Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Rekenkamer Schiedam 2022 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamer Schiedam 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Schiedam-Vlaardingen 2015.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2023 | nieuwe regeling | 01-02-2022 | 22VR008 |
Artikel 4 Benoeming en ontslag voorzitter en leden Rekenkamer
Leden van het college van burgemeester en wethouders, leden van de raad, commissieleden/niet-raadsleden en ambtenaren van de gemeente Schiedam, alsmede medewerkers die vallen onder de instellingen genoemd in artikel 7 lid 4 van deze verordening, kunnen geen deel uitmaken van de Rekenkamer. Voor het overige is artikel 81f van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
De leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding van € 516,01 bruto voor een lid, en € 637,01 bruto voor de voorzitter (prijspeil 2021). De vergoedingsbedragen worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
In geval van onderuitputting van het jaarbudget kan voor het einde van het kalenderjaar een onderbouwd verzoek aan de griffier worden gedaan voor overheveling van het per 31 december resterende budget naar het volgende kalenderjaar. De overheveling van budget zal via het college in het verzamelvoorstel Budgetoverheveling aan de raad worden voorgelegd. Dit verzoek kan maximaal de helft van het jaarbudget betreffen.
De Rekenkamer heeft de in de volgende leden vermelde bevoegdheden ten aanzien van, en over de volgende periode:
Andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of één derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van ten minste vijftig procent van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.
De Rekenkamer is bevoegd bij de betrokken instelling nadere inlichtingen in te winnen over de jaarrekeningen, daarop betrekking hebbende rapporten van hen die deze jaarrekeningen hebben gecontroleerd en overige documenten met betrekking tot die instelling die bij het gemeentebestuur berusten. Indien een of meer documenten ontbreken, kan de Rekenkamer van de betrokken instelling de overlegging daarvan vorderen.
De Rekenkamer kan, indien de documenten bedoeld in het vijfde lid daartoe aanleiding geven, bij de betrokken instelling dan wel bij de derde die de administratie in opdracht van de instelling voert, een onderzoek instellen. De Rekenkamer stelt de raad en het college van haar voornemen een dergelijk onderzoek in te stellen in kennis.
De Rekenkamer stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen, voor haar andere werkzaamheden en voor het gedrag en handelen van de Rekenkamer als geheel als voor ieder die van de Rekenkamer deel uitmaken afzonderlijk. Zij zendt het vastgestelde reglement en wijzigingen daarin direct ter kennisneming aan de raad.
Artikel 9 Onderzoek en rapport
De gemeentesecretaris zal in de gelegenheid worden gesteld om binnen 21 dagen op de nota van bevindingen te reageren. Voor zover de opmerkingen betrekking hebben op feitelijke onjuistheden c.q. de weergave van letterlijke citaten in het voorlopige onderzoeksrapport, worden deze opmerkingen in het onderzoeksrapport verwerkt.