Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Beleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024 |
Citeertitel | Beleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregel wegwedstrijden en evenementen Overijssel.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2024 | nieuwe regeling | 21-11-2023 | 2023-058822 |
Wij, Gedeputeerde Staten van Overijssel,
Overwegende dat artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet een verbod bevat om op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen;
Overwegende dat wij ingevolge artikel 148, eerste lid sub b, van de Wegenverkeerswet bevoegd zijn een ontheffing te verlenen van dit verbod, uitgezonderd als de wegen waarvoor de ontheffing wordt gevraagd, alle zijn gelegen binnen één gemeente of als het verbod een weg betreft in het beheer van het Rijk;
Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024;
Besluiten vast te stellen de navolgende:
II. Beoordeling van de aanvraag
Een ontheffing wordt alleen verleend als wordt voldaan aan alle hierna genoemde voorwaarden:
eventueel in te zetten verkeersregelaars zijn bevoegd op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009, waarbij het verkeer op de hoofdrijbaan van provinciale wegen buiten de bebouwde kom wordt geregeld door opgeleide beroepsverkeersregelaars die dat kunnen aantonen met een geldig certificaat en/of pas;
Als een wegwedstrijd (mede) plaatsvindt op een weg die in beheer is bij een andere wegbeheerder, vragen wij deze wegbeheerder om advies.
Artikel 5 Aan de ontheffing te verbinden voorschriften
Aan een ontheffing verbinden wij de volgende voorschriften:
eventueel in te zetten verkeersregelaars zijn bevoegd op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009, waarbij het verkeer op de hoofdrijbaan van provinciale wegen buiten de bebouwde kom wordt geregeld door opgeleide beroepsverkeersregelaars die dat kunnen aantonen met een geldig certificaat en/of pas;
In een beleidsregel legt een bestuursorgaan vast hoe het omgaat met een bepaalde bevoegdheid, zoals de bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen. Deze beleidsregel gaat over ontheffingen voor wegwedstrijden waarvoor Gedeputeerde Staten bevoegd gezag zijn op grond van artikel 148, eerste lid sub b, van de Wegenverkeerswet.
De Wegenverkeerswet verbiedt op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen. Dit verbod staat in artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet. Onder wedstrijd verstaat de Wegenverkeerswet elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen. De Wegenverkeerswet hanteert een ruime definitie van deelnemer aan een wegwedstrijd. Als deelnemer aan de wedstrijd wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen. Een definitie van voertuig staat niet in de Wegenverkeerswet, maar in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Voertuigen zijn fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens. Het verbod op wegwedstrijden geldt dus niet alleen voor motorvoertuigen. Ook een wielerwedstrijd valt onder het verbod in de Wegenverkeerswet. Ook het begrip weg wordt ruim opgevat. Het gaat om alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.
Dit artikel verduidelijkt in welke gevallen Gedeputeerde Staten bevoegd zijn om ontheffingen te verlenen voor wegwedstrijden. Wegwedstrijden op rijkswegen of wegwedstrijden op wegen die allemaal binnen dezelfde gemeente liggen, vallen buiten de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten zijn het bevoegd gezag voor wegwedstrijden die (mede) plaatsvinden op wegen in het beheer van de provincie. Gedeputeerde Staten zijn ook bevoegd gezag voor wegwedstrijden die enkel op gemeentelijke wegen plaatsvinden, zolang deze wegen in minimaal twee gemeenten in provincie Overijssel liggen.
Als een evenement op de weg niet valt onder de definitie van een wegwedstrijd in artikel 10, tweede lid, van de Wegenverkeerswet, dan betekent dit nog niet dat het evenement kan plaatsvinden zonder een toestemming van Gedeputeerde Staten. Het houden van een evenement op de provinciale weg valt onder het verbod van artikel 3.79, eerste lid sub f, van de Omgevingsverordening 2021. In dit artikel staat dat het verboden is zonder omgevingsvergunning in een beperkingengebied provinciale wegen activiteiten te verrichten waarbij de weg wordt gebruikt in strijd met het doel ervan, zoals het houden van een evenement. Voor het organiseren van een evenement op de provinciale weg dient daarom een omgevingsvergunning te worden aangevraagd bij Gedeputeerde Staten. Op grond van artikel 3.79, eerste lid sub c en e, is een omgevingsvergunning nodig voor het plaatsen van borden of (bouw)werken in een beperkingengebied provinciale wegen. Ook kraampjes of routebebording vallen hier onder.
Bij de beslissing over het al dan niet verlenen van een ontheffing dienen verschillende belangen tegen elkaar afgewogen te worden. De wegwedstrijd mag onder andere geen ernstige risico’s en hinder veroorzaken voor het reguliere verkeer. Bij elke wegwedstrijd is sprake van een bepaalde mate van risico’s en hinder voor het verkeer. Bij de afweging van alle belangen wordt mede gekeken naar het belang van de wegwedstrijd voor de vrijetijdseconomie en het toerisme.
Wanneer de wegwedstrijd (mede) plaatsvindt op wegen van andere wegbeheerders, wordt de wegbeheerder om advies gevraagd. Als de wegbeheerder niet reageert op het adviesverzoek, wordt ervan uitgegaan dat deze geen bezwaar heeft tegen de wegwedstrijd. Overleg met de politie en hulpdiensten vindt meestal plaats in een overleg dat door de gemeente wordt geïnitieerd. Mogelijk is voor de wegwedstrijd ook een evenementenvergunning nodig van de gemeente(n), waarin openbare orde en veiligheid een belangrijke rol spelen.
Artikel 5 Aan de ontheffing te verbinden voorschriften
De meeste hierin genoemde voorschriften zijn standaardvoorschriften die ook voor andere activiteiten op provinciale wegen gelden.
Het in dit artikel bedoelde formulier staat op het digitale loket van provincie Overijssel. Hierin is aangegeven welke informatie en gegevens aangeleverd moeten worden bij de aanvraag.
Als een afsluiting of stremming van de weg noodzakelijk is, dan moet de aanvrager een onderbouwing aanleveren waaruit blijkt waarom dit noodzakelijk is voor de wegwedstrijd, welke alternatieven zijn onderzocht om dit te voorkomen en waarom deze alternatieven niet toereikend zijn.