Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiermonnikoog

Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiermonnikoog
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Aardgasvrij Eiland
CiteertitelSubsidieregeling Aardgasvrij Eiland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening Schiermonnikoog 2011
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2023nieuwe regeling

21-11-2023

gmb-2023-511043

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog;

 

gelezen het voorstel van 21 november 2023;

 

gelet op de wens om regels te stellen met betrekking tot het verstrekken van subsidies;

 

gelet op titel 4.2 (subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Schiermonnikoog 2011;

 

gelet op de Regeling van de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 8 maart 2022 nr. 2021-0000677231 houdende regels met betrekking tot de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten voor de derde ronde proeftuinen van het programma aardgasvrije wijken;

 

gelet op het besluit ‘Projectplan Aardgasvrij Eiland’ met bijlagen van de gemeenteraad Schiermonnikoog van 23 mei 2023;

 

gelet op de Regeling van de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 1 februari 2023, nr. 2022-0000430533 houdende regels met betrekking tot de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en woningen van verenigingen van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma;

 

gelet op het feit dat deze subsidieregeling mede uitvoering geeft aan het project ‘Aardgasvrij Eiland Fase 1’ op Schiermonnikoog, in samenwerking met woningcorporatie WoonFriesland, energiecoöperatie De Sintrale, de Friese Milieu Federatie en netbeheerders Liander en Stedin;

 

BESLUIT:

 

de Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland vast te stellen.

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: huurder, bewoner-eigenaar of gemachtigde die de aanvraag in het kader van deze subsidieregeling doet.

  • b.

    Activiteit(en): maatregelen die bijdragen aan het doel van deze regeling en welke zijn beschreven in artikel 5.

  • c.

    Bewoner-eigenaar: De bewoner en eigenaar van een (koop)woning met een woonfunctie zoals die blijkt uit het bevolkingsregister van de gemeente Schiermonnikoog.

  • d.

    College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog.

  • e.

    Ecologisch werkprotocol: Ecologisch werkprotocol Schiermonnikoog, opgesteld door Altenburg & Wymenga Ecologisch Onderzoek d.d. 4 oktober 2022.

  • f.

    Huurder: Een inwoner van de gemeente Schiermonnikoog die huurder is van een (huur)woning op Schiermonnikoog.

  • g.

    Inwoner(s): persoon of personen behorende tot de bevolking van de gemeente Schiermonnikoog.

  • h.

    Proeftuin: De aardgasvrije proeftuin op Schiermonnikoog, onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW, voorheen Programma Aardgasvrije Wijken, PAW).

  • i.

    Project: Het samenwerkingsproject ‘Aardgasvrij Eiland’ fase 1, volgens het projectplan, vastgesteld door de gemeenteraad van Schiermonnikoog op 23 mei 2023, waaronder ook de proeftuin.

  • j.

    Projectperiode: Het tijdvak waarin deze subsidieregeling van toepassing is en waarin de subsidie kan worden aangevraagd.

  • k.

    Slecht geïsoleerde woning: een woning met een WOZ-waarde die lager is dan € 429.300 (peildatum 2022) en energielabelklasse D, E, F, G of een met die labelklassen vergelijkbare energetische staat, waaronder wordt verstaan een woning waarin ten minste twee van de volgende bestaande bouwdelen niet of slecht geïsoleerd zijn:

    • o

      de vloer en de bodem;

    • o

      de gevel, waaronder de spouwmuur;

    • o

      het dak en de zoldervloer en vlieringvloer;

    • o

      de ramen;

  • l.

    Verhuurder: Een rechtspersoon die aan een inwoner van de gemeente Schiermonnikoog een woning verhuurt.

  • m.

    Verordening: De Algemene subsidieverordening gemeente Schiermonnikoog 2011.

  • n.

    Wat-is-wijs-advies: Een praktisch energieadvies om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden om een woning te verduurzamen, inclusief overzicht in kosten, subsidies en mogelijkheden voor financiering.

  • o.

    Woning(en): Gebouw(en) met woonfunctie dat wordt gebruikt als hoofdverblijfplaats van de aanvrager van de subsidie, zoals die blijkt uit het bevolkingsregister van de gemeente Schiermonnikoog. Nevenfuncties aan de woning(en) hierin inbegrepen.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 5. bedoelde activiteiten en voor zover het past binnen het gestelde in de Algemene subsidieverordening gemeente Schiermonnikoog 2011.

Hoofdstuk 2. De regeling

Artikel 3 Doelgroep

  • 1.

    Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op bestaande woningen die op of na 23 mei 2023 een gasaansluiting hebben.

  • 2.

    Binnen deze regeling worden twee doelgroepen onderscheiden, namelijk:

    • a.

      Op huurwoningen binnen de postcode 9166 welke als hoofdverblijfplaats worden bewoond door de hoofdhuurder is van toepassing artikel 5 lid 1;

    • b.

