Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Ondermandaatbesluit FUMO 2023 Omgevingswet – gemeente Harlingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit FUMO 2023 Omgevingswet – gemeente Harlingen
CiteertitelOndermandaatbesluit FUMO 2023- gemeente Harlingen
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt alle eerder genomen Ondermandaatbesluiten FUMO gemeente Harlingen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR662605
  2. Algemene wet bestuursrecht
  3. Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  4. Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek
  5. Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  6. Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek
  7. Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek
  8. Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek
  9. Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
  10. Boek 7 van het Burgerlijk WetboekA
  11. Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek
  12. Boek 10 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

15-11-2023

gmb-2023-511929

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit FUMO 2023 Omgevingswet – gemeente Harlingen

Het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam gemeenschappelijke regeling Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO),

 

ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;

 

overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om de bevoegdheid tot het nemen van bepaalde besluiten onder te mandateren alsmede ondermachtiging te verstrekken voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling;

 

gelet op de Gemeenschappelijke regeling FUMO - 2022, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

 

gelet op het Mandaatbesluit FUMO 2023 gemeente Harlingen;

 

BESLUITEN

ondermandaat en ondermachtiging te verlenen overeenkomstig het navolgende:

Artikel 1 Algemeen

  • 1.

    Aan de secretaris/ directeur en de medewerker aangesteld in de functie van afdelingshoofd worden voor de taken en bevoegdheden genoemd in de bijlagen bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken, ondermandaat en ondermachtiging verleend.

  • 2.

    Tevens wordt aan de medewerker aangesteld in de functie van teamleider ondermandaat en ondermachtiging verleend voor de taken en bevoegdheden genoemd in bijlage II onder 2.5.2 en 2.5.3 en bijlage IV onder 4.4.1 en 4.4.2 bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken.

  • 3.

    Aan de medewerker aangesteld in de functie van (senior) toezichthouder (A, B en C) wordt ondermandaat en ondermachtiging verleend voor de taken en bevoegdheden genoemd in bijlage II onder 2.5.2 en bijlage IV onder 4.4.1 bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken.

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 2 worden onder de opgedragen taken en bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.

  • 4.

    Waar dit besluit betrekking heeft op het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling wordt voor ondermandaat gelezen: ondermachtiging.

Artikel 2 Clausulering

  • 1.

    Bij de uitoefening van de krachtens dit besluit opgedragen taken en bevoegdheden wordt in elk geval in acht genomen:

    • a.

      het daaromtrent gestelde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift, beleidsregel, richtlijn en specifieke instructies;

    • b.

      de door het bevoegde bestuursorgaan aangegeven beperkingen en instructies;

    • c.

      het door het bevoegde bestuursorgaan vastgestelde beleid en

    • d.

      het door het bevoegde bestuursorgaan beschikbaar gestelde budget.

  • 2.

    Dit besluit vindt geen toepassing in het geval de ondergemandateerde direct of indirect enig persoonlijk belang heeft.

Artikel 3 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit besluit wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de gemeente en de FUMO.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de invoering van de Omgevingswet. Voor zover bekendmaking van dit ondermandaatbesluit hierna plaatsvindt, werkt het terug tot en met de dag van inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  • 3.

    Met de inwerkingtreding van dit besluit vervallen eerder genomen Ondermandaatbesluiten FUMO gemeente Harlingen, met dien verstande, dat het rechtsgevolg van de onder die mandaten genomen besluiten onverkort van kracht blijft, tenzij expliciet anders besloten.

  • 4.

    Het Ondermandaatbesluit FUMO 2022 gemeente Harlingen blijft van toepassing op gevallen die onder het overgangsrecht bij of krachtens de Omgevingswet vallen.

  • 5.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit FUMO 2023- gemeente Harlingen”.

Aldus vastgesteld op 15 november 2023,

Mevrouw I. Groeneveld,

voorzitter

De heer P. Hofstra,

secretaris/directeur

Bijlagen

 

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de taakuitvoering door FUMO Omgevingswet

BIJLAGE I

Algemeen

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking ondermandaat

Toelichting

Functionaris

1.1.1

Op grond van artikel 2 van het Ondermandaatbesluit omvatten de bij of krachtens dit Ondermandaatbesluit verleende mandaten en machtigingen tevens alle feitelijke handelingen en rechtshandelingen ter voorbereiding en uitvoering van de taken en bevoegdheden opgenomen in deze Ondermandaatlijst.

