Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Reglement van orde Advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten en aspect het uiterlijk van bouwwerken 2022 gemeente Dalfsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde Advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten en aspect het uiterlijk van bouwwerken 2022 gemeente Dalfsen
CiteertitelReglement van orde Advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten en aspect het uiterlijk van bouwwerken 2022 gemeente Dalfsen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

31-10-2023

gmb-2023-509364

Z/23/704949

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde Advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten en aspect het uiterlijk van bouwwerken 2022 gemeente Dalfsen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    Advies: het advies conform de taken en werkzaamheden uit artikel 2 van de verordening dat met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit gegeven wordt.

  • 2.

    Beleid over het uiterlijk van bouwwerken (welstand): het door de gemeenteraad vastgestelde beleid over het uiterlijk van bouwwerken (welstand)en/of aanvullende of gewijzigde criteria voor een deel van de gemeente.

  • 3.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen.

  • 4.

    Commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit & Monumentenzorg.

  • 5.

    Kwaliteitsteam: een adviesteam van het college van burgemeester en wethouders dat complexe of omvangrijke ontwikkelingen in een vroegtijdig stadium begeleidt ten behoeve van de bevordering van de beoogde beeldkwaliteit. Een supervisieteam of supervisor en vergelijkbare vormen van kwaliteitsbegeleiding vallen tevens onder dit begrip.

  • 6.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Dalfsen.

  • 7.

    Reglement: dit reglement van orde.

  • 8.

    Secretaris: medewerker of adviseur die de commissie zodanig ondersteunt dat deze optimaal kan functioneren bij uitoefening van haar taken als onafhankelijk adviesorgaan van het gemeentebestuur.

  • 9.

    Stadsbouwmeester: de door de gemeenteraad benoemde onafhankelijke adviseur onderscheidenlijk zijn plaatsvervanger, die aan het college van burgemeester en wethouders advies uitbrengt op basis van geldende wet- en regelgeving.

  • 10.

    Verordening: Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit & Monumentenzorg, gemeente Dalfsen 2022

  • 11.

    Wet: de Omgevingswet.

 

Artikel 2 Benoeming leden adviescommissie

  • 1.

    Het Oversticht doet de gemeente een voorstel voor de personele invulling voor de adviescommissie alsmede voor de plaatsvervangende kandidaten.

  • 2.

    De gemeenteraad mandateert de feitelijke benoeming van de leden van de adviescommissie, inclusief plaatsvervangers aan burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Het commissielid, dat gedurende twee achtereenvolgende periodes van maximaal 4 jaar benoemd is, kan voor een tussenliggende periode van 2 jaar niet voor herbenoeming in aanmerking komen.

  • 4.

    Bij verhindering tijdens vakantie of andere kortdurende afwezigheid neemt een plaatsvervangend monumentendeskundige waar en zijn de bepalingen in dit ‘Reglement van orde advisering omgevingskwaliteit aspect wijziging monumenten 2022 gemeente Dalfsen van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Indien waarneming als bedoeld in lid 4 niet mogelijk is, of bij verhindering tijdens langdurende afwezigheid, stelt Het Oversticht in afstemming met de gemeente Dalfsen een plaatsvervanger voor, die tijdens de bedoelde afwezigheid volledig in de plaats treedt van voorzitter, secretaris of commissielid. De bepalingen van dit ‘Reglement van orde advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten 2022 gemeente Dalfsen zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    De voorzitter, secretaris en elk commissielid is onafhankelijk van de lokale politiek, het gemeentelijk bestuur, de ambtelijke organisatie en van belanghebbende partijen bij de te bespreken plannen.

  • 7.

    Leden van de gemeenteraad, burgemeester, wethouders en medewerkers in dienst van de gemeente Dalfsen kunnen niet tot lid van de adviescommissie worden benoemd.

  • 8.

    Wanneer een voorzitter of een commissielid een zakelijke binding heeft met een plan waarvoor advies wordt gevraagd, treedt hij voor de duur van de behandeling van de aanvraag terug uit de commissie en wordt tijdens de duur van de behandeling vervangen door een andere voorzitter of deskundig commissielid.

 

Artikel 3 Tussentijdse beëindiging werkzaamheden leden van de adviescommissie

  • 1.

    Wanneer voor het college van burgemeester en wethouders blijkt dat een lid van de adviescommissie zijn taak niet behoorlijk vervult, kan het college van burgemeester en wethouders dit na overleg met de directeur bestuurder van Het Oversticht schriftelijk en gemotiveerd kenbaar maken aan de directeur bestuurder van Het Oversticht.

  • 2.