      Op koopwoningen binnen de postcode 9166 welke als hoofdverblijf worden bewoond door de rechtmatige eigenaar van de woning zijn van toepassing artikel 5 lid 1 tot en met 4.

  • 3.

    Combinaties van woonfuncties en andere functies in één gebouw met één gasaansluiting worden op grond van deze regeling als woning gezien. Indien er sprake is van een aparte gasaansluiting in het woongedeelte, wordt dit woongedeelte als de woning gezien.

Artikel 4 Doel van de regeling

Deze subsidieregeling is bedoeld om het aardgasverbruik in woningen op Schiermonnikoog in 2027 ten opzichte van 2021 met 55% te verminderen, activiteiten hiervoor te stimuleren en de betaalbaarheid van wonen structureel te verbeteren.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Elektrisch koken. Voor de aanschaf van een elektrisch kooktoestel en/of de daarvoor benodigde aansluiting naar en in de meterkast, indien de aanvrager vóór 23 mei 2023 op een gaskooktoestel kookt.

  • 2.

    Natuurvriendelijk isoleren. Vergoeding voor de extra kosten van natuurvriendelijk isoleren en de zogenoemde eilandtoeslag. Dit gaat om de extra kosten van (meer) natuurvriendelijke isolatiematerialen, extra kosten om dieren voor de activiteit(en) te beschermen volgens het ecologisch werkprotocol en de extra kosten die de bewoners van Schiermonnikoog gemiddeld gezien meer maken ten opzichte van bewoners van het vaste land. Subsidie wordt alleen verstrekt voor een investering die bestemd is voor gas besparende activiteiten:

    • a.

      Dakisolatie dan wel zolder- of vlieringvloerisolatie, waarbij:

      • i.

        Ten minste 20 vierkante meter van de oppervlakte van het bestaande dak in de bestaande thermische schil dan wel, indien de zolder of vliering onverwarmd is, van ten minste 20 vierkante meter van de oppervlakte van de bestaande zolder- of vlieringvloer, wordt geïsoleerd;

      • ii.

        Het isolatiemateriaal een Rd-waarde van ten minste 3,5 m2K/W heeft en;

      • iii.

        Het isolatiemateriaal een milieuclassificatie heeft van 1 (beste keuze), 2 (goede keuze) of 3 (aanvaardbare keuze) volgens de NIBE milieuklasse indeling. Isolatiematerialen met het DUBOkeur® hebben maximaal een milieuklasse van 2 en voldoen daarmee automatisch aan deze voorwaarde. Indien een isolatiemateriaal wordt gekozen welke uit een andere milieuklasse (3 t/m 7) afkomstig is of niet bij het NIBE staat geregistreerd, dan dient deze keuze in de aanvraag gemotiveerd te worden. Op basis van deze motivatie kan het college besluiten de subsidie toe te kennen. De NIBE’s Milieuclassificaties zijn gepubliceerd op de gratis toegankelijke website www.nibe.info.

    • b.

      Gevel- of muurisolatie, waarbij:

      • i.

        Ten minste 10 vierkante meter van de oppervlakte van de binnen- of buitengevel van de bestaande thermische schil wordt geïsoleerd en;

      • ii.

        Het isolatiemateriaal een Rd-waarde van ten minste 3,5 m2K/W heeft en;

      • iii.

        Het isolatiemateriaal een milieuclassificatie heeft van 1 (beste keuze), 2 (goede keuze) of 3 (aanvaardbare keuze) volgens de NIBE milieuklasse indeling. Isolatiematerialen met het DUBOkeur® hebben maximaal een milieuklasse van 2 en voldoen daarmee automatisch aan deze voorwaarde. Indien een isolatiemateriaal wordt gekozen welke uit een andere milieuklasse (3 t/m 7) afkomstig is of niet bij het NIBE staat geregistreerd, dan dient deze keuze in de aanvraag gemotiveerd te worden. Op basis van deze motivatie kan het college besluiten de subsidie toe te kennen. De NIBE’s Milieuclassificaties zijn gepubliceerd op de gratis toegankelijke website www.nibe.info.

    • c.

      Spouwmuurisolatie, waarbij:

      • i.

        Ten minste 10 vierkante meter van de oppervlakte van bestaande spouwmuren in de bestaande thermische schil wordt geïsoleerd;

      • ii.

        Het isolatiemateriaal een Rd-waarde van ten minste 1,1 m2K/W heeft en;

      • iii.

        Het isolatiemateriaal een milieuclassificatie heeft van 1 (beste keuze), 2 (goede keuze) of 3 (aanvaardbare keuze) volgens de NIBE milieuklasse indeling. Isolatiematerialen met het DUBOkeur® hebben maximaal een milieuklasse van 2 en voldoen daarmee automatisch aan deze voorwaarde. Indien een isolatiemateriaal wordt gekozen welke uit een andere milieuklasse (3 t/m 7) afkomstig is of niet bij het NIBE staat geregistreerd, dan dient deze keuze in de aanvraag gemotiveerd te worden. Op basis van deze motivatie kan het college besluiten de subsidie toe te kennen. De NIBE’s Milieuclassificaties zijn gepubliceerd op de gratis toegankelijke website www.nibe.info.