Indien voor een taak of bevoegdheid ondermandaat of machtiging is verleend omvat dit - voor zover relevant - onder meer:

  • behandelen van en voeren van correspondentie/ gesprekken van uitvoerende en/of informatieve aard;

  • het vragen van aanvullende gegevens op grond van artikel 4:5 van de Awb;

  • de voorbereiding van besluiten met gebruikmaking van titel 4.1 van de Awb (reguliere procedure) en/of afdeling 3.4 van de Awb (uitgebreide procedure);

  • het opvragen van informatie bij (overheids-)instanties in het kader van de voorbereiding van besluitvorming;

  • opschorten beslistermijn op grond van paragraaf 4.1.3.1. van de Awb;

  • het verlengen van de beslistermijnen, artikelen 16.64, lid 2 Ow en 3:18 lid 2 en 4:14 Awb;

  • bekendmaking en mededeling besluiten conform afdeling 3.6 van de Awb;

  • het ter instemming voorleggen en / of ter advies voorleggen van de voorgenomen beslissing aan ander bestuursorgaan;

  • een aanvraag buiten behandeling laten op grond van artikel 4:5 van de Awb;

  • afwijzen, op grond van Awb artikel 4:6, van een aanvraag om (wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning;

  • het horen op grond van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Awb; en

  • alle overige procedurestappen en -besluiten.

Publicatie van stukken wordt door de FUMO verzorgd bij een gemandateerde taak.

Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere niet-milieubelastende activiteiten die door de gemeente worden uitgevoerd.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

1.1.2

Door- of terugzenden van stukken als bedoeld in artikel 2:3 van de Awb.

Als een ander bestuursorgaan bevoegd is, worden de stukken doorgezonden of teruggezonden.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

1.1.3

Beslissen inzake het geheel of gedeeltelijk (ambtshalve of op verzoek) intrekken, wijzigen of verlengen van de onder deze Ondermandaatlijst vallende besluiten, toestemmingen, ontheffingen of verklaringen.

Omvat het intrekken, wijzigen of verlengen van een besluit, toestemming, ontheffing of verklaring zoals in deze Ondermandaatlijst is opgenoemd op grond van de geldende regelgeving.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

1.1.4

Aanwijzen van toezichthouders in de zin van artikel 5:11 van de Awb en het ondertekenen van de legitimatiebewijzen, voor zover de FUMO belast is met de uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

Het aanwijzen van toezichthouders betekent dat deze personen gebruik mogen maken van de bevoegdheden voor toezichthouders als bedoeld in titel 5.2 van de Awb en artikel 18.6 Ow.

Aanwijzingsbesluiten die zijn afgegeven voor het van kracht worden van dit ondermandaatbesluit en -bijlage, blijven onverkort van kracht tenzij expliciet anders wordt besloten.

Secretaris / directeur

 

BIJLAGE II

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering van de (basis)taken door FUMO, inclusief besluitvorming 1

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking ondermandaat

Toelichting

Functionaris

2.1

Ow

2.1.1

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel lid 2 onder b Ow.

Het gaat om een aanvraag omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit. Hieronder valt ook een tijdelijke omgevingsvergunning. Dit ondermandaat geldt niet voor meervoudige aanvragen voor een omgevingsvergunning. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en).

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.2

Besluiten inzake het actualiseren van omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.38 van de Ow.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.3

Wijzigen en/of intrekken, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.39, 5.40 en 5.41 Ow

Betreft het wijzigen van (de voorschriften van) omgevingsvergunningen voor de milieubelastende activiteit(en). Dit kan ook de milieubelastende activiteit zijn van een meervoudige vergunning, zolang het enkel de wijziging van de milieubelastende activiteit van deze meervoudige vergunning betreft.

 

Het ondermandaat is verder beperkt tot een (milieubelastende) activiteit als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b Ow

Dit ondermandaat geldt niet indien voor meer niet-milieubelastende activiteiten de vergunning wordt gewijzigd. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en).

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.4

Beslissen op verzoeken om goedkeuring/instemming die benodigd is op grond van een vergunningvoorschrift.

