Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiedam

Verordening Rekenkamer Schiedam 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiedam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Rekenkamer Schiedam 2022
CiteertitelVerordening Rekenkamer Schiedam 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Schiedam-Vlaardingen 2015.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 185 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-11-2023nieuwe regeling

01-02-2022

gmb-2023-501654

22VR008

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Rekenkamer Schiedam 2022

De raad van de gemeente Schiedam;

gezien het voorstel van het presidium van 6 december 2021 (22VR008), gelet op de artikelen 81oa, 147, 182 en 185 van de Gemeentewet,

 

besluit :

  • 1.

    In te trekken de “Verordening rekenkamercommissie Schiedam-Vlaardingen 2015”.

  • 2.

    Vast te stellen de navolgende Verordening Rekenkamer Schiedam 2022.

  • 3.

    De heer Peter Castenmiller te benoemen tot voorzitter van de Rekenkamer Schiedam en de dames Kirsten Veldhuijzen en Barbara Goezinne te benoemen tot lid van de Rekenkamer Schiedam.

Verordening Rekenkamer Schiedam 2022

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Rekenkamer: het orgaan waarmee de rekenkamerfunctie als bedoeld in artikel 81oa van de Gemeentewet wordt ingevuld.

  • b.

    bestuursorgaan: een orgaan van een rechtspersoon, die krachtens publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed.

  • c.

    raad: de gemeenteraad van Schiedam.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamerfunctie in Schiedam wordt uitgevoerd door de Rekenkamer Schiedam, hierna aan te halen als de Rekenkamer.

  • 2.

    De Rekenkamer is niet ondergeschikt aan enig bestuursorgaan.

  • 3.

    Wijzigingen in deze verordening geschieden niet dan na overleg met de Rekenkamer.

Artikel 3 Doel en taak

  • 1.

    De Rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

  • 2.

    Een door de Rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in de Gemeentewet artikel 213, tweede lid.

  • 3.

    Op verzoek van de raad of het college kan de Rekenkamer een onderzoek instellen.

Artikel 4 Benoeming en ontslag voorzitter en leden Rekenkamer

  • 1.

    De Rekenkamer bestaat uit ten hoogste vijf leden die door de raad worden benoemd voor een periode van vier jaar waaronder:

    • a)

      een voorzitter

    • b)

      maximaal vier leden

  • 2.

    Voorafgaand aan de benoemingen zoals bedoeld in het eerste lid heeft het Presidium, namens de raad, overleg met de Rekenkamer.

  • 3.

    De Rekenkamer wijst uit haar midden één of meer plaatsvervangende voorzitters en een penningmeester aan.

  • 4.

    Voorzitter en leden kunnen maximaal één keer voor een periode van vier jaar worden herbenoemd door de raad.

  • 5.

    Leden van het college van burgemeester en wethouders, leden van de raad, commissieleden/niet-raadsleden en ambtenaren van de gemeente Schiedam, alsmede medewerkers die vallen onder de instellingen genoemd in artikel 7 lid 4 van deze verordening, kunnen geen deel uitmaken van de Rekenkamer. Voor het overige is artikel 81f van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    De leden van de Rekenkamer maken openbaar welke andere functies dan het lidmaatschap van de Rekenkamer zij vervullen, conform artikel 81e van de Gemeentewet. Openbaarmaking geschiedt via de website van de Rekenkamer.

  • 7.

    Ten aanzien van ontslag en schorsing zijn artikelen 81c, zesde lid, en 81d van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Budget

  • 1.

    De raad stelt de Rekenkamer de nodige middelen ter beschikking voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De Rekenkamer kan, indien zij daar aanleiding toe ziet, de raad een voorstel doen toekomen inzake de benodigde middelen voor een goede uitoefening van haar taken.

  • 3.

    De Rekenkamer heeft bij de uitvoering van haar taak een eigen budgetverantwoordelijkheid. De Rekenkamer is bevoegd binnen de ter beschikking staande begroting uitgaven te doen en verplichtingen aan te gaan voor de uitvoering van haar taken, via het haar daartoe verleende mandaat.

  • 4.

    De penningmeester van de Rekenkamer dient uitgaven en verplichtingen te accorderen.

  • 5.

    In het Reglement van Orde regelt de Rekenkamer de interne verdeling van de financiële taken en verantwoordelijkheden.

  • 6
    • a)

      De leden ontvangen een vaste maandelijkse vergoeding van € 516,01 bruto voor een lid, en € 637,01 bruto voor de voorzitter (prijspeil 2021). De vergoedingsbedragen worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

    • b)

      Voor de leden is de reiskostenvergoeding van toepassing die geldt voor ambtenaren van de gemeente Schiedam, waarbij parkeerkosten separaat worden vergoed.

    • c)

      Wanneer een lid door de Rekenkamer wordt gevraagd een uitzonderlijke inzet te plegen ten behoeve van zijn taken als lid van de Rekenkamer, dan kan een meerderheid van de Rekenkamer besluiten aan betrokkene een gratificatie van een volledige of gedeeltelijke maandvergoeding toe te kennen.

  • 7.

    De Rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het verslag aan de raad, bedoeld in artikel 185, derde lid, van de Gemeentewet. Indien gedurende een jaar wezenlijke onder- of overschrijdingen op het budget worden voorzien, informeert de Rekenkamer de raad tussentijds.

  • 8.

    In geval van onderuitputting van het jaarbudget kan voor het einde van het kalenderjaar een onderbouwd verzoek aan de griffier worden gedaan voor overheveling van het per 31 december resterende budget naar het volgende kalenderjaar. De overheveling van budget zal via het college in het verzamelvoorstel Budgetoverheveling aan de raad worden voorgelegd. Dit verzoek kan maximaal de helft van het jaarbudget betreffen.