    Een lid van de adviescommissie zal zijn werkzaamheden als commissielid beëindigen wanneer het dienstverband/contract met Het Oversticht afloopt, vanwege zwaarwegende organisatorische veranderingen binnen deze organisatie of vanwege disfunctioneren.

  • 3.

    Wanneer de situatie zoals genoemd in artikel 3.1 of 3.2 zich voordoet zal Het Oversticht, overeenkomstig de bepalingen van artikel 2, een voorstel voor de benoeming van een nieuwe kandidaat doen ter vervanging van het betreffende lid.

 

Artikel 4 Adviescommissie

  • 1.

    Tot de adviescommissie worden benoemd:

    • a.

      een deskundig voorzitter;

    • b.

      een plaatsvervangend voorzitter;

    • c.

      een deskundige secretaris;

    • d.

      een plaatsvervangend secretaris;

    • e.

      twee deskundige commissieleden;

    • f.

      maximaal één lokaal lid.

  • 2.

    Ten minste de disciplines:

    • a.

      architectuurhistorie of cultuurhistorie, in het bijzonder monumentenzorg;

    • b.

      restauratietechniek / bouwhistorie;

    • c.

      landschapsarchitectuur / stedenbouw;

  • worden door de leden vertegenwoordigd.

  • 3.

    De adviescommissie vergadert minimaal éénmaal per twee weken.

  • 4.

    Tijdens de commissievergadering bestaat de adviescommissie minimaal uit:

    • a.

      een voorzitter;

    • b.

      een secretaris;

    • c.

      twee commissieleden.

  • 5.

    De adviescommissie kan slechts adviezen uitbrengen indien ten minste twee leden aanwezig zijn, waaronder de (plaatsvervangend) secretaris.

  • 6.

    De adviescommissie voert haar wettelijke taken uit.

  • 7.

    De adviescommissie kan, naast haar wettelijke taken zoals genoemd om advies worden gevraagd inzake andere aspecten zoals vastgelegd in de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit & Monumentenzorg, gemeente Dalfsen 2022. Dit kan o.a. betreffen monumentenaspecten van in voorbereiding zijnde monumenten- en landschapsplannen, structuurvisies, bestemmingsplannen, stedenbouwkundige plannen en relevante plannen die van invloed zijn op monumentale waarden van objecten of complexen

  • 8.

    De adviescommissie doet jaarlijks uiterlijk op 1 mei verslag aan de gemeenteraad over de door haar in het voorgaande jaar verrichte werkzaamheden.

  • 9.

    De adviescommissie organiseert, indien gewenst, minimaal éénmaal per kalenderjaar een gesprek met de verantwoordelijk wethouder en licht, indien gewenst, het jaarverslag toe aan de gemeenteraad.

 

Artikel 5 Stadsbouwmeester

  • 1.

    De stadsbouwmeester heeft aantoonbare specifieke deskundigheid op het gebied van architectuur

  • 1.

    aangevuld op tenminste één of meer van de navolgende vakgebieden:

    • a.

      stedenbouw;

    • b.

      landschapsarchitectuur;

    • c.

      architectuurhistorie.

  • 2.

    De stadsbouwmeester beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan helder en overtuigend de essentie van de overwegingen verwoorden. Hij is, onafhankelijk van zijn specifieke deskundigheid, vaardig bij de beoordeling van de ruimtelijke kwaliteit tot een integrale afweging te komen. Hij is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.

  • 3.

    De stadsbouwmeester:

    • a.

      voert zijn wettelijke taken uit en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de advisering binnen de kaders van het gemeentelijk beleid over het uiterlijk van bouwwerken (welstand);

    • b.

      is het eerste aanspreekpunt van de gemeente voor de advisering over omgevingskwaliteit aspect het uiterlijk van bouwwerken (welstand);

    • c.

      onderhoudt contacten met relevante diensten/afdelingen van de gemeente over ruimtelijke plannen die invloed hebben op de omgevingskwaliteit van de gemeente;

    • d.

      neemt de adviesaanvragen en aanvragen om vooroverleg die door de gemeente worden aangeboden in ontvangst;

    • e.

      legt het advies over omgevingskwaliteit aspect het uiterlijk van bouwwerken (welstand) vast conform de bepalingen van artikel 5;

    • f.

      kan, naast de advisering over het uiterlijk van bouwwerken (welstand), om advies worden gevraagd inzake aspecten over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) van in voorbereiding zijnde structuurvisies, bestemmingsplannen, stedenbouwkundige plannen, landschapsplannen en andere relevante plannen die van invloed zijn op de omgevingskwaliteit van de omgeving;

    • g.

      doet jaarlijks uiterlijk op voor 1 mei verslag aan de gemeenteraad over de door hem in het voorgaande jaar verrichte werkzaamheden;

    • h.

      organiseert, indien de gemeente dit wenst, minimaal eenmaal per kalenderjaar een gesprek met de verantwoordelijk wethouder en licht, indien gewenst, het jaarverslag toe aan de gemeenteraad.