In een omgevingsvergunningvoorschrift kan een bepaald onderzoek, plan, melding of rapportage (energieverbruik, VOS uitstoot, bodemonderzoek, vervoersplan, afvalpreventieplan etc.) zijn voorgeschreven. Vervolgens moet worden beslist of het ingediende stuk aan de gestelde normen in de omgevingsvergunning voldoet.

 

Het ondermandaat is verder beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b Ow.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.5

Ambtshalve verlenen van een revisievergunning als bedoeld in artikel 5.43 Ow.

In tegenstelling tot de situatie onder de Wabo, is het ambtshalve verlenen van een revisievergunning onder de Ow mogelijk.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.6

Achterwege laten, op grond van artikel 16.68 van de Ow, van het toepassen van artikel 16.54 van de Ow, of Awb afdeling 3.4 bij de voorbereiding van een beschikking op een aanvraag (van wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning.

Het ondermandaat is verder beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 2 onder b Ow.

Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere niet-milieubelastende activiteiten, tenzij ondermandaat is verleend voor niet-milieubelastende activiteit(en).

 

Dit gaat om een spoed aanpassing vergunning die eigenlijk via uitgebreide procedure zou moeten (versnelling procedure bij een omstandigheid.)

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.7

Het beoordelen en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.3 lid 1 onder b van de Ow ten aanzien van (milieubelastende) activiteiten die zijn aangewezen in hoofdstuk 4 van het Bal.

Betreft meldingen die verplicht zijn aangewezen in hoofdstuk 4 van het Bal. Hieronder valt ook het afhandelen van meldingen en het nemen van besluiten voor het opslaan, herverpakken en bewerken van vuurwerk,, alsmede de verkoop daarvan.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.1.8

Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.5 Ow en artikel 2.13 Bal ten aanzien van maatwerkvoorschriften. Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.7 Ow en voor zover genoemd in hoofdstuk 4 van het Bal ten aanzien gelijkwaardige maatregelen.

Betreft beschikkingen voor maatwerkvoorschriften en gelijkwaardige maatregelen m.b.t. aangewezen milieubelastende activiteiten binnen de Ow en het Bal.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.2

Asbestmeldingen, Bbl

2.2.1

Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 7.10 Bbl en het opleggen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 7.5 Bbl, voor zover het bedrijfsmatig verwijderen van asbest betreft.

Toezicht op het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden valt onder de basistaak als bedoeld in artikel 13.12 lid 1 onder b Omgevingsbesluit. Indien op grond van het Bbl een melding is vereist voor het verwijderen van asbest, kan het bevoegd gezag na deze melding maatwerkvoorschriften opleggen over de onderwerpen genoemd in artikel 7.14 Bbl. De gegevens die met betrekking tot asbest bij de melding worden ingediend worden voor het toezicht (eveneens een basistaak) doorgestuurd naar de FUMO.

 

Dit ondermandaat geldt niet als het opleggen van maatwerkvoorschriften asbestverwijdering samenloopt met het opleggen van andere nadere maatwerkvoorschriften n.a.v. de sloopmelding. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het asbestdeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.3

Graven in de bodem en bodemsanering

2.3.1

Behandelen van en toezicht houden op gegevens en bescheiden en meldingen als bedoeld in paragraaf 4.119 tot en met 4.124 van het Bal

In het kader van het Besluit Activiteiten Leefomgeving voor het graven en saneren:

  • 1.

    Het beoordelen van gegevens en bescheiden en meldingen

  • 2.

    Het reageren op gegevens en bescheiden en meldingen richting melder

  • 3.

    Het opstellen van maatwerkvoorschriften of beoordelen verzoek om gelijkwaardige maatregelen

  • 4.

    Het toezicht op gegevens en bescheiden en meldingen

  • 5.

    Het verzenden van brieven naar aanleiding van toezicht

  • 6.

    Het verzenden van een voorgenomen handhavingsbesluit naar aanleiding van toezicht

  • 7.

    Het opleggen van een handhavingsbesluit

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.4

Wm

2.4.1

Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 7 van de Wm gestelde regels, voorzover het betreft mer-beoordelingsbesluiten ten behoeve van een milieubelastende activiteit.

