Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oosterhout

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOosterhout
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-2023nieuwe regeling

23-10-2023

gmb-2023-504586

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2023

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oosterhout;

 

Gelet op de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

 

Besluiten vast te stellen de volgende beleidsregels:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oosterhout;

 

  • b.

    inwoner: ingezetene die op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bij de gemeente Oosterhout staat ingeschreven;

 

  • c.

    schuldhulpverlening: het brede dienstverleningspakket van algemene voorzieningen en specialistische instrumenten en producten die tot doel hebben inwoners te ondersteunen die problemen ervaren in het gezond houden van de persoonlijke financiële situatie;

 

  • d.

    algemene voorzieningen: de voorzieningen die vrij toegankelijk zijn voor alle inwoners en waarvoor geen beperkende voorwaarden gelden.

 

  • e.

    specialistische (instrumenten en producten) schuldhulpverlening: het specialistische aanbod schuldhulpverlening dat wordt uitgevoerd door beroepskrachten.

 

  • f.

    verzoeker: persoon die zich tot het college heeft gewend voor schuldhulpverlening.

 

Artikel 2 Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Alle inwoners van de gemeente Oosterhout van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.

 

Artikel 3 Toegang tot algemene voorzieningen schuldhulpverlening

Alle inwoners van 18 jaar of ouder kunnen gebruik maken van de algemene voorzieningen schuldhulpverlening door zich te melden bij het Budget Advies Centrum, of bij het inloopspreekuur van Geld & Recht van Surplus.

 

Artikel 4 Toegang tot specialistische instrumenten en producten schuldhulpverlening

  • 1.

    Een verzoeker dient formeel een aanvraag in indien hij gebruik wil maken van het specialistische aanbod schuldhulpverlening. Het aanvragen en plannen van een intakegesprek verloopt via het Budget Advies Centrum.

  •  

  • 2.

    Naar aanleiding van een aanvraag toetst het college gedurende de intakefase de aanvraag aan de uitgangspunten zoals neergelegd in het beleidsplan gemeentelijke schuldhulpverlening 2021 - 2024 van de gemeente Oosterhout en aan het genoemde in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Indien de noodzaak en mogelijkheid niet aanwezig wordt geacht door het college, kan het college besluiten om geen specialistisch aanbod te doen.

 

  • 3.

    De vorm waarin het college specialistische schuldhulpverlening aanbiedt (al dan niet in combinatie met dienstverlening vanuit de algemene voorzieningen), is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per situatie verschillen. De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

 

  • a.

    aard en omvang van de schulden;

 

  • b.

    aard van het inkomen;

 

  • c.

    hoogte van het inkomen in relatie tot de (vaste) lasten;

 

  • d.

    psycho-sociale situatie van de verzoeker;

 

  • e.

    vaardigheden, motivatie en gedrag van de verzoeker;

 

  • f.

    een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening door de verzoeker.

 

  • 4.

    Het college brengt te allen tijde de individuele omstandigheden van verzoeker in beeld voordat er een besluit over toegang tot een vorm van specialistische schuldhulpverlening wordt genomen.

 

  • 5.

    De verzoeker ontvangt naar aanleiding van zijn aanvraag een beschikking over de toekenning of afwijzing van specialistische schuldhulpverlening.

 

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1.

    Verzoeker doet aan het college op verzoek of uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de melding en aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.

 

  • 2.

    Verzoeker is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. De medewerking bestaat onder andere uit:

 

  • a.

    het nakomen van afspraken;

 

  • b.

    geen nieuwe schulden aangaan;

 

  • c.

    het zich houden aan de bepalingen van het plan van aanpak wat door de schuldhulpverlenende instantie wordt opgesteld.

 

 

Artikel 6 Weigeren - beëindigen - hersteltermijn

  • 1.

    Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 5 kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren dan wel te beëindigen.

 

  • 2.

    Alvorens, ingevolge lid 1, te besluiten tot weigering van schuldhulpverlening dan wel tot beëindiging van de aangeboden hulp, wordt verzoeker eenmaal een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

 

  • 3.

