Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Beleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBeleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024
CiteertitelBeleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregel wegwedstrijden en evenementen Overijssel.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994
  2. artikel 148, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-01-2024nieuwe regeling

21-11-2023

prb-2024-2

2023-058822

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024

Wij, Gedeputeerde Staten van Overijssel,

 

Overwegende dat artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet een verbod bevat om op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen;

 

Overwegende dat wij ingevolge artikel 148, eerste lid sub b, van de Wegenverkeerswet bevoegd zijn een ontheffing te verlenen van dit verbod, uitgezonderd als de wegen waarvoor de ontheffing wordt gevraagd, alle zijn gelegen binnen één gemeente of als het verbod een weg betreft in het beheer van het Rijk;

Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024;

 

Besluiten vast te stellen de navolgende:

 

Beleidsregel wegwedstrijden Overijssel 2024;

 

I. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    weg: een weg zoals bedoeld in artikel 1 sub b van de Wegenverkeerswet;

  • b.

    U-route: uitwijkroute, dat wil zeggen een permanente omleidingsroute voor het geval snelwegen worden afgesloten door langdurige blokkades als gevolg van ongevallen;

  • c.

    voertuig: een voertuig zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • d.

    wegwedstrijd: een wedstrijd op de weg met voertuigen zoals bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Wegenverkeerswet;

Artikel 2 Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze beleidsregel is van toepassing op de afhandeling van aanvragen voor ontheffingen voor wegwedstrijden op provinciale of gemeentelijke wegen die gelegen zijn in de provincie Overijssel, tenzij alle wegen waarvoor ontheffing wordt gevraagd zijn gelegen binnen één gemeente.

  • 2.

    Deze beleidsregel is niet van toepassing op de afhandeling van aanvragen voor ontheffingen voor wegwedstrijden op wegen in beheer van het Rijk.

  • 3.

    Deze beleidsregel is niet van toepassing op evenementen op de provinciale weg die vallen buiten de definitie van een wegwedstrijd zoals bedoeld in artikel 10 van de Wegenverkeerswet. Voor deze evenementen dient een omgevingsvergunning te worden aangevraagd bij Gedeputeerde Staten.

II. Beoordeling van de aanvraag

Artikel 3 Toetsingsgronden

Een ontheffing wordt alleen verleend als wordt voldaan aan alle hierna genoemde voorwaarden:

  • a.

    door het beoogde gebruik van de weg ontstaat geen onherstelbare of ernstige schade aan de weg;

  • b.

    het verkeersmaatregelenplan voldoet aan de volgende eisen:

    • i)

      er is een veilige omleidingsroute, voor zover nodig;

    • ii)

      de bereikbaarheid voor de hulpdiensten wordt gegarandeerd;

    • iii)

      er worden geen U-routes afgesloten;

    • iv)

      de te nemen verkeersmaatregelen zijn conform de CROW-richtlijnen 96b ‘werk in uitvoering’;

  • c.

    eventueel in te zetten verkeersregelaars zijn bevoegd op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009, waarbij het verkeer op de hoofdrijbaan van provinciale wegen buiten de bebouwde kom wordt geregeld door opgeleide beroepsverkeersregelaars die dat kunnen aantonen met een geldig certificaat en/of pas;

  • d.

    de weg wordt niet afgesloten, of voor meer dan tien minuten gestremd, tenzij dit noodzakelijk is voor de wegwedstrijd. Wij betrekken bij onze beoordeling in ieder geval:

    • i)

      welke alternatieven er zijn om de stremming of afsluiting van de weg te voorkomen;

    • ii)

      onderbouwing van de aanvrager waarom deze alternatieven niet toereikend zijn;

  • e.

    de wegwedstrijd veroorzaakt geen ernstige risico’s en hinder voor het reguliere verkeer. Wij kunnen bij onze beoordeling het volgende betrekken:

    • i)

      het verwachte aantal bezoekers en deelnemers en het effect daarvan op het verkeer;

    • ii)

      de toename van de verkeersdruk als gevolg van de wegwedstrijd;

    • iii)

      de tijdsduur dat de doorstroming van het verkeer wordt belemmerd;

    • iv)

      de hoeveelheid verkeer dat wordt gehinderd;

    • v)

      de extra reistijd voor het verkeer;

    • vi)

      hinder door de druk die de wegwedstrijd legt op de parkeercapaciteit op of bij de weg.

