Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Coevorden

Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Coevorden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCoevorden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Coevorden
CiteertitelUitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen en het model voor de formulieren, vastgesteld bij besluit van 11 oktober 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 6 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  2. artikel 7 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  3. artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  4. artikel 13 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  5. artikel 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  6. artikel 29 van de Invorderingswet 1990
  7. artikel 31 van de Invorderingswet 1990
  8. artikel 237 van de Gemeentewet
  9. artikel 231, tweede lid, van de Gemeentewet
  10. artikel 231, derde lid, van de Gemeentewet
  11. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  12. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2023nieuwe regeling

12-10-2023

gmb-2023-508759

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Coevorden

No. 2023/

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Coevorden;

 

gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a en derde lid van de Gemeentewet, en artikel 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet en op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede op het betreffende artikel van de in de gemeen te Coevorden geldende belastingverordeningen, waarin aan het college de bevoegdheid is toegekend nadere regels te geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen;

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Coevorden.

 

(Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen Coevorden 2024)

Artikel 1 Algemene bepaling

  • 1.

    Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de artikelen 29 en 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen in de belastingverordeningen van de gemeente Coevorden op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders nadere regels kan geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling worden rechten aangemerkt als gemeentelijke belastingen.

  • 3.

    De op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen bedoeld in artikel 233 van de Gemeentewet, worden voor de toepassing van deze regeling aangemerkt als bij wege van aanslag geheven belastingen, met dien verstande dat wordt verstaan onder de aanslag of de voorlopige aanslag: het gevorderde, onderscheidenlijk het voorlopig gevorderde bedrag. Artikel 2 blijft bij de op andere wijze geheven gemeentelijke belastingen buiten toepassing.

Artikel 2 Aangifte

  • 1.

    De belastingplichtige voor:

    • a.

      de forensenbelasting;

    • b.

      de toeristenbelasting

      aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangifteformulier is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen één maand na het verstrijken van die zes maanden in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar een verzoek in te dienen om uitreiking van een aangifteformulier.

  • 2.

    Als formulier voor het doen van aangifte forensenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 1 opgenomen model.

  • 3.

    Als formulieren voor het doen van aangifte toeristenbelasting worden vastgesteld:

    • a.

      het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 2 opgenomen model, aangifteformulier toeristenbelasting;

    • b.

      het formulier dat in overeenstemming is met het in bijlage 3 opgenomen model, nachtverblijfregister.

  • 4.

    Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangifteformulier gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld.

    Het aangifteformulier toeristenbelasting wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden binnen zes weken na ontvangst van het aangifteformulier ingeleverd of toegezonden.

    Het aangifteformulier forensenbelasting wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden binnen vier weken na ontvangst van het aangifteformulier ingeleverd of toegezonden.

Artikel 3 Ambtshalve aanslag toeristenbelasting

Indien een aanbieder van verblijf na een aanmaning niet of niet tijdig aangifte doet, zal een ambtshalve aanslag opgelegd worden op basis van:

  • a.

    het aantal overnachtingen van het betreffende belastingobject waarvoor in voorafgaand belastingjaar toeristenbelasting verschuldigd was. Dit aantal wordt met 25% verhoogd;

  • b.

    het aantal overnachtingen bepaald op basis van een redelijk te schatten aantal overnachtingen, een en ander in vergelijking met andere vergelijkbare objecten, wanneer het belastingobject in voorafgaand jaar niet in de toeristenbelasting is betrokken.

Artikel 4 Gebruik nachtverblijfregister toeristenbelasting

  • 1.

    Voor de toepassing van de verordening toeristenbelasting en onderhavige uitvoeringsregeling wordt onder ‘nachtverblijfregister’ verstaan een gegevensverzameling, waarin met betrekking tot een ieder aan wie gelegenheid tot verblijf wordt geboden, wordt bijgehouden:

    • a.

      naam en woonplaats;

    • b.

      datum van aankomst en datum van vertrek;

    • c.

      het aantal overnachtingen ter zake waarvan belasting verschuldigd is;

    • d.

      aantal personen dat verblijf houdt;

    • e.

      het totaal aantal overnachtingen ter zake waarvan belasting verschuldigd is;

  • 2.

