Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Mkb-haalbaarheidsvoucher |
Citeertitel | Mkb-haalbaarheidsvoucher |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2023 | nieuwe regeling | 14-11-2023 | 2023, nr.A.17 |
Gedeputeerde Staten van Drenthe, Fryslân en Groningen maken bekend dat zij op 21 november 2023, nr.A.17, het volgende besluit hebben genomen:
Gedeputeerde staten van Drenthe, Fryslân en Groningen
Gelet op de Algemene subsidieregeling SNN 2019;
Gelet op Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU, L352);
Gelet op Verordening (EU) Nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector (2013/ L252);
Gelet op de gemeenschappelijke regeling SNN;
Gelet op het Operationeel Programma EFRO Noord-Nederland 2021-2027
vast te stellen de Subsidieregeling Mkb-haalbaarheidsvoucher als volgt:
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Algemene groepsvrijstellingsverordening: verordening 651/2014 van de commissie van 17 juni 2014 (gewijzigd bij verordeningen van de commissie van 14 juni 2017 (EG) 2017/1084, 2 juli 2020 (EG) nr. 2020/972 en 23 juni 2023 (EU) nr. 2023/1315), waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard;
Artikel 2 Doel van de subsidieregeling
De subsidieregeling heeft als doel om innovatie, in de vorm van haalbaarheidsprojecten en nieuwe samenwerking met proeftuinfaciliteiten bij mkb-ondernemingen in Noord-Nederland te stimuleren.
Subsidie wordt verstrekt aan een mkb-onderneming die op het moment van aanvragen een vestiging heeft in de provincies Drenthe, Fryslân of Groningen en daar ondernemingsactiviteiten uitvoert.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het uitvoeren van een haalbaarheidsproject waarbij voor het onderzoek en de analyse, diensten worden ingekocht bij een onafhankelijke Noord-Nederlandse proeftuinfaciliteit. Dit is inclusief de mogelijkheid om workshop en trainingen ten behoeve van de haalbaarheidsstudie te volgen.
Artikel 6 Niet-subsidiabele kosten
In aanvulling op artikel 2.4 van de Algemene subsidieregeling SNN 2019 zijn de volgende kosten in elk geval niet subsidiabel:
De subsidie wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 en 4:35 van de Awb en artikel 2.3 van de ASR SNN, in ieder geval geweigerd indien:
de voorgenomen activiteiten waarop het haalbaarheidsproject betrekking heeft in technische zin onvoldoende risicovol zijn om het haalbaarheidsproject te rechtvaardigen, of dat het project onvoldoende inzicht geeft in het economisch perspectief van de voorgenomen activiteiten waarop het haalbaarheidsproject betrekking heeft;
Gedeputeerde Staten stellen gezamenlijk de aanvraagperiode vast op 1 december 2023 9:00 uur tot en met 30 november 2024 om 17:00 uur.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Bij de subsidieverlening worden in elk geval de volgende verplichtingen opgelegd:
er zijn publicatievereisten van toepassing. Hieronder zijn de verschillende uitingen benoemd:
het plaatsen van ten minste één affiche of elektronisch display met informatie over het project (minimaal in A3 - formaat) of een roll-up banner met vermelding van de steun door de Europese Unie op een voor het publiek goed zichtbare plaats bij de subsidieontvanger(s), gedurende de projectperiode. De specifieke eisen van de verschillende uitingen zijn terug te vinden op de website van het SNN;
Na de subsidieverlening wordt binnen drie weken een voorschot uitbetaald van maximaal 40% van de verleende subsidie. Er wordt geen tweede voorschot verleend.
Artikel 16 Wijzigings- of intrekkingsgronden
De subsidie kan onverminderd het bepaalde in artikel 4:46 en 4:48 van de Algemene wet bestuursrecht worden ingetrokken of ten nadele van de subsidieontvanger worden gewijzigd, als het project niet wordt uitgevoerd in overeenstemming met het doel of de voorschriften van deze subsidieregeling
Groningen, 14 november 2023
Gedeputeerde Staten voornoemd:
T. van Dekken,loco voorzitter.
J. Schrikkema, secretaris.
Toelichting Mkb-haalbaarheidsvoucher
Bent u een Noord-Nederlandse ondernemer en heeft u een goed idee voor onze regio? Dan is het handig om eerst te onderzoeken of u dit idee kunt uitwerken naar een volgende fase. Dit kan door middel van het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. Met behulp van deze subsidieregeling willen wij u ondersteunen om te onderzoeken of uw idee haalbaar is. In plaats van zelf op zoek te zijn naar antwoorden, maakt u met deze subsidieregeling gebruik van de faciliteiten van een proeftuin (of een open innovatie omgeving).