    • d.

      Glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie in de bestaande thermische schil door het vervangen van ten minste 8 vierkante meter van de oppervlakte, of raamoppervlakte van:

      • i.

        Glas, kozijnpanelen of deuren door HR++ glas, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,5 W/m2K of;

      • ii.

        Glas, kozijnpanelen of deuren door HR+++ (triple)glas, in combinatie met een nieuw isolerend kozijn met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/ m2K, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,0 W/m2K;

    • e.

      Vloer- dan wel bodemisolatie, waarbij:

      • i.

        Ten minste 20 vierkante meter van de oppervlakte van de bestaande vloer of de bestaande bodem in de bestaande thermische schil wordt geïsoleerd;

      • ii.

        Het isolatiemateriaal een Rd-waarde van ten minste 3,5 m2K/W heeft en;

      • iii.

        Het isolatiemateriaal een milieuclassificatie heeft van 1 (beste keuze), 2 (goede keuze) of 3 (aanvaardbare keuze) volgens de NIBE milieuklasse indeling. Isolatiematerialen met het DUBOkeur® hebben maximaal een milieuklasse van 2 en voldoen daarmee automatisch aan deze voorwaarde. Indien een isolatiemateriaal wordt gekozen welke uit een andere milieuklasse (3 t/m 7) afkomstig is of niet bij het NIBE staat geregistreerd, dan dient deze keuze in de aanvraag gemotiveerd te worden. Op basis van deze motivatie kan het college besluiten de subsidie toe te kennen. De NIBE’s Milieuclassificaties zijn gepubliceerd op de gratis toegankelijke website www.nibe.info.

    • f.

      Maatregelen ten gunste van het natuurvriendelijk isoleren volgens het ecologisch werkprotocol, waarbij:

      • i.

        Het doden en het verstoren van dieren wordt voorkomen.

      • ii.

        Hieronder vallen ook maatregelen om voldoende verblijfplaatsen voor vogels en vleermuizen te realiseren, zoals het aanbrengen van nestkasten.

  • 3.

    Zelfwerkzaamheid. De in lid 4 genoemde energiebesparende activiteiten mogen door de aanvrager zelf worden uitgevoerd. In dat geval wordt alleen over de materiaalkosten subsidie verstrekt. De aanvrager dient deze activiteiten – aan de hand van deskundig advies of begeleiding – vakbekwaam en veilig uit te voeren.

  • 4.

    ISDE voorschieten. Het verstrekken van een tijdelijke subsidie om facturen van leverancier(s) en/of aannemer(s) tijdig te kunnen voldoen, zonder dat hiervoor al ISDE-subsidie van de rijksoverheid is verkregen.

Hoofdstuk 3. Kosten

Artikel 6 Hoogte subsidie

  • 1.

    De subsidie voor elektrisch koken bedraagt maximaal € 500,-, op basis van de werkelijke kosten inclusief btw voor de aanschaf van een elektrisch kooktoestel en/of de daarvoor benodigde aansluiting naar en in de meterkast, en;

  • 2.

    De subsidie voor het natuurvriendelijk isoleren bedraagt € 1.000,-, indien de totale investering voor de activiteiten zoals beschreven in artikel 5, lid 4 minimaal € 5.000 inclusief btw is. De subsidie voor het natuurvriendelijk isoleren bedraagt € 2.000,-, indien de totale investering voor de activiteiten zoals beschreven in artikel 5, lid 4 minimaal € 10.000 inclusief btw is en het een slecht geïsoleerde woning is of;

  • 3.

    De subsidie voor zelfwerkzaamheid bedraagt € 1.000,-, indien de totale investering voor de benodigde materialen om de activiteiten zoals beschreven in artikel 5, lid 4 uit te voeren minimaal € 2.000 inclusief btw is. De subsidie voor zelfwerkzaamheid bedraagt € 2.000,-, indien de totale investering voor de benodigde materialen om de activiteiten zoals beschreven in artikel 5, lid 4 uit te voeren minimaal € 4.000 inclusief btw is en het een slecht geïsoleerde woning is, en;

  • 4.

    De tijdelijke subsidie voor het voorschieten van ISDE-subsidie is gelijk aan het bedrag dat bij de rijksoverheid voor de betreffende activiteiten kan worden aangevraagd met een maximum € 10.000. De beschreven maatregelen en voorwaarden van de ISDE zijn hierin leidend. Een toelichting op de lijst is te vinden op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO). Binnen twee weken na het ontvangen van de ISDE-subsidie moet deze worden terugbetaald.

Artikel 7 Voorwaarden ontvangen ISDE

  • 1.

