Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overbetuwe

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Overbetuwe 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverbetuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Overbetuwe 2023
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Overbetuwe 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Participatieraad, zoals vastgesteld op 14 juli 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 47 van de Participatiewet
  3. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  4. artikel 84 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2023nieuwe regeling

21-11-2023

gmb-2023-510054

2023-046204

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Overbetuwe 2023

De raad van de gemeente Overbetuwe;

 

gelezen het raadsvoorstel van burgemeester en wethouders van 5 september 2023;

 

gelezen het advies van de Participatieraad van 11 mei 2023;

 

gelezen het advies van de voorbereidende vergadering van 31 oktober 2023;

 

gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 84 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

verordening Adviesraad Sociaal Domein

gemeente Overbetuwe 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    Adviesraad: de adviesraad Sociaal Domein;

  • b.

    gemeente: gemeente Overbetuwe;

  • c.

    raad: de gemeenteraad van Overbetuwe;

  • d.

    sociaal domein: het gemeentelijk beleid dat gaat over de wijze waarop inwoners in staat zijn deel te nemen aan de samenleving. Het omvat onder meer de gebieden werk(participatie), inkomen, onderwijs, jeugd, zorg, welzijn en gezondheid.

Artikel 2 Doelstelling en taak van de Adviesraad

  • 1.

    De Adviesraad is ingesteld om de opdracht van de gemeente met betrekking tot burgerparticipatie binnen het sociale domein uit te voeren.

  • 2.

    De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan burgemeester en wethouders en/of de raad over beleidsvoornemens en de vaststelling of wijziging van verordeningen op het gebied van het sociaal domein en de overige aangelegenheden die deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad verrichten hun werkzaamheden zonder last.

Artikel 3 Samenstelling, lidmaatschap en vergoeding

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 10 en maximaal 13 leden, waaronder een onafhankelijk voorzitter.

  • 2.

    Zowel de voorzitter als de leden van de Adviesraad zijn ingezetene van de gemeente. Leden van de adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving en zijn inwoners met visie en/of deskundigheid en/of ervaring op één of meerdere terreinen van het Sociaal Domein. In de adviesraad hebben in ieder geval zitting personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, dan wel cliënt op grond van de wet Maatschappelijke ondersteuning of de Jeugdwet of vertegenwoordigers van deze personen, cliënten of cliëntgroepen.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders benoemen de voorzitter en de leden van de Adviesraad voor een periode van vier jaar.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders benoemen de voorzitter op voordracht van de Adviesraad.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders benoemen de leden op voordracht van de Adviesraad met inachtneming van een evenwichtige spreiding van de leden over de aandachtsgebieden van het sociaal domein en overige aandachtsgebieden die de deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen.

  • 6.

    Burgemeester en wethouders besluiten tot ontslag van een lid, waaronder begrepen de voorzitter, op voordracht van de Adviesraad.

  • 7.

    Burgemeester en wethouders wijken slechts af van de voordracht over benoeming of ontslag wanneer dit naar hun oordeel leidt tot strijdigheid met deze verordening. Burgemeester en wethouders geven hier schriftelijk en gemotiveerd kennis van aan de voorzitter van de Adviesraad.

  • 8.

    Burgemeester en wethouders kunnen een lid, waaronder begrepen de voorzitter, eenmalig herbenoemen voor een aansluitende termijn van vier jaar.

  • 9.

    Een lid, waar onder begrepen de voorzitter, kan tussentijds ontslag nemen. Een lid dat ontslag neemt, doet daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

    Als de reden van het ontslag is dat het lid niet langer voldoet aan de verplichting van ingezetenschap, en er is op het moment van zijn ontslag nog niet voorzien in zijn vervanging, dan is dit lid totdat in de vacature is voorzien ontheven van deze verplichting.

  • 10.

    De leden van de Adviesraad, waaronder de voorzitter, treden af:

    • a.

      na afloop van de benoemingstermijn;

    • b.

      na een daartoe strekkend ontslagbesluit van burgemeester en wethouders als bedoeld in het zesde lid.