Indien een aanvraag om omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit betrekking heeft op een activiteit waarvoor een milieueffectrapport wordt danwel moet worden gemaakt, gelden met betrekking tot de totstandkoming van dat milieueffectrapport bepalingen, waaronder uitbrengen advies over reikwijdte en detailniveau, kennisgeving etc.

 

Indien een aanvraag om omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in kolom 1 al dan niet in combinatie met kolom 2 van onderdeel D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage, dan moet eerst worden beslist of ten behoeve van de afhandeling van de aanvraag omgevingsvergunning al dan niet een milieueffectrapport moet worden gemaakt.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.4.2

Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 17 van de Wm gestelde regels.

Waaronder handelingen correspondentie ongewoon voorval.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.5

Toezicht en handhaving

2.5.1

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht.

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een (her)opleveringscontrole, een administratieve controle, een (her)controle n.a.v. klachten / incidenten, reguliere (her)controle, een (her)themacontrole en handelingen naar aanleiding van een ongewoon voorval waarbij wordt gecontroleerd op naleving van de geldende (milieu) wet- en regelgeving en waarbij zo nodig de hersteltermijn wordt opgeschort.

Secretaris / directeur, afdelingshoofd

2.5.2

Spoedeisende last onder bestuursdwang en het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang) artikel 5:31 Awb, jo. artikel 5:32 Awb.

Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Voorafgaand aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met een FUMO jurist en het bevoegd gezag. Tevens dienen de interne (werk) instructies in acht te worden genomen (zie document op Joost). In het geval van een last ex artikel 5.31 lid 2 Awb bestaat de mogelijkheid tot overleg met bevoegd gezag niet. In deze gevallen wordt bevoegd gezag zo spoedig mogelijk na het toezichtsbezoek telefonisch of per e-mail geïnformeerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A, B en C)

2.5.3

Doen uitgaan van vooraankondigingen tot handhaving op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 Awb (last onder bestuursdwang) of 5.3.2 Awb (last onder dwangsom) wegens overtreding van de voorschriften uit de wet en omgevingsvergunningen, alsmede van de verboden, bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Mochten er overtredingen geconstateerd worden van “niet-milieubelastende activiteiten” op grond van de Ow met bijbehorende AMvB’s, dan overlegt de FUMO met bevoegd gezag. Deze kan besluiten dat er integrale afhandeling nodig is en de FUMO instrueren geen gebruik te maken van het verstrekte ondermandaat en slechts advies geven over het “milieudeel” van de geconstateerde overtreding.

 

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt anders dan na afstemming met het bevoegd gezag.

 

Het opleggen van een voornemen beschikking last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: Ow, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming en de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept handhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider

2.5.4

Beslissen op grond van artikel 5:31a Awb op verzoeken om handhaving indien en voor zover handhaving wordt verzocht van naleving van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, die gelden op grond van de regelgeving en besluiten als bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob .

Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft op andere ('niet-milieubelastende') activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s. In dat geval is integrale afhandeling nodig en levert de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.5

Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden, indien en voor zover sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Het gaat om het beslissen over een gedoogverzoek.

Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft andere ('niet-milieubelastende') activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s . In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.6

Het opleggen van een last onder bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet jo. afdeling 5.3.1 van de Awb, of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens de in de voorgaande van toepassing zijnde hoofdstukken genoemde (onderdelen van) wet- en regelgeving waarvoor bevoegdheden zijn gemandateerd.

Dit ondermandaat geldt niet als er samenloop is met overtredingen op "niet-milieubelastende" activiteiten van de Ow met bijbehorende AMvB’s. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

 

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt dan na afstemming en instemming met het bevoegd gezag.

 

Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: Ow, Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concepthandhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd.

Hoogte bedragen moet worden uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het beleid van het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.7

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 2.2.10, 2.2.11 en artikelen 18.10 en afdeling 19.1 Ow en de daaruit voorvloeiende bepalingen van het Bal.

Het betreft de specifieke toezichts- en handhavingsbevoegdheden die in de Ow zijn opgenomen, waaronder: bestuursdwang bij niet meewerken aan toezicht, zakelijke werking sanctiebesluiten en intrekking van een verleende vergunning of ontheffing als sanctie. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

 

BIJLAGE III

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering door FUMO van de overige taken

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking

Ondermandaat

Toelichting

Functionaris

3.1

Openbaar maken gegevens

Openbaar maken van milieugegevens op verzoek als opgenomen in H19 Wm.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.1.1

Beslissen omtrent verzoeken om informatie alsmede het actief openbaar maken van informatie op grond van de Woo.

