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Drank- en Horecawet en andere bijzondere wetgeving. De meeste toezichthouders publiek domein hebben een BOA bevoegdheid en voeren dagelijkse parkeercontroles uit. Het team bestaat uit:

Functie

Aantal fte

Toezichthouder Publiek Domein

4,40

Totaal fte

4,40 fte

De urenverdeling is als volgt:

Gemeente

Aantal uur

Noardeast-Fryslan

4690 uur

Dantumadiel

1690 uur

Totaal

6380 uur

Taken en middelen

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren Totaal

Evenementen

-

250

250

Drank- en horecavergunning

15

2

30

Speelautomaten

2

4

8

Schenken/verkoop alcohol onder 18 jaar

Controles worden extern uitgevoerd

Toezicht APV

-

922

922

Overlast (openbare orde)

-

100

100

Gevaarlijke honden

3

5

15

Sluiting pand Opiumwet

1

10

10

Digitaal opkopers register

-

25

25

Standplaatsen

-

100

100

Festiviteiten

3

10

30

Parkeerexcessen

-

200

200

Totaal uren

1690

Prioriteiten

EVENEMENTEN

Type C-evenementen en Dorpsfeesten

Taak

Handhaving vergunning en regelgeving evenementen

Handhaven veiligheid en overlast evenementen

Doel

Zorgdragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen.

Verminderen risico’s vanwege brandveiligheid, gebruiksveiligheid, constructieveiligheid

Geen aantasting van het woon- en leefklimaat

Beoogd effect

De activiteiten voldoen aan de vergunningvoorschriften (organisatie, brandveiligheid, geluid, afval);

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Hoog

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Structureel toezicht

  • Integraal toezicht brandweer en bouwinspecteur op veiligheidsaspecten

  • Toezicht door BOA’s openbare ruimte op openbare orde en drankregelgeving

  • Samenwerking met politie

Uitvoeringstaken 2020

  • Opstellen en implementeren risico-analyse evenementen en evenementenbeleid

  • Verbeteren communicatie tussen betrokken partijen.

  • Bij toezicht met name aandacht voor verstoring van de openbare orde, overschrijding van sluitingstijden, geluidsoverlast en drankverstrekking

  • Intensieve samenwerking met politie.

Type B-evenementen

Taak

Handhaving vergunning en regelgeving evenementen

Handhaven veiligheid en overlast evenementen

Doel

Zorgdragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen.

Verminderen risico’s vanwege brandveiligheid, gebruiksveiligheid, constructieveiligheid

Geen aantasting van het woon- en leefklimaat

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Incidenteel toezicht

  • Toezicht door bouwinspecteurs op veiligheidsaspecten

  • Toezicht door BOA’s openbare ruimte op openbare orde en drankregelgeving

Uitvoeringstaken 2020

  • Intensiteit controles bepalen op basis van risico-analyse evenementen

  • Verbeteren communicatie tussen betrokken partijen.

  • Bij toezicht met name aandacht voor verstoring van de openbare orde, overschrijding van sluitingstijden, geluidsoverlast en drankverstrekking

  • Intensieve samenwerking met politie.

Type A-evenementen

Taak

Handhaven veiligheid en overlast evenementen

Doel

Zorg dragen voor een veilig en ordelijk verloop van evenementen.

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Objectgericht

  • Minimaal toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Communicatie en voorlichting over geldende voorwaarden.

  • Toezicht op basis van meldingen/klachten

 

HORECA

Drank- en horecavergunning

Taak

Handhaving voorschriften en vergunning drank- en horecawet horecabedrijven

Doel

Het in goede banen leiden van de verstrekking van alcoholhoudende drank uit sociaal hygiënisch en sociaal economisch oogpunt

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Incidenteel toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Actualisatie vergunningenbestand

  • Toezicht zoveel mogelijk combineren met milieu, bandveiligheid, terras en speelautomaten.

Toegangstijden

Taak

Handhaving toegangstijden horecabedrijven

Doel

Geen aantasting van het woon- en leefklimaat door geluidsoverlast en verstoring openbare orde.

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen toename van het aantal geconstateerde overtredingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

  • Samenwerking met politie

Uitvoeringstaken 2020

  • Naleefgedrag is bepalend voor toezicht frequentie

  • Actieve samenwerking met politie zoeken.

Terras

Taak

Handhaven op gebruiksregels of vergunningvoorschriften voor terrassen

Doel

Geen aantasting woon- en leefklimaat

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Objectgericht

  • Incidenteel toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Combineren met toezicht op drank- en horecavergunningen

  • Inventarissen terrassen binnenstad Dokkum

Speelautomaten

Taak

Handhaving regelgeving speelautomaten

Doel

Tegengaan van gokverslaving

Beoogd effect

Geen toename van het aantal overtredingen

Geen illegale activiteiten: alle inrichtingen houden zich aan het maximale aantal toegestane speelautomaten.

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Objectgericht

  • Minimaal toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Voorlichting tijdens controlebezoeken

  • Combineren met toezicht op drank- en horecavergunningen

Schenken/verkoop onder de 18

Taak

Handhaving verbod verkoop detailhandel en schenken alcoholische dranken vanuit horeca aan jongeren < 18 jaar

Doel

Tegengaan van alcoholgebruik door jongeren

Beoogd effect

Geen toename van het aantal overtredingen

Prioriteit

Hoog

Toezicht

  • Objectgericht

  • Structureel toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Afstemming in Notitie middelenbeleid

 

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)

Overlast en baldadigheid

Taak

Handhaven op overlast en baldadig gedrag op straat. Het gaat om de volgende activiteiten beschreven in de APV:

  • -

    Graffiti

  • -

    Beplakken

  • -

    Beklimmen van beelden, omheiningen, verkeersmeubilair etc..