    Het nachtverblijfregister dient te worden bijgehouden conform bijlage 3 bij deze uitvoeringsregeling.

  • 3.

    Van de verplichting bedoeld in het tweede lid kan door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar ontheffing worden verleend.

  • 4.

    Aan het verlenen van de ontheffing bedoeld in het derde lid kunnen voorwaarden worden gesteld door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar.

  • 5.

    Voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in het derde lid geldt in ieder geval als voorwaarde:

    • a.

      dat een eigen register wordt bijgehouden, aan de hand waarvan over dezelfde gegevens kan worden beschikt als bedoeld in het eerste lid;

    • b.

      dat een bedrijfsmatig geautomatiseerde boekhouding wordt bijgehouden, waarmee over dezelfde gegevens kan worden beschikt als bedoeld in het eerste lid of;

    • c.

      dat een goedgekeurde accountantsverklaring kan worden overlegd; De accountant dient te zijn ingeschreven in het register zoals bedoeld in de Wet op de registeraccountants en de Wet op de accountantsadministratieconsulenten.

  • 6.

    De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar is bevoegd de opgave of aangifte te verifiëren middels toezending of inzage in boekings-of nachtverblijfregister en/of andere relevante bescheiden en dient op verzoek onmiddellijk te worden overlegd.

  • 7.

    Het nachtverblijfregister wordt door belastingplichtige zelf bewaard.

  • 8.

    Voor zover op grond van andere wet- of regelgeving geen langere bewaartermijn geldt, geldt voor de bijgehouden gegevens als bedoeld in het eerste lid een bewaartermijn van drie jaar.

Artikel 5 Afvalstoffenheffing van recreatiewoningen

Voor recreatiewoningen die geen onderdeel uitmaken van een milieubelastende activiteit in de zin van de Omgevingswet, waar dus huishoudelijke afvalstoffen kunnen vrijkomen, wordt een tarief afvalstoffenheffing geheven. In dit geval geldt het tarief ‘recreatiewoningen’.

Artikel 6 Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen’ en het model voor de formulieren, vastgesteld bij besluit van 11 oktober 2022, worden ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2024’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 12 oktober 2023;

de secretaris,

K. M. Cornelissen

de burgemeester,

R. Bergsma

Bijlagen

behorende bij de ‘Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen 2024’.

 

  • 1.

    Bijlage 1: model voor het formulier van het aangifteformulier forensenbelasting.

  • 2.

    Bijlage 2: model voor het formulier van het aangifteformulier toeristenbelasting.

  • 3.

    Bijlage 3: model voor het formulier van het nachtverblijfregister.

Behorende bij besluit van het college van 12 oktober 2023,

 

De gemeentesecretaris,

 

K. M. Cornelissen.

Bijlage 1: model voor het formulier van het aangifteformulier forensenbelasting

Naam _________________

Adres _________________

Postcode en woonplaats _________________

Zaaknummer _________________

Betreft object _________________ Verzenddatum  _________________

Belastingjaar _________________ Aangifte retour vóór _________________

 

1.

Heeft u uw hoofdverblijf buiten de gemeente Coevorden?

 

□ Ja

□ Nee

2.

Is de woning gemeubileerd?

Indien u ‘ja’ geantwoord heeft dan kunt u vraag 3 overslaan.

 

□ Ja

□ Nee

3.

Indien u ‘nee’ geantwoord heeft bij vraag 2 wilt u dan gemotiveerd aangeven wat de reden hiervoor is:

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

Gaat u de woning wel meubileren?

Zo ja, per wanneer verwacht u de woning te gaan meubileren: ___________________

 

□ Ja

□ Nee

4.

Is de woning alleen beschikbaar voor eigen gebruik?

Indien u ‘ja’ geantwoord heeft dan kunt u de vragen 5, 6 en 7 overslaan.