    De Minister van Economische Zaken heeft op 11 juli 2014, behoudens wijzigingen, een regeling vastgesteld over de vaststelling van nationale subsidie-instrumenten. Het gaat om de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies. In titel 4.5 (Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE)) staan voorwaarden opgenomen die zien op het verkrijgen van subsidie alsmede verplichtingen die de aanvrager in acht dient te nemen. De aanvrager dient in de aanvraag te bevestigen dat aan deze voorwaarden zal worden voldaan bij uitvoeren van de maatregelen.

  • 2.

    In artikel 4.5.2 lid 1 en 2 van de in het eerste lid genoemde regeling, zijn maatregelen/ investeringen genoemd waarvoor subsidie kan worden verstrekt. De aanvrager dient een van de in dit artikel genoemde maatregel, dan wel een combinatie van maatregelen te laten installeren.

  • 3.

    De aanvrager dient de afwijzingsgronden van artikel 4.5.9 van de ISDE in acht te nemen. Als uit beoordeling blijkt dat de ISDE zal worden afgewezen op grond van de voorwaarden van artikel 4.5.9 van de ISDE of op grond van een ander onderdeel van de ISDE zoals onder andere beschreven in artikel 13 van deze regeling, dan komt de aanvrager niet in aanmerking voor verlening van een subsidie in het kader van deze subsidieregeling, artikel 5 lid 4.

  • 4.

    De aanvrager kan het stappenplan op de website van de RvO doorlopen teneinde te weten wat hij of zij nodig heeft voor het aanvragen van de subsidie. De voorwaarden genoemd in de Regeling EZK- en LNV-subsidies zijn echter leidend.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1.

    Het college stelt per projectperiode een subsidieplafond vast.

  • 2.

    Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt voor de projectperiode van 1 december 2023 tot en met 31 december 2024 een totaal subsidieplafond van € 250.000 voor de activiteiten zoals beschreven in artikel 5, met uitzondering van lid 4.

  • 3.

    Voor de subsidieverlening van de ISDE op grond van artikel 5 en 6, lid 4 geldt voor de projectperiode van 1 december 2023 tot en met 31 december 2024 een subsidieplafond van € 250.000.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt per projectperiode geëvalueerd en kan indien gewenst door het college worden gewijzigd voor een nieuwe projectperiode.

  • 5.

    Indien het subsidieplafond wordt bereikt voor afloop van de betreffende projectperiode, maakt het project dit bekend in De Groene Courant, de website van het project Aardgasvrij Eiland en de gemeentelijke website.

Artikel 9 Wijze van verdeling

Aanvragen die in aanmerking komen voor de subsidie en die niet worden geweigerd, worden behandeld op volgorde van indiening bij het college, indien de betreffende aanvragen volledig zijn. Een subsidie wordt niet verstrekt als het subsidieplafond zoals beschreven in artikel 7 door de toekenning dreigt te worden overschreden.

Hoofdstuk 4. Besluitvorming subsidie

Artikel 10 Aanvraag

  • 1.

    Inwoners die gebruik willen maken van de regeling kunnen dit via een door het college beschikbaar gesteld (web)formulier aanvragen binnen de projectperiode. Dit formulier wordt beschikbaar gesteld via de website van de gemeente. Op verzoek krijgt de aanvrager ondersteuning bij het invullen van de aanvraag. Ook kan een papieren formulier worden verkregen op het gemeentehuis. Het college kan op dit formulier het volgende vragen:

    • a.

      Naam, adres, woonplaats, email en telefoonnummer van de aanvrager.

    • b.

      Een jaaroverzicht van het gasverbruik van de woning.

    • c.

      Een bewijsstuk, bijvoorbeeld bankafschrift, waarmee kan worden aangetoond dat de rekening op naam staat van de aanvrager.

    • d.

      Een (beknopte) beschrijving van de maatregelen om aardgas te besparen en voor welke activiteit(en) subsidie wordt aangevraagd.

    • e.

      Een getekende opdrachtverlening van de aanvrager aan adviseur, leverancier of aannemer of;

    • f.

      Een kostenraming afkomstig uit het wat-is-wijs-advies of;

    • g.

      Een factuur of kassabon van uitgevoerde werkzaamheden en/of aangebrachte maatregelen.

    • h.

      Een uitvoeringsovereenkomst in het kader van ‘ISDE-subsidie voorschieten’.

    • i.

      Een verklaring van de adviseur of aannemer dat de opdracht voor het uitvoeren van de adviezen/werkzaamheden is aangenomen en dat de maatregel zal worden uitgevoerd met een uiterlijke datum van uitvoering. De verklaring bevat informatie waaruit blijkt dat de aannemer/adviseur voldoet aan de kwaliteitseisen die in deze regeling zijn geformuleerd.

    • j.

      Een verklaring of al eerder een subsidie is aangevraagd en/of verkregen in het kader van deze subsidieregeling en de hoogte hiervan.

    • k.

      Een verklaring dat de aanvrager het aanvraagformulier naar waarheid heeft ingevuld.

