Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Fryslân

Reglement en Instellingsbesluit Gebiedscommissie Idzegea

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFryslân
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingReglement en Instellingsbesluit Gebiedscommissie Idzegea
CiteertitelReglement en Instellingsbesluit Gebiedscommissie Idzegea
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82 van de Provinciewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-11-2023nieuwe regeling

21-11-2023

prb-2023-13795

GS004125

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement en Instellingsbesluit Gebiedscommissie Idzegea

Gedeputeerde Staten van Fryslân,

 

Gelet op artikel 82 van de Provinciewet;

 

Overwegende dat Provinciale Staten het Veenweideprogramma 2021 – 2030 hebben vastgesteld;

 

Overwegende dat in het Veenweideprogramma 2021 – 2030 het gebied Idzegea is aangewezen als kansrijk gebied

 

Overwegende dat Gedeputeerde Staten van Fryslân op 21 februari jl. het Startdocument Integrale Gebiedsontwikkeling Idzegea heeft vastgesteld en Idzegea daarmee de classificatie ontwikkelgebied onder het Veenweideprogramma heeft;

 

Overwegende dat voor Idzegea een integraal gebiedsplan opgesteld dient te worden en dat voor de advisering hieromtrent een Gebiedscommissie ingesteld moet worden;

 

Overwegende dat voor de regulering van de werkzaamheden van de Gebiedscommissie een reglement vastgesteld dient te worden;

 

Besluiten als volgt :

 

Hoofdstuk 1 – Algemene Bepalingen

Artikel 1  

  • 1.

    Er is een gebiedscommissie Idzegea

  • 2.

    De adviescommissie is ingesteld voor een periode van drie jaar na de inwerkingtreding van dit besluit.

  • 3.

    De volgende personen worden als leden van de gebiedscommissie Idzegea benoemd:

     

    • -

      Maaike Prins als onafhankelijke voorzitter;

    • -

      André Huitema, Brecht Osinga en Jelle Zeilstra als vertegenwoordigers namens de agrariërs in het gebied;

    • -

      Freeke Hendrikse namens Dorpsbelang Oudega-Idzegea-Sanfirden, Dorpsbelangen Gaastmeer en Plaatselijk Belang Heeg;

    • -

      Sicco Hylkema namens collectief Súdwestkust;

    • -

      Gerard Burgers namens de ondernemers van recreatie en toerisme in het gebied;

    • -

      Marrit van Veen, projectleider Gebiedsteam Idzegea als ambtelijk secretaris

       

      Als agendaleden worden de volgende personen toegevoegd aan de commissie:

      Henk de Boer, wethouder van gemeente Súdwest-Fryslan

      Jan de Jong, namens het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • -

    Beleidsverantwoordelijke: de betrokken overheid die gelet op haar publiekrechtelijke taken en bevoegdheden het meest betrokken is bij het betreffende besluit;

  • -

    Gebiedscommissie: adviescommissie ex artikel 82 van de Provinciewet;

  • -

    Commissie: te hanteren naam in het gebiedsproces is Gebiedscommissie Idzegea

  • -

    Partijen: provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân, gemeente Súdwest-Fryslân, Staatsbosbeheer, de Friese Milieu Federatie en It Fryske Gea, Collectief Súdwestkust, Dorpsbelang Oudega-Idzega-Sandfirden, Dorpsbelang Gaastmeer en Plaatselijke Belang Heeg, vertegenwoordiger(s) van de agrariërs in het gebied, vertegenwoordiger(s) van de ondernemers van recreatie en toerisme in het gebied.

  • -

    Idzegea: het plangebied Idzegea ligt in het merengebied rondom Oudega (SWF), Heeg een Gaastmeer.

  • -

    Gebiedsteam: het gebiedsteam betreft het projectteam dat de gebiedscommissie inhoudelijk en procesmatig ondersteunt

Hoofdstuk 2 - Taken, bevoegdheden en samenstelling

Artikel 3 Taak

  • 1.

    De commissie heeft tot taak het maken van een gedragen, integraal ontwerp-gebiedsplan Idzegea.

  • 2.

    De commissie mag werkgroepen instellen voor het verkennen, onderzoeken en ontwikkelen van zaken op verschillende thema’s.

  • 3.

    De werkgroepen leveren advies aan de gebiedscommissie via het gebiedsteam, dat de gebiedscommissie ondersteunt.

  • 4.

    De commissie heeft verder tot taak advies uit te brengen aan Gedeputeerde Staten over financiering en uitvoering van het definitieve gebiedsplan.

  • 5.

    De commissie mag een grondtafel installeren die het gebiedsteam en Gedeputeerde Staten adviseert over grond- en vastgoedzaken.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste zeven leden, de (onafhankelijk) voorzitter daaronder begrepen.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten kunnen gedurende de instellingstermijn van 3 jaar de samenstelling of het aantal leden wijzigen.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten voegen aan de commissie een ambtelijk secretaris toe.

  • 4.

    Gedeputeerde staten kunnen na overleg aan de commissie één of meer adviserende leden toevoegen.

  • 5.

    De voorzitter, leden, adviserende leden en secretaris kunnen zich door een vaste persoon laten vervangen.

  • 6.

    Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden kan de commissie, op voorstel van één van de leden, derden uitnodigen om belangen of standpunten toe te lichten.

  • 7.

    De leden van de commissie hebben stemrecht, m.u.v. de voorzitter, secretaris, wethouder van gemeente Súdwest-Fryslân en agendaleden.

  • 8.

    Tenminste de Gedeputeerde van de Provincie Fryslân, Dagelijks Bestuurslid van het Wetterskip Fryslân en een vertegenwoordiger van de het ministerie van Landbouw zijn agendalid

  • 9.

    Gedeputeerde Staten kunnen in overleg met de leden adviseurs en/of agendaleden toevoegen

Artikel 5 Benoeming en zittingsperiode

  • 1.

    Gedeputeerde Staten benoemen, schorsen en ontslaan de leden alsmede hun plaatsvervangers.

  • 2.

    De benoeming vindt plaats op voordracht van daartoe uitgenodigde initiatiefnemers, overheden en organisaties.

  • 3.

    Benoeming vindt plaats voor een periode van drie jaar. De leden kunnen na afloop van de zittingsperiode worden herbenoemd, dit kan éénmaal voor een driejarige termijn.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in het derde lid kunnen Gedeputeerde Staten in bijzondere gevallen besluiten om een lid voor een derde periode te herbenoemen.

  • 5.

    De zittingsperiode van het lid dat ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is benoemd, eindigt op het moment waarop de zittingsduur van degene in wiens plaats hij is benoemd, zou eindigen.

  • 6.

    In het tijdvak tussen het ontstaan van een vacature en de voorziening daarin wordt de commissie geacht volledig te zijn samengesteld.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt door:

    • a.

      het ontbinden van de commissie;

    • b.

      het eindigen van een periode waarvoor een lid is benoemd;

    • c.

      het verlies van de hoedanigheid op grond waarvan men is benoemd;

    • d.

      een eigen verzoek van het lid;

    • e.

      overlijden;

    • f.

      ontslag door gedeputeerde staten;

    • g.

      de commissie haar werkzaamheden heeft afgerond.

Artikel 6 De voorzitter

  • 1.

    de voorzitter is belast met het genoegzaam voorbereiden en het leiden van de vergadering en het handhaven van de orde.

  • 2.

    Vertegenwoordigt de gebiedscommissie in en buiten rechte.

Artikel 7 De secretaris

  • 1.

    De secretaris bereidt, in overleg met de voorzitter, de agenda en de vergadering van de commissie voor.

  • 2.

    De secretaris is voorts in elk geval belast met de volgende taken:

    • a.

      het toezenden van de vergaderstukken.

    • b.

      het maken van verslagen van de vergaderingen.

    • c.

      de uitvoering van de besluiten van de commissie.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor het archief van de commissie. Gedeputeerde Staten kunnen hiervoor nadere instructies geven.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen

Artikel 8 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert periodiek en zo vaak als door de voorzitter nodig wordt geacht dan wel tenminste twee andere leden van de commissie hierom schriftelijk verzoeken.

  • 2.

    De secretaris draagt er zorg voor dat de uitnodiging en de agenda, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 7 dagen vóór van de vergadering aan de leden worden toegezonden.

Artikel 9 Besluitvorming

  • 1.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen. Op verzoek van een lid kan een afwijkend standpunt in het besluit tot uitdrukking worden gebracht.

  • 2.

    Een lid van de commissie neemt niet deel aan de stemming over een aangelegenheid die hem of haar rechtstreeks of middellijk aangaat, of waarbij hij als vertegenwoordiger persoonlijk betrokken is.

  • 3.

    De commissie kan geen beslissing nemen, indien niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    Bij staking van stemmen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot een volgende vergadering.

  • 5.

    Indien de stemmen in een ingevolge het vijfde lid opnieuw belegde vergadering staken is het voorstel niet aangenomen.

  • 6.

    Besluiten van de commissie worden vastgelegd in een verslag. Dit verslag wordt in een eerstvolgende vergadering van de commissie vastgesteld.

  • 7.

    Beslissingen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 10 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid kan de commissie besluiten in openbaarheid te vergaderen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11 Vergoeding

  • 1.

    De leden, alsmede hun plaatsvervangers, komen in aanmerking voor een vergoeding, overeenkomstig het bepaalde in de Verordening vergoedingen staten- en commissieleden.

  • 2.

    Het bepaalde in het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op leden van een op grond van artikel 3, derde lid, ingestelde werkgroepen.

Artikel 12 Planning, verantwoording en toezicht

  • 1.

    De commissie stelt jaarlijks een inhoudelijke planning op van de werkzaamheden.

  • 2.

    De commissie zendt de planning vóór 1 december voorafgaand aan het jaar, waarop deze betrekking heeft aan de deelnemende partijen.

  • 3.

    De commissie doet jaarlijks, vóór 1 maart, schriftelijk verslag aan Gedeputeerde Staten van haar werkzaamheden in het voorgaande jaar.

  • 4.

    De secretaris vult de planning aan met een financiële paragraaf.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de publicatie in het Provinciaal Blad.

Leeuwarden, 21 november 2023

Gedeputeerde Staten voornoemd:

drs. A.A.M. Brok, voorzitter

drs. ing. J.J. Algra, secretaris