    Indien specialistische schuldhulpverlening wordt geweigerd of beëindigd dan ontvangt verzoeker hiervan een beschikking.

 

 

Artikel 7 Beëindiginggronden

  • 1.

    Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

 

  • a.

    de verzoeker niet langer voldoet aan het bepaalde onder artikel 2;

 

  • b.

    het schuldhulpverleningstraject succesvol is afgerond;

 

  • c.

    de verzoeker zijn beschikbare aflossingscapaciteit niet wil gebruiken ter voldoening van zijn schulden;

 

  • d.

    op grond van – zo later is gebleken – onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan verzoeker is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

 

  • e.

    verzoeker zich ten opzichte van de professionals of vrijwilligers, belast met werkzaamheden die voortkomen uit het schuldhulpverleningstraject, misdraagt;

 

  • f.

    de geboden hulpverlening, gelet op de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar, niet (langer) passend is;

 

  • g.

    de schuldhulpverlening door het college niet langer noodzakelijk wordt geacht.

 

  • 2.

    Indien specialistische schuldhulpverlening wordt beëindigd dan ontvangt verzoeker hiervan een beschikking.

 

 

Artikel 8 Recidive – hernieuwde aanvraag

  • 1.

    Indien minder dan drie jaar voorafgaande aan de dag waarop de aanvraag is ingediend, door verzoeker een traject schuldregeling succesvol is doorlopen (minnelijk), kan een aanvraag specialistische schuldhulpverlening worden geweigerd.

  • 2.

    Indien minder dan drie jaar voorafgaande aan de dag waarop de aanvraag is ingediend:

 

  • een traject schuldhulpverlening tussentijds door toedoen van de verzoeker is beëindigd (minnelijk en/of wettelijk);

 

  • ingevolge artikel 6 lid 1 van deze beleidsregels een traject schuldhulpverlening is geweigerd of beëindigd wegens schending van verplichtingen zoals omschreven in artikel 5 of;

 

  • schuldhulpverlening is beëindigd op grond van artikel 7 lid 1 sub c, d of e van deze beleidsregels;

 

  • kan een aanvraag specialistische schuldhulpverlening worden geweigerd.

 

  • 3.

    Alvorens, ingevolge lid 1 en 2, te besluiten tot weigering van specialistische schuldhulpverlening brengt het college de individuele omstandigheden van verzoeker in beeld om zo tot een zorgvuldig afgewogen beoordeling te komen.

 

  • 4.

    Indien specialistische schuldhulpverlening wordt geweigerd dan ontvangt verzoeker hiervan een beschikking.

 

Artikel 9 Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot schrijnende situaties, disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

 

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 10 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als 'Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2023'.

 

Artikel 11 Inwerkingtreden

  • 1.

    De “Beleidsregels schuldhulpverlening gemeente Oosterhout 2017”, vastgesteld bij besluit van 20 maart 2017 worden ingetrokken per de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregels.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden de dag na bekendmaking in werking.

  • 3.

    Besluiten die zijn genomen voor het in werking treden van dit besluit blijven van kracht.

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders van Oosterhout, gehouden op 23 oktober 2023.

de burgemeester, de secretaris,

Toelichting op beleidsregels schuldhulpverlening

 

Algemeen

In juli 2021 heeft de gemeenteraad het beleidsplan Schuldhulpverlening 2021-2024 vastgesteld. In dit beleidsplan is de missie en visie van de gemeente neergelegd op het terrein van schuldhulpverlening. Deze beleidsregels zijn gebaseerd op het beleidsplan en regelen de toelating, de uitgangspunten rondom recidive en de overige voorwaarden. Achterliggende gedachte is dat de gemeente behoefte heeft aan heldere spelregels: de inwoner weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de inwoner mag opleggen en wanneer zij toegang verleent of de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen.