Met deze subsidieregeling willen we stimuleren dat bedrijven gebruik gaan maken van de faciliteiten en mogelijkheden van een proeftuin. Proeftuinen kunnen van grote toegevoegde waarde zijn bij het beantwoorden van uw haalbaarheidsvragen. Ze beschikken niet alleen over veel kennis, maar kunnen u ook de juiste faciliteiten bieden voor het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek. De samenwerking met een proeftuin zorgt ervoor dat u aan het einde van het project een weloverwogen beslissing kunt nemen. Kunt u verder met uw idee om te innoveren? Dan heeft u een goede basis gelegd voor het vervolg, namelijk het ontwikkeltraject. Binnen deze subsidieregeling is het gebruik van een proeftuinfaciliteit verplicht.
Met deze Mkb-haalbaarheidsvoucher voert u een haalbaarheidsstudie van een innovatief idee uit en:
Artikel 1 onder d Haalbaarheidsproject
Een haalbaarheidsproject omvat het onderzoeken van technische- en economische haalbaarheidsvragen. Het antwoord op deze vragen leidt tot een go/no-go moment. U bepaalt naar aanleiding van de resultaten van uw onderzoek of het voor u zinvol is om een innovatieproject te gaan uitvoeren.
Binnen de definitie van een haalbaarheidsproject in deze regeling valt ook het volgen van workshops, trainingen, het afnemen van business development diensten en – advies bij de proeftuin. Ook het gebruik van materialen en data binnen de proeftuin is onderdeel van het haalbaarheidsproject.
Artikel 1 onder e Haalbaarheidsstudie
Voor een haalbaarheidsstudie wordt dezelfde definitie gebruikt zoals deze staat in de Algemene groepsvrijstellingsverordening artikel 2 lid 87: Het onderzoek en de analyse van het potentieel van het project, met als doel de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de sterke en de zwakke punten van een project, de kansen en risico’s in kaart te brengen, waarbij ook wordt aangegeven welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren en wat uiteindelijk de slaagkansen zijn.
Bij een haalbaarheidsstudie kunt u bijvoorbeeld denken aan de volgende werkzaamheden:
Met trial and error wordt bedoeld: het onderzoek doen naar en uitvoeren van testen om antwoord te krijgen op technische haalbaarheidsvragen zoals die in het projectplan beschreven zijn. U kunt hierbij denken aan het uitvoeren van testen om te onderzoeken welk materiaal het beste gebruikt kan worden, welke technologie kan worden toegepast, hoe bepaalde elementen interactie hebben met elkaar of welke combinaties in potentie geschikt kunnen zijn.
Trial and error onderzoek heeft als doel inzichtelijk te maken of het beoogde nieuwe product, proces of dienst technisch gezien haalbaar is, zodat dit in een later stadium in een ontwikkelingsproject een grotere kans van slagen heeft omdat u beter inzicht heeft in wat wel en wat niet zou kunnen werken. De uitkomsten van dit onderzoekt helpt u om een goede beslissing te nemen om tot ontwikkeling over te gaan (het go/no-go moment).
Binnen trial and error kan niet een prototype van het uiteindelijk beoogde product, proces of dienst worden gemaakt, net zomin als het testen van prototypes onder reële omstandigheden. In dat geval bent u namelijk aan het ontwikkelen. Het is wel mogelijk om prototypes van onderdelen of elementen te maken die u in een laboratoriumomgeving of digitale onderzoek omgeving gaat testen, zolang deze maar gericht zijn op het beantwoorden van een technische haalbaarheidsvraag.
Artikel 1 onder i Onafhankelijke proeftuinfaciliteit
Onder een proeftuinfaciliteit wordt in deze regeling ook verstaan: een open innovatie omgeving die aan meerdere partijen ruimte biedt voor het testen van technologische innovatie of marktinnovatie van nieuwe of vernieuwde producten of diensten in een realistische omgeving. Het gaat hier niet om diensten van een commercieel bedrijf.