Het gaat om het beslissen op een verzoek om informatie alsmede het actief openbaar maken van informatie op grond van de Woo, met betrekking tot informatie die de FUMO onder zich heeft in het kader van de uitoefening van een gemandateerde taak/bevoegdheid. Indien het verzoek meer omvat dan alleen het milieudeel adviseert de FUMO alleen over het milieudeel.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.2

Coördinatie besluitvorming omgevingsvergunning voor mba met een IPPC installatie en – wateractiviteit

3.2.1

Uitbrengen of vragen van advies aan de waterkwaliteitsbeheerder als bedoeld in artikel 16.11 Ow ten behoeve van de samenhang tussen de omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit met een IPPC installatie en een wateractiviteit.

Het betreft het uitbrengen of vragen van advies namens het bevoegd gezag voor een milieubelastende activiteit met een IPPC installatie aan de waterkwaliteitsbeheerder die de vergunning afgeeft voor de wateractiviteit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.3

Bodem

3.3.1

Het beoordelen van:

  • -

    Kleinschalig graven (minder dan 25 m3) boven de interventiewaarde bodemkwaliteit in de door de bruidsschat of Omgevingsplan geregelde gevallen

  • -

    Kleinschalig graven (minder dan 25 m3) onder of boven de interventiewaarde bodemkwaliteit in de overige gevallen

  • -

    Nazorg na afloop saneren van de bodem (als bedoeld in artikel 4.1246 van het Bal)

  • -

    Toevalsvondst in de bodem (als bedoeld in afdeling 19.2a van de Omgevingswet),

alsmede het opstellen van toezicht(brieven) en het nemen van handhaving(sbesluiten).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.4

Ontgrondingen

3.4.1

Beslissen op aanvraag ontgrondingenvergunning.

Alle besluiten, voorbereidings- en - uitvoeringshandelingen, in het kader van ontgrondingen in de zin van de Omgevingswet en verordeningen krachtens de Omgevingswet van de gemeente en provincie.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.5

Lozingen

3.5.1

Uitoefenen bevoegdheden en uitvoeren taken zoals bedoeld in het Bal en het omgevingsplan (Bruidsschat).

Het betreft hier lozingen die niet vallen onder een basistaak, maar die door de bruidsschat in het omgevingsplan staan. Lozingen die een deelactiviteit zijn, zijn een basistaak. De regels omtrent lozingen zijn gebaseerd op het Bal jo. het omgevingsplan (Bruidsschat). Het gaat om het installeren en in werking hebben van een open of een gesloten bodemenergiesysteem en de overige indirecte lozingen genoemd in het Bal / omgevingsplan (Bruidsschat) waarvoor een gemeente bevoegd is.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6

Mobiele puinbreker

3.6.1

Melding mobiel puinbreken als bedoeld in artikel 7.33 Besluit bouwwerken leefomgeving.

Beoordeling en afhandeling melding mobiel puinbreken.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6.2

Stellen maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 7.32 en artikel 7.37 Besluit bouwwerken leefomgeving.

Betreft besluit maatwerkvoorschriften, zowel ambtshalve als op verzoek van degene die de mobiele puinbreker in werking heeft.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6.3

Verzoek toestemming voor toepassen van een gelijkwaardige maatregel als bedoeld in artikel 7.30 van het Besluit bouwwerken leefomgeving.

Betreft besluit op een verzoek om toestemming tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.7

Externe veiligheid

3.7.1

Verstrekken van gegevens over externe veiligheid ten behoeve van het openbare register als bedoeld in artikel 20.11 onder b Ow.

Het gaat hierbij om gegevens van mba zoals aangegeven Registratiebesluit Externe Veiligheid in de zin van afdeling 11.1 Bkl jo Bijlage VII, VIII en IX Bkl. Van deze bevoegdheid dient het college de Fumo separaat te machtigen. Daarvoor is een sjabloon beschikbaar.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.8

Meldingen en besluiten Vuurwerkbesluit

3.8.1

Het beoordelen van een ontbrandingsmelding of de aanvraag om ontbrandingstoestemming.

