Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harderwijk

Verordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarderwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie Ermelo Harderwijk.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

09-11-2023

gmb-2023-501131

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024

Besluit van de raden van de gemeente Ermelo en Harderwijk en Zeewolde tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024

 

De raden van de gemeenten Ermelo Harderwijk en Zeewolde,

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van de agendacommissie van de gemeente Ermelo en het presidium van de gemeente Harderwijk;

gelet op artikel 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer].

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit 3 leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Auditcommissie als Klankbordgroep

  • 1.

    De auditcommissie functioneert per gemeente als een klankbordgroep voor de rekenkamer.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris wordt geworven door de rekenkamer en is werkzaam op de griffie van een van de deelnemende gemeenten.

Artikel 6. Budget

De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 300.- per vergadering en voor gewone leden € 250.- per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

  • 4.

    Maximaal 15% van de onderzoekskosten kunnen als begeleidingskosten voor de onderzoeken worden gedeclareerd door de leden, van dit percentage van 15% wordt 60% gedeclareerd door de trekker van het onderzoek, de andere twee leden declareren beide maximaal 20% .

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

In aansluiting op het jaarlijkse overzicht van het college over door de raad overgenomen voorstellen van de rekenkamer in de zin van artikel 185a van de gemeentewet verstrekt de griffier de rekenkamer jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de rekenkamercommissie Ermelo Harderwijk, vastgesteld door de raad van Ermelo op 16 januari 2014 en vastgesteld door de raad van Harderwijk van 30 januari 2014, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de rekenkamercommissie Ermelo Harderwijk, vastgesteld door de raad van Ermelo op 16 januari 2014 en vastgesteld door de raad van Harderwijk van 30 januari 2014 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Ermelo Harderwijk 2024.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 november 2023 van de gemeente Ermelo;

J. L. Vissers

griffier

P.T.J. van Daalen

voorzitter

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 november 2023 van de gemeente Harderwijk;

H.R. Lanning

griffier

J. Joon

voorzitter