    • l.

      Een verklaring dat de aanvrager meewerkt aan controles zoals deze in deze regeling worden beschreven.

    • m.

      Toestemming volgens artikel 4, lid 11 van de AVG persoonsgegevens in het kader van dit project en de uitvoering van deze subsidieregeling te mogen verwerken.

    • n.

      Andere informatie die naar het oordeel van het college bijdraagt aan een goede beoordeling van de aanvragen.

  • 2.

    De huurder of bewoner-eigenaar kan iemand anders machtigen de aanvraag te doen. Hiervoor stelt het college een machtigingsformulier beschikbaar.

  • 3.

    Als een aanvraag onvolledig is ingevuld dan wordt de aanvrager in staat gesteld de aanvraag binnen twee weken aan te vullen.

  • 4.

    Er wordt geen beperking gesteld aan het aantal aanvragen per aanvrager. Aanvrager kan de subsidie op basis van artikel 6 per activiteit aanvragen.

Artikel 11 Aanvraagtermijn

  • 1.

    De tweede projectperiode loopt van 1 december 2023 13.00 uur tot en met 31 december 2024 17.00 uur. Het aanvraagformulier kan in deze periode aangeleverd worden.

  • 2.

    De derde projectperiode start niet eerder dan 1 januari 2025. Deze subsidieregeling en de projectperiode(s) kunnen desgewenst door het college worden aangepast of ingetrokken.

Artikel 12 Besluitvorming over de subsidie

  • 1.

    Medewerkers binnen het project kunnen informatie inwinnen bij de aanvrager over de maatregelen en in overleg gaan met de aanvrager over de maatregelen. Het college beoordeelt op grond van de aanvraag en (indien van toepassing) de bij de aanvrager ingewonnen informatie of de maatregel en de voorgestelde wijze van uitvoering daadwerkelijk bijdragen aan het doel om vermindering van gebruik van gas te bereiken.

  • 2.

    Het college beslist binnen vier weken na ontvangst van de volledig ingevulde aanvraag over de subsidieverlening.

  • 3.

    Het college kan deze termijn eenmaal verdagen met een periode van vier weken. De aanvrager zal tijdig worden geïnformeerd als sprake is van verlenging.

Artikel 13 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college de subsidie weigeren:

  • 1.

    Als de aanvraag niet binnen de in artikel 11 benoemde termijn is ontvangen door het college.

  • 2.

    Als de aanvraag niet compleet is en niet binnen twee weken is aangevuld.

  • 3.

    Als niet wordt of niet kan worden voldaan aan de (kwaliteits)eisen zoals in deze subsidieregeling beschreven.

  • 4.

    Als de aanvrager niet voldoet aan de verplichtingen die in deze regeling zijn opgenomen.

  • 5.

    Als de woning waarvoor de aanvraag wordt gedaan het maximale bedrag op grond van de aanvraag dreigt te overschrijden of al heeft bereikt.

  • 6.

    Als de subsidieverstrekking in strijd is met een wettelijk voorschrift.

  • 7.

    Als het subsidieplafond van de regeling is bereikt of wordt overschreden.

Artikel 14 Verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager is huurder of bewoner-eigenaar van de woning waarvoor een aanvraag wordt gedaan.

  • 2.

    De aanvrager moet voor de aanvraag gebruik maken van het ter beschikking gestelde formulier en de gevraagde informatie dient te worden overlegd.

  • 3.

    De activiteit(en) moet(en) uiterlijk één jaar na de datum van subsidieverlening zijn uitgevoerd. Wanneer de aanvrager gemotiveerd kan aantonen dat hij niet in staat is om de werkzaamheden binnen deze termijn uit te voeren, kan de termijn maximaal twee keer met zes maanden worden verlengd. De aanvrager dient deze verlening aan te vragen bij het college door middel van het formulier voor verlenging.

  • 4.

    De aanvrager moet de activiteiten na uitvoering gereed melden bij het college via het daarvoor verstrekte formulier.

  • 5.

    De maatregelen worden uitgevoerd conform geldende veiligheidseisen, bouwvoorschriften en het ecologisch werkprotocol.

  • 6.

    Adviezen moeten altijd leiden tot een schriftelijk advies aan de aanvrager van de subsidie. Dit advies moet op verzoek aan het college worden getoond.

Artikel 15 Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    De subsidie wordt indien wordt voldaan aan de vereisten zoals beschreven in deze regeling door het college verleend en uiterlijk vier weken na de aanvraag vastgesteld.

  • 2.

    De aanvrager werkt mee aan controles die bedoeld zijn om vast te stellen dat de maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd binnen de voorwaarden die in deze regeling zijn gesteld. Hier werkt de aanvrager mee aan het volgende:

    • a.

      Inzicht te geven in stukken en betalingsbewijzen (facturen) en/of;

    • b.

      Overleggen van verkregen adviezen en/of;

    • c.