Ontbrandingsmelding blijft een melding op grond van het Vuurwerkbesluit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.9

Toezicht en handhaving

3.9.1

Toezicht brandveiligheid op grond van het Bbl.

In het kader van toezicht wordt gecontroleerd op brandveilig gebruik, (het doen van) een gebruiksmelding en maatwerkregels in verband daarmee op grond van het Bbl. In afdeling 6.1 Bbl zijn de gebruiksmelding en de bijbehorende maatwerkregels geregeld; brandveiligheid is onderdeel van de indieningsvereisten. In afdeling 6.2 Bbl is het brandveilig gebruik geregeld.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.9.2

Feitelijk effectueren van bestuursdwang.

Het gaat hier om de feitelijke uitvoering van bestuursdwang na het opleggen van een last onder bestuursdwang. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag. Het daadwerkelijke financiële traject (aanmaning, invordering bij dwangbevel van de gemaakte kosten) wordt door de betreffende gemeente uitgevoerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.9.3

Nemen van een toepassingsbeschikking als bedoeld in artikel 5:31a van de Awb.

Het gaat hier om een beslissing van het bestuursorgaan om al dan niet tot toepassing van de reeds aangezegde bestuursdwang over te gaan. Een dergelijke beschikking kan slechts op verzoek worden gegeven.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.9.4

Toezicht en handhaving ontgrondingen.

Het toezicht en handhaving in het kader van ontgrondingen in de zin van de Omgevingswet en toezicht en handhaving op verordeningen / regelgeving krachtens de Omgevingswet van de gemeente en provincie. Hieronder ook begrepen het versturen van waarschuwingsbrieven, voornemen tot handhaven en handhavingsbesluiten.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.10

Overige handelingen

3.10.1

Beheren geluidboekhouding.

Industrieterrein met een GPP (Geluid Productie Plafond).

Incl. verstrekken informatie aan derden

Op verzoek e.d.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.10.2

Advisering geluid indien niet wordt voldaan aan GPP.

Niet inhoudelijk (vragen uitstel, toezenden stukken, etc.).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.10.3

Proceshandelingen bezwaar, beroep en hoger beroep.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.10.4

Uitgeven machtiging vertegenwoordiging ter zitting.

Zowel voor medewerkers FUMO als evt. in te schakelen derden (deskundigen).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

 

BIJLAGE IV

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering van de BRIKS taken door FUMO

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking

Ondermandaat

Toelichting

Functionaris

4.1

BAG

4.1.1

Aanbieden van op grond van artikel 10, lid 1 Wet BAG aangewezen brondocumenten ter inschrijving op in het adressenregister dan wel gebouwenregister en voor zover het besluiten betreft waarvoor aan de Fumo ondermandaat is verleend.

Het opmaken van proces-verbaal van constatering.

Verleende omgevingsvergunningen bouw, startmeldingen en gereedmeldingen van bouwwerken worden gemeld aan de gemeente, die zorg draagt voor de inschrijving. Voor bouwplannen met als bevoegd gezag provincie geldt dat het wordt aangeboden aan de gemeente waar het bouwwerk is gelegen.

Het opmaken van een schriftelijke verklaring dat een wijziging in de feitelijke situatie waargenomen is. Deze wijziging is van invloed op gegevens die opgenomen zijn in de gebouwenregistratie. De wijziging vloeit niet voort uit een krachtens de BAG aangewezen brondocument.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2

Omgevingswet

4.2.1

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 5.1 en 5.4 Ow anders dan milieu.

Het gaat om de besluiten op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 5.1 en 5.4 Ow voor bouw- en omgevingsplanactiviteiten.

De voorbereiding en onderbouwing wordt aangeleverd door de opdrachtgever. Indien nodig worden voorwaarden omtrent het kostenverhaal in de omgevingsvergunning opgenomen. Het verhalen van de kosten ligt bij de opdrachtgever.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.2

Wijzigen, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 5.39, 5.40 en 5.41 Ow.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.3

Beslissen op later ingediende gegevens en bescheiden met betrekking tot bouwactiviteiten.