Artikel 6 Organisatie

  • 1.

    De functie van ambtelijk secretaris van de Rekenkamer valt functioneel onder de Rekenkamer en is organisatorisch ondergebracht bij de griffie.

  • 2.

    De Rekenkamer kan zich laten bijstaan door deskundigen.

  • 3.

    De deskundigen en de ambtelijk secretaris die werkzaamheden verrichten voor de Rekenkamer zijn terzake van die werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de Rekenkamer.

Artikel 7 Bevoegdheden

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken.

  • 2.

    Het gemeentebestuur verstrekt desgevraagd alle relevante inlichtingen die de Rekenkamer ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 3.

    Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde.

  • 4.

    De Rekenkamer heeft de in de volgende leden vermelde bevoegdheden ten aanzien van, en over de volgende periode:

    • a.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, waaraan de gemeente deelneemt; over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling;

    • b.

      naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de gemeente meer dan vijftig procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt.

    • c.

      Andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of één derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van ten minste vijftig procent van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.

  • 5.

    De Rekenkamer is bevoegd bij de betrokken instelling nadere inlichtingen in te winnen over de jaarrekeningen, daarop betrekking hebbende rapporten van hen die deze jaarrekeningen hebben gecontroleerd en overige documenten met betrekking tot die instelling die bij het gemeentebestuur berusten. Indien een of meer documenten ontbreken, kan de Rekenkamer van de betrokken instelling de overlegging daarvan vorderen.

  • 6.

    De Rekenkamer kan, indien de documenten bedoeld in het vijfde lid daartoe aanleiding geven, bij de betrokken instelling dan wel bij de derde die de administratie in opdracht van de instelling voert, een onderzoek instellen. De Rekenkamer stelt de raad en het college van haar voornemen een dergelijk onderzoek in te stellen in kennis.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De Rekenkamer stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen, voor haar andere werkzaamheden en voor het gedrag en handelen van de Rekenkamer als geheel als voor ieder die van de Rekenkamer deel uitmaken afzonderlijk. Zij zendt het vastgestelde reglement en wijzigingen daarin direct ter kennisneming aan de raad.

  • 2.

    Jaarlijks legt de Rekenkamer de raad een groslijst voor met onderwerpen die zij overweegt te onderzoeken.

  • 3.

    De Rekenkamer biedt de raad en het college elk jaar voor 1 april het verslag van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar aan.

  • 4.

    De rapporten en verslagen van de Rekenkamer zijn openbaar.

  • 5.

    De Rekenkamer kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overgelegd, geheimhouding opleggen.

  • 6.

    De geheimhouding wordt door allen die van deze stukken kennis dragen in acht genomen totdat de Rekenkamer haar opheft.

  • 7.

    De Auditcommissie is namens de raad bestuurlijk aanspreekpunt van de Rekenkamer.

Artikel 9 Onderzoek en rapport

  • 1.

    De Rekenkamer is belast met de organisatie van de onderzoeken en is autonoom in de inrichting en uitvoering daarvan.

  • 2.

    De Rekenkamer beschrijft in een Nota van werkwijze op welke manier zij een onderzoek uitvoert.

  • 3.

    Het staat de Rekenkamer vrij om de raad tussentijds te informeren over de voortgang van een onderzoek.

  • 4.

    De Rekenkamer draagt de verantwoordelijkheid voor de definitieve formulering van de conclusies van het rekenkameronderzoek.

  • 5.

    Het onderzoek van de Rekenkamer mondt uit in een rapport waarin bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn opgenomen, met dien verstande dat hierin niet worden opgenomen gegevens en bevindingen die naar hun aard vertrouwelijk zijn.

  • 6.

    De gemeentesecretaris zal in de gelegenheid worden gesteld om binnen 21 dagen op de nota van bevindingen te reageren. Voor zover de opmerkingen betrekking hebben op feitelijke onjuistheden c.q. de weergave van letterlijke citaten in het voorlopige onderzoeksrapport, worden deze opmerkingen in het onderzoeksrapport verwerkt.

  • 7.

    Na vaststelling van het definitieve rapport krijgt het college de gelegenheid om binnen 28 dagen zijn zienswijze in een bijlage toe te voegen. Indien de bestuurlijke reactie hiertoe aanleiding geeft, kan hierop een reactie van de Rekenkamer worden toegevoegd.

  • 8.

    De Rekenkamer deelt aan het college of aan de betrokken rechtspersoon de opmerkingen en bedenkingen mee die zij naar aanleiding van haar bevindingen van belang acht. Aan de raad of het college kan zij ter zake voorstellen doen.

  • 9.

    De Rekenkamer zendt een afschrift van haar rapporten en haar verslag aan de raad en het college. Indien zij met toepassing van artikel 184 van de Gemeentewet een onderzoek heeft ingesteld, zendt de Rekenkamer tevens een afschrift van het rapport aan de betrokken instelling.

  • 10.

    De raad besluit over de behandeling van het rekenkameronderzoek en zal zich binnen drie maanden uitspreken over de aanbevelingen van het rekenkameronderzoek.

  • 11.

    Als onderdeel van de besluitvorming in de raad wordt tevens vastgelegd wanneer en op welke wijze het college van Burgemeester en Wethouders aan de raad zal rapporteren over de opvolging van door de raad overgenomen conclusies en aanbevelingen.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening Rekenkamer Schiedam 2022’ en treedt in werking op 1 februari 2022.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 1 februari 2022.

de griffier,

J.W. Scherpenzeel

de voorzitter,

C.H.J. Lamers