  • -

    Hinderlijk rondhangen

  • -

    Samenscholing

  • -

    Nuttigen alcohol in gebieden waar niet toegestaan

  • -

    Ophouden in portieken

  • -

    Fietsen stallen op plekken waar niet toegestaan

  • -

    Binnen bebouwde kom behoefte doen

  • -

    Verspreiden bedrukte stukken zonder opruimen

Doel

Het beperken van overlast en baldadigheid

Handhaving openbare orde en veiligheid

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Geen schade aan eigendommen

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Structureel

Uitvoeringstaken 2020

  • Inventariseren hotspots

  • Samenwerking met politie

Orde en veiligheid

Taak

Handhaven op orde en veiligheid op straat

Optochten

Betogingen

Prostitutie

Straatartiesten

Loslopende honden

Loslopend vee

Doel

Handhaving openbare orde en veiligheid

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Laag

Gemiddeld (bij optochten en betogingen)

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

  • Klachtgestuurd

Standplaatsen

Taak

Handhaven op het innemen van standplaatsen overeenkomstig de standplaatsenvergunning en/of geldende beleidsregels.

Doel

Het beperken van overlast en zorgen voor verkeersveiligheid

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Gemiddeld

Toezicht

  • Vergunninggericht

  • Gebiedsgericht

  • Incidenteel toezicht

Incidentele festiviteiten

Taak

Handhaven op algemene regels incidentele festiviteiten

Doel

Het beperken van (geluids)overlast

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Meldingsgericht

  • Klachtgestuurd

 

GEBRUIK VAN DE WEG

Voorwerpen op, aan of boven de weg (w.o. sandwichborden/spandoeken)

Taak

Handhaven op het onveilig of schadelijk aanbrengen van voorwerpen op, aan of boven de weg

Doel

Voorkomen van schade aan de weg of gevaar voor verkeersveiligheid

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten en meldingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Onderdeel van surveillances BOA’s. Zoveel mogelijk via medewerking op te lossen.

Parkeerexcessen (parkeren voertuig autobedrijf, defecte voertuigen, reclamevoertuigen, caravans, vrachtwagens e.d.)

Taak

Handhaven oneigenlijk gebruik van de weg

Doel

Geen aantasting van het woon- en leefklimaat

Zorg voor verkeersveiligheid

Beoogd effect

Geen toename van het aantal klachten/meldingen

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

 

GEBRUIK WATER

Ligplaatsen voor recreatievaart en woonschepen

Taak

Handhaven op regelgeving aanlegplaatsen scheepvaart, gebruik plekken voor woonschepen en weghalen wrakken

Doel

Vaarwegen vrijhouden

Kwaliteit van leefbaarheid op peil houden

Beoogd effect

Geen illegale ligplaatsen

Het gecontroleerd laten aanmeren van recreatievaart

Geen wrakken in vaarwater (Wrakkenwet)

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Zwemmen

Taak

Handhaven op verbodsbepalingen op zwemmen (hinderen scheepvaart, gevaarlijk zwemwater)

Doel

Veiligheid scheepvaartverkeer en personen

Beoogd effect

Geen toename aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Uitvoeringstaken 2020

  • Checken bekende zwemlocaties op verbodsborden

Overige verboden openbaar water (voorwerpen op, in of boven openbaar water, veiligheid op het water, beschadigen van waterstaatswerken, overlast aan vaartuigen)

Taak

Handhaven overige verboden openbaar water.

Doel

Voorkomen van gevaarlijke situaties

Beoogd effect

Geen toename aantal klachten

Prioriteit

Laag

Toezicht

  • Gebiedsgericht

  • Minimaal toezicht

Handhaving

Beschikbare capaciteit 2020

De Vakjuristen behandelen bezwaar- en beroepsprocedures en handhavingszaken en geven gevraagd en ongevraagd juridisch advies en bewaken de juridische kwaliteit. Het team bestaat uit:

Functie

Aantal fte

Vakjurist

4,5 fte

Totaal fte

4,5 fte = 6525 werkbare uren

Taken en middelen

In tabel is de planning aangegeven van het aantal verwachte taken en de benodigde middelen.

Taken

Aantal

Uren (per eenheid)

Uren Totaal

Vooraankondiging

120

6

720

Opleggen bestuurlijke maatregel

90

5

450

Behandelen handhavingsverzoek

36

13

468

Behandelen bezwaarschriften

75

30

2250

Behandelen beroep

15

50

750

Behandelen hoger beroep

5

30

150

1e aanschrijving Kinderopvang

26

2

52

Juridische kwaliteitszorg

-

1000

1000

Overige werkzaamheden

-

685

685

Totaal uren

6525

Monitoring en evaluatie

Na afloop van elk kalenderjaar wordt het uitvoeringsprogramma geëvalueerd. Deze evaluatie wordt opgenomen in het jaarverslag. Op basis van deze evaluatie kunnen conclusies worden getrokken over het opgestelde beleid en de uitvoering daarvan. Zijn de juiste doelen gesteld? Moet de aandacht worden verschoven naar een ander beleidsveld? Moet er op een andere wijze toezicht worden gehouden? Deze en andere vragen worden in de evaluatie beantwoord. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van het beleid en is input voor het opstellen van het uitvoeringsprogramma voor het nieuwe kalenderjaar.

 

Dit uitvoeringsprogramma en het jaarverslag worden vastgesteld door het college en het college geeft kennis van het beleid aan de gemeenteraad. Tevens wordt het aan de Provincie aangeboden in het kader van het Interbestuurlijk Toezicht.

Het college van B&W van Dantumadiel heeft het onderstaande uitvoeringsprogramma op 28 november 2023 van toepassing verklaard voor 2021/2022/2023.