Artikel 4 Advies van derden

Als een wegwedstrijd (mede) plaatsvindt op een weg die in beheer is bij een andere wegbeheerder, vragen wij deze wegbeheerder om advies.

Artikel 5 Aan de ontheffing te verbinden voorschriften

  • 1.

    Aan een ontheffing verbinden wij de volgende voorschriften:

    • a.

      het is verboden om, in het kader van de wegwedstrijd, een activiteit te verrichten of na te laten als hierdoor aanzienlijke nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid ontstaan of dreigen te ontstaan;

    • b.

      als u weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat door een activiteit tijdens de wegwedstrijd een gevaar kan ontstaan voor de gezondheid of veiligheid, dan bent u verplicht:

      • i)

        alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs kunnen worden gevraagd om dat gevaar te voorkomen of niet te laten voortduren;

      • ii)

        voor zover deze niet kunnen worden voorkomen, die gevolgen zo veel mogelijk te beperken of ongedaan te maken; en

      • iii)

        als die gevolgen onvoldoende kunnen worden beperkt, die activiteit achterwege te laten voor zover dat redelijkerwijs van u kan worden gevraagd;

    • c.

      deze plicht houdt in ieder geval in dat:

      • i)

        alle passende preventieve maatregelen ter bescherming van de gezondheid en de veiligheid worden getroffen; en

      • ii)

        alle passende maatregelen worden getroffen om ongewone voorvallen en de nadelige gevolgen daarvan te voorkomen;

    • d.

      u volgt alle instructies op die door bevoegde ambtenaren worden gegeven;

    • e.

      eventueel in te zetten verkeersregelaars zijn bevoegd op grond van de Regeling Verkeersregelaars 2009, waarbij het verkeer op de hoofdrijbaan van provinciale wegen buiten de bebouwde kom wordt geregeld door opgeleide beroepsverkeersregelaars die dat kunnen aantonen met een geldig certificaat en/of pas;

    • f.

      u mag zonder onze toestemming geen markeringen aanbrengen op de weg, in welke vorm dan ook;

    • g.

      als u schade veroorzaakt op provinciale eigendommen, bent u verplicht dit direct te laten weten aan de rayoninspecteur wegen;

    • h.

      routebebording wordt niet eerder aangebracht dan 24 uur voor de start van de wegwedstrijd;

    • i.

      routebebording is maximaal 20 centimeter hoog en 30 centimeter breed;

    • j.

      binnen 24 uur na afloop van de wegwedstrijd wordt routebebording verwijderd en wordt de openbare ruimte in de oorspronkelijke staat opgeleverd;

    • k.

      de aanvrager zorgt ervoor dat eventuele schade binnen een week na afloop van de wegwedstrijd in overleg met de provincie wordt hersteld. Als de aanvrager deze verplichting niet nakomt, betaalt hij de kosten die de provincie maakt voor het herstellen van de schade.

  • 2.

    Naast de in dit artikel genoemde voorschriften kunnen wij andere (maatwerk)voorschriften aan een ontheffing verbinden.

III. Overige bepalingen

Artikel 6 Formulier

Wij stellen voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens een formulier vast. Het formulier is geplaatst op het digitale loket op de website van provincie Overijssel.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de publicatie in het Provinciaal Blad, en is van toepassing op aanvragen die vanaf die datum zijn ingediend.

  • 2.

    De Beleidsregel wegwedstrijden en evenementen Overijssel wordt ingetrokken met ingang van de in het vorige lid genoemde datum.

Algemene toelichting  

 

In een beleidsregel legt een bestuursorgaan vast hoe het omgaat met een bepaalde bevoegdheid, zoals de bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen. Deze beleidsregel gaat over ontheffingen voor wegwedstrijden waarvoor Gedeputeerde Staten bevoegd gezag zijn op grond van artikel 148, eerste lid sub b, van de Wegenverkeerswet.