Artikel 2 Doel van de regeling
De regeling heeft als doel om mkb’ers te motiveren om de kennis en kunde van de proeftuinfaciliteiten te gebruiken ten gunste van het eigen innovatieproces. Tijdens de uitwerking van een haalbaarheidsstudie is er vaak veel research benodigd om tot een goed gemotiveerde go/no go beslissing te komen. Een proeftuin kan veel van die benodigde informatie al voor handen hebben liggen, of begeleiden in het uitzoeken van de haalbaarheidsvragen vanuit de expertise en ervaring die daar aanwezig is.
Bij een vestiging in Noord-Nederland gaat hier vaak om een fysieke vestiging in Noord-Nederland. De effecten van het project moeten uiteindelijk ten goede komen aan deze vestiging. In de situatie van een postbusadres wordt er gekeken of er door medewerkers ondernemingsactiviteiten worden uitgevoerd. Wordt er bijvoorbeeld voor een beperkt aantal uren enkel overlegruimtes of belruimtesgehuurd, dan kan worden besloten dit niet als vestiging zoals bedoelt in bovenliggend artikel aan te merken.
Artikel 5 lid 1 onder e Inschakelen onafhankelijke adviesorganisatie
De onderneming waar de deskundige werkt, moet ingeschreven zijn bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel of vergelijkbare handelsregisters in andere staten. Particulieren kunnen daarmee niet optreden als onafhankelijke deskundige. De uren van de in te schakelen onafhankelijke deskundige zijn subsidiabel.
De deskundige dient onafhankelijk te zijn van de aanvragende onderneming.
In dat kader wordt onder andere in de volgende situaties geoordeeld dat er in ieder geval geen sprake is van onafhankelijkheid:
Deze opsomming is niet limitatief. Dit betekent dat er ook andere situaties kunnen zijn waarin tot de conclusie kan worden gekomen dat er geen sprake is van onafhankelijkheid van de onderneming van de aanvragende onderneming.
Artikel 5 lid 2 1% opslag voor kleine facturen
Het is niet mogelijk om kosten onder de € 250 (exclusief BTW) te declareren. In plaats daarvan wordt op de over de te maken kosten aan derden, automatisch een forfait van 1% berekend. Dit ter compensatie van deze facturen. Dat zijn binnen deze regeling de kosten die benoemd zijn in artikel 5 id 1 onder b, c, d en e.
Een uitzondering op bovenstaande zijn verzamelfacturen, welke facturen onder de € 250 bevatten.
Deze kunnen wel gedeclareerd worden, mits deze in één keer zijn betaald en het totaalbedrag van de verzamelfactuur boven de € 250 (exclusief BTW) uitkomt.
Artikel 5 lid 3 Verhouding subsidiabele kosten
Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van innovatie van het mkb in Noord-Nederland. In een proeftuin is veel kennis, expertise en materialen aanwezig die beschikbaar wordt gesteld voor andere ondernemers om gebruik van te maken. Met de inzet van een proeftuin is het de bedoeling dat deze aanwezige kennis doorvloeit naar het mkb en dat zij hierdoor innovatiever worden. Om deze reden is het verplicht dat d bijdrage van de proeftuin minimaal 40% van de projectkosten moet zijn. Op deze manier wordt beoogd dat de proeftuin een substantiële bijdrage levert aan uw haalbaarheidsproject en dat u sneller tot een go/no-go beslissing komt.
Als uw project bij aanvraag niet voldoet aan deze bepaling zal een deel van de projectkosten worden geweigerd. De kanttekening hierbij is wel dat het vereiste uit artikel 8 onder e van toepassing blijft.
Dit houdt in dat de minimale kosten van het project € 25.000 moeten zijn.
Het subsidiebedrag wordt bij vaststelling naar rato wordt verlaagd als blijkt dat er minder projectkosten zijn gemaakt dan verleend. Dit houdt in dat ook bij vaststelling wordt getoetst of de kosten van de proeftuin minimaal 40% bedragen van de totaal gemaakte en betaalde projectkosten.
Artikel 8 onder h en i Weigeringsgronden
Het is binnen deze subsidieregeling niet toegestaan om een proeftuin meerdere keren in te schakelen, ook al is dit voor verschillende projecten/onderzoeken. De aanvrager mag nog wel gebruik maken van de diensten van andere proeftuinen of open innovatie omgevingen. Er kan alleen nooit meer dan € 45.000 subsidie ontvangen vanuit deze regeling. Ondernemingen die met elkaar verbonden zijn worden hierbij als één onderneming beschouwd