Ingevolge artikelen 7.16 Or jo. 8.3c, lid 1 Bkl / Bbl kan in een vergunning voor een bouwactiviteit worden bepaald dat bepaalde gegevens en bescheiden later kunnen worden ingediend, indien de aanvrager hierom heeft verzocht. Indien dit het geval is wordt vervolgens beslist over de later ingediende gegevens.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.4

Behandelen van een melding om de omgevingsvergunning over te dragen als bedoeld in artikel 5.37 Ow.

Het gaat om het overdragen op naam van een omgevingsvergunning van de ene vergunninghouder naar de ander.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.5

Intrekken, ambtshalve of op verzoek, van omgevingsvergunningen als bedoeld in artikelen 5.39, 5.40 en 5.41 Ow2.33 van de Wabo.

In de gevallen genoemd in het tweede lid van dat artikel (onder andere: intrekking op verzoek van de vergunninghouder en intrekking indien geen gebruik wordt gemaakt van een omgevingsvergunning) is het een bevoegdheid.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.3

Sloopmeldingen

4.3.1

Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 7.10 Bbl en het opleggen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikelen 7.5 en 7.14 Bbl, anders dan het bedrijfsmatig verwijderen van asbest.

Toezicht op het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden valt onder de basistaak als bedoeld in artikelen 18.22 Ow jo 13.12 Ob. Dit ondermandaat betreft de situaties waarin een sloopmelding vereist is anders dan voor het bedrijfsmatig verwijderen van asbest. Indien op grond van het Bbl een melding is vereist, kan het bevoegd gezag na deze melding nadere voorwaarden opleggen aan het slopen c.q. verwijderen van asbest ( artikelen 7.5 en 7.14 Bbl).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4

Toezicht en handhaving

4.4.1

Spoedeisende last onder bestuursdwang en het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang) artikel 5.31 Awb, jo. artikel 5.32 Awb.

Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Voorafgaand aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met een FUMO jurist en het bevoegd gezag. Tevens dienen de interne (werk) instructies in acht te worden genomen (zie document op Joost).

In het geval van een last ex artikel 5.31 lid 2 Awb bestaat de mogelijkheid tot overleg met het bevoegd gezag niet. In deze gevallen wordt het bevoegd gezag zo spoedig mogelijk na het toezichtsbezoek telefonisch of per e-mail geïnformeerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A, B en C)

4.4.2

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht.

En het doen uitgaan van vooraankondigingen tot handhaving op grond van artikel 125 Gemeentewet jo. afdeling 5.3.1 Awb (last onder bestuursdwang) of 5.3.2 Awb (last onder dwangsom) wegens overtreding van de wetsartikelen, omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld artikelen 18.22 Ow en 13.12 Ob.

Van de bevoegdheid vooraankondiging last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt dan na afstemming en instemming met het bevoegd gezag.

 

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een opleveringscontrole, een controle n.a.v. klachten/incidenten, ambtshalve controle, themacontrole. Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van de volgende wetten: Ow (met uitzondering van deel milieu), Bbl.

 

Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept-handhavingsbesluiten en het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider

4.4.3

Bestuursrechtelijke handhaving van het bij of

krachtens de Ow bepaalde (artikel 18.1 Ow

e.v.).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.4

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht en het opleggen van een last onder bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 van de Awb, of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens de in de voorgaande van toepassing zijnde hoofdstukken genoemde (onderdelen van) wet- en regelgeving waarvoor bevoegdheden zijn gemandateerd.

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een opleveringscontrole, een controle n.a.v. klachten/incidenten, ambtshalve controle, themacontrole. Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van de volgende wetten: Ow en onderliggende regelgeving (met uitzondering van deel milieu).

 

Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept-handhavingsbesluiten en het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.5

Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden indien en voor zover sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden bedoeld in artikel artikelen 18.22 Ow en 13.12 Ob.

Het gaat om het beslissen over een gedoogverzoek (geen formeel besluit). Voordat hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.6

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 2.2.10, 2.2.11 en artikelen 18.10 en afdeling 19.1 Ow.

Het betreft de specifieke toezichts- en handhavingsbevoegdheden die in de Ow zijn opgenomen, waaronder: bestuursdwang bij niet meewerken aan toezicht, zakelijke werking sanctiebesluiten en intrekking van een verleende vergunning of ontheffing als sanctie.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

 


1

Artikel 4, lid 1Besluiten op bezwaar en besluiten op administratief beroep als bedoeld in artikel 7:25 van de Awb