 

Artikelsgewijze toelichting  

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

De Wegenverkeerswet verbiedt op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen. Dit verbod staat in artikel 10, eerste lid, van de Wegenverkeerswet. Onder wedstrijd verstaat de Wegenverkeerswet elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen. De Wegenverkeerswet hanteert een ruime definitie van deelnemer aan een wegwedstrijd. Als deelnemer aan de wedstrijd wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen. Een definitie van voertuig staat niet in de Wegenverkeerswet, maar in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Voertuigen zijn fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens. Het verbod op wegwedstrijden geldt dus niet alleen voor motorvoertuigen. Ook een wielerwedstrijd valt onder het verbod in de Wegenverkeerswet. Ook het begrip weg wordt ruim opgevat. Het gaat om alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.

 

Artikel 2 Toepassingsbereik

Dit artikel verduidelijkt in welke gevallen Gedeputeerde Staten bevoegd zijn om ontheffingen te verlenen voor wegwedstrijden. Wegwedstrijden op rijkswegen of wegwedstrijden op wegen die allemaal binnen dezelfde gemeente liggen, vallen buiten de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten zijn het bevoegd gezag voor wegwedstrijden die (mede) plaatsvinden op wegen in het beheer van de provincie. Gedeputeerde Staten zijn ook bevoegd gezag voor wegwedstrijden die enkel op gemeentelijke wegen plaatsvinden, zolang deze wegen in minimaal twee gemeenten in provincie Overijssel liggen.

 

Als een evenement op de weg niet valt onder de definitie van een wegwedstrijd in artikel 10, tweede lid, van de Wegenverkeerswet, dan betekent dit nog niet dat het evenement kan plaatsvinden zonder een toestemming van Gedeputeerde Staten. Het houden van een evenement op de provinciale weg valt onder het verbod van artikel 3.79, eerste lid sub f, van de Omgevingsverordening 2021. In dit artikel staat dat het verboden is zonder omgevingsvergunning in een beperkingengebied provinciale wegen activiteiten te verrichten waarbij de weg wordt gebruikt in strijd met het doel ervan, zoals het houden van een evenement. Voor het organiseren van een evenement op de provinciale weg dient daarom een omgevingsvergunning te worden aangevraagd bij Gedeputeerde Staten. Op grond van artikel 3.79, eerste lid sub c en e, is een omgevingsvergunning nodig voor het plaatsen van borden of (bouw)werken in een beperkingengebied provinciale wegen. Ook kraampjes of routebebording vallen hier onder.

 

Artikel 3 Toetsingsgronden

Bij de beslissing over het al dan niet verlenen van een ontheffing dienen verschillende belangen tegen elkaar afgewogen te worden. De wegwedstrijd mag onder andere geen ernstige risico’s en hinder veroorzaken voor het reguliere verkeer. Bij elke wegwedstrijd is sprake van een bepaalde mate van risico’s en hinder voor het verkeer. Bij de afweging van alle belangen wordt mede gekeken naar het belang van de wegwedstrijd voor de vrijetijdseconomie en het toerisme.

 

Artikel 4 Advies van derden

Wanneer de wegwedstrijd (mede) plaatsvindt op wegen van andere wegbeheerders, wordt de wegbeheerder om advies gevraagd. Als de wegbeheerder niet reageert op het adviesverzoek, wordt ervan uitgegaan dat deze geen bezwaar heeft tegen de wegwedstrijd. Overleg met de politie en hulpdiensten vindt meestal plaats in een overleg dat door de gemeente wordt geïnitieerd. Mogelijk is voor de wegwedstrijd ook een evenementenvergunning nodig van de gemeente(n), waarin openbare orde en veiligheid een belangrijke rol spelen.

 

Artikel 5 Aan de ontheffing te verbinden voorschriften

De meeste hierin genoemde voorschriften zijn standaardvoorschriften die ook voor andere activiteiten op provinciale wegen gelden.

 

Artikel 6 Formulier

Het in dit artikel bedoelde formulier staat op het digitale loket van provincie Overijssel. Hierin is aangegeven welke informatie en gegevens aangeleverd moeten worden bij de aanvraag.

Als een afsluiting of stremming van de weg noodzakelijk is, dan moet de aanvrager een onderbouwing aanleveren waaruit blijkt waarom dit noodzakelijk is voor de wegwedstrijd, welke alternatieven zijn onderzocht om dit te voorkomen en waarom deze alternatieven niet toereikend zijn.