 

Artikel 6 Voorzitter adviescommissie

De voorzitter van de adviescommissie:

  • 1.

    geeft leiding aan de commissievergadering;

  • 2.

    bewaakt de voortgang van de agenda;

  • 3.

    is verantwoordelijk voor het functioneren van de commissievergadering;

  • 4.

    is verantwoordelijk voor de kwaliteit van advisering binnen de kaders van het gemeentelijk beleid;

  • 5.

    is lid van de commissie en heeft stemrecht. Wanneer de stemmen staken heeft de voorzitter de beslissende stem;

  • 6.

    beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan helder en overtuigend de essentie van de overwegingen verwoorden. Hij is, onafhankelijk van zijn specifieke deskundigheid, vaardig om tot een integrale afweging te komen. Hij is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.

 

Artikel 7 Secretaris adviescommissie

De secretaris van de commissie:

  • 1.

    is tevens commissielid; de bepalingen van artikel 7 zijn van overeenkomstige toepassing;

  • 2.

    is bevoegd te adviseren over plannen als genoemd in artikel 10;

  • 3.

    legt het advies vast conform de bepalingen van artikel 9;

  • 4.

    is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming met de stadsbouwmeester;

  • 5.

    is het eerste aanspreekpunt van de gemeente namens de adviescommissie;

  • 6.

    onderhoudt contacten met relevante diensten/afdelingen van de gemeente over ruimtelijke plannen die invloed hebben op de monumentale waarden van objecten of complexen in de gemeente;

  • 7.

    neemt de adviesaanvragen en aanvragen om vooroverleg die door de gemeente worden aangeboden in ontvangst;

  • 8.

    stelt de agenda voor de commissievergadering op, nodigt indien noodzakelijk de aanvrager of diens gemachtigde uit om de plannen toe te komen lichten;

  • 9.

    bereidt de planbehandeling tijdens de commissievergadering voor.

 

Artikel 8 Commissielid

Een commissielid:

  • 1.

    heeft een specifieke deskundigheid in één of meer van de navolgende vakgebieden:

    • a.

      architectuurhistorie;

    • b.

      restauratietechniek / bouwhistorie;

    • c.

      cultuurhistorie, in het bijzonder monumentenzorg;

    • d.

      landschapsarchitectuur;

    • e.

      stedenbouw;

  • 2.

    beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan helder en overtuigend de essentie van de overwegingen verwoorden. Hij is, onafhankelijk van zijn specifieke deskundigheid, vaardig om tot een integrale afweging te komen. Hij is een bruggenbouwer, gericht op het bereiken van consensus en heeft een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen;

  • 3.

    heeft stemrecht over het bouwplan tijdens de commissievergadering.

 

Artikel 10 Advies omgevingskwaliteit aspect het uiterlijk van bouwwerken (welstand)

  • 1.

    Burgemeester en wethouders bepalen in hun beleid in welke gevallen zij het inwinnen van advies over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) aan de stadsbouwmeester noodzakelijk achten.

  • 2.

    De stadsbouwmeester kan bij de beoordeling van een bouwplan en ter nadere onderbouwing van zijn advies over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) andere vakinhoudelijke adviseurs raadplegen. Deze vakinhoudelijke adviseurs kunnen werkzaam zijn bij of in opdracht van Het Oversticht of bij de gemeente Dalfsen.

  • 3.

    De raadpleging als bedoeld in lid 2 vindt in ieder geval plaats wanneer:

    • a.

      het complexe plannen betreft met grote ruimtelijke gevolgen, die maatschappelijk en/ of politiek zeer gevoelig zijn of van een unieke vorm of omvang;

    • b.

      de gemeente Dalfsen hierom verzoekt.

  • 4.

    Negatieve adviezen over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) worden schriftelijk en gemotiveerd uitgebracht:

    • a.

      gebaseerd op feiten en verstrekte zakelijke en technische gegevens;

    • b.

      transparant door heldere formulering, motivering en opbouw;

    • c.

      waarbij de voorgeschiedenis van de aanvraag bekend is en af te leiden uit het advies;

    • d.

      gebaseerd op het toetsingskader van het vigerend beleid over omgevingskwaliteit aspect het uiterlijk van bouwwerken (welstand) van de gemeente Dalfsen.