 

Artikel 1Begripsbepalingen

 

De definitie van schuldhulpverlening wijkt af van de definitie zoals deze wordt gegeven in de Wgs. In de wet wordt schuldhulpverlening als volgt gedefinieerd: “het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.” In het kader van preventie en het voorkomen van financiële problemen en escalatie bij inwoners wordt in het beleidsplan schuldhulpverlening 2021-2024 en in deze beleidsregels een bredere definitie gehanteerd: het gaat om alle voorzieningen, instrumenten en producten die tot doel hebben inwoners te ondersteunen die problemen ervaren met het gezond houden van de persoonlijke financiële situatie.

 

 

Artikel 2Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

 

Conform het beleid van de gemeente, is in dit artikel geregeld dat de gemeentelijke schuldhulpverlening breed toegankelijk is, omdat het niet kunnen voldoen aan betalingsverplichtingen een belangrijke belemmerende factor is voor volwaardige deelname aan de samenleving. Er worden dus geen groepen op voorhand uitgesloten.

 

 

Artikel 4Toegang tot specialistische instrumenten en producten schuldhulpverlening

 

Het college verleent specialistische schuldhulpverlening indien het college dit noodzakelijk en mogelijk acht. Als de schulden (nog) niet regelbaar zijn of als de klant qua omstandigheden, zoals een verslaving of andere problematiek, nog niet ‘rijp’ is voor een specialistisch schuldregelingstraject, dan kan de gemeente haar aanbod hierop aanpassen. Te allen tijde worden de individuele omstandigheden van de verzoeker in beeld gebracht voordat er een besluit wordt genomen over de toegang en de vorm van specialistische schuldhulpverlening.

 

De vorm waarin schuldhulpverlening wordt aangeboden is maatwerk. De inzet van producten en het moment waarop dit gebeurt kan per situatie verschillen. In lid drie van dit artikel worden zes factoren genoemd die dit mede bepalen.

 

 

Artikel 5Verplichtingen

 

Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid een) en medewerking te verlenen (lid twee). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject. De opsomming in lid twee is geen limitatieve opsomming. De vrijwillige budgetcoaches van Surplus kunnen verzoekers ondersteunen in het nakomen van de verplichtingen.

 

 

Artikel 6Weigeren - beëindigen - hersteltermijn

 

Indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel vijf, leden een en twee, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren, dan wel te beëindigen. Alvorens dat te doen, wordt verzoeker eenmaal een termijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient een redelijke te zijn conform de Algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting. Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.

 

Artikel zes is geformuleerd als een zogenaamde “kan”-bepaling. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.

 

 

Artikel 7Beëindiginggronden

 

In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. Het artikel laat in ieder geval de werking van artikel zes onaangetast.

 

 

Artikel 8Recidive – hernieuwde aanvraag

 

Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van een aanbod schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld.

 

Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. Dit artikel gaat echter niet alleen over eigen verantwoordelijkheid. Dit artikel gaat ook over prioriteitstelling: keuzes tot al dan niet toelaten tot de schuldhulpverlening dienen mede te worden gemaakt tegen de achtergrond van het beschikbare budget.

 

Er is gekozen voor een termijn van drie jaar. Bij de aanvraag, gedurende het traject en bij een dreigende beëindiging van het traject, wordt de verzoeker op de beleidsregels omtrent recidive en hernieuwde aanvraag gewezen. Daarnaast wordt bij aanvang van een traject beoordeeld of dit het juiste moment is voor schuldhulpverlening is relatie tot de kans op uitval. De gemeente maakt dus een inschatting van de haalbaarheid van het traject en de verzoeker wordt gewezen op de spelregels van recidive en hernieuwde aanvraag. Dit tezamen maakt de termijn van drie jaar geoorloofd. Wanneer gekozen zou zijn voor een kortere termijn, zou hiermee een minder duidelijk signaal zijn afgegeven.

 

De grote beleidsvrijheid zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke recidivebepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de inwoner af te wijken van het bepaalde in artikel acht.

 

 

Artikel 9Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

 

Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere en/of onvoorziene gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling. Het is aan het college om te beoordelen wanneer een situatie bijzonder of onvoorzien is.