Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Reglement voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk Gebied 2024 |
Citeertitel | Reglement Voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk Gebied 2024 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Reglement Voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk Gebied.
artikel 82 van de Provinciewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 21-11-2023 | 2023-058822 |
Besluit van Gedeputeerde Staten van Overijssel van 21 november 2023 tot vaststelling van Reglement voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk Gebied 2024
Gedeputeerde Staten van Overijssel;
Gelet op artikel 82 van de Provinciewet;
Gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024;
Besluiten vast te stellen het navolgende:
Reglement Voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk Gebied 2024
Dit reglement is van toepassing op door Gedeputeerde Staten van Overijssel ingestelde ‘Voorbereidingscommissies Inrichting Landelijk Gebied'
Voorbereidingscommissie: commissie ex artikel 82 van de Provinciewet.
Commissie: voorbereidingscommissie.
Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van Overijssel.
Inrichtingsbesluit: besluit als bedoeld in artikel 12.7 Omgevingswet;
Inrichtingsprogramma: programma als bedoeld in artikel 3.14a Omgevingswet;
De leden, waaronder de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter, worden voor een periode van vijf jaar benoemd door Gedeputeerde Staten. Een lid kan na afloop van zijn zittingsperiode terstond, maar maximaal eenmaal worden herbenoemd. Bij zwaarwegende redenen kunnen Gedeputeerde Staten ertoe besluiten om een lid voor een derde periode te herbenoemen.
Artikel 7. Ontbinding commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag waarop Gedeputeerde Staten het inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit hebben vastgesteld.
Artikel 9. Totstandkoming advies en besluitvorming
De commissie bericht Gedeputeerde Staten jaarlijks over de stand van zaken met betrekking tot de planning (en eventuele afwijking daarvan) van de voorbereiding van het inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit. Dit verslag wordt uiterlijk voor 1 maart van het volgende kalenderjaar bij Gedeputeerde Staten ingediend.
Artikel 10. Vergaderingen en uitnodigingen
Tegelijkertijd met de uitnodiging draagt de secretaris zorg voor openbare kennisgeving van de vergadering. Daarbij geeft hij aan op welke plaats de agenda en bijbehorende stukken ter inzage liggen. 5. Ieder lid van de commissie kan schriftelijk gemotiveerd via de secretaris voorstellen tot agendapunten indienen.
Wanneer Gedeputeerde Staten voornemens zijn voor een bepaald gebied landinrichting in te zetten, benoemen GS voor het betreffende gebied een Voorbereidingscommissie Inrichting Landelijk gebied. De belangrijkste taak van deze commissie bestaat uit het voorbereiden van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit.
Gedeputeerde Staten bepalen voor welk deelgebied de voorbereidingscommissie actief zal zijn. De voorbereidingscommissie zal een ontwerp van het inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit voor dit gebied voorbereiden (in lijn met de vereisten die de Omgevingswet aan een dergelijk programma en besluit stelt) en deze aan Gedeputeerde Staten aanbieden ter vaststelling. Dit is de belangrijkste taak van de commissie. Gedeputeerde Staten zullen vervolgens het plan ter inzage leggen en vaststellen.
Bij de aanbieding van het ontwerpplan ter vaststelling zal ook een ontwerpplanning worden gevoegd waarin aangegeven staat wat de doorlooptijd van het gehele plan zal zijn.
De commissie geeft daarnaast advies over de in lid 2 genoemde bevoegdheden van Gedeputeerde Staten.
In lid 3 wordt aan de commissie de bevoegdheid gegeven om subcommissies in het leven te roepen. De subcommissies hebben een ondersteunende taak en geen besluitvormende bevoegdheden. Het is aan de commissie om inhoud te geven aan de samenstelling en de inhoud van de taak van de subcommissie. De taak van de commissie moet in overeenstemming blijven met de taakstelling van de commissie zelf. Het is ook mogelijk dat een commissie (delen van) haar taken door een subcommissie uit laat voeren.
Gedeputeerde Staten beslissen over de omvang van de commissie en ook welke samenstelling deze commissie zal hebben. Hierbij zullen naast de betrokken bestuursorganen ook belangenorganisaties benaderd en betrokken worden. De in lid 3 genoemde adviserende leden worden op grond van hun deskundigheid benoemd.
De voorzitter speelt een belangrijke rol in de commissie. Gedeputeerde Staten kiezen er dan ook voor de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter te benoemen na overleg met de in artikel 5 genoemde organisaties. Gedeputeerde Staten zullen de overige leden uit eigen beweging benoemen.
Artikel 7 Ontbinding commissie
De commissie wordt ontbonden zodra Gedeputeerde Staten het inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit hebben vastgesteld. Vanaf dat moment is de taak van de commissie vervuld.
Artikel 8 Schorsing en beëindiging lidmaatschap
Voor het beëindigen van het lidmaatschap van de commissie is een besluit van Gedeputeerde Staten vereist, waarbij tegelijkertijd getracht zal worden - indien nodig - een nieuw lid aan de commissie toe te voegen.
Artikel 9 Totstandkoming advies en besluitvorming
Na vaststelling van een advies wordt het advies aan Gedeputeerde Staten verzonden. Jaarlijks bericht de commissie Gedeputeerde Staten over de stand van zaken (planning en eventuele afwijking daarvan) rondom het voorbereiden van een inrichtingsprogramma en inrichtingsbesluit. Eenmaal per jaar vindt de formele terugkoppeling aan Gedeputeerde Staten plaats via een overleg tussen de voorzitter en de portefeuillehouder namens GS.
Artikel 10 Vergaderingen en uitnodigingen
Lid 4 bepaalt dat de secretaris zorgdraagt voor openbare kennisgeving.
De beslissing tot het houden van een vergadering achter gesloten deuren staat los van de beslissing tot het opleggen van geheimhouding. Geheimhouding heeft betrekking op het ter vergadering behandelde en de inhoud van de stukken. Als tot geheimhouding is besloten, heeft dit ook betrekking op het verslag van de vergadering. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de commissie haar opheft. De bepalingen van hoofdstuk V van de Provinciewet en artikelen 5.1 en 5.2 Wet open overheid zijn van toepassing.
Het is de secretaris toegestaan brieven en documenten te ondertekenen namens de commissie, voor zover dit past binnen de taakstelling van de commissie en zolang het gaat om feitelijke afhandeling van de taken van de commissie. Het is de secretaris niet toegestaan zelfstandig besluiten te nemen.
Van de toekenning van vacatiegelden zijn uitgesloten:
Als leden, deskundigen, secretarissen en adjunct-secretarissen op andere wijze voor hun aandeel in de werkzaamheden van de commissie worden beloond, wordt aan hen geen vacatiegeld toegekend.
In plaats van vacatiegelden kunnen Gedeputeerde Staten besluiten een vaste vergoeding aan een commissielid toe te kennen. Voor deze vaste vergoeding komen in eerste instantie de voorzitter en secretaris in aanmerking, mits niet uitgesloten van vacatiegelden. Ook een vicevoorzitter kan in aanmerking komen, indien deze een aanmerkelijk deel van de voorzitterstaak vervuld. Gedeputeerde Staten bepalen de hoogte van de vergoeding bij de benoeming overeenkomstig artikel 11 lid 2 van de Verordening rechtspositie decentrale ambtsdragers Overijssel 2019.
Bij de bepaling van de vergoeding wordt rekening gehouden met:
Artikel 14 Financiële bepalingen
De commissie is budgethouder van de middelen die Gedeputeerde Staten ter beschikking stellen voor de voorbereiding van een inrichtingsplan.