 

□ Ja

□ Nee

5.

Is de woning alleen beschikbaar voor de verhuur?

Indien u ‘ja’ geantwoord heeft dan kunt u vraag 6 overslaan.

Hoeveel dagen verhuur verwacht u (schatting): ___________________

 

□ Ja

□ Nee

6.

Is de woning beschikbaar voor eigen gebruik en voor de verhuur?

Indien u ‘ja’ geantwoord heeft, hoeveel dagen verhuur verwacht u (schatting): ______

 

□ Ja

□ Nee

7.

Indien u ‘ja’ geantwoord heeft bij vraag 5 of 6, is de verhuur van deze woning uitbesteed aan een verhuurorganisatie?

 

□ Ja

□ Nee

Naam en plaats van de verhuurorganisatie: __________________________________

(kopie van het contract van de verhuurorganisatie bijsluiten)

 

9.

Opmerkingen:

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________

 

Aldus naar waarheid ingevuld en ondertekend,

 

Datum

 

Plaats

 

Telefoonnummer

Aantal bijlagen

E-mail

Handtekening

 

Stuur het ingevulde aangifteformulier, naar onderstaand adres: Gemeente Coevorden, t.a.v. Publieksservice team Belastingen, Antwoordnummer 12, 7740 VB te Coevorden.

Bijlage 2: model voor het formulier van het aangifteformulier toeristenbelasting.

Naam _______________

Adres _______________

Postcode en woonplaats _______________

 

Belastingjaar ___________________ Verzenddatum _______________

Debiteurnummer  _______________ Aangifte retour vóór _______________

Object _______________

 

Dit formulier dient u ingevuld en ondertekend retour te sturen met de benodigde stukken (bijvoorbeeld een nachtverblijfregister, eigen lijst of een goedgekeurde accountantsverklaring). Een nachtverblijfregister kunt u downloaden via www.coevorden.nl/toeristenbelasting. (optie formulieren). Ook wanneer u niet meer (volledig) heeft verhuurd dient u deze aangifte terug te sturen. Bij “opmerkingen” kunt u aangeven dat u bent gestopt met de verhuur en per wanneer.

 

Digitaal aangifte

In plaats van aangifte doen via dit formulier kunt u uw aangifte ook digitaal, met uw DigiD of eHerkenning, indienen.

Digitaal aangifte doen kan via www.coevorden.nl/toeristenbelasting.

 

________________________________________________________________________________________________________

 

Ondergetekende verzoekt om voor het vaststellen van de aanslag uit te gaan van het werkelijke aantal overnachtingen en/of de forfaitaire heffing voor mobiele kampeeronderkomens en stacaravans op vaste standplaatsen.

 

  •  Werkelijke overnachtingen (nachtverblijfregister of eigen overzicht(en) o.i.d. meesturen)

    U dient het totaal aantal werkelijke overnachtingen in te vullen, dat gerealiseerd is door personen die niet in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Coevorden zijn ingeschreven. Inwoners van de gemeente Coevorden betalen geen toeristenbelasting.

     

    • -

      Aantal overnachtingen aan niet-inwoners van de gemeente Coevorden: ___________________

  • Forfaitaire heffing

    (alleen mogelijk voor mobiele kampeeronderkomens en stacaravans op vaste standplaatsen)

     

    Het totaal aantal mobiele kampeeronderkomens / stacaravans op een vaste standplaats en beschikbaar gedurende een periode van:

     

     

    Aantal:

    • -

      ten hoogste 3 maanden:

    __________

    • -

      meer dan 3 maanden maar uiterlijk 6 maanden:

    __________

    • -

      meer dan 6 maanden maar uiterlijk 12 maanden:

    __________

 

Opmerkingen

 

_______________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________

 

Ondertekening

Aldus naar waarheid ingevuld en ondertekend,

 

Datum

 

E-mail

 

Telefoonnummer

Handtekening

Bijlage 3: model voor het formulier van het nachtverblijfregister.