      Toegang te geven tot de woning zodat kan worden vastgesteld dat de activiteiten daadwerkelijk zijn uitgevoerd en/of;

    • d.

      Beeldmateriaal te verstrekken waarop de situatie voorafgaand aan de activiteiten staat vastgelegd.

  • 3.

    De subsidie wordt geheel of gedeeltelijk teruggevorderd op het moment dat blijkt dat de aanvrager niet kan of wil meewerken aan een controle zoals bedoeld in het tweede lid of als uit de controle blijkt dat de maatregelen niet conform de aanvraag of de regels van deze subsidieregeling hebben plaatsgevonden.

  • 4.

    Als uit controle blijkt dat de ontvangen subsidie hoger is geweest dan waar de aanvrager op grond van deze subsidieregeling recht op had, kan het college het verschil terugvorderen.

  • 5.

    Als de maatregel binnen de gestelde termijn niet wordt uitgevoerd, wordt de subsidie teruggevorderd.

Artikel 16 Uitbetaling

Het subsidiebedrag wordt na vaststelling binnen 30 dagen uitgekeerd op het door de aanvrager aangegeven Nederlands bankrekeningnummer.

Hoofdstuk 5. Slotbepalingen

Artikel 17 Register

Door het college van burgemeester en wethouders wordt een register bijgehouden van de op de grond van deze subsidieregeling verleende subsidies.

Artikel 18 Eigendomsoverdracht

Indien de woning wordt overgedragen aan een derde dient de aanvrager binnen drie maanden na de overdracht afhankelijk van de situatie:

  • 1.

    Gezamenlijk met de nieuwe bewoner-eigenaar een verzoek tot overdracht van de subsidie in te dienen, waarbij alle verplichtingen en rechten uit de beschikking en de voorwaarden uit deze regeling op de nieuwe eigenaar overgaan. De aan de vorige eigenaar toegekende voorschotten die nog niet aan maatregelen in het gebouw zijn besteed worden onverwijld aan de gemeente terugbetaald of;

  • 2.

    Een schriftelijke afstandsverklaring van de subsidie in te dienen en betaalt een eventueel ontvangen voorschot onverwijld aan de gemeente terug.

Artikel 19 Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan in bijzondere gevallen besluiten – ten gunste van de aanvrager – af te wijken van de bepalingen van deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

  • 2.

    In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet, besluit het college.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze ‘Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland’ treedt - na behoorlijk te zijn bekendgemaakt - in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze subsidieregeling kan worden aangehaald als ‘Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland’.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog op 21 november 2023.

De secretaris,

T. Kroeze

De burgemeester,

I. van Gent

Toelichting  

Algemeen

Inwoners van Schiermonnikoog kunnen een bijdrage in de vorm van subsidie aanvragen voor maatregelen en adviezen om de woning te verduurzamen. Dit vormt onderdeel van het project ‘Aardgasvrij Eiland’, de aardgasvrije proeftuin op Schiermonnikoog. Deze proeftuin is onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW), voorheen het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Het Rijk heeft Schiermonnikoog een specifieke uitkering van € 2.297.183 toegekend, met als doel deze vóór 31 december 2030 te besteden aan activiteiten om de wijk Nieuw-Dokkum aardgasvrij te maken. Een deel van deze uitkering en aanvullende middelen worden ingezet voor deze subsidieregeling, zodat alle huurders en bewoners-eigenaren van woningen op Schiermonnikoog gebruik kunnen maken van deze regeling.

 

Deze subsidieregeling heeft als doel inwoners met behulp van een (financiële) projectbijdrage in staat te stellen maatregelen te nemen en adviezen in te winnen om het aardgasverbruik in woningen te verminderen. Dat kan door over te stappen op elektrisch koken en/of woningen natuurvriendelijk te isoleren. De subsidie kan worden aangevraagd via een formulier op de website van Aardgasvrij Eiland of op het gemeentehuis. Huurders kunnen een subsidie voor twee activiteiten aanvragen. Bewoners-eigenaren kunnen een subsidie voor acht activiteiten aanvragen.

 

Voor de werkwijze van deze subsidieregeling is gekozen om de uitvoering zoveel mogelijk eenduidig, begrijpelijk, doelgericht en doelmatig te maken. In de eerste projectperiode zoeken we 25 woningen waarbij dit getest kan worden. Voor het wat-is-wijs-advies zoeken we 50 woningen. Met de ervaring die met deze woningen wordt opgedaan zal deze subsidieregeling worden geëvalueerd en indien nodig aangepast.

 

Redelijkerwijs dragen de maatregelen die door middel van deze subsidieregeling worden gestimuleerd bij aan concrete reductie van de vraag naar aardgas en daarmee dus aan CO2-besparing. Of het draagt bij aan een versterkt bewustzijn over de positieve bijdrage van verduurzamingsmaatregelen op het klimaat. Dat bewustzijn en inzicht in de woning biedt op langere termijn een handelingsperspectief.