  • 5.

    Positieve adviezen over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) worden gemotiveerd indien:

    • a.

      er eerder een negatief advies is uitgebracht in de procedure en het plan naar aanleiding daarvan is aangepast;

    • b.

      de gemeente hierom verzoekt.

  • 6.

    In geval tegen een besluit van het college met betrekking tot aspecten over het uiterlijk van bouwwerken (welstand) rechtsmiddelen zijn aangewend, wordt op verzoek van de gemeente het eerder afgegeven advies nader gemotiveerd.

 

Artikel 11 Advies over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten

  • 1.

    Alle adviezen worden schriftelijk en gemotiveerd uitgebracht. De adviezen zijn:

    • a.

      gebaseerd op feiten en verstrekte zakelijke en technische gegevens;

    • b.

      transparant door heldere formulering, motivering en opbouw, waarbij de voorgeschiedenis van de aanvraag bekend is en af te leiden uit het advies;

    • c.

      gebaseerd op het toetsingskader van het vigerende monumentenbeleid van de gemeente Dalfsen.

  • 2.

    In geval tegen een besluit van het college met betrekking tot monumenten aspecten rechtsmiddelen zijn aangewend, wordt op verzoek van de gemeente het eerder afgegeven advies nader gemotiveerd.

 

Artikel 12 Mandaat advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten

  • 1.

    De adviescommissie heeft de planbehandeling aan de secretaris van de commissie tevens deskundig lid op het gebied van architectuur- of bouwhistorie gemandateerd, in geval het aanvragen -op pandniveau- zijn:

    voor advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten:

    • a.

      die niet de kern van de monumentale waarden raken (zoals kan blijken uit de redengevende omschrijving);

    • b.

      die uitsluitend inpandige veranderingen van het monument betreffen, wanneer evident is dat dit voor de bescherming van ondergeschikte betekenis is;

    • c.

      waarvoor de commissie al een advies heeft uitgebracht, maar die nog getoetst moeten worden aan de erfgoedaspecten van de voorwaarden in het uitgebrachte advies.

    • d.

      Ingrepen met een geringe impact waarvan de mening van de adviescommissie in veel voorkomende gevallen bekend is (precedent).

  • 2.

    In alle andere gevallen of in geval van twijfel wordt het plan aan de adviescommissie voorgelegd.

  • 3.

    De secretaris legt over de uitvoering van het mandaat verantwoording af aan de adviescommissie.

 

Artikel 13 Openbaarheid en spreekrecht

  • 1.

    De behandeling van plannen van de adviescommissie is openbaar, tenzij het college van burgemeester en wethouders of de aanvrager (of diens gemachtigde) van oordeel zijn dat er op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur klemmende redenen zijn voor geheimhouding.

  • 2.

    De plannen in het vooroverlegstadium kunnen in beslotenheid worden behandeld.

  • 3.

    Alleen de aanvrager (of diens gemachtigde) wordt in de gelegenheid gesteld om tijdens de behandeling van zijn plan een toelichting te verzorgen.

  • 4.

    De secretaris kan ook de aanvrager (of diens gemachtigde) uitnodigen een toelichting te verzorgen tijdens de planbehandeling.

 

Artikel 14 Second opinion

Indien het college van burgemeester en wethouders of belanghebbenden zich niet kunnen verenigen met het advies van de adviescommissie, kunnen zij een ‘second opinion’ inwinnen bij een andere adviescommissie buiten het werkgebied van Het Oversticht.

 

Artikel 15 Kwaliteitsteams

  • 1.

    De stadsbouwmeester kan deel uitmaken van een kwaliteitsteam.

  • 2.

    Onverlet de deelname aan een kwaliteitsteam behoudt de stadsbouwmeester zijn adviestaak en is hierin onafhankelijk ten opzichte van het kwaliteitsteam.

 

Artikel 16 Kwaliteitsborging advisering

  • 1.

    Om de kwaliteit van de advisering te waarborgen;

    • a.

      worden de schriftelijk gemotiveerde adviezen gecontroleerd door of namens de directeur van Het Oversticht en ondertekend door de secretaris van de adviescommissie;

    • b.

      heeft Het Oversticht protocollen en controlesystemen vastgesteld en controleert Het Oversticht steekproefsgewijs hoe hiernaar wordt gehandeld.

  • 2.

    De uitvoering van de advisering, met de daarbij behorende wederzijdse verplichtingen, is vastgelegd in de ‘Werkwijze advisering over omgevingskwaliteit aspect wijziging van monumenten Het Oversticht 2022 gemeente Dalfsen.