Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer tot vaststelling van de Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Aalsmeer |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Aalsmeer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2023 | 07-11-2023 | Nieuwe regeling | 07-11-2023 | Z23-091652 |
Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
Een huishouden (alleenstaande of gezin) heeft een laag inkomen als gedurende de referteperiode het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 125% van de bijstandsnormzoals omschreven in art 1 onder C. Bij een wisselend inkomen wordt de draagkracht berekend aan de hand van het gemiddelde inkomen, berekend over de drie maanden voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag wordt ingediend.
Artikel 3 Ambtshalve toekenning
ontvangen de eenmalige energietoeslag 2023 ambtshalve uiterlijk op 1 februari 2024 en zoveel eerder als mogelijk is.
De aanvraag voor de toeslag wordt digitaal ingediend via de website van de gemeente Aalsmeer. Inwoners kunnen ook met een papieren aanvraagformulier een aanvraag indienen. Dit formulier is beschikbaar bij het Sociaal Loket Aalsmeer. De aanvraag kan per post worden opgestuurd of kan door de inwoner worden afgegeven bij het Sociaal Loket Aalsmeer.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden in het individuele geval, beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Artikel 6 Maatwerk en individuele bijzondere bijstand
Als in de situatie van de aanvrager de hoogte van de eenmalige energietoeslag niet toereikend blijkt te zijn en de aanvrager (bijvoorbeeld door schulden) aantoonbaar elke ruimte mist om de hogere energiekosten op te vangen, kan het college maatwerk leveren en individuele bijzondere bijstand verstrekken op basis van artikel 35 van de wet of -indien mogelijk- een afstemming van de uitkering op basis van artikel 18 lid 1 van de wet.
Als de aanvrager op de peildatum niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was, kan het college indien noodzakelijk individuele bijzondere bijstand verlenen indien er geen gebruik gemaakt wordt van de hardheidsclausule zoals omschreven in artikel 5.
Artikel 7 Terugvordering en verhaal
Invordering en terugvordering vinden plaats op de wijze zoals in de wet en de Beleidsregels terugvordering en verhaal gemeente Aalsmeer is bepaald.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 november 2023.
De secretaris,
drs. Sj. Vellenga
De voorzitter,
mr. G.E. Oude Kotte
De beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 staan niet op zichzelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 5 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ en ‘referteperiode’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand. Daar voorziet artikel 1 in.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die in aanmerking kwamen voor een energietoeslag 2022 en volgens de toets op inkomen door het Inlichtingbureau ook voor de energietoeslag 2023 in aanmerking komen, die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ. Daar kan de gemeente andere groepen aan toevoegen, bijvoorbeeld personen die periodiek bijzondere bijstand ontvangen of een bijdrage op grond van gemeentelijke minimaregeling. Of dat mogelijk is zal afhangen van de vraag of de aanwezige gegevens voldoende zijn om vast te stellen dat zij op voorhand ook zullen voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en andere voorwaarden uit de Participatiewet.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. De gemeente kan overwegen om in dergelijke situaties een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren (zie artikel 5) en hier zo nodig ook beleidsuitgangspunten voor te formuleren. De hardheidsclausule artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.