 

Artikel 1

Enkele begrippen die in de regeling worden gebruikt worden in dit artikel toegelicht.

 

Artikel 2

In dit artikel wordt toegelicht dat deze subsidieregeling een uitvoeringsregeling is op basis van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Schiermonnikoog van 2011.

 

Artikel 3

De subsidie is bedoeld voor gebouwen met een woonfunctie, een eigen gasaansluiting en postcode 9166. Ook combinaties van een woonfunctie en een andere functie in één gebouw is mogelijk, als er één gasaansluiting aanwezig is.

 

Artikel 4

In 2021 was het aardgasverbruik in woningen op Schiermonnikoog 0,9 miljoen m3, gecorrigeerd voor de temperatuur in dat jaar. Per woning is dat gemiddeld iets meer dan 1.500 m3 per jaar. Met alle activiteiten in het project Aardgasvrij Eiland (fase 1) wil de gemeente het aardgasverbruik in 2027 verminderen naar 0,41 miljoen m3 (gemiddeld 685 m3 per woning). Bij een gasprijs van € 1,50 (juni 2023) is de totale waarde van dit gas € 735.000 per jaar. Dat is gemiddeld ruim € 100 per woning per maand. Dit draagt direct bij aan de betaalbaarheid van wonen. Het projectdoel draagt bij aan de afspraken van het Klimaatakkoord om de CO2-uitstoot de verminderen. In 2030 moeten 1,5 miljoen woningen in Nederland aardgasvrij zijn.

 

Artikel 5

Huurders en bewoners-eigenaren van woningen kunnen subsidie krijgen voor de beschreven activiteiten in dit artikel. Met de subsidie per onderdeel worden zij geholpen met het overstappen op elektrisch koken, warmte beter binnen te houden met kleine maatregelen, praktisch energie-advies, natuurvriendelijk isoleren, zelfwerkzaamheid, administratie, inzicht in subsidies en financieringsmogelijkheden en het voorschieten van ISDE-subsidie.

 

Met de subsidie voor natuurvriendelijk isoleren beoogt de gemeente eigenaar-bewoners te helpen isolatiematerialen te gebruiken die de natuur/het milieu geen schade toebrengen en de aanwezigheid van diersoorten niet te verstoren en het liefst te versterken. Maar hoe kunnen materialen op milieugebied vergeleken worden? Om een goed beeld te kunnen krijgen van de milieubelasting van een product, is het noodzakelijk om een Levens Cyclus Analyse (LCA) te maken. Bij een LCA wordt een product beoordeeld gedurende alle levensfasen. De effecten worden via een rekentool vertaald in de zogeheten schaduwkosten van een product. Hoe lager de schaduwkosten, hoe duurzamer een product. De milieuclassificaties 1 tot en met 3 zijn voor wat betreft effect op het milieu aanvaardbaar. 4 tot en met 7 niet aanvaardbaar, maar het college kan op basis van motivatie van de aanvrager besluiten hiervoor toch subsidie toe te kennen. Bijvoorbeeld omdat de isolatiematerialen in de milieuclassificatie 1 tot en met 3 niet kunnen worden gebruikt in een bepaalde situatie of omdat een (nieuw) product (nog) niet bij het NIBE staat geregistreerd.

 

De NIBE’s Milieuclassificaties zijn gepubliceerd op de gratis toegankelijke website www.nibe.info. Sinds kort is er ook een Milieuclassificaties app voor iOS en Android beschikbaar in App Store en de Google Play Store. Op de website www.aardgasvrij-eiland.nl zal een overzicht van de meest gangbare natuurvriendelijke isolatiematerialen voor de woningen op Schiermonnikoog geplaatst worden.

 

Artikel 6

Per activiteiten kan de aanvrager een vast bedrag of hulp ter waarde van het beschreven bedrag ontvangen met een maximum per activiteit en maximum per woning. Woningen die slecht geïsoleerd zijn en WOZ-waarde lager dan € 429.300 (peildatum 2022) hebben krijgen een extra vergoeding. De maximale bedragen staan per activiteit beschreven. Voor subsidie op de activiteiten natuurvriendelijk isoleren en zelfwerkzaamheid moet de aanvrager een minimaal bedrag investeren om in aanmerking te komen voor het vaste bedrag. Het gaat om kosten die het gevolg zijn van betalingen aan aannemers en leveranciers in de bouw- en installatiebranche voor de beschreven activiteiten. Om de kwaliteit van werkzaamheden te waarborgen is het aan te bevelen gebruik te maken van aannemers die zijn aangesloten bij een erkende brancheorganisatie, zoals Bouwend Nederland en Techniek Nederland.

 

Artikel 7

Voor de beschreven activiteiten onder artikel 5, lid 4 (en andere activiteiten) kan de aanvrager ook gebruik maken van de investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) van de rijksoverheid. Deze subsidie wordt achteraf verstrekt, wat bezwaarlijk of een probleem kan zijn voor de aanvrager. Om hierin tegemoet te komen kan de aanvrager het ISDE-subsidiebedrag laten voorschieten vanuit de Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland. Direct na het ontvangen van de ISDE-subsidie moet deze worden terugbetaald. Dit artikel beschrijft aan welke voorwaarden voldaan moet worden om de ISDE-subsidie te ontvangen. De aanvrager kan het stappenplan op de website van de RvO doorlopen om te weten wat hij of zij nodig heeft voor het aanvragen van de ISDE-subsidie.

 

Artikel 8

Per projectperiode wordt een maximaal subsidiebedrag voor die periode vastgesteld. De eerste projectperiode loopt van 1 december 2023 tot en met 31 december 2024. Elke projectperiode wordt gekeken of de subsidie voldoende bijdraagt aan het doel van de regeling en wordt waar nodig aangepast.

 

Artikel 9

Subsidie wordt verstrekt op basis van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ en ‘op is op’.

 

Artikel 10

Dit artikel beschrijft de wijze van aanvragen en het formulier die hiervoor moet worden gebruikt. Dit formulier wordt beschikbaar gesteld via de website van de gemeente, de projectwebsite en is beschikbaar op het gemeentehuis van Schiermonnikoog. De aanvrager kan iemand anders machtigen om de aanvraag voor hem of haar te doen. Aanvragen kunnen meerdere keren worden gedaan, als voor de betreffende onderdelen nog geen aanvraag is gedaan.

 

Artikel 11

Aanvragers kunnen in de projectperiode aanvragen doen voor subsidie van de beschreven activiteiten die op of na 23 mei 2023 zijn of worden uitgevoerd. Dit is de datum waarop de gemeenteraad heeft ingestemd met de uitvoering van dit project. Uitgevoerde activiteiten vóór 23 mei 2023 komen niet in aanmerking voor subsidie. De eerste projectperiode is een testronde met een beperkt aantal woningen. De tweede projectperiode zal waarschijnlijk op 1 december 2023 beginnen.

 

Artikel 12

Dit artikel beschrijft op welke manier het college van Burgemeester & Wethouders binnen 4 of maximaal 8 weken een besluit neemt over de aanvraag. Medewerkers binnen het project kunnen informatie bij de aanvragen opvragen om de aanvraag te verduidelijken.

 

Artikel 13

Er zijn diverse weigeringsgronden. De aanvraag moet worden ingediend binnen de projectperiode en compleet zijn, anders wordt de aanvraag geweigerd. De activiteiten dienen te voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen, waaronder ook het ecologisch werkprotocol Schiermonnikoog. Medewerkers van het project kunnen adviseren over hoe aan deze kwaliteitseisen kan worden voldaan. Ook kan een aanvraag worden geweigerd als de aanvrager niet voldoet aan de beschreven verplichtingen of de maximale subsidie per activiteit, woning of projectperiode is/wordt bereikt.

 

Artikel 14

Dit artikel beschrijft de verplichtingen waaraan een aanvrager moet voldoen. Deze verplichtingen worden deels elders in de regeling uitgelegd. Belangrijk is dat de activiteiten binnen een bepaalde termijn worden uitgevoerd. Deze termijn kan gemotiveerd twee keer worden verlengd. Het is ook belangrijk dat de activiteiten natuurvriendelijk worden uitgevoerd door adviezen uit het ecologisch werkprotocol te volgen.

 

Artikel 15

Om administratieve lasten zoveel mogelijk te vermijden stelt het college de subsidie direct bij toekenning vast. Dit ontslaat de aanvrager niet van de verplichting te voldoen aan de voorwaarden waaronder de subsidie is verstrekt. De aanvrager is verplicht om mee te werken aan controles. Als uit een controle blijkt dat niet aan de subsidievoorwaarden is voldaan dan kan dat leiden tot gedeeltelijke of volledige terugvordering van de subsidie. Dat betekent dat de aanvrager meewerkt aan het maken van een afspraak voor een huisbezoek. De controles dienen ertoe vast te stellen dat de gesubsidieerde werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Wanneer dat relevant is wordt de nieuwe situatie vergeleken met de situatie vooraf. De aanvrager is zelf verantwoordelijk om de situatie voorafgaand aan de activiteiten in beeldmateriaal zoals foto’s of video’s vast te leggen.

 

Artikel 16

Zodra de aangevraagde subsidie is vastgesteld wordt het totale bedrag binnen 30 dagen uitgekeerd.

 

Artikel 17 tot en met 21

Van de verleende subsidies wordt een register bijgehouden. Artikel 17 beschrijft wat bewoners-eigenaren kunnen doen als de woning tussentijds wordt overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Het college van Burgemeester & Wethouders kan besluiten om in speciale gevallen af te wijken van deze subsidieregeling. Deze subsidieregeling heet ‘Subsidieregeling Aardgasvrij Eiland’ en moet eerst zijn gepubliceerd voordat er aanvragen kunnen worden gedaan.