  • 11.

    Het lid waarvan de benoemingstermijn voorbij is kan de functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

  • 12.

    De leden van de Adviesraad ontvangen een vergoeding conform artikel 3.4.1. van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Op grond van artikel 3.4.2., onderdeel b van dit besluit wordt de vergoeding voor de voorzitter en de secretaris van de adviesraad bepaald op het maximale bedrag dat door de belastingdienst jaarlijks wordt vastgesteld als onbelaste vrijwilligersvergoeding.

  • 13.

    De voorzitter en de leden van de Adviesraad kunnen niet tevens:

    • a.

      lid zijn van de raad, het college van burgemeester en wethouders en/of een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

    • b.

      werkzaam zijn voor gemeente Overbetuwe;

    • c.

      beroepsmatige functies vervullen bij instellingen of organisaties die zich bezig houden met of betrokken zijn bij de uitvoering van gemeentelijke taken.

Artikel 4 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Burgemeester en wethouders wijzen de ambtelijk secre¬taris van de Adviesraad aan. Burgemeester en wethouders kunnen een plaatsvervangend ambtelijk secretaris aanwijzen.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is geen lid van de Adviesraad.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris dient de Adviesraad van advies.

Artikel 5 Werkgroepen

  • 1.

    De Adviesraad kan werkgroepen instellen.

  • 2.

    De kosten die de werkgroepen met zich brengen, zijn onderdeel van de kosten van de Adviesraad.

Artikel 6 Werkwijze, huishoudelijk reglement

  • 1.

    Onverminderd de bevoegdheid van burgemeester en wethouders om ter zake voorschriften te geven, regelt de Adviesraad zelf zijn wijze van werken, evenwel met inachtneming van het bepaalde in deze verordening.

  • 2.

    De Adviesraad stelt een huishoudelijk reglement vast, dat ter kennisname aan burgemeester en wethouders wordt voorgelegd. In het huishoudelijk reglement wordt ten minste bepaald:

    • a.

      de instelling van een dagelijks bestuur, dat naast de voorzitter bestaat uit een plaatsvervangend voorzitter, secretaris en penningmeester;

    • b.

      de taken en bevoegdheden van het dagelijks bestuur;

    • c.

      de vergaderorde;

    • d.

      het werken met werkgroepen.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1.

    De Adviesraad vergadert zo dikwijls hij dit nodig acht en komt voorts bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht;

    • b.

      op verzoek van de meerderheid van de leden van de Adviesraad, of

    • c.

      op verzoek van burgemeester en wethouders en/of de raad.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de onderwerpen die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden tijdig aan de leden toegezonden.

  • 3.

    Elk lid, waaronder begrepen de voorzitter, heeft één stem en stemt vrij van last. Een lid neemt niet deel aan de stemming als het gaat om een aangelegenheid die hem rechtstreeks of indirect persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken.

  • 4.

    De Adviesraad vergadert en besluit in het openbaar, tenzij de Adviesraad anders beslist.

  • 5.

    De Adviesraad kan in een vergadering spreekrecht aan (een) belanghebbende(n) geven.

Artikel 8 Recht op informatie

Burgemeester en wethouders geven de Adviesraad tijdig en volledige informatie over:

  • a.

    de adviesvragen, die burgemeester en wethouders en/of de raad aan de Adviesraad stellen;

  • b.

    de aandachtsgebieden die de Adviesraad bestrijkt als beschreven in artikel 3, tweede lid.

Artikel 9 Advies

  • 1.

    Over een uit te brengen advies beslist de Adviesraad bij meerderheid van stemmen. Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 2.

    Het advies is gemotiveerd.

  • 3.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de Adviesraad ondertekend.

  • 4.

    Als burgemeester en wethouder een besluit nemen dat afwijkt van het advies van de Adviesraad, vermelden zij de redenen voor de afwijking in de motivering van het besluit.

Artikel 10 Geheimhouding

De Adviesraad en de werkgroep(en) nemen kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht.

Artikel 11 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd deskundigen en ambtenaren uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Adviesraad.

Artikel 12 Budget

  • 1.

    Ten behoeve van de Adviesraad wordt jaarlijks een bedrag beschikbaar gesteld.

  • 2.

    Ten laste hiervan worden de vergoedingen voor de leden bekostigd en kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.

  • 3.

    Jaarlijks voor 1 april brengt de Adviesraad aan burgemeester en wethouders verslag uit van de activiteiten en bevindingen van het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens de verantwoording afgelegd over de besteding van het ter beschikking gestelde budget.

Artikel 13 Nadere regels

Burgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van dit besluit nadere regels stellen.

Artikel 14 Overgangsbepaling

De op grond van de Verordening Participatieraad gemeente Overbetuwe 2015 benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van deze verordening. De termijn zoals bedoeld in artikel 3, lid 3 van deze verordening, loopt vanaf de datum van benoeming op grond van de Verordening Participatieraad gemeente Overbetuwe 2015.

Artikel 3, achtste lid is niet van toepassing op de zittingstermijn van leden die bij de inwerkingtreding van deze verordening al één of meerdere keren zijn herbenoemd voor een periode van vier jaar,

Artikel 15 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking. Gelijktijdig hiermee wordt de Verordening Participatieraad, zoals vastgesteld op 14 juli 2015, ingetrokken.

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Overbetuwe 2023.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

Van 21 november 2023

DE RAAD VOORNOEMD,

de griffier,

drs. D.E. van der Kamp

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos

Algemene toelichting

De opdracht voor zowel burgemeester en wethouders, de raad als Adviesraad Sociaal Domein bestaat eruit de inwoners te laten meedoen. Beperkingen moeten zo goed als mogelijk worden weggenomen; iedereen moet kunnen meedoen. Waaraan? Een huishouden voeren, kinderen opvoeden, sociale contacten onderhouden, werk.

 

Meedoen gaat in onze gemeente op een ‘gekantelde’ wijze. Inwoners leveren zo goed als mogelijk de eigen inbreng/ inzet om de beperking te overwinnen. Als een dienst of hulpmiddel beschikbaar wordt gesteld, dan verwacht de gemeente een geldelijke eigen bijdrage (binnen de mogelijkheden die de wet stelt).

 

De Adviesraad staat burgemeester en wethouders en de raad bij tijdens de voorbereiding van beleid. Op een reeks onderwerpen hecht het college aan goed overleg met inwoners, opdat gemeentelijk beleid getoetst wordt op inhoud, draagvlak en uitvoerbaarheid (klopt het, kan het, werkt het). De Adviesraad vertegenwoordigt de inwoners en/ of helpt het gesprek snel en adequaat voeren.

 

De leden van de Adviesraad hebben affiniteit met één of meerdere beleidsterreinen. In het oog springen aandachtsgebieden van het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en overige aandachtsgebieden die de deelname van ingezetenen van de gemeente aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en voorzieningen en de arbeidsmarkt betreffen. De Adviesraad draagt zorg voor goed overleg met de inwoners en de groeperingen daarbinnen (cliënten, deelnemers, patiënten, leden, huurders, uitkeringsgerechtigden).

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in dit besluit gehanteerde begrippen omschreven.

 

Artikel 2 Doelstelling en taak van de Adviesraad

Doelstelling van de Adviesraad is om de opdracht van de gemeente met betrekking tot burgerparticipatie binnen het sociaal domein uit te voeren. De taak van de Adviesraad is het gevraagd en ongevraagd adviseren over de vorming van beleid en de vaststelling van regelgeving die het sociaal domein betreft en in bredere zin de deelname van inwoners aan sociaal-maatschappelijke activiteiten en de arbeidsmarkt.

Dit betekent dat de Adviesraad geen bevoegdheden heeft waar het gaat over de uitvoering van beleid en zaken met betrekking tot een individueel persoon, zoals klachten en bezwaarschriften.

De leden van de Adviesraad verrichten hun werkzaamheden zonder last. Dit waarborgt de onafhankelijkheid van de leden ten opzichte van het gemeentebestuur en de cliëntgroepen die zij vertegenwoordigen. Natuurlijk dient het lid zich wel te realiseren dat hij vertegenwoordiger is van bepaalde cliëntgroepen (zie ook de algemene toelichting). Ruggenspraak met de groepen die hij vertegenwoordigt zal dan ook georganiseerd moeten worden.

 

Artikel 3 Samenstelling, lidmaatschap en vergoeding

Er is een verscheidenheid aan aandachtspunten, zoals:

  • a.

    uitvoering van de Participatiewet (o.a. arbeid, re-integratie, ondersteuning minima);

  • b.

    uitvoering van de Jeugdwet: (o.a. opvoedingsondersteuning, voorzieningen en toegang jeugdzorg, jeugdgezondheidszorg);

  • c.

    uitvoering van de Wmo: (o.a. mantelzorg en vrijwilligerswerk, individuele voorzieningen, toegang zorg en voorzieningen, voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld, maatschappelijke opvang);

  • d.

    schuldhulpverlening;

  • e.

    onderwijs;

  • f.

    inburgering;

  • g.

    armoedebeleid

  • h.

    sociale cohesie van wijken en kernen: volkshuisvesting, kernenbeleid, wijkplatforms, dorpsraden, sociale netwerken en sociale veiligheid;

  • i.

    toegankelijkheid van voorzieningen en openbare ruimte.

Op grond van de Participatiewet moeten de personen genoemd in artikel 7, eerste lid of hun vertegenwoordigers deelnemen in de Adviesraad. Wmo en Jeugdwet geven aan dat in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers deelnemen. Vertegenwoordigers kunnen de belangen van meerdere cliëntgroepen of cliëntprofielen behartigen.

 

Leden en voorzitter worden benoemd of ontslagen op voordracht van de Adviesraad (leden vier, vijf en zes). In het huishoudelijk reglement legt de Adviesraad nader vast hoe zij de werving, selectie van leden, stemming over voordracht tot benoeming en ontslag en dergelijke regelen.

Bij voordracht voor benoeming waarborgt de Adviesraad dat dit niet leidt tot strijdigheid met de verordening. Het beoogde lid mag bijvoorbeeld geen lid zijn van de raad en ook niet werkzaam zijn bij een organisatie die in Overbetuwe taken uitvoert voor de gemeente. Ook wordt gezorgd voor een evenwichtige spreiding van de verschillende doelgroepen over de aandachtsgebieden waar de Adviesraad over adviseert.

Het zevende lid geeft aan dat burgemeester en wethouders in principe de voordracht van de Adviesraad volgen. Als zij vinden dat de beoogde benoeming of ontslag strijd op levert met deze verordening dan wijken zij hier gemotiveerd en schriftelijk van af.

 

De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Zij kunnen daarna eenmalig herbenoemd worden voor eenzelfde periode.

 

Leden van de Adviesraad ontvangen de vergoeding, die is bepaald in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

De vergoeding wordt maandelijks uitbetaald als vrijwilligersvergoeding. Zolang de vergoeding aan de voorwaarden van de belastingdienst voldoet leidt deze niet tot een verplichte aanslag inkomstenbelasting, en heeft ook geen gevolgen voor een uitkering of invloed op het recht op toeslagen.

Voor de voorzitter en de secretaris is de vergoeding bepaald op de maximaal vrijgestelde vrijwilligersvergoeding.

Het maximale bedrag per maand en per jaar is voor 2023 bepaald op €190,00 per maand en maximaal €1.900,00 per jaar.

 

Artikel 4 Ambtelijk secretaris

De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning ten behoeve van de beleidsmatige advisering, in de Adviesraad, bij de beraadslagingen in de werkgroepen en tijdens het horen van de achterbannen.

 

Artikel 5 Werkgroepen

Op grond van dit artikel kan de Adviesraad werkgroepen instellen. De kosten die deze werkgroepen eventueel maken, maken onderdeel uit van de kosten van de Adviesraad.

 

Artikel 6 Werkwijze, huishoudelijk reglement

De strekking van dit artikel is dat de Adviesraad zelf zijn werkwijze bepaalt, uiteraard met inachtneming van het bepaalde in dit besluit en onverminderd de bevoegdheid van het college om terzake voorschriften te stellen. Op grond van het tweede lid stelt de Adviesraad een huishoudelijk reglement vast, dat ter kennisname aan burgemeester en wethouders wordt gebracht. Het tweede lid bepaalt tevens over welke zaken ten minste iets wordt bepaald in het huishoudelijk reglement. Onverlet de aanwezigheid van een (plaatsvervangend) voorzitter en ambtelijk secretaris kent de Adviesraad een dagelijks bestuur.

 

Artikel 7 Vergaderingen

Met de bepaling in het eerste lid dat de Adviesraad vergadert zo dikwijls als zij dat nodig acht, wordt voldaan aan het vereiste van een periodiek overleg.

In lid 4 wordt aangegeven dat de Adviesraad in principe openbaar vergadert. De vergaderdata worden gepubliceerd. De Adviesraad kan besluiten tot een besloten vergadering, bijvoorbeeld als er vertrouwelijke bestuursinformatie wordt behandeld. Zie daarvoor ook artikel 10.

Voor het overige behoeft dit artikel geen verdere toelichting.

 

Artikel 8 Recht op informatie

Burgemeester en wethouders, voorzitter en dagelijks bestuur van de Adviesraad informeren elkaar frequent over de beleidsthema’s, vraagstukken en adviesvragen. In dit artikel is bepaald dat de Adviesraad alle informatie ontvangt waarover het college de beschikking heeft met betrekking tot adviesvragen en de aandachtsgebieden die de Adviesraad bestrijkt (zie ook artikel 4 van het besluit), zodat de Adviesraad goed geïnformeerd kan adviseren.

 

Artikel 9 Advies

Dit artikel behoeft geen toelichting, met dien verstande dat als het burgemeester en wethouders een besluit nemen dat afwijkt van het advies van de Adviesraad, zij de reden van afwijking in de motivering van het besluit moet vermelden.

 

Artikel 10 Geheimhouding

Het is de intentie om de Adviesraad zo vroeg mogelijk in het proces bij de beleidsvorming te betrekken. Dit betekent dat er al kan worden overlegd voordat burgemeester en wethouders een formeel standpunt hebben ingenomen. Voor stukken die nog niet door burgemeester en wethouders behandeld zijn geldt in alle gevallen de geheimhouding uit dit artikel. Dit geldt ook voor de werkgroep(en).

 

Artikel 11 Deskundigen

Op grond van deze bepaling kan de voorzitter deskundigen en ambtenaren uitnodigen om aan de vergaderingen van de Adviesraad deel te nemen, zodat de raad tot een afgewogen advies kan komen.

 

Artikel 12 Budget

Het budget is, behalve de kosten voor de vergoedingen voor de leden ter vrije besteding van de Adviesraad. Ten laste hiervan kunnen kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten. De Adviesraad legt achteraf verantwoording af over de besteding van deze middelen.

 

Artikel 13 Nadere regels

Op grond van dit artikel is het college bevoegd ter uitvoering van dit besluit nadere regels te stellen.

 

Artikel 14 Overgangsbepaling

Op grond van dit artikel wordt bepaald dat de leden van de Participatieraad hun huidige termijn kunnen uitdienen onder deze verordening. Zij kunnen ook eenmalig herbenoemd worden voor vier jaar, tenzij zij op grond van de Verordening Participatieraad al één of meerdere